Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Airco in huis

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16958
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 11 aug 2023 11:15

lugosi schreef: 11 aug 2023 08:04
Ernie C. schreef: 10 aug 2023 21:42

Wat betreft het onderwijs: ook het hoofd van een kind raakt een keer vol. Ik begrijp goed dat de scores lager worden. Er is zoveel overprikjeling tegenwoordig.
Ook bij de hoogbegaafde kinderen waar ik mee werk zie ik de scores omlaag gaan, ondanks dat ze mij nog dagelijks kunnen verbazen met hun probleemoplossend vermogen, creativiteit, inzicht en inzet. Je kunt je dus ook afvragen of de manier van toetsen nog wel aansluit bij het moderne denken.
Wel dat hangt er van af wat je belangrijk vind.
Misschien moet er wat keuzes gemaakt worden in de lessenpakketten.
Uiteraard is het nodig om mensen goed op te leiden naar een functie die aansluit bij hun kennen, kunnen en interesse.
Maar er is zoveel meer; een mondige kritische burger worden vereist kennis over hoe je moet denken, denkfouten en uitgebreide kennis van de geschiedenis en de huidige realiteit. Dat gaat verder dan je omgeving.
Dat een grondige kennis van de taal hier essentieel is behoeft toch geen betoog. En ja dat overstijgt vaak de taalkennis die nodig is om op de werkvloer te kunnen functioneren. Het onderwijs wil toch niet alleen vakidioten afleveren?
De bepleiting van kennis in te ruilen voor vaardigheden (om die kennis te verwerven indien nodig) de laatste decennia is mijn inziens een grote blunder. Eerst kennis, dan vaardigheden waarbij je die kennis leert toepassen.
Ik wil bovendien toch opmerken, vind ik heel belangrijk, dat kennis 'vormend' is, terwijl vaardigheden dat niet zijn.
Ik ben veel bezig met het ontwikkelen van computational thinking en dat is tegenwoordig minstens zo belangrijk als iedere (vreemde) taal. Leren programeren, een robot aansturen (sense, think, act), een opzet maken naar het creëren van AI, zodat je tenminste het principe begrijpt, wat mij betreft is het minstens zo belangrijk als de traditionele vakken.

Dan heb je tegenwoordig nog de sociaal-emotionele ontwikkeling en b.v. leren leren (welke manier van leren past bij jouw karakter). Je kunt het onzin noemen maar je ontkomt er niet meer aan.
Ouderwets woordjes, taalregels en sommen stampen gaat gewoon niet meer werken. Ik geloof niet dat je daar de moderne jeugd mee geboeid houdt. Bovendien is juist dat geen opzet naar kritisch denken.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6234
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 11 aug 2023 11:20

SiO2 schreef: 11 aug 2023 10:56 ...

Ik snap wel wat je bedoelt, maar school zou wmb wel meer moeten zijn dan voorbereiden op de arbeidsmarkt. Kritisch denken stimuleren, begrip van onze en andere culturen , historisch besef etc. En op dat punt is het onderwijs volgens mij hard achteruit gegaan de laatste 30 jaar.
Is dat ook niet een "vroeger was alles beter" syndroom?

In mijn herinnering deed ik op school de vakken volgen. Was Dalton school, dus het ging met weektaken om zelfstandig werken te bevorderen, taal, rekenen, spelling, cijferen, begrijpend lezen, ow en 1 jaartje 1 uur per week levensbeschouwing. Op de middelbare school was ik 1 van de eerste generaties die de "2e fase" voorgeschoteld kregen. "leren studeren", betekende eigenlijk opletten in de les, dan wandelde je er wel doorheen. Maar op de universiteit kreeg je de deksel op je neus qua parate kennis. Dingen die de meest beta profiel op het vwo, met een binas, formuleblad of grafische rekenmachine moest kunnen oplossen, werd in de 1e 3 weken aan de TU wel duidelijk dat je dat gewoon paraat uit je hoofd moest kunnen. Dus dat stukje voorbereidende wetenschappelijk onderwijs (vwo), was in dat opzicht niet voorbereidend, in ieder geval niet met de 2e fase.

Nu wat jaartjes verder, en kleine kinderen die naar een basisschool gaan. Kan er nog weinig over zeggen, want nog erg jong. Maar als ik zie dat ze op deze basisschool alles buiten de kernvakken aan (maatschappelijke) thema's ophangen. Dat ze leren omgaan met culturen, met elkaar, met jezelf (eigenwaarde, vreedzame school, samenwerken etc), dat ze meer buiten zijn en vaker gym hebben (van vakdocent) dan ikzelf 30 jaar geleden.
Dan is dit N=1, want alleen mijn eigen ervaring en mijn nu nog korte ervaring van mijn eigen kinderen. Maar dan kan ik niet zeggen dat het onderwijs hard achteruit is gegaan op de stukken buiten de kernvakken. Juist veel meer aandacht voor de soft skills, de andere culturen, eigenwaarde etc.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4992
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 11 aug 2023 12:28

Helemaal eens wasbeer, school is zwaar overrated, ik had een 1,2 voor dictee Nederlands op de Mavo (eindexamen….whahaha)
Uiteindelijk heb ik het ook gered, prima zelfs.
Natuurlijk is lezen en schrijven en een beetje rekenen een must, ik zou dan ook vol investeren in de lagereschooltijd als ik het voor te zeggen zou hebben in Den Haag.
Middelbare school tijd is eigenlijk weggegooide tijd, daarna ga je eigenlijk pas wat doen wat je rest van je werk leven gaat vormen….
School loopt ook hopeloos achter wat mij betreft met de manier van les geven, te veel van iets uit je hoofd leren toets doen en dan vergeten…dat is natuurlijk helemaal niet van deze tijd waarin in je binnen elke seconden alles kan op zoeken….
Wat ik me ook altijd hoogst verwonderd is dat er standaard geen typ les wordt gegeven op school.

Just my 2 cent hè,

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40345
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 aug 2023 12:52

MarkVeenstra schreef: 11 aug 2023 11:20
Nu wat jaartjes verder, en kleine kinderen die naar een basisschool gaan. Kan er nog weinig over zeggen, want nog erg jong. Maar als ik zie dat ze op deze basisschool alles buiten de kernvakken aan (maatschappelijke) thema's ophangen. Dat ze leren omgaan met culturen, met elkaar, met jezelf (eigenwaarde, vreedzame school, samenwerken etc), dat ze meer buiten zijn en vaker gym hebben (van vakdocent) dan ikzelf 30 jaar geleden.
Dan is dit N=1, want alleen mijn eigen ervaring en mijn nu nog korte ervaring van mijn eigen kinderen. Maar dan kan ik niet zeggen dat het onderwijs hard achteruit is gegaan op de stukken buiten de kernvakken. Juist veel meer aandacht voor de soft skills, de andere culturen, eigenwaarde etc.
Ik zie hetzelfde bij mijn dochter qua brede vorming. Echter hoor ik ook van de oudere docenten (ik doe best wat ondersteunend werk voor school via OR) dat ze vinden dat er vroeger een hoger basisniveau werd geeist (en bereikt) op het gebied van taal en rekenen. Al die zinvolle extra's komen niet zonder een verrekening elders.

Middelbare school is absoluut geen weggegooide tijd. Al mijn basiskennis scheikunde, natuurkunde, aardrijkskunde, basis vreemde talen, etc heb ik daar geleerd. Gebruik ik dat dagelijks? Absoluut niet. Helpt het om allehande andere zaken in het juiste perspectief te zetten of te snappen? Absoluut wel.
Juist parate kennis in je hoofd hebben is cruciaal om verder te komen. Je kunt googlen wie Hitler was, je kunt googlen wie Stalin was, wie Mao was, wie Julius Ceasar was, maar je gaat nooit de verbanden zien als je die individueel opzoekt.
Kennis leidt naar kunde.
Less is bore

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8966
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 11 aug 2023 13:11

Ik denk toch echt voor de mensen die een beta studie op de universiteit. of HBO doen wat achtergrond best wel handig is. En ook op het mbo is het wat makkelijker al wat achtergrond te hebben.
Voor een timmerman is het ook handig wat inzicht in getallen te hebben. Dat je daar een rekenmachine voor gebruikt, prima, maar wel handig dat je bij de uitkomst ziet dat er vast iets fout gegaan is tijdens het intoetsen.

SiO2
Forum-lid
Berichten: 1028
Lid geworden op: 22 nov 2017 13:27

SiO2 11 aug 2023 13:20

daniel1975 schreef: 11 aug 2023 12:52
MarkVeenstra schreef: 11 aug 2023 11:20
Nu wat jaartjes verder, en kleine kinderen die naar een basisschool gaan. Kan er nog weinig over zeggen, want nog erg jong. Maar als ik zie dat ze op deze basisschool alles buiten de kernvakken aan (maatschappelijke) thema's ophangen. Dat ze leren omgaan met culturen, met elkaar, met jezelf (eigenwaarde, vreedzame school, samenwerken etc), dat ze meer buiten zijn en vaker gym hebben (van vakdocent) dan ikzelf 30 jaar geleden.
Dan is dit N=1, want alleen mijn eigen ervaring en mijn nu nog korte ervaring van mijn eigen kinderen. Maar dan kan ik niet zeggen dat het onderwijs hard achteruit is gegaan op de stukken buiten de kernvakken. Juist veel meer aandacht voor de soft skills, de andere culturen, eigenwaarde etc.
Ik zie hetzelfde bij mijn dochter qua brede vorming. Echter hoor ik ook van de oudere docenten (ik doe best wat ondersteunend werk voor school via OR) dat ze vinden dat er vroeger een hoger basisniveau werd geeist (en bereikt) op het gebied van taal en rekenen. Al die zinvolle extra's komen niet zonder een verrekening elders.

Middelbare school is absoluut geen weggegooide tijd. Al mijn basiskennis scheikunde, natuurkunde, aardrijkskunde, basis vreemde talen, etc heb ik daar geleerd. Gebruik ik dat dagelijks? Absoluut niet. Helpt het om allehande andere zaken in het juiste perspectief te zetten of te snappen? Absoluut wel.
Juist parate kennis in je hoofd hebben is cruciaal om verder te komen. Je kunt googlen wie Hitler was, je kunt googlen wie Stalin was, wie Mao was, wie Julius Ceasar was, maar je gaat nooit de verbanden zien als je die individueel opzoekt.
Kennis leidt naar kunde.
Helemaal mee eens! Onderwijs is juist niet overrated, integendeel. Dat sommige elementen daarvan verbeterd/veranderd zouden kunnen worden, dat wel.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16958
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 11 aug 2023 13:46

Dat ligt er ook een beetje aan. Op de Havo en het VWO leer je echt wel veel nuttigs maar op het lbo heb ik echt geen reet geleerd, behalve blowen, zuipen en meiden versieren.

Die eindexamens hadden ze me ook meteen na groep 8 kunnen geven.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40345
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 aug 2023 13:59

Ernie C. schreef: 11 aug 2023 13:46 op het lbo heb ik echt geen reet geleerd, behalve blowen, zuipen en meiden versieren.
Tis maar wat je geen reet geleerd noemt; life-essentials :mrgreen: :winkthumb:

Als je na het LBO zelfde niveau had als groep 8, dan was óf de opleiding ruk óf je bent te laag ingestapt.
Less is bore

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16958
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 11 aug 2023 14:11

Veel te laag ingestapt. De leerkracht van groep 8 zei letterlijk dat van mij toch niks terecht zou komen en dat we daarom maar geen moeite moesten doen om hoog in te zetten. Ik ben soms wel benieuwd hoe hij nu over mij denkt. Het laatste wat ik van hem heb gehoord is dat hij veroordeeld was omdat hij zijn handen niet thuis kon houden bij kleine meisjes.

En inderdaad, hoe nutteloos de stof ook is, als puber moet je je in groepsverband ontwikkelen. Wat dat betreft is de middelbare school echt essentieel.
Laatst gewijzigd door Ernie C. op 11 aug 2023 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Campagnolo Ultra Dork

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13889
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 aug 2023 14:12

Jans schreef: 11 aug 2023 13:11 Ik denk toch echt voor de mensen die een beta studie op de universiteit. of HBO doen wat achtergrond best wel handig is. En ook op het mbo is het wat makkelijker al wat achtergrond te hebben.
Voor een timmerman is het ook handig wat inzicht in getallen te hebben. Dat je daar een rekenmachine voor gebruikt, prima, maar wel handig dat je bij de uitkomst ziet dat er vast iets fout gegaan is tijdens het intoetsen.
Natuurlijk. Ik vind leren niet slecht en maar er ligt nu de nadruk op dat bv VWO een hoger niveau is.
Ik zou zeggen ga het een ander niveau noemen. Net als dat voetbal en tennis andere sporten zijn.
Is een arts beter/slimmer of van hoger niveau dan een houtbewerker. Ik vind het een ander niveau.

Als ik bv voor mijn programma/project een team samenstel wil ik een divers team pratisch, denkers, schrijvers, sociaal. Van alles wat. MBO, HBO, vak idioten :-) alles! Mensen die goed kunnen schrijven en de plannen maken, maar ook mensen die in het heets van de strijd niet bezwijken onder druk of stress. Iedereen met zijn sterke en mindere kanten, nou dat is dan aan mij om te organiseren.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16958
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 11 aug 2023 14:13

Maar eh... heeft iemand nog een airco geïnstalleerd de laatste dagen :mrgreen:
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40345
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 11 aug 2023 14:16

Nee, want dat mag ik zelf niet doen. Schijnt vakpersoneel voor nodig te zijn ;-)

Overweeg het nog wel, om mede te verwarmen, maar ik zie zo'n lelijk ding in de woonkamer nog niet helemaal zitten. Of zijn daar inmiddels fraaiere oplossingen voor?
Less is bore

Plaats reactie