Titanium fietsen
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Je kunt het warm stoken en eenmalig richten (maar succes is niet gegarandeerd en hangt af hoever de boel is verbogen). Mits voldoende materiaal kan een kundige metaalwerker een nieuwe derailleurhanger (uit aluminium) monteren maar doorgaans gaat dat hem niet worden.
Luk dat allemaan niet dan wordt het fixie of metaalcontainer.
Luk dat allemaan niet dan wordt het fixie of metaalcontainer.
Hoi,
IK zag deze post eerder vandaag en googlde maar eens even als dacht ik wel dat Sharkman113 hier zou reageren.
Beter niet hetzelfde in meerdere topics plaatsen: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... start=3420
http://www.bongersbikes.nl/framebouw/ti ... emateriaal
Het lasprocédé vereist veel vakmanschap en daarbij laat een titanium frame zich moeilijk richten. Wel is het mogelijk om titanium buizen te hydroformen, met bijzondere vormen als resultaat.
Nu lijkt bovenstaand richten meer te wijzen op de frame productie. Geen idee wat hydroformen is??
Vraag is natuurlijk hoe erg je schade is. Zie je iets of is het puur bezorgheid vanwege de botsing. Foto wellicht?
IK zag deze post eerder vandaag en googlde maar eens even als dacht ik wel dat Sharkman113 hier zou reageren.
Beter niet hetzelfde in meerdere topics plaatsen: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... start=3420
http://www.bongersbikes.nl/framebouw/ti ... emateriaal
Het lasprocédé vereist veel vakmanschap en daarbij laat een titanium frame zich moeilijk richten. Wel is het mogelijk om titanium buizen te hydroformen, met bijzondere vormen als resultaat.
Nu lijkt bovenstaand richten meer te wijzen op de frame productie. Geen idee wat hydroformen is??
Vraag is natuurlijk hoe erg je schade is. Zie je iets of is het puur bezorgheid vanwege de botsing. Foto wellicht?
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
-
- Forum-lid
- Berichten: 594
- Lid geworden op: 12 aug 2011 20:33
iedereen bedankt voor de info die jullie me gegeven hebben over het richten van titanium.
hoor deze week of mijn titanium frame scheef is bij mijn lbs dan heeft hij tijd om het na te meten
hoor deze week of mijn titanium frame scheef is bij mijn lbs dan heeft hij tijd om het na te meten
Inderdaad, dat heeft te maken met productie methoden.zorroi schreef:Nu lijkt bovenstaand richten meer te wijzen op de frame productie. Geen idee wat hydroformen is??
Bij hydroformen wordt het te vormen materiaal mbv water in een matrijs onder hoge druk gezet. Het materiaal zet zich dan naar de vorm van de mal. Zo is het mogelijk materiaal op een manier te vormen welke met conventionele methoden niet mogelijk is of zeer arbeidsintensief om in dezelfde vorm te krijgen.
Deze manier van vormen wordt onder andere in de auto-industrie toegepast om materiaal uit een stuk te vormen in plaats van allemaal kleine stukjes aan elkaar te lassen, denk bijvoorbeeld aan uitlaten.
Kijk je naar sommige fietsframes van aluminium dan kun je je voorstellen dat bepaalde vormen goed te realiseren zijn middels hydroforming.
-
- Forum-lid
- Berichten: 594
- Lid geworden op: 12 aug 2011 20:33
Mijn Borgini heeft de klap op auto overleefd dus richten was niet nodig alleen nieuwe voorvork
http://www.bakker-framebouw.nl/Products/Repairsridley orion schreef:iedereen bedankt voor de info die jullie me gegeven hebben over het richten van titanium.
hoor deze week of mijn titanium frame scheef is bij mijn lbs dan heeft hij tijd om het na te meten
Zoals ik op het jan janssen forum aangaf, heb ik een ongelukje gehad met mijn fiets.
Nu moet zeer waarschijnlijk het frame vervangen worden. Ik twijfel echter tussen een carbon frame of weer een metaal frame. Wilde altijd na deze fiets weer een metalen fiets alleen dan van titanium.
Buiten van Nicholas en Lite Speed ken ik niet veel merken met titanium frames.
Wie kan mij wat merken en types geven.
Mijn huidig frame weegt ongeveer 1,6 kg hier wil ik toch wel een stukje onder gaan zitten. De onderdelen worden waarschijnlijk over geschroefd, heb nu een Shimano 105 groep.
Nu moet zeer waarschijnlijk het frame vervangen worden. Ik twijfel echter tussen een carbon frame of weer een metaal frame. Wilde altijd na deze fiets weer een metalen fiets alleen dan van titanium.
Buiten van Nicholas en Lite Speed ken ik niet veel merken met titanium frames.
Wie kan mij wat merken en types geven.
Mijn huidig frame weegt ongeveer 1,6 kg hier wil ik toch wel een stukje onder gaan zitten. De onderdelen worden waarschijnlijk over geschroefd, heb nu een Shimano 105 groep.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
Moots - Lynskey - Seven - Gilbertson - KocmoPI3R schreef:Zoals ik op het jan janssen forum aangaf, heb ik een ongelukje gehad met mijn fiets.
Nu moet zeer waarschijnlijk het frame vervangen worden. Ik twijfel echter tussen een carbon frame of weer een metaal frame. Wilde altijd na deze fiets weer een metalen fiets alleen dan van titanium.
Buiten van Nicholas en Lite Speed ken ik niet veel merken met titanium frames.
Wie kan mij wat merken en types geven.
Mijn huidig frame weegt ongeveer 1,6 kg hier wil ik toch wel een stukje onder gaan zitten. De onderdelen worden waarschijnlijk over geschroefd, heb nu een Shimano 105 groep.
Of kijk eens op deze pagina http://users.skynet.be/lichtsnelheid/TITANIUM/links.htm
What makes the boat go faster?
Wat ti betreft:
denk ook Indy Fab, Baum, Passoni, Serotta, Firefly en De Rosa om er nog maar een paar te noemen. Maar de eerste vier zijn aan de prijs en je moet er wat voor doen om er aan te komen.
Dus niets voor de doorsnee Nederlandse (beter: Hollandse) consumentist.
Maar: als je een van die frames koopt, heb je iets bijzonders.
Als we het over licht "gewoon staal" hebben:
denk naast IndyFab (de SSR) en Cinelli (Xcr) ook eens aan Jaegher.
"Airlight steel", gemaakt in Vlaanderen, prachtig gelakt en compleet afgemonteerd al vanaf 6,4 kg. Ja, de lezer begrijpt dat er dan wel wat dure (Duitse) spulletjes aan hangen. Zie de mooie website.
denk ook Indy Fab, Baum, Passoni, Serotta, Firefly en De Rosa om er nog maar een paar te noemen. Maar de eerste vier zijn aan de prijs en je moet er wat voor doen om er aan te komen.
Dus niets voor de doorsnee Nederlandse (beter: Hollandse) consumentist.
Maar: als je een van die frames koopt, heb je iets bijzonders.
Als we het over licht "gewoon staal" hebben:
denk naast IndyFab (de SSR) en Cinelli (Xcr) ook eens aan Jaegher.
"Airlight steel", gemaakt in Vlaanderen, prachtig gelakt en compleet afgemonteerd al vanaf 6,4 kg. Ja, de lezer begrijpt dat er dan wel wat dure (Duitse) spulletjes aan hangen. Zie de mooie website.
Serotta lijkt zijn langste tijd gehad te hebben: http://www.bikeradar.com/road/news/arti ... ess-38029/
wat ook nog een merk kan zijn is Dean.
http://www.deanbikes.com/menu.htm
Falkenjagd is een Duits merk, worden deze nog door Lynskey gemaakt?
http://www.deanbikes.com/menu.htm
Falkenjagd is een Duits merk, worden deze nog door Lynskey gemaakt?
Moots - Lynskey - Seven - Gilbertson - Kocmo? Da's toch alsof je iemand wiens auto stuk is Ferrari, Porsche, Mercedes, Dacia en Lada voorsteltliviolivius schreef:Moots - Lynskey - Seven - Gilbertson - KocmoPI3R schreef:Zoals ik op het jan janssen forum aangaf, heb ik een ongelukje gehad met mijn fiets.
Nu moet zeer waarschijnlijk het frame vervangen worden. Ik twijfel echter tussen een carbon frame of weer een metaal frame. Wilde altijd na deze fiets weer een metalen fiets alleen dan van titanium.
Buiten van Nicholas en Lite Speed ken ik niet veel merken met titanium frames.
Wie kan mij wat merken en types geven.
Mijn huidig frame weegt ongeveer 1,6 kg hier wil ik toch wel een stukje onder gaan zitten. De onderdelen worden waarschijnlijk over geschroefd, heb nu een Shimano 105 groep.
Of kijk eens op deze pagina http://users.skynet.be/lichtsnelheid/TITANIUM/links.htm
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof