Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

roelw
Forum-lid
Berichten: 529
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:20

roelw 02 sep 2024 22:29

Ketting vervangen en dan gemerkt dat de trapas ook wel zijn beste tijd gehad heeft.
Het is een BB86 en ik wil ze zelf vervangenmaar heb (nog) geen tools.
Optie 1: Opnieuw een Ultegra trapas (25€ Mantel ) monteren en een BBB BTL-113 Cupout (23€ Mantel) en BBB Bearing Press BTL-231 (125€ Fashion for Cycling) kopen.
Optie 2: Een threaded bottom bracket installeren: BBB Bottomfit (76€ bike24) of Token Ninja Lite BB4124PS (40e BikeInn) en 2 BBB BTL-27L sleutels en natuurlijk ook een BBB Cupout (23€ Mantel) om de oude trapas te verwijderen.
Wat zouden jullie doen?
Tot nu toe heeft deze trapas nooit gekraakt dus dat zou geen reden zijn om een threaded te monteren.
Het gaat om een Canyon Ultimate die nu een Ultegra BB72 trapas heeft maar ik zou de tools in de toekomst ook willen gebruiken voor een gravelfietsen en deze fietsen zullen natuurlijk meer water, zand en modder zien. Voor deze fietsen is een threaded een betere oplossing want gaat langer mee zou ik dan denken.

0475
Forum-lid
Berichten: 892
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 06 sep 2024 13:32

Vandaag even het stuur/balhoofd uit elkaar gehaald, schoongemaakt en weer alles gemonteerd. Aanleiding was een kraak, leek eerst uit de trapas/kettingwiel te komen maar met wat proberen/zoeken wat het kon zijn merkte ik dat wanneer ik minder op het stuur leunde het niet kraakte. Zonet een kleine blokje om gefietst en niks gehoord. Of het echt opgelost is merk ik morgen wel met de clubrit.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2350
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 07 sep 2024 18:09

Niet vandaag, maar afgelopen week. Beide fietsen ketting vervangen. De gravelbike was blijkbaar hoog tijd met ruim 0,75.
De Dogma zat net tegen 0,5 aan, dus dat was wel bijtijds vervangen. Allebei koopt het weer als nieuw.
Dogma F

0475
Forum-lid
Berichten: 892
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 07 sep 2024 20:28

0475 schreef: 06 sep 2024 13:32 Vandaag even het stuur/balhoofd uit elkaar gehaald, schoongemaakt en weer alles gemonteerd. Aanleiding was een kraak, leek eerst uit de trapas/kettingwiel te komen maar met wat proberen/zoeken wat het kon zijn merkte ik dat wanneer ik minder op het stuur leunde het niet kraakte. Zonet een kleine blokje om gefietst en niks gehoord. Of het echt opgelost is merk ik morgen wel met de clubrit.
kraak de kraak, nog geen 20km op pad met de club vanmorgen en de kraak was terug :evil: vanmorgen een paar keer uit het zadel en de kraak was 100% weg, ik heb nu goede hoop dat het aan die VLCS zadelpen van mijn Canyon ligt. Daar is hier eerder op het forum ook al wat over geschreven. Morgenvroeg maar eens uit het frame trekken en kijken of er meer rommel dan anders tussen beide helften van de zadelpen is terecht gekomen, schoonmaken, likje vet tussen beide helften. Fingers crossed.

Gebruikersavatar
Drkjv
Forum-lid
Berichten: 452
Lid geworden op: 20 jul 2016 15:47

Gebruikersavatar Drkjv 16 sep 2024 09:36

Drkjv schreef: 20 jun 2024 09:58 Gisterenavond met goede moed geklust in de hoop het kraakje/tikje uit mijn fiets te krijgen.
Pedaal draad ontvet en in nieuw vet gezet. Contactvlak van kettingbladen en de bouten ingevet (was volledig droog en al wat oppervlakte roest zichtbaar). Steekassen + contactvlakken proper gemaakt en beetje vet op gedaan.

En.....
Kraakje zit er nog steeds in :evil:

Heb het gevoel dat het uit het balhoofd komt. Komt dat vaak voor, een kraakje bij de lagers aan de vork/stuurpen?
Het kraakje zat er al in sinds april.
Dit weekend eens groot onderhoud gedaan. Wat bleek: er zat wat aarde tussen rubber afdichtingsring en trapaslager links. Proper gemaakt, nieuw Dynamic galli premium pro grease (fantastisch spul) tussengesmeerd en eindelijk na vele maanden geen gekraak meer!
Ik schaam me dood dat ik dit zo lang genegeerd heb haha :oops: :lol:

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6336
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 16 sep 2024 09:45

@drkjv : dit schreef ik een paar dagen geleden in de Di2/Sram discussie, en het klopt gewoon :

Gewoon verstandig met je spullen omgaan, niet zo maar neerkwakken na een rit, maar verzorgen zoals je dat met je lief doet. Je krijgt er zo veel voor terug - een fiets die niet kraakt puft en of steunt, een glimmende lak welke van de zon geniet, een frisse ketting die zoemt over de cassette. Heerlijk, laat de zomer maar komen.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

Gebruikersavatar
Drkjv
Forum-lid
Berichten: 452
Lid geworden op: 20 jul 2016 15:47

Gebruikersavatar Drkjv 16 sep 2024 09:58

Haha :mrgreen: gezien het gekraak nooit continu was en enkel hoorbaar was als je traag op een klim op de pedalen ging staan heb ik het zo lang laten aanslepen.
Verder kuis ik mijn fiets echt heel vaak. En telkens alles grondig, maar dan nog.
Hetzelfde met een lief: je kan ze nog zo goed verzorgen en liefde geven, soms komt er toch gekraak zonder dat je het verwacht (been there :roll: )

Plaats reactie