Trek
- Eddy Spaghetti
- Forum-lid
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 08 nov 2016 16:34
- Locatie: Gem. Utrechtse Heuvelrug
Ik heb niet doorgevraagd en het op dat moment voor kennisgeving aangenomen. Weet dus niet hoe het zich zou moeten uiten.
Ik vind dit soort stellingen altijd wat lastig. Hoe weet iemand of dit nog niet verholpen zou zijn? Bij de huidige modellen kan dit nog niet waargenomen zijn. Alle modellen zijn recentelijk ook behoorlijk op de schop gegaan. Qua ontwerp/geometrie, brackets zijn anders. Alleen het carbon is nog hetzelfde voor zover ik weet.
Ik vind dit soort stellingen altijd wat lastig. Hoe weet iemand of dit nog niet verholpen zou zijn? Bij de huidige modellen kan dit nog niet waargenomen zijn. Alle modellen zijn recentelijk ook behoorlijk op de schop gegaan. Qua ontwerp/geometrie, brackets zijn anders. Alleen het carbon is nog hetzelfde voor zover ik weet.
- Eddy Spaghetti
- Forum-lid
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 08 nov 2016 16:34
- Locatie: Gem. Utrechtse Heuvelrug
Toevoeging: daarom ben ik juist benieuwd naar jullie ervaringen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Lijkt me zéér onwaarschijnlijk. Het kan best zijn dat er een model tussen zit waarbij een designfout zit, of dat ze een periode een verkeerd lijmproduct o.i.d. toegepast hebben*, maar carbon frames worden gemiddeld genomen (flink) overgeproduceerd zodat ze zelfs met defecten en personen van 130 kg hun functie en vorm blijven behouden. Het is vrijwel ondenkbaar dat één merk zo'n grove fout begaan heeft of bespaard op hun productie dat het structureel tot materiaal moeheid leidt.
Daarmee pleit ik ze niet vrij van defecten (fouten zijn menselijk en er zijn altijd incidenten/uitzonderingen), maar ik zou iemand die dit beweert wel in z'n gezicht uitlachen tenzij hij zelf tussen de Chineesjes/Taiwaneesjes op de fabrieksvloer gestaan heeft of weet van een designfout (die vrijwel nooit openbaar gemaakt zal zijn).
*Bij het bedrijf waar ik werk (ruimtevaart) worden dit soort non-conformances geregistreerd en zijn we contractueel verplicht deze te melden aan onze klanten (reputatie is alles in deze markt). In de autoindustrie zie je ook al steeds steeds vaker recalls richting dealers/eindklanten en ik kan me voorstellen dat (wanneer dit tot defecten leidt) het zelfs wettelijk verplicht is om je klant te informeren als een product na X jaar (binnen de verwachte levensduur) niet meer deugt. Met name Amerikaanse bedrijven/regelgeving zijn hier héél strikt in. De Yoeleo's en Dengfu's van deze wereld niet natuurlijk, maar stel dat zij als subcontractor de frames voor Trek maken, dan zullen zij contractueel 100% zeker verplicht zijn dit te melden aan Trek die vervolgens de Amerikaanse regelgeving overtreed als ze dit verborgen houden.
Daarmee pleit ik ze niet vrij van defecten (fouten zijn menselijk en er zijn altijd incidenten/uitzonderingen), maar ik zou iemand die dit beweert wel in z'n gezicht uitlachen tenzij hij zelf tussen de Chineesjes/Taiwaneesjes op de fabrieksvloer gestaan heeft of weet van een designfout (die vrijwel nooit openbaar gemaakt zal zijn).
*Bij het bedrijf waar ik werk (ruimtevaart) worden dit soort non-conformances geregistreerd en zijn we contractueel verplicht deze te melden aan onze klanten (reputatie is alles in deze markt). In de autoindustrie zie je ook al steeds steeds vaker recalls richting dealers/eindklanten en ik kan me voorstellen dat (wanneer dit tot defecten leidt) het zelfs wettelijk verplicht is om je klant te informeren als een product na X jaar (binnen de verwachte levensduur) niet meer deugt. Met name Amerikaanse bedrijven/regelgeving zijn hier héél strikt in. De Yoeleo's en Dengfu's van deze wereld niet natuurlijk, maar stel dat zij als subcontractor de frames voor Trek maken, dan zullen zij contractueel 100% zeker verplicht zijn dit te melden aan Trek die vervolgens de Amerikaanse regelgeving overtreed als ze dit verborgen houden.
- Eddy Spaghetti
- Forum-lid
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 08 nov 2016 16:34
- Locatie: Gem. Utrechtse Heuvelrug
Bedankt voor je reactie. Mijn idee was een beetje hetzelfde. Tijdens mjn Googlerondje kwam ik wel een paar artikelen tegen die dat beeld niet echt ondersteunen, maar juist daarom zeker wel lezenswaardig zijn:
https://cyclingtips.com/2016/12/opinion ... ce-metric/
https://www.outsideonline.com/2311816/c ... s-lawsuits
Niet ondenkbaar dat een of twee van zulke incidenten (?) de basis zijn van een verhaal zoals ik dat plaatste.
https://cyclingtips.com/2016/12/opinion ... ce-metric/
https://www.outsideonline.com/2311816/c ... s-lawsuits
Niet ondenkbaar dat een of twee van zulke incidenten (?) de basis zijn van een verhaal zoals ik dat plaatste.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16482
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Hoort volgens mij thuis in het "toogpraat" of "van horen zeggen" topic.Eddy Spaghetti schreef: ↑17 jul 2020 12:14 Ik sprak pas iemand die zowel beroepshalve als hobbymatig veel spreekt met fietsers op alle niveaus en die vertelde mij dat hij meerdere mensen kent die de ervaring hebben dat Trek (carbon) frames na een paar jaar stijfheid verliezen. Zou een ontwerp/materiaaldingetje zijn wat ook nog niet opgelost zou zijn. ..............
Maar mocht het waar zijn, ik koop gelukkig om de paar jaar een andere Trek en heb het dus nog niet ondervonden.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Dan kun je altijd nog een Canyon kopen...
O wacht.., die komen uit dezelfde fabriek.
Het zou eventueel over de Iso speed decoupler kunnen gaan van de Domane frames. Daar was wat mee bij de eerste generatie. Met carbon gebeurt zoiets niet.
O wacht.., die komen uit dezelfde fabriek.
Het zou eventueel over de Iso speed decoupler kunnen gaan van de Domane frames. Daar was wat mee bij de eerste generatie. Met carbon gebeurt zoiets niet.
Campagnolo Ultra Dork
- Eddy Spaghetti
- Forum-lid
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 08 nov 2016 16:34
- Locatie: Gem. Utrechtse Heuvelrug
Het lijkt me dat dit topic voor beide dingen geschikt is? Diegene die mij dit vertelde neem ik dermate serieus dat ik benieuwd was naar ervaringen van mensen hier. En ik vind het alleen maar prettig als die ervaring niet gedeeld wordt.racinglars schreef: ↑19 jul 2020 08:31 (...)
Laten we in dit topic weer eens wat nieuws laten zien in plaats van dit soort vage praat plaatsen.
(...)
Die mag je even verder toelichten. Er zijn een aantal van de decouplers kapot gegaan. Dat valt te lezen op het internet. Of de kans heel groot is, is een andere discussie maar het is aannemelijk dat het gerucht daar vandaan komt, Zeker omdat er geen andere bronnen zijn die bevestigen dat carbon merkbaar slapper wordt. Op de meetbank zou je misschien na een jaar of 10 een nm of wat meer minder meten maar geen mens die daar iets van merkt.racinglars schreef: ↑19 jul 2020 08:31Dit valt ook onder de categorie ' toogpraat' of iets met klok en klepel.
Laten we in dit topic weer eens wat nieuws laten zien in plaats van dit soort vage praat plaatsen.
Als het carbon van Trek echt veel slapper zou worden, dan zou je zo'n 5500 uit begin jaren negentig nu wel zo ongeveer op moeten kunnen rollen.
Wat is daar vaag en toogpraat aan?
Campagnolo Ultra Dork
Ik ben juist heel erg geïnteresseerd in dit soort technische achtergrond info.
Als hetgeen beweerd wordt ongefundeerd is, dan zal dat hier ook wel zo'n beetje de strekking zijn uiteindelijk (maar dan nog is het wel leuk/leerzaam om eens met een kritische blik ernaar te kijken).
Deze topics zijn toch niet alleen voor plaatjes van het nieuwe modeljaar?
Als hetgeen beweerd wordt ongefundeerd is, dan zal dat hier ook wel zo'n beetje de strekking zijn uiteindelijk (maar dan nog is het wel leuk/leerzaam om eens met een kritische blik ernaar te kijken).
Deze topics zijn toch niet alleen voor plaatjes van het nieuwe modeljaar?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
+1RKN schreef: ↑20 jul 2020 08:23 Ik ben juist heel erg geïnteresseerd in dit soort technische achtergrond info.
Als hetgeen beweerd wordt ongefundeerd is, dan zal dat hier ook wel zo'n beetje de strekking zijn uiteindelijk (maar dan nog is het wel leuk/leerzaam om eens met een kritische blik ernaar te kijken).
Deze topics zijn toch niet alleen voor plaatjes van het nieuwe modeljaar?
Ik ben ook geïnteresseerd in carbon productieprocessen van de verschillende merken. Er zijn een verschillende methoden en die werken niet allemaal evengoed. Bedrijven zijn ook altijd opzoek naar hoe het goedkoper kan, terwijl de verkoopprijzen en complexiteit van frames de laatste jaren juist toegenomen zijn.
Effectief gezien kost een frame maar zo'n $70-150 dollar om te produceren, maar dat verschil in kostprijs scheelt in de Chinese fabrieken dus wel een dag werk. Een laag carbon meer of de tijd die besteed wordt aan de preparatie of orientatie van de layups wordt dus gewoon op bezuinigd.
Als garantie en internet (reputatieschade) niet bestonden, dan waren de verschillen tussen merken een stuk groter, dus in theorie is het zeker mogelijk dat een merk een fout maakt. Het lijkt me alleen niet dat Trek dat risico neemt (of welk ander A-merk dan ook). Er is best wat marge ingebouwd maar er kan natuurlijk een designfout of verkeerde partij tussen zitten.
Mezelf even quoten: Claim is prima opgelost door Mantel. Heb gisteren nieuw achterwiel ontvangen. Dit lijkt een "Rev 1" versie te zijn. Hub heeft andere kleur, stickers zitten een stuk netter. Verder weinig verschil.Rubik schreef: ↑08 jul 2020 16:54 Zojuist een garantie-aanvraag gedaan voor het achterwiel (Bontrager Paradigm Disc) van mijn Trek Emonda SL6. Is gelukkig nog nét in garantie bij Mantel.
Na een gravelpaadje was de velg wat stoffig en zag ik tot m'n schrik bij 5 spaken scheurvorming in de velg. Bij 4 spaken zijn het haarscheuren, bij 1 spaak vind ik het wat zorgelijker...
Velg is nooit overbelast (rijder gewicht 81 kg), geen kasseien of andere extreme belasting. Spaakspanning is prima, spaken spannen is nooit nodig geweest.
Ik verwacht dat de claim zal worden ingewilligd. Kan niet direct iets vinden of dit probleem vaker voorkomt bij deze wielen
Edit: nu ik wat verder Google vind ik een flinke hoeveelheid soortgelijke issues. Wel vooral van wat langere tijd geleden. Maar lijkt dus zeker geen onbekend probleem te zijn...
Hopelijk houdt deze het wat langer vol!
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16482
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Ik doe alle onderhoud aan mijn fiets zelf.
Op de website van de Trek store in Eindhoven kwam ik volgende informatie tegen.
Zou dit de informatie zijn die de "specialisten" aan de kopers van een Trek meegeven?
Je mag er niet aan denken he.
Ik ga er even vanuit dat 1 uur rijdtijd gelijk staat voor een gemiddelde afstand van 30 km.
Elke 1500 km even terug naar de "store" en 54,99 Euro aftikken om je remmen en derailleurs even na te zien.
En als je kiest voor pakket 3 ben je bij pakket 3 dus elke 3000 km 229,99 Euro kwijt.
Op de website van de Trek store in Eindhoven kwam ik volgende informatie tegen.
Zou dit de informatie zijn die de "specialisten" aan de kopers van een Trek meegeven?
Je mag er niet aan denken he.
Ik ga er even vanuit dat 1 uur rijdtijd gelijk staat voor een gemiddelde afstand van 30 km.
Elke 1500 km even terug naar de "store" en 54,99 Euro aftikken om je remmen en derailleurs even na te zien.
En als je kiest voor pakket 3 ben je bij pakket 3 dus elke 3000 km 229,99 Euro kwijt.
*Pakket 1
€54.99
Deze reguliere onderhoudsbeurt omvat kleine ingrepen zoals het afstellen van de remmen en de derailleurs voor een soepele en veilige werking.
Aanbevolen onderhoudsinterval: na elke 50 uren rijtijd
*Pakket 2
€ 109.99
Breng je fiets weer in topvorm en laat hem opnieuw soepeltjes draaien na een uitgebreide schoonmaakbeurt, met smering en een precieze afstelling van alle draaiende onderdelen.
Aanbevolen onderhoudsinterval: na elke 50 uren rijtijd
Pakket 3
€229.99
Bij dit zeer uitgebreide onderhoud wordt je fiets van top tot teen nagekeken. Na het volledig uiteenhalen, het grondig schoonmaken van elk onderdeel, en het opnieuw opbouwen rijdt hij weer als nieuw.
Prijzen verschillen voor racefietsen, mountainbikes en full-suspension fietsen.
Aanbevolen onderhoudsinterval: na elke 100 uren rijtijd
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend