Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 29 jul 2011 18:03

Hier moet toch nog even gemeld worden dat Canyon een dikke pluim verdiend wat betreft garantie.

Eind 2009 heb ik een complete witte Canyon CF gekocht. Een paar maanden geleden viel me op dat de lak bij de bracket scheurtjes vertoonde. Ik heb een foto gemaakt en deze naar Canyon gestuurd. Zij gaven direct aan dat dit een lakfout was. Ik ben naar Heerlen gekeken en van daaruit is de fiets richting Canyon gestuurd. Ik heb in Heerlen aangegeven dat ik liever een zwart kader zou hebben. Deze kans was echter klein omdat ik alleen een nieuw kader zou krijgen en geen nieuwe voorvork.

Twee weken later belt Peter op dat de fiets klaar is. Er staat nu een zwarte canyon ultimate CF slx op me te wachten. Helemaal TOP dus!!!

ultimatecf
Forum-lid

ultimatecf 29 jul 2011 21:19

gaisdergerman schreef:Hier moet toch nog even gemeld worden dat Canyon een dikke pluim verdiend wat betreft garantie.

Eind 2009 heb ik een complete witte Canyon CF gekocht. Een paar maanden geleden viel me op dat de lak bij de bracket scheurtjes vertoonde. Ik heb een foto gemaakt en deze naar Canyon gestuurd. Zij gaven direct aan dat dit een lakfout was. Ik ben naar Heerlen gekeken en van daaruit is de fiets richting Canyon gestuurd. Ik heb in Heerlen aangegeven dat ik liever een zwart kader zou hebben. Deze kans was echter klein omdat ik alleen een nieuw kader zou krijgen en geen nieuwe voorvork.

Twee weken later belt Peter op dat de fiets klaar is. Er staat nu een zwarte canyon ultimate CF slx op me te wachten. Helemaal TOP dus!!!

Ik had begin dit jaar hetzelfde voorval. Ik moest wel 189 euro bijbetalen als ik een zwarte wilde. Dit ook i.v.m. de voorvork.
Veelplezier met je nieuwe frame.

carldv
Forum-lid

carldv 30 jul 2011 10:29

Gilbert rijdt nu een jaar op zijn aeroad. Daarvoor reed hij op een ultimate al. Weliswaar een model op zijn maat gemaakt, maar toch op een aluminium kader. Gezien de successen die hij ermee heeft behaald zal de fiets meer dan goed genoeg zijn voor een prof. Overigens rijden de andere renners enkel Parijs Roubaix op de ultimate al, de andere wedstrijden schakelen ze terug over op de carbon modellen (ik dacht dat Vacance Soleil dit jaar P-R ook op alu kaders heeft gereden). Nu vroeg ik me af wat het voordeel van aluminium is op kasseien. Ik dacht net dat aluminium iets harder was en trillingen meer doorgeeft dan carbon. Dat lijkt me in dergelijke zware wedstrijd toch geen voordeel
tarmac SL3
canyon ultimate AL
campa fan

gregory
Forum-lid

gregory 30 jul 2011 10:38

Ik denk dat het simpel te verklaren is : het gewicht.
Meer gewicht nodig in paris-Roubaix.

wvm-rv
Forum-lid

wvm-rv 30 jul 2011 11:49

Misschien rijden de profs niet op een standaard ultimate al, en wordt de frame geometrie aangepast om stabieler over kasseien te rijden,
wat bij een carbon frame veel duurder is om aan te passen.
t'is maar een idee

jasperr
Forum-lid

jasperr 30 jul 2011 12:13

Dit is simpelweg gedaan omdat je een aluminium frame makkelijker op maat kan maken en dus ook makkelijker aan kan passen. Zo kun je het frame eenvoudig aanpassen zodat er bijv. bredere banden in kunnen. Als je zo'n aanpassing bij een carbon frame zou willen uitvoeren, moet je een nieuwe mal maken en dat kost een vermogen.

Alu is ook handiger ivm valpartijen. Met een deuk in je frame kun je (bijna) altijd doorrijden en als je ploeg-auto dan in de buurt is kun je gauw je fiets omwisselen voor een nieuwe. Zo loop je niet al te veel achterstand op na een valpartij.
Val je met een carbon en hij breekt, dan kun je uiteraard niet verder en moet je wachten tot je een vervangende fiets hebt. Dit kan aardig lang duren op de smalle kassei-stroken (waar auto's dus niet kunnen inhalen).

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 04 aug 2011 07:58

Gisteren eindelijk mijn fiets op gaan halen. Het is nu een zwarte geworden ipv een witte. Nadeel is wel dat de zadelpen, stuur en stuurpen niet zo goed bij het frame passen (wet). Mocht er nog iemand een matzwarte zadelpen in de aanbieding hebben dan hou ik me van harte aanbevolen.
Verder denk ik dat ik voor een helemaal zwarte bike ga. Het stuurlint en zadel zullen dus ook vervangen moeten worden.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

BonoCross
Forum-lid

BonoCross 04 aug 2011 15:44

@ gaisdergerman: het kan zeker een hele mooi bak worden! Die rode stickers van de Zonda's afhalen scheelt al een beetje (in elk geval op mijn witte AL met zilvere Zonda's) en ook het zadel + stuurlint zou wat mij betreft helemaal zwart mogen zijn. En wat het denk ik helemaal af zou maken is dat je de zadelpen en stuurpen vervangt voor mooi zwart Syntace spul (maar de financiën moeten het natuurlijk ook toelaten ;). Of de Ritchey-logo's misschien verwijderen met aceton? Het is in elk geval een fiets waar je nog wel wat leuks mee kunt doen :)
Canyon Ultimate CF SL 2016

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 04 aug 2011 17:58

gaisdergerman schreef:Gisteren eindelijk mijn fiets op gaan halen. Het is nu een zwarte geworden ipv een witte. Nadeel is wel dat de zadelpen, stuur en stuurpen niet zo goed bij het frame passen (wet). Mocht er nog iemand een matzwarte zadelpen in de aanbieding hebben dan hou ik me van harte aanbevolen.
Verder denk ik dat ik voor een helemaal zwarte bike ga. Het stuurlint en zadel zullen dus ook vervangen moeten worden.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Dan kan deze fiets ook terecht in het Stealth topic => http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=2&t=43053
I know myself like no one else
Nothing to defend

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 05 aug 2011 08:17

Dan kan deze fiets ook terecht in het Stealth topic =>

Ik zal er eerst eens een fatsoenlijke foto van maken en ik wil hem ook wat meer stealth maken. Daarna zal ik hem daar posten.

Durocortorum
Forum-lid

Durocortorum 07 aug 2011 21:17

Afbeelding

was heel erg verschoten hoe licht het frame is :p
nu wachten op m'n shimano 105 black groepje,ritchey carbon stuur en andere goodies
can't wait....

ruud_k
Forum-lid

ruud_k 08 aug 2011 22:13

Canyon is made in Germany, lees montage, komen de frames er echter ook vandaan ? Of is dat made in Taiwan ?

Plaats reactie