Vandaag geklust aan de fiets
Ketting vervangen en dan gemerkt dat de trapas ook wel zijn beste tijd gehad heeft.
Het is een BB86 en ik wil ze zelf vervangenmaar heb (nog) geen tools.
Optie 1: Opnieuw een Ultegra trapas (25€ Mantel ) monteren en een BBB BTL-113 Cupout (23€ Mantel) en BBB Bearing Press BTL-231 (125€ Fashion for Cycling) kopen.
Optie 2: Een threaded bottom bracket installeren: BBB Bottomfit (76€ bike24) of Token Ninja Lite BB4124PS (40e BikeInn) en 2 BBB BTL-27L sleutels en natuurlijk ook een BBB Cupout (23€ Mantel) om de oude trapas te verwijderen.
Wat zouden jullie doen?
Tot nu toe heeft deze trapas nooit gekraakt dus dat zou geen reden zijn om een threaded te monteren.
Het gaat om een Canyon Ultimate die nu een Ultegra BB72 trapas heeft maar ik zou de tools in de toekomst ook willen gebruiken voor een gravelfietsen en deze fietsen zullen natuurlijk meer water, zand en modder zien. Voor deze fietsen is een threaded een betere oplossing want gaat langer mee zou ik dan denken.
Het is een BB86 en ik wil ze zelf vervangenmaar heb (nog) geen tools.
Optie 1: Opnieuw een Ultegra trapas (25€ Mantel ) monteren en een BBB BTL-113 Cupout (23€ Mantel) en BBB Bearing Press BTL-231 (125€ Fashion for Cycling) kopen.
Optie 2: Een threaded bottom bracket installeren: BBB Bottomfit (76€ bike24) of Token Ninja Lite BB4124PS (40e BikeInn) en 2 BBB BTL-27L sleutels en natuurlijk ook een BBB Cupout (23€ Mantel) om de oude trapas te verwijderen.
Wat zouden jullie doen?
Tot nu toe heeft deze trapas nooit gekraakt dus dat zou geen reden zijn om een threaded te monteren.
Het gaat om een Canyon Ultimate die nu een Ultegra BB72 trapas heeft maar ik zou de tools in de toekomst ook willen gebruiken voor een gravelfietsen en deze fietsen zullen natuurlijk meer water, zand en modder zien. Voor deze fietsen is een threaded een betere oplossing want gaat langer mee zou ik dan denken.
Vandaag even het stuur/balhoofd uit elkaar gehaald, schoongemaakt en weer alles gemonteerd. Aanleiding was een kraak, leek eerst uit de trapas/kettingwiel te komen maar met wat proberen/zoeken wat het kon zijn merkte ik dat wanneer ik minder op het stuur leunde het niet kraakte. Zonet een kleine blokje om gefietst en niks gehoord. Of het echt opgelost is merk ik morgen wel met de clubrit.
kraak de kraak, nog geen 20km op pad met de club vanmorgen en de kraak was terug vanmorgen een paar keer uit het zadel en de kraak was 100% weg, ik heb nu goede hoop dat het aan die VLCS zadelpen van mijn Canyon ligt. Daar is hier eerder op het forum ook al wat over geschreven. Morgenvroeg maar eens uit het frame trekken en kijken of er meer rommel dan anders tussen beide helften van de zadelpen is terecht gekomen, schoonmaken, likje vet tussen beide helften. Fingers crossed.0475 schreef: ↑06 sep 2024 13:32 Vandaag even het stuur/balhoofd uit elkaar gehaald, schoongemaakt en weer alles gemonteerd. Aanleiding was een kraak, leek eerst uit de trapas/kettingwiel te komen maar met wat proberen/zoeken wat het kon zijn merkte ik dat wanneer ik minder op het stuur leunde het niet kraakte. Zonet een kleine blokje om gefietst en niks gehoord. Of het echt opgelost is merk ik morgen wel met de clubrit.
Het kraakje zat er al in sinds april.Drkjv schreef: ↑20 jun 2024 09:58 Gisterenavond met goede moed geklust in de hoop het kraakje/tikje uit mijn fiets te krijgen.
Pedaal draad ontvet en in nieuw vet gezet. Contactvlak van kettingbladen en de bouten ingevet (was volledig droog en al wat oppervlakte roest zichtbaar). Steekassen + contactvlakken proper gemaakt en beetje vet op gedaan.
En.....
Kraakje zit er nog steeds in
Heb het gevoel dat het uit het balhoofd komt. Komt dat vaak voor, een kraakje bij de lagers aan de vork/stuurpen?
Dit weekend eens groot onderhoud gedaan. Wat bleek: er zat wat aarde tussen rubber afdichtingsring en trapaslager links. Proper gemaakt, nieuw Dynamic galli premium pro grease (fantastisch spul) tussengesmeerd en eindelijk na vele maanden geen gekraak meer!
Ik schaam me dood dat ik dit zo lang genegeerd heb haha
@drkjv : dit schreef ik een paar dagen geleden in de Di2/Sram discussie, en het klopt gewoon :
Gewoon verstandig met je spullen omgaan, niet zo maar neerkwakken na een rit, maar verzorgen zoals je dat met je lief doet. Je krijgt er zo veel voor terug - een fiets die niet kraakt puft en of steunt, een glimmende lak welke van de zon geniet, een frisse ketting die zoemt over de cassette. Heerlijk, laat de zomer maar komen.
Gewoon verstandig met je spullen omgaan, niet zo maar neerkwakken na een rit, maar verzorgen zoals je dat met je lief doet. Je krijgt er zo veel voor terug - een fiets die niet kraakt puft en of steunt, een glimmende lak welke van de zon geniet, een frisse ketting die zoemt over de cassette. Heerlijk, laat de zomer maar komen.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Haha gezien het gekraak nooit continu was en enkel hoorbaar was als je traag op een klim op de pedalen ging staan heb ik het zo lang laten aanslepen.
Verder kuis ik mijn fiets echt heel vaak. En telkens alles grondig, maar dan nog.
Hetzelfde met een lief: je kan ze nog zo goed verzorgen en liefde geven, soms komt er toch gekraak zonder dat je het verwacht (been there )
Verder kuis ik mijn fiets echt heel vaak. En telkens alles grondig, maar dan nog.
Hetzelfde met een lief: je kan ze nog zo goed verzorgen en liefde geven, soms komt er toch gekraak zonder dat je het verwacht (been there )
Type aanduiding van de velg afgepoetst. Nu staat er alleen nog DT Swiss. Daarna de velg weer opgepoetst met bumperblack voor auto’s. Stuk cleaner en rustiger.
Cannondale CAAD10 | 2015
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021
Scott Addict 30 | 2023
Orbea Terra H30 | 2021
2 weken geleden een erger wordende kraak, na wat zoeken/proberen tot de conclusie gekomen dat het in de Ergon/Canyon verende zadelpen zit. Een naar verluid bekend probleem met deze zadelpen, de mijne is nu bijna 5 jaar oud, voorheen nooit bijgeluiden gehad.
Tussen de twee helften zat wel wat rommel maar niet heel veel. Schoongemaakt en weer teruggeplaatst en 2 ritjes bleef het stil waarna de kraak weer begon terug te komen. Een beetje vet of siliconen ertussen was ook geen oplossing, maakte zelfs niks uit.
Vanmiddag een beetje een soort van hail-mary actie gedaan: de twee oppervlakten die elkaar raken hadden een grove structuur/oneffenheden en ik heb ze met wat fijn schuurpapier weer glad geschuurd. Dat zat vooral in de lak zo te zien. Nu geen kraak meer maar komende ritten afwachten. Anders komt er een reguliere zadelpen er in.
Tussen de twee helften zat wel wat rommel maar niet heel veel. Schoongemaakt en weer teruggeplaatst en 2 ritjes bleef het stil waarna de kraak weer begon terug te komen. Een beetje vet of siliconen ertussen was ook geen oplossing, maakte zelfs niks uit.
Vanmiddag een beetje een soort van hail-mary actie gedaan: de twee oppervlakten die elkaar raken hadden een grove structuur/oneffenheden en ik heb ze met wat fijn schuurpapier weer glad geschuurd. Dat zat vooral in de lak zo te zien. Nu geen kraak meer maar komende ritten afwachten. Anders komt er een reguliere zadelpen er in.
Van het weekend de enduro uit elkaar om bij alle draaipunten van de achtervering de lagers te checken, schoon te maken, en te voorzien van een vers laagje vet. Zelfde verhaal voor de trapas. Meteen de demper uitgebouwd en weggebracht voor een beurtje. Wat een feestje om aan deze fiets te klussen (RAAW). Duidelijk een fiets met functionaliteit op 1, 2 en 3. Kabels buitenom, alles met 2 maten inbus los en vast te maken, afdichtingen zo goed dat er werkelijk nergens vuil tussen gekomen was (alle lagers hebben seals aan beide kanten).
Petje af voor de ontwerper.
Petje af voor de ontwerper.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Wat voor een compressor gebruik je? Ik heb nu van Giant zo'n cylinder die ik vol pomp en dan in 1x de lucht de band in knalt, maar op momenten dat er langs ventiel te veel ontsnapt moet je eerst weer de cylinder vol pompen en dan is de band al weer volledig leeg. Geeft jouw compressor wel genoeg eueuhmmm VOOMOrlok schreef: ↑10 jun 2024 18:29
Nieuw tubeless tape aangebracht en een nieuw tubeless ventiel geplaatst (geen Schwalbe), tubeless band gemonteerd, met compressor geplopt, latex erin en op druk gebracht. Omdat dus toch lucht ontsnapte via het tubeless ventiel deze strakker aangedraaid, wiel met ventiel naar beneden even goed geschut zodat de latex bij het ventiel kan komen. Inmiddels een paar uur later staat de band nog steeds onder volle druk en kon het wiel weer worden gemonteerd.
Dat alles in de werkplaats onder hevige regen, onweer, hagel en harde windstoten.
Een compressor met 24 liter voorraadvat.Gabrie schreef: ↑01 okt 2024 20:20Wat voor een compressor gebruik je? Ik heb nu van Giant zo'n cylinder die ik vol pomp en dan in 1x de lucht de band in knalt, maar op momenten dat er langs ventiel te veel ontsnapt moet je eerst weer de cylinder vol pompen en dan is de band al weer volledig leeg. Geeft jouw compressor wel genoeg eueuhmmm VOOMOrlok schreef: ↑10 jun 2024 18:29
Nieuw tubeless tape aangebracht en een nieuw tubeless ventiel geplaatst (geen Schwalbe), tubeless band gemonteerd, met compressor geplopt, latex erin en op druk gebracht. Omdat dus toch lucht ontsnapte via het tubeless ventiel deze strakker aangedraaid, wiel met ventiel naar beneden even goed geschut zodat de latex bij het ventiel kan komen. Inmiddels een paar uur later staat de band nog steeds onder volle druk en kon het wiel weer worden gemonteerd.
Dat alles in de werkplaats onder hevige regen, onweer, hagel en harde windstoten.
Zie ook: search.php?keywords=compressor&terms=al ... ubmit=Zoek
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless