Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Het Grote China Topic (frames + onderdelen)

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 05 apr 2014 14:47

Chique bak! Maar inderdaad, de shifters staan verre van normaal.

JoostG
Forum-lid

JoostG 05 apr 2014 15:25

Ik weet dat ze lager staan wat je normaal ziet, maar ik vind het juist zo lekker rijden. Pak schifters alleen van de 'bovenkant' wanneer ik sta op de pedalen. Zittend benader ik ze van de zijkant, maar 99% van de tijd rijd ik in de beugels of met handen op het stuur.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

elefantino
Forum-lid

elefantino 05 apr 2014 16:03

JoostG schreef:Ik weet dat ze lager staan wat je normaal ziet, maar ik vind het juist zo lekker rijden. Pak schifters alleen van de 'bovenkant' wanneer ik sta op de pedalen. Zittend benader ik ze van de zijkant, maar 99% van de tijd rijd ik in de beugels of met handen op het stuur.
Puur persoonlijk inderdaad. Mooie bak!

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 05 apr 2014 20:00

Inderdaad, mooie combinatie van mat zwart met rode accenten, je moet er wel van houden. Maar wat een verval zeg, ik zou zeggen meer dan 15cm (2 lagen bakstenen + 3 lagen specie). Vwb de shifters, m.i. staan zij iets te laag, maar enfin kwestie van wat is prettig rijden. Als je ze omhoog zet komen de grepen misschien te ver uit de beugel te staan? Nogmaals mooie fiets en omdat je die zelf hebt gebouwd mag je gerust trots zijn. :)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Fr3ggel
Forum-lid

Gebruikersavatar Fr3ggel 09 apr 2014 12:29

Op de "mijn pakket" site van PostNL staat dat mijn R-002 frame (+ stuur + stuurpen + stuur + zadelpen + zadel + bidonhouders) vrijdag bezorgd worden.
Op die spullen, de wielen en het stuurlint na heb ik alles al in huis (denk ik).
Hoewel ik mijn huidige alu fiets wel eens helemaal uit en weer elkaar heb geknutseld wil ik me niet heel erg ervaren noemen. Ik wil deze fiets zelf gaan bouwen. Met alle info die beschikbaar gaat dat vast lukken. Met carbon heb im echter 0,0 ervaring. Vandaar enkele vragen mbt de montage:

Niet draaiende onderdelel zoals zadelpen, stuurpen en stuur wil ik gaan vastzetten met tacx carbonpasta. Maar wat te doen met het balhoofd? Normaal vet ik dat goed in, maar ik lees dat vet kwetsbaar is voor carbon.
En wat moet ik met schroefjes (zoals bijvoorbeeld die van de bidonhouder) gebruiken? Meestal doe ik daar een klein likje Shimano antiseize aan.

Daarnaast ben ik ook niet zo bekend met momenten. Op mijn alu fiets heb ik altijd alles op gevoel vast geschroefd zonder problemen.
Hoe weet ik welke momenten ik kan aanhouden bij stuurpen, zadelpen en andere schroefverbindingen? Ik begrijp van anderen dat Zhongwei geen handleidingen meelevert met deze info.

Als jullie antwoorden en tips hebben hoor ik het graag. Bedankt alvast.

JoostG
Forum-lid

JoostG 09 apr 2014 17:17

Ik heb 3 dingen gebruikt: campa vet voor bewegende delen en delen die ik wil beschermen tegen corrosie (onder andere lagers van balhoofd), tacx carbonpasta voor zadelpen en loctite voor schroefde die niet mogen lostrillen (bijvoorbeeld derailleurhanger). Ik heb een momentsleutel, maar ook veel zaken op gevoel aangedraaid en gezond verstand gebruikt. Na mijn eerste rondje heb ik achteraf de crank nog wat vaster gezet en heb ik de schroefjes van het stuur wat strakker gezet. De rest zit er na 1700km nog vast op.
Veel plezier met het opbouwen. Ik krijg meteen ook weer zin in een nieuw project.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Wolfhound32
Forum-lid

Gebruikersavatar Wolfhound32 09 apr 2014 17:50

Ik weet niet hoe het anderen vergaat, maar ik heb wel interesse in een fotoverslagje van het bouwen FranX78.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 09 apr 2014 18:16

FranX78 schreef:......Daarnaast ben ik ook niet zo bekend met momenten. Op mijn alu fiets heb ik altijd alles op gevoel vast geschroefd zonder problemen.
Hoe weet ik welke momenten ik kan aanhouden bij stuurpen, zadelpen en andere schroefverbindingen? .......
Hierbij een link naar een pdf van Pinarello waar o.a. ook de aanhaalmomenten in zijn opgenomen.

http://www.ciclipinarello.com/else/gara ... NDSweb.pdf

Veel succes en zie er naar uit wat het is geworden, dus hou ons op de hoogte. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Fr3ggel
Forum-lid

Gebruikersavatar Fr3ggel 09 apr 2014 19:45

Wolfhound32 schreef:Ik weet niet hoe het anderen vergaat, maar ik heb wel interesse in een fotoverslagje van het bouwen FranX78.
Orlok schreef: Veel succes en zie er naar uit wat het is geworden, dus hou ons op de hoogte. ;)
Ga ik zeker doen
Bedankt voor jullie reacties en interesse :D

cipollini 2
Forum-lid

cipollini 2 11 apr 2014 09:34

Ook ik heb koudwatervrees om rechtstreeks uit China te bestellen.
Wat is betrouwbaar, wat niet ? Nattevinger of zijn er toch enkele richtlijnen.
Ik moet toegeven dat een overkoepelende webstek zoals aliexpress 'goesting' geeft om het toch te riskeren ... (wat is de waarde van de costumerswaarderingen der verschillende leveranciers ???).
Concreet: ik heb een zwak voor Cipollini bikes, maar 5000 euro voor een frame, waarbij je waarschijnlijk een 2000 euro meer betaalt voor de naam tov vergelijkbare kwaliteit is erover.
Op voormelde webstek kan je een keuze maken tussen carbonkwaliteiten: T1000, T800 ...
Wat dan voor mij weer bewijst dat de fietsen geen echte' zijn.
Vraag: hoe vergelijken de replicas zich met de echte merkfietsen ? Zijn het dezelfde en nemen de chinezen een loopje met patenten ed, of stopt de gelijkenis bij de lay-out ?
Maw, krijg je een goede, betrouwbare fiets als je kiest voor de duurdere T1000 uitvoering ?

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 11 apr 2014 09:58

Op het forum is het niet toegestaan om het over namaak frames te hebben. Dus als je er eentje met tekst bestelt dan ga je er hier zeker geen foto van kunnen plaatsen. De frames lijken in de verste verte niet op het echt en zeker niet qua carbon en layup. Die chinezen hebben echt de ontwerpen van cipo niet. Sterker nog ze kopiëren het eerder van foto's en dergelijke. Cippolini is juist een van de weinige merken die wel degelijk hun frames volledig in Italië produceert. De namaak merken zullen het dus in de verste verte niet halen. Zeker niet omdat dit soort frames niet verkocht worden om de kwaliteit, maar om de naam die erop staat. Het zal het grootste deel van chinezen een worst zijn of die heel blijft. Ze liften mee op het succes van andere merken. Beter koop je een goed ontworpen open-mould frame. Deze merken moeten hun kwaliteit wel degelijk zelf bewijzen. Gaan deze stuk, dan is er geen afzetmarkt meer. Ze er je eigen tekst op, maak je eigen ontwerp etc. Ik snap niet wat er de lol aan is om net te doen of je een echte hebt.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

cipollini 2
Forum-lid

cipollini 2 11 apr 2014 10:07

Het gaat voor mij ook niet over het feit dat er cipollini zou opstaan, ik vind het frame van de rb1000 gewoon schitterend; zou dit ook niet doen.
Ik trachtte enkel daardoor bij wijze van voorbeeld een vergelijking te krijgen tussen merkframes en chineze frames.
Wat zijn open-mould frames ? Hoe erken je ze (regel: aanduiding frame met letters en nummers als regel ?) ? Wat zijn goede/zeer goede/top kwaliteit en wat zijn slappen dweilen ?

Plaats reactie