Ik ook.thestudent schreef: ↑27 jun 2022 16:24 Ik gebruik die kettingsluitingen gewoon een heel kettingleven lang. Ook de officieel niet herbruikbare. Nog nooit problemen.
Het grote domme vragen topic
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
Er zit tegenwooordig toch gewoon een bij de ketting?
Basso Astra - Wilier Gran Turismo - http://www.dvn.nl/
Ik rijd al jaren drie kettingen op voor ik de cassette moet vervangen. Het maakt daarbij in de praktijk niet uit of je die drie kettingen parallel of in serie gebruikt.
hun fietsen.
Weet niet wat risicovoller is, een snelsluiting vaker gebruiken of 10k km mrt 1 ketting gaan rijdenleon1 schreef: ↑27 jun 2022 16:34 Ja, ik weet dat dat zou kunnen maar daar ben ik dan weer te 'chicken' voor. Nu rijd ik 12spd Campa en die zijn sowieso geponst, en die ketting blijft dus gewoon zitten. Als zijn die Superrecord cassettes wel iets andere koek dan een 11spd Chorus qua prijs. Volgens Campa mag je de 12spd tweemaal ponsen maar ook dat doe ik niet.
Een bezoekje aan de tandarts of misschien nog wel erger omdat ik iets niet heb vervangen omdat ik niet een paar euro wil uitgeven is voor mij persoonlijk een 'no-go'. En een ongeluk zit in een klein hoekje maar als achteraf de oorzaak precies dit zou zijn dan zou ik er toch moeite mee hebben.
Een Campa-ketting kan dat met gemak aan.
Ride bikes, not tanks!
Parallel is een beetje moeilijk en in serie wordt de ketting een beetje te lang.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13746
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Het licht eraan tot hoe ver je ze oprijd.
Het scheelt wel iets, als je het uit moeten drukken een kleine 20% denk ik.
Wat vooral scheelt is zo groot mogelijk bladen en kransen rijden en waxen.
Uiteindelijk vorige week maar cassette en ketting vervangen, voordeel dat ik tijdens lange rit van afgelopen weekend ook niet halverwege hoefde bij te smeren.
Daarvoor is dat fabrieksvet wel zo handig, eerste 1000km geen drooglopende ketting.
Andere domme vraag dan maar meteen;
Zijn 12 speed cassettes nou zoveel duurder om te produceren of is het makkelijker om daar enorme marge op te maken ?
Zat voor de grap laatst eens te kijken, in 2013 kocht je een 9s cassette voor 20 euro, de 12s is bijna factor 10 daarvan...
Ketting valt opzich nog wel mee, 11 euro in 2013 nu volgens mij iets van 25 euro voor 12s.
Daarvoor is dat fabrieksvet wel zo handig, eerste 1000km geen drooglopende ketting.
Andere domme vraag dan maar meteen;
Zijn 12 speed cassettes nou zoveel duurder om te produceren of is het makkelijker om daar enorme marge op te maken ?
Zat voor de grap laatst eens te kijken, in 2013 kocht je een 9s cassette voor 20 euro, de 12s is bijna factor 10 daarvan...
Ketting valt opzich nog wel mee, 11 euro in 2013 nu volgens mij iets van 25 euro voor 12s.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13746
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik denk marge
1 kransje is maar 8% duurder haha
Bij sram is het verschil een stuk minder als je van de monoblocks uitgaat.
Andere kant een Ultegra 11sp heb ik in 2019 nog gekocht voor 56 euro. Nu 90.....
1 kransje is maar 8% duurder haha
Bij sram is het verschil een stuk minder als je van de monoblocks uitgaat.
Andere kant een Ultegra 11sp heb ik in 2019 nog gekocht voor 56 euro. Nu 90.....
Bv hier aan 78,95 euro:
https://www.vaneycksport.com/nl/shimano ... speed.html#
https://www.vaneycksport.com/nl/shimano ... speed.html#