Carbon clinchers uit China vragen
Door Sapim spaken te kiezen voorkom je niet dat er nippels breken, tenzij het Sapim RVS nippels zijn natuurlijk. Het beste is om gewoon geen aluminium spaaknippels te nemen want die breken het snelst.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13737
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dan ga je dus iets doen om het slecht spaken op te vangen. Slecht idee vind ik dat.
Als nippels breken is de kans groot dat de spaakgaten niet goed geboord zijn.
Als nippels breken is de kans groot dat de spaakgaten niet goed geboord zijn.
Nippels breken voornamelijk als de spaaklengte te kort is. Of bij herhaaldelijk hergebruik. De spaak moet het liefst de nippel volledig vullen, om deze ook van binnenuit volledig te ondersteunen tegen breuk.
Ik denk dat Orlok messing nippels bedoelt. Je hebt alu of messing. Geen RVS. En alu nippels zijn inderdaad kwetsbaarder.
Wat velen ook over het hoofd zien is dat de combi alu nippel en carbon velg niet heel verstandig is, vanwege galvanische corrosie. Tenzij je per se een kleurtje wilt om te matchen, is zwart of zilver messing altijd het beste. Het scheelt maar 40 gram per set in een 28/28 configuratie.
Ik denk dat Orlok messing nippels bedoelt. Je hebt alu of messing. Geen RVS. En alu nippels zijn inderdaad kwetsbaarder.
Wat velen ook over het hoofd zien is dat de combi alu nippel en carbon velg niet heel verstandig is, vanwege galvanische corrosie. Tenzij je per se een kleurtje wilt om te matchen, is zwart of zilver messing altijd het beste. Het scheelt maar 40 gram per set in een 28/28 configuratie.
Of stomweg dezelfde spaaklengte voor het hele wiel , waarmee ze links dus korter of te kort zijn en de nippel op trek wordt belast wat niet de bedoeling is...
Lijkt me typisch iets wat voor minder zorgvuldige wielbouwers, zoals misschien in China ...
Lijkt me typisch iets wat voor minder zorgvuldige wielbouwers, zoals misschien in China ...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik bedoelde idd messing en geen RVS. Verder geeft de combinatie alu/messing nippels met carbon geen galvanische corrosie omdat carbon geen elektrisch geleiding heeft, het materiaal carbon is n.l. een isolator.Philippos schreef: ↑26 okt 2020 21:04 Nippels breken voornamelijk als de spaaklengte te kort is. Of bij herhaaldelijk hergebruik. De spaak moet het liefst de nippel volledig vullen, om deze ook van binnenuit volledig te ondersteunen tegen breuk.
Ik denk dat Orlok messing nippels bedoelt. Je hebt alu of messing. Geen RVS. En alu nippels zijn inderdaad kwetsbaarder.
Wat velen ook over het hoofd zien is dat de combi alu nippel en carbon velg niet heel verstandig is, vanwege galvanische corrosie. Tenzij je per se een kleurtje wilt om te matchen, is zwart of zilver messing altijd het beste. Het scheelt maar 40 gram per set in een 28/28 configuratie.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Het gevaar van internet is dat je altijd iets kunt vinden dat je eigen ideeën onderstreept. Dat gezegd hebbende: https://www.youtube.com/watch?v=eaDx7RkxIAs
Niet de meest getalenteerde verteller, maar het verhaal is wel duidelijk. Carbon+Alu+Vocht=kans op corrosie.
Niet de meest getalenteerde verteller, maar het verhaal is wel duidelijk. Carbon+Alu+Vocht=kans op corrosie.
RVS nippels bestaan wel degelijk.
En hier stuit ik op een kennishiaat bij mezelf....
Ik heb behoorkijk wat materialenkennis (beroepshalve opgedaan) maar kan niet zo een paar houtsnijdende redenen bedenken waarom ze niet algemeen gebruikt worden...
En hier stuit ik op een kennishiaat bij mezelf....
Ik heb behoorkijk wat materialenkennis (beroepshalve opgedaan) maar kan niet zo een paar houtsnijdende redenen bedenken waarom ze niet algemeen gebruikt worden...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik bedoelde idd messing en geen RVS. Verder geeft de combinatie alu/messing nippels met carbon geen galvanische corrosie omdat carbon geen elektrisch geleiding heeft, het materiaal carbon is n.l. een isolator.
[/quote]
Ouch.
Carbon is geleidend, maar het is altijd ingebed in epoxy o.i.d. waardoor de geleiding wat minder evident is.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Je hebt ook titanium nippels. Maar die worden ook zelden gebruikt. Kosten? Bewerkelijk in productie? Te weinig vraag naar?
RVS bevestigingsmateriaal rekt nogal, zet je het vandaag op spanning, dan is deze spanning morgen een stuk minder.
Iets wat je bij een spaak natuurlijk niet wilt.
De galvanische corrosie die ontstaat op de kop van de nippel is een gevolg van spanningsverschil tussen de twee verschillende materialen van nippel en de spaak en niet van de nippel met het carbon. Eigenlijk zie je het zelfde gebeuren tussen de aansluitklem en de min-pool van een loodaccu. Het spanningsverschil zorgt ervoor dat onder invloed van vocht op het contactpunt dat er een zeer kleine stroom gaat lopen tussen de twee verschillende materialen, wat ook in de video wordt uitgelegd. Op het contactoppervlak tussen die twee verschillende materialen gaat zich nu corrosie ophopen doordat materiaal van het onedelste materiaal ( meest links in de "spanningsreeks") zich afzet op het edelste materiaal. Carbon cq. composite is een kunststof en komt dus in die lijst van metalen niet voor ook omdat het niet/slecht elektrisch geleidend is.Philippos schreef: ↑27 okt 2020 11:30 Het gevaar van internet is dat je altijd iets kunt vinden dat je eigen ideeën onderstreept. Dat gezegd hebbende: https://www.youtube.com/watch?v=eaDx7RkxIAs
Niet de meest getalenteerde verteller, maar het verhaal is wel duidelijk. Carbon+Alu+Vocht=kans op corrosie.
Laatst gewijzigd door Orlok op 27 okt 2020 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Respect voor deze poging, maar vrijwel alle spaken zijn zelf van RVS, dus die vlieger gaat voor de nippeltjes zeker niet op.
De meeste spaken zijn overigens niet van austenitisch RVS met inderdaad een grote breekrek, maar ferritisch RVS met een lage breekrek.
rekken moet je trouwens onderscheiden in elastisch rekken, wat ieder materiaal doet, afhankelijk van de E-modulus en plastisch rekken wat het overschrijden van de elastische rekgrens ofwel overbelasting betekent.
Bij nippels is geen sprake van plastische rek, de spaak is al kapot voordat dat zou optreden....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig