Scott
Dat ik er niet wijzer van word betekent niet dat ik het niet gevonden heb
Er staat een mooie tabel in met aandaaimomenten voor elk onderdeel, maar deze tabel is al sinds jaren precies hetzelfde. Nu is de zadelpen van een Foil niet rond, en bovendien is de klem ook 'apart'. Vandaar dat ik verwacht had 'nieuwe' aandraaimomenten te vinden voor de Foil.
Afijn, voor de zadelpenklem staan verschillende momenten genoteerd in de handleiding, afhankelijk van de boutdiameter
M4: 2.8 - 3.9 Nm
M5: 5.6 - 7.8 Nm
M6: 9.8-13.7 Nm
De bout is M5, hij is nu op ongeveer 6-7 Nm vastgezet, maar zakt nog steeds. Heb wel carbonpasta gehaald, dus ga dat wel eens eerst proberen.
Er staat een mooie tabel in met aandaaimomenten voor elk onderdeel, maar deze tabel is al sinds jaren precies hetzelfde. Nu is de zadelpen van een Foil niet rond, en bovendien is de klem ook 'apart'. Vandaar dat ik verwacht had 'nieuwe' aandraaimomenten te vinden voor de Foil.
Afijn, voor de zadelpenklem staan verschillende momenten genoteerd in de handleiding, afhankelijk van de boutdiameter
M4: 2.8 - 3.9 Nm
M5: 5.6 - 7.8 Nm
M6: 9.8-13.7 Nm
De bout is M5, hij is nu op ongeveer 6-7 Nm vastgezet, maar zakt nog steeds. Heb wel carbonpasta gehaald, dus ga dat wel eens eerst proberen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Carbonpasta bij een zadelpen moet bij een goed passing absoluut niet nodig zijn maar werkt als lapmiddel prima (maar dat doen haarlak of gewone lak ook).
Meer dan 8 Nm zou ik niet gebruiken.
Meer dan 8 Nm zou ik niet gebruiken.
Met carbonpasta ingesmeerd en vastgezet op 7 Nm, hopen dat het zitten blijft zo. Ik kwam o.a. op dit forum terecht waar dit 'probleem' ook besproken wordt: http://www.bikeforums.net/archive/index ... 88260.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb de constructie even bekeken, en het is niet bepaald een standaard zadelpen-klem.
edit:
Even onderstaand plaatje gemaakt, het is een bovenaanzicht. Door aan te draaien bewegen de buitenste blokjes naar elkaar (groene pijl), en drukken het wigvormige deel richting de zadelpen (zwarte pijl). Die hoort vervolgens geklemd te worden.
Heb de constructie even bekeken, en het is niet bepaald een standaard zadelpen-klem.
edit:
Even onderstaand plaatje gemaakt, het is een bovenaanzicht. Door aan te draaien bewegen de buitenste blokjes naar elkaar (groene pijl), en drukken het wigvormige deel richting de zadelpen (zwarte pijl). Die hoort vervolgens geklemd te worden.
roy schreef:Met carbonpasta ingesmeerd en vastgezet op 7 Nm, hopen dat het zitten blijft zo. Ik kwam o.a. op dit forum terecht waar dit 'probleem' ook besproken wordt: http://www.bikeforums.net/archive/index ... 88260.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb de constructie even bekeken, en het is niet bepaald een standaard zadelpen-klem.
edit:
Even onderstaand plaatje gemaakt, het is een bovenaanzicht. Door aan te draaien bewegen de buitenste blokjes naar elkaar (groene pijl), en drukken het wigvormige deel richting de zadelpen (zwarte pijl). Die hoort vervolgens geklemd te worden.
roy zelf even gevraagd bij de fm en die deed gewoon smeerpaste tussen de blokjes van de aandrijfschroef en niet aan de zadelpen. anders zakt hij nog sneller.
hij wist me ook te zeggen dat de 5 a 6 nm te weinig was dit mag echt goed vast getrokken worden.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
We hebben het hier niet over smeerpasta maar over carbonpasta, daar zit nl een fijne korrel in die er voor zorgt dat bv je zadelpen door die fijne korrel niet zo snel in je frame zakt. Smeerpasta versneld dat juist, dus alleen wat smeerpasta aan je schroefje is ok.
Door carbonpasta rondom je zadelpen te doen voorkom je meestal dat je niet het max aanhaalmoment hoeft te gebruiken. Wel zo fijn wanneer je een carbon zadelpen hebt die nogal gevoelig is voor te krachtig aandraaien.
Door carbonpasta rondom je zadelpen te doen voorkom je meestal dat je niet het max aanhaalmoment hoeft te gebruiken. Wel zo fijn wanneer je een carbon zadelpen hebt die nogal gevoelig is voor te krachtig aandraaien.
Caddywouter schreef:Goedenavond,
Ik ben een aantal fietsen aan het vergelijken, en probeer op de juiste plek mijn vragen te stellen. Ik ben opzoek naar een nieuwe race fiets en probeer een aantal fietsen met elkaar te vergelijken. De SCOTT SPEEDSTER S20 is 1 van de fietsen die mijn interesse heeft gewekt, ik ben erg benieuwd naar de ervaring met deze fiets. Ik ben ook erg benieuwd hoe het met de wielset gesteld is van deze fiets.
Alvast bedankt
Mvg
wouter
Ik heb dezelfde velgen maar wel met ultegra naven.
De velgen doen gewoon hun werk maar zijn wel een beetje zwaar.