Ik ben veel bezig met het ontwikkelen van computational thinking en dat is tegenwoordig minstens zo belangrijk als iedere (vreemde) taal. Leren programeren, een robot aansturen (sense, think, act), een opzet maken naar het creëren van AI, zodat je tenminste het principe begrijpt, wat mij betreft is het minstens zo belangrijk als de traditionele vakken.lugosi schreef: ↑11 aug 2023 08:04Wel dat hangt er van af wat je belangrijk vind.Ernie C. schreef: ↑10 aug 2023 21:42
Wat betreft het onderwijs: ook het hoofd van een kind raakt een keer vol. Ik begrijp goed dat de scores lager worden. Er is zoveel overprikjeling tegenwoordig.
Ook bij de hoogbegaafde kinderen waar ik mee werk zie ik de scores omlaag gaan, ondanks dat ze mij nog dagelijks kunnen verbazen met hun probleemoplossend vermogen, creativiteit, inzicht en inzet. Je kunt je dus ook afvragen of de manier van toetsen nog wel aansluit bij het moderne denken.
Misschien moet er wat keuzes gemaakt worden in de lessenpakketten.
Uiteraard is het nodig om mensen goed op te leiden naar een functie die aansluit bij hun kennen, kunnen en interesse.
Maar er is zoveel meer; een mondige kritische burger worden vereist kennis over hoe je moet denken, denkfouten en uitgebreide kennis van de geschiedenis en de huidige realiteit. Dat gaat verder dan je omgeving.
Dat een grondige kennis van de taal hier essentieel is behoeft toch geen betoog. En ja dat overstijgt vaak de taalkennis die nodig is om op de werkvloer te kunnen functioneren. Het onderwijs wil toch niet alleen vakidioten afleveren?
De bepleiting van kennis in te ruilen voor vaardigheden (om die kennis te verwerven indien nodig) de laatste decennia is mijn inziens een grote blunder. Eerst kennis, dan vaardigheden waarbij je die kennis leert toepassen.
Ik wil bovendien toch opmerken, vind ik heel belangrijk, dat kennis 'vormend' is, terwijl vaardigheden dat niet zijn.
Dan heb je tegenwoordig nog de sociaal-emotionele ontwikkeling en b.v. leren leren (welke manier van leren past bij jouw karakter). Je kunt het onzin noemen maar je ontkomt er niet meer aan.
Ouderwets woordjes, taalregels en sommen stampen gaat gewoon niet meer werken. Ik geloof niet dat je daar de moderne jeugd mee geboeid houdt. Bovendien is juist dat geen opzet naar kritisch denken.