Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cannondale

jakkel
Forum-lid
Berichten: 2533
Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33

jakkel 05 okt 2012 13:47

colnagofreak schreef:Kom je weer uit bij één van mijn eerste opmerkingen kies een frame dat qua geometrie het beste past bij je wensen!!
Al het gekunstel en gepruts met spacers, omgedraaide stuurpennen, te korte en te lange stuurpennen is helemaal niets!

Profs kiezen gewoonlijk een "te klein" frame omdat deze diep willen zitten, en de lengte compenseren ze met een "te" lange stuurpen.
Spiegel je a.u.b. niet te veel aan de profs en kies je gewoon een frame dat past.
Klopt!

Dat 'profverhaaltje' heb ik enkel aangehaald om aan te tonen dat die fietsen met die te lange stuurpennen enzomeer normaal te berijden zijn. :)

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 05 okt 2012 13:49

Ik kan mij er wel iets bij voorstellen de caad10 ziet er erg goed uit. Ik heb een canyon AL en die oogt een stuk minder.

Cannondale heeft nog een ander model met een meer comfortabele zit

http://www.cannondale.com/2013/bikes/ro ... t-crankset" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door materialist op 05 okt 2012 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Do kin der mar druk mei weze

feddek
Forum-lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 10 nov 2009 21:40

feddek 05 okt 2012 13:50

Zeker normaal te bereiden, maar de lengte van de bovenbuis/stuurpen zijn wel van invloed op het stuurgedrag. Als het zwaartepunt van je bovenlichaam boven/voorbij het balhoofd komt te liggen wordt het sturen zwaarder en het fietsen rechtdoor nerveuzer. De profs zullen daar, als doorgewinterder coureurs, minder last van ondervinden. Dus de keuze voor een wat langer bovenbuis met 11/12 pen is voor de amateur gangbaarder.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16859
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 05 okt 2012 13:53

Lekker lijstje weer van de Competitive Cyclist, iemand van 1,81m op een 60cm frame en met de french fit op een 62. Een 58 met 10cm stuurpen lijkt mij hier het meest geschikt, bij een iets hogere zit hoort in principe ook een iets korter bovenbuis/stuurpen.
Hoeveel hoger je hiermee komt te zitten t.o.v. je huidige fiets moet je even bekijken, als dit niet genoeg is moet je echt naar andere fietsen gaan kijken (Synapse, Specialized Allez/Roubaix, Felt Z-serie, Colnago Ace).
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39996
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 05 okt 2012 13:55

En ik vind een 58 voor iemand van 1.81 nog te groot. Maximaal 56 imho.
Wat ik er mee wil zeggen is dat je donders goed op moet letten. Maatvoeringen lijken niet meer op elkaar, gewoon geo's vergelijken dus.
Less is bore

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16859
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 05 okt 2012 14:14

Ik heb natuurlijk wel rekening gehouden met zijn huidige fiets. De bovenbuis van 57cm vs 57,5 bij de caad10 58 (56cm bij de 56) en het feit dat hij hoger wil gaan zitten. Ik ben zelf 1,86m en heb zowel een 58 als een 60cm frame en rij toch het liefste de langere afstanden op de 60 (met zo'n lange "ouwe lullen" balhoofdbuis).
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 05 okt 2012 14:27

Ik ben 1.84 lang en rij op een 58 cm Supersix met een korte stuurpen die ook nog eens omhoog is geplaatst.
Niet het meest fraaie gezicht, maar ik heb mij deze combinatie laten "aansmeren" omdat ik door een nekhernia en artrose in mijn nek niet te diep wil/kan zitten.
Hiervoor had ik een synapse, maar de nieuwe combinatie bevalt mij toch beter, ofwel bezorgt me minder nekpijn.
Courir c'est mourir un peu

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 05 okt 2012 17:28

Dat is heel vreemd, zou eigenlijk omgekeerd moeten zijn. Misschien wil je je lichaam aan de wetenschap ter beschikking stellen dan kunnen we kijken waarom. Later natuurlijk, hoeft niet meteen, we kunnen wel even wachten. (Grapje)
Do kin der mar druk mei weze

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 05 okt 2012 18:01

De focus op de bovenbuislengte komt voort uit de wens om niet al te diep te zitten. Als je diep kunt en wilt zitten kun je vaak af met een kleinere maat, langere en/of steilere stuurpen etc. Als je frame te lang is heb je minder opties.

Het klopt overigens wel dat de bovenbuislengte ook niet heilig is, zo heeft de CAAD10 in maat 63 zelfs een kortere reach dan in maat 60! Maat 60 is in absolute zin dus het langste Cannondale frame, maat 63 is eigenlijk een comfortfiets met een heel andere stack vs. reach verhouding ten opzichte van de andere maten. Voor de Supersix geldt hetzelfde.

Gebruikersavatar
dickw
Forum-lid
Berichten: 818
Lid geworden op: 18 mar 2010 13:48

Gebruikersavatar dickw 05 okt 2012 18:33

Nou je het zegt: de reach van de 58 cm is hetzelfde als die van de 63 cm bij de CAAD 10. Dat zou dan voor de TS een oplossing kunnen zijn zonder direct een spacertoren te hoeven bouwen.

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 05 okt 2012 19:04

Tja, maar om iemand van 1.81m nu op een 63 te zetten.. dat zal vermoedelijk zelfs de fietsenmaker tegen protesteren ;) Ik begrijp de uitkomsten van de competitive cycling fit niet goed, bovenbuis van 58-60cm (of een reach van 40cm) lijkt me gewoon te lang voor iemand van 1.81, dat zijn afmetingen die voor mij geschikt zijn met mijn 1.92m.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16859
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 05 okt 2012 19:18

In dit topic precies het zelfde, iemand met een binnenbeenlengte van 83cm op een 60cm frame :shock: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=9&t=51776
Oftewel compleet nutteloze meting.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie