Pagina 281 van 374

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 10 okt 2017 10:15
door ippe
Keezx schreef: 09 okt 2017 22:18 Daarom is 1987 het ijkpunt, niet 30 jaar.
Dat is duidelijk. Dus is het niet zo dat de grens elk jaar opschuift.
Dit betekend dat de Merckx Corsa uit '90 van mijn schoonvader wel retro is maar géén Eroica-fiets kan zijn.

Wat de Gios betreft, deze ga ik met de tijd uitrusten met een Campa groep van rond '84.

@CISKE :like:

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 10 okt 2017 10:29
door sillah75
ippe schreef: 10 okt 2017 10:15
Keezx schreef: 09 okt 2017 22:18 Daarom is 1987 het ijkpunt, niet 30 jaar.
Dat is duidelijk. Dus is het niet zo dat de grens elk jaar opschuift.
Dit betekend dat de Merckx Corsa uit '90 van mijn schoonvader wel retro is maar géén Eroica-fiets kan zijn.

Wat de Gios betreft, deze ga ik met de tijd uitrusten met een Campa groep van rond '84.

@CISKE :like:
Nee grens schuift niet elk jaar op . Heb zelf ook 3 jaren 90 fietsen maar gebruik geen enkele voor de retroritten.Goede keuze wat betreft de Gios , een mooi Super record of Nuovo record groepje uit die tijd zal hem niet misstaan :winkthumb:

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 10 okt 2017 11:25
door Keezx
ippe schreef: 10 okt 2017 10:15
Keezx schreef: 09 okt 2017 22:18 Daarom is 1987 het ijkpunt, niet 30 jaar.
Dat is duidelijk. Dus is het niet zo dat de grens elk jaar opschuift.
Dit betekend dat de Merckx Corsa uit '90 van mijn schoonvader wel retro is maar géén Eroica-fiets kan zijn.

Wat de Gios betreft, deze ga ik met de tijd uitrusten met een Campa groep van rond '84.

@CISKE :like:
Een stalen frame van traditionele geometrie/constructie van na 1987 wordt ook toegelaten , maar wel uitgerust met oudere onderdelen.
Hier de letterlijke tekst t.a.v. de te gebruiken fietsen:
(NB, de aluminium ALAN frames uit de jaren '70 en '80 mogen dus wel....)

Historical Bikes (also called Bici Eroiche in Italian) are all road racing bikes built in 1987 or earlier both with gears and without gears, as those built in the late 1800’s and early 1900’s.
These bicycles most likely have a steel frame, but also other types of rare frames are permitted, such as the aluminium frames built by Alan and Vitus with screwed or glued joints and the Exxon Graftek frames of the late 1970’s with carbon tubes glued to aluminium lugs.
Regarding the components the bicycles should be in line with the following general guidelines:
a) more recent bikes with gears and derailleurs, such as Simplex, Huret, Campagnolo, Zeus, Shimano, Suntour, etc. must have shift levers on the down tube of the frame; exceptions include pre-1980 non indexed bar-end gear shifters and rod/hand manual operated front derailleurs;
b) pedals should be with toe clips and straps or, for older bikes, as the original pedals; quick release, clip-less pedals are not allowed;
c) the brake cables must pass outside and over the handlebars (cables can pass inside the frame);
d) older geared bicycles should have original shifters such as Cambio Corsa, Cambio Paris Roubaix, Cambio Vittoria Margherita, etc.
e) wheels must have at least 32 spokes laced to a low profile rim (20 mm depth or less, except for the wood rims); the rims must be of either steel, aluminium or wood;
f) both tubular tyres and clinchers with inner tubes are allowed;
g) we invite participants to fit saddles from the same period of the bicycles, so a model of 1987 or earlier, or a vintage model of modern production such as Brooks leather saddles, Cinelli replicas, San Marco, etc;
h) the change of the gear ratios is allowed due to the difficulty of the ride.
i) there are no particular rules on the type of brakes as long as they are in line with the construction period of the bicycle and that they are efficient for safety reasons
Of course, older road racing bicycles of the early 1900’s with single gear or flip-flop rear hubs don’t need to comply with the above criteria as long as they have their original components.

Vintage Style Bikes with steel frame from new or recent construction with vintage look and characteristics may be used only if they are road racing bikes assembled using vintage components or replicated parts similar to the original as described above. In particular if the bikes are inspired by the design of road racing bicycles of the 1970’s and 1980’s, they must comply with the 3 fundamental rules (a,b,c) regarding shift levers, toe clips and straps, and brake cables.

Exemptions regarding the type of bicycle will be granted to participants with disabilities, as long as they make a specific request to the organization at the time of registration.
For the 38 km route, other types of vintage bicycles will be admitted, such as postman’s bikes, general working bicycles, leisure bicycles, etc. as long as they were built in 1987 or earlier.

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 10 okt 2017 18:40
door sillah75
ciske schreef: 10 okt 2017 10:06 de fiets is inderdaad van mijn pa ,Herman De Munck , hij heeft ook nog de L'Expres van '59 waarmee hij in 1967 4e was bij zijn eerste P-B-P , de chrome versie van '71 en '75 de 2 rode LeJeune van '79 en '83 en de LeJeune van 1987 met 26" voorwiel en 28" achterwiel .
de fiets is inderdaad klein , maat 50 (kleinste dat er toen gemaakt werd ) de spatbordjes hebben we ook nog liggen ,zijn heel smalle alu exemplaren die hij zelf gemaakt had , de verlichting in die tijd waren demontabele lampjes met batterijen , vergeleken met nu het licht van een lucifer , je werd gezien maar zag zelf niet meer !
Heb uw vader zijn collectie bij hem thuis al mogen bewonderen :)
Mooie fietsen !

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 10 okt 2017 19:24
door ultra_ivo
ciske schreef: 10 okt 2017 10:06 de fiets is inderdaad van mijn pa ,Herman De Munck , hij heeft ook nog de L'Expres van '59 waarmee hij in 1967 4e was bij zijn eerste P-B-P , de chrome versie van '71 en '75 de 2 rode LeJeune van '79 en '83 en de LeJeune van 1987 met 26" voorwiel en 28" achterwiel .
de fiets is inderdaad klein , maat 50 (kleinste dat er toen gemaakt werd ) de spatbordjes hebben we ook nog liggen ,zijn heel smalle alu exemplaren die hij zelf gemaakt had , de verlichting in die tijd waren demontabele lampjes met batterijen , vergeleken met nu het licht van een lucifer , je werd gezien maar zag zelf niet meer !
Mooi dat je ze in familiebezit bewaart.
Ik heb tot nu toe 6x PBP gereden, maar mijn tijd is zowat het dubbele wat je pa reed. Over Herman de Munck hoorde ik veel in de tijd dat ik begon met PBP ('95).

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 10 okt 2017 22:43
door ciske
Ivo , dan heb ik je misschien gezien in 2015 bij de start van P-B-P ? Ik was daar toen met mijn pa en hebben daar kennis gemaakt met de groep Belgische deelnemers . Er is een kans dat ik en mijn broer deelnemen in 2019 .

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 10 okt 2017 23:56
door ultra_ivo
ciske schreef: 10 okt 2017 22:43 Ivo , dan heb ik je misschien gezien in 2015 bij de start van P-B-P ? Ik was daar toen met mijn pa en hebben daar kennis gemaakt met de groep Belgische deelnemers . Er is een kans dat ik en mijn broer deelnemen in 2019 .
Ik was er in 2015 inderdaad ook bij. Aan de start stond ik toen in een Esperanto shirt.
Mooi dat je ook de familietraditie voortzet. Ik hoop in 2019 er ook bij te zijn.

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 18 okt 2017 12:48
door timo2.0
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 18 okt 2017 19:43
door Vieux chnoque
Sfeervolle plaatjes Timo!

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 18 okt 2017 20:22
door EmPeHa
Hoe is het met de Raleigh, Vieux chnoque?

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 19 okt 2017 00:54
door DieAnder
Heel goed Timo, dat zag er uit als een welbestede dag!
Waar was je reservetuub? Om de schouders geknoopt of had je een volgwagen? ;)

Re: Retro / oudere fietsen

Geplaatst: 19 okt 2017 01:16
door timo2.0
DieAnder schreef: 19 okt 2017 00:54 Heel goed Timo, dat zag er uit als een welbestede dag!
Waar was je reservetuub? Om de schouders geknoopt of had je een volgwagen? ;)
De zadeltas bevatte twee busjes Pittstop :winkthumb: