Canyon
Apart.
- Een spontaan scheurende bovenbuis?? Lijkt me geen logische plek.
- Stabiliteit? De stabiliteit van Canyons wordt in de vakbladen / fora normaliter geprezen, of mis ik iets?
- Dat ze willen dat hij minder snel breekt bij een val kan ik wel inkomen
- Een spontaan scheurende bovenbuis?? Lijkt me geen logische plek.
- Stabiliteit? De stabiliteit van Canyons wordt in de vakbladen / fora normaliter geprezen, of mis ik iets?
- Dat ze willen dat hij minder snel breekt bij een val kan ik wel inkomen
Als fabrikant lijkt mij de logische keus dat je een licht top frame hebt en een duurzaam subtop frame. Dit met het oog op garantieclaims en toch goed uit de tests komen.
Wel geloof ik dat er verschil kan zitten in de frames. De 2008 uitvoering van de Ultimate CF haalde in de tests in eerste instantie slechte scores op stijfheid. Latere versies van 2008 scoorde dan wel weer goed.
Ik ben wel benieuwd naar de inventarisatie van de Canyon frame problemen. Zelf heb ik een Ultimate CF 2008 Monza Red en op de lak na heb ik geen problemen met het frame(weeg 76-81 kg en aardig getraind)
.
Dus al ieder met problemen laat weten wat voor problemen hij/zij heeft gehad met type, jaargang en wellicht ook nog eigen postuur komen wat meer te weten?
Wel geloof ik dat er verschil kan zitten in de frames. De 2008 uitvoering van de Ultimate CF haalde in de tests in eerste instantie slechte scores op stijfheid. Latere versies van 2008 scoorde dan wel weer goed.
Ik ben wel benieuwd naar de inventarisatie van de Canyon frame problemen. Zelf heb ik een Ultimate CF 2008 Monza Red en op de lak na heb ik geen problemen met het frame(weeg 76-81 kg en aardig getraind)
.
Dus al ieder met problemen laat weten wat voor problemen hij/zij heeft gehad met type, jaargang en wellicht ook nog eigen postuur komen wat meer te weten?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Canyons hebben op de lak na weinig problemen.
Lijkt me een heel logische plek (andere merken hebben daar ook al problemen mee gehad). Profs hebben de neiging om tijdens het wachten (voor de start e.d.) op de fiets/bovenbuis te gaan zitten.... met schade als gevolg. Verder hebben profs weinig vetmassa en zouden knieen die in aanraking komen met de bovenbuis extra schade veroorzaken (dit had ik zelf dus niet verzonnen)Een spontaan scheurende bovenbuis?? Lijkt me geen logische plek.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Dan heeft Michael Rich dat zelf bedacht. Dat van die bovenbuizen klopt overigens daar hebben meerdere beginnnende sponsormerken in heb begin mee te maken gehad.Danke Michael Rich (Canyon) und tour
Ich finde es durchaus interessant zu lesen (tour 07/11, "Nicht nur für Profis") wie transparent sich M. Rich von der Firma Canyon zeigt. Wir erfahren also, dass die echten Profirahmen schwerer/ stabiler sind. Ich frage mich, was Kunden davon halten, die denken, das ihr "Profirad" dem eines echten entspricht.
M. Rich begründet die zusätzlichen Carbonlagen mit extremen Belastungen der Räder durch die Profis. Ich stimme der hohen Belastung durch Pros zu, jedoch werden Profirahmen zumeist nur eine Saison gefahren, topgepflegt/ professionel gecheckt und Profis haben eine bessere Fahrtechnik und sind durchschnittlich leichter. Hobbyfahrer fahren die Rahmen zumeist mehrere Jahre und somit kommen oft höhere Lebenslaufleistungen der Rahmen zusammen. Die Rahmenbelastungen beim Bremsen oder Durchfahren von Schlaglöchern sind durch höhere Fahrergewichte und weniger gute Fahrtechnik zudem oft höher.
Laut M. Rich hat Canyon beobachtet, dass die spitzen Knochen der Profis Eindellungen am Oberrohr hervorgerufen haben.
-
- Forum-lid
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 06 jul 2011 14:42
Het Ultimate CF SLX frame is vergeleken met het Ultimate frame van Greipel.
Het gewicht van het serieframe bedraagt 941 gram; 180 gram lichter dan het Greipel frame.
De UCI "6,8 kilo regel" maakt het mogelijk om hier en daar extra laagjes carbon toe te passen. Met name bij de stuurbuis en trapas. Verder is de bovenbuis versterkt, omdat profrenners graag op de bovenbuis zitten.
Einde Tour-citaat.
Het gewicht van het serieframe bedraagt 941 gram; 180 gram lichter dan het Greipel frame.
De UCI "6,8 kilo regel" maakt het mogelijk om hier en daar extra laagjes carbon toe te passen. Met name bij de stuurbuis en trapas. Verder is de bovenbuis versterkt, omdat profrenners graag op de bovenbuis zitten.
Einde Tour-citaat.
Mogen ze wel een waarschuwing in de handleiding zetten.... als een doorgaans lichte prof al niet op de bovenbuis kan zitten..
Als er zulk soort onzinnige beperkingen aan een frame zitten, mogen ze hem van mij per direct 100-150g zwaarder maken.
Als er zulk soort onzinnige beperkingen aan een frame zitten, mogen ze hem van mij per direct 100-150g zwaarder maken.
Ik dacht nochthans dat het geen al te groot geheim was dat prof-frames, en zeker die van de meer krachtige rijders, steviger & dus zwaarder zijn dan standaard productie-frames? Een foto van een gebroken prof-frame gaat immers snel de wereld rond via allerhande persagentschappen ed. en levert veel te veel negatieve aandacht op.
Nieuwe fietsenmerken in het peloton moeten het vaak tot hun scha & schande ondervinden en heel wat leergeld betalen.
Voor een prof geldt de 6,8-limiet dus maakt het gewicht van een frame niet zoveel meer uit. De andere onderdelen zijn immers vaak zo licht dat die het meer-gewicht van het frame ruimschoots compenseren. Veel profs rijden immers liever op een stevig betrouwbaar frame bv. geen gezwabber boven de 50 km/u dan, 200gr. te besparen.
Nieuwe fietsenmerken in het peloton moeten het vaak tot hun scha & schande ondervinden en heel wat leergeld betalen.
Voor een prof geldt de 6,8-limiet dus maakt het gewicht van een frame niet zoveel meer uit. De andere onderdelen zijn immers vaak zo licht dat die het meer-gewicht van het frame ruimschoots compenseren. Veel profs rijden immers liever op een stevig betrouwbaar frame bv. geen gezwabber boven de 50 km/u dan, 200gr. te besparen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
En zo is het, een breuk is slechte publiciteit dus krijgen profs licht aangepaste frames (bij een aantal merken). Aangezien Tour consumentenframes test en gewicht cruciale faktor wordt beoordeeld kan daar niet teveel aan worden gesleuteld.... (zonder een waardeoordeel)
Als de SLX van de Omega Pharma renners 200gr zwaarder is dan de consumenten versie kun je dus net zo goed een Ultimate AL kopen ipv een SLX als consument. Die is dan even zwaar als de prof renner SLX. En volgens mij net zo stijf en minstens zo robuust. Oh ja; en je bespaart dan E800,-...
-
- Forum-lid
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 06 jul 2011 14:42
Eind vorig jaar heb ik zelf een Canyon Ultimate AL gekocht met Dura Ace. Gewicht is voor mij persoonlijk geen issue. Nu ga ik binnenkort op vakantie en neem mijn fiets mee. Ik zou toch niet zo snel een carbon fiets achter op mijn fietsdrager vervoeren (ik weet het, profploegen scheuren ook duizenden kilometers met fietsen op het dak rond). Hoe denken jullie daar over?