Tubeless
Klaarblijkelijk heb je mijn bericht van 4 oktober jl. op jouw eerdere vraag daarover niet goed gelezen.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Orlok schreef: ↑04 okt 2021 16:15Mijn eerste carbonwielen van CSC in 2014 waren niet tubeless geschikt maar heb deze gewoon met tubelesstape geschikt gemaakt voor tubelessbanden, toentertijd nog de UltremoZX van Schwalbe, daarna de One, Pro One maar ook de Fusion 3 en 5 van Hutchinson. In totaal meer dan 30.000 km zonder problemen met die wielen gereden met een maximale bandendruk van 7 bar.! Inmiddels vervangen voor .carbonwielen van CSC die nu wel tubeless ready zijn.
Ook de aluminium velg van de Fulcrum Quattro die niet tubeless ready is heb ik met tubelesstape geschikt gemaakt voor tubelessbanden en daar ook zo'n 20.000 km mee gereden.
Wat is voldoende veilig? Een klapband met een gewone buitenband is net zo gevaarlijk als een van de velg aflopende tubelessband. Dat laatste zal zowiezo eerder gebeuren bij een niet tubeless ready velg dan bij een tubeless ready velg, doch is geen garantie dat het bij een tubeless ready velg niet kan gebeuren. Alles hangt samen met een goede combinatie velg en band.
Btw, voor tegen het van de velg lopen van de band bestaan er nu zgn. liners die in de tubelessband worden gemonteerd waardoor deze bij het leeglopen enigszins opgevuld blijft door de kunststof massa van de liner.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Alu velgen zijn ook tubeless te maken. Zo heeft bijvoorbeeld Vision alu wielen (trimax) die tubeless ready zijn en met een montage setje erbij verkocht worden.
Je hebt gelijk. Even gemist, bedankt. De Zondas hebben geen velglint nodig. Kan ik ze dan zonder tape tubeless maken?Orlok schreef: ↑15 okt 2021 15:12 Klaarblijkelijk heb je mijn bericht van 4 oktober jl. op jouw eerdere vraag daarover niet goed gelezen.![]()
Orlok schreef: ↑04 okt 2021 16:15Mijn eerste carbonwielen van CSC in 2014 waren niet tubeless geschikt maar heb deze gewoon met tubelesstape geschikt gemaakt voor tubelessbanden, toentertijd nog de UltremoZX van Schwalbe, daarna de One, Pro One maar ook de Fusion 3 en 5 van Hutchinson. In totaal meer dan 30.000 km zonder problemen met die wielen gereden met een maximale bandendruk van 7 bar.! Inmiddels vervangen voor .carbonwielen van CSC die nu wel tubeless ready zijn.
Ook de aluminium velg van de Fulcrum Quattro die niet tubeless ready is heb ik met tubelesstape geschikt gemaakt voor tubelessbanden en daar ook zo'n 20.000 km mee gereden.
Wat is voldoende veilig? Een klapband met een gewone buitenband is net zo gevaarlijk als een van de velg aflopende tubelessband. Dat laatste zal zowiezo eerder gebeuren bij een niet tubeless ready velg dan bij een tubeless ready velg, doch is geen garantie dat het bij een tubeless ready velg niet kan gebeuren. Alles hangt samen met een goede combinatie velg en band.
Btw, voor tegen het van de velg lopen van de band bestaan er nu zgn. liners die in de tubelessband worden gemonteerd waardoor deze bij het leeglopen enigszins opgevuld blijft door de kunststof massa van de liner.
Ja.
Ik heb dat bij mijn Bora's ook zo gedaan.
Officieel niet geschikt voor tubeless. Ik heb er inmiddels 25k mee gereden en zeker 15 HC cols mee afgedaald.
Ik heb dat bij mijn Bora's ook zo gedaan.
Officieel niet geschikt voor tubeless. Ik heb er inmiddels 25k mee gereden en zeker 15 HC cols mee afgedaald.
Dit weekend voor het eerst een tubeless gravelband gerepareerd. De band was overigens van een fietsmaatje. Weekend daarvoor waren we samen aan het fietsen en reed hij door een spijker. Sealant vulde het gat niet, dus zat er niks anders op dan een binnenband steken + stukje oude buitenband voor het gat.
Dat werkte prima, maar het leek mij zonde de nog relatief nieuwe buitenband weg te gooien.
Met behulp van een tubeless plakker van Tiptop (die ik al eens had aangeschaft) het gat gedicht. De boel was zo weer luchtdicht en de fietsmaat heeft er inmiddels weer een tweetal ritten mee gemaakt. So far, so good.
Dat werkte prima, maar het leek mij zonde de nog relatief nieuwe buitenband weg te gooien.
Met behulp van een tubeless plakker van Tiptop (die ik al eens had aangeschaft) het gat gedicht. De boel was zo weer luchtdicht en de fietsmaat heeft er inmiddels weer een tweetal ritten mee gemaakt. So far, so good.
Laatst gewijzigd door havana op 18 okt 2021 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Het zal wel zo zijn maar daar kan mijn pet niet bij; koop je voor meer dan 100 euro Dynaplugs en repareer je een buitenband met een Tiptop plakker van pak- en-beet 0,10 cent. ![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
De Dynaplugs waren toen nog niet in mijn bezit
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Met het risico een domme vraag te stellen (en niet in het domme vragen topic)...
Ik heb dit eens mee besteld op Ali
![Afbeelding](https://ae01.alicdn.com/kf/He1b52d254e4d48dcbf87450f2f24188cH.jpg)
Werkt dit? Puur noodreparatie?
Ik moet zeggen dat ik het nog niet nodig hebt gehad. En ik vergeet het ook altijd mee te nemen![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Ik heb dit eens mee besteld op Ali
![Afbeelding](https://ae01.alicdn.com/kf/He1b52d254e4d48dcbf87450f2f24188cH.jpg)
Werkt dit? Puur noodreparatie?
Ik moet zeggen dat ik het nog niet nodig hebt gehad. En ik vergeet het ook altijd mee te nemen
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Laatst gewijzigd door hayes op 19 okt 2021 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb het één keer gebruikt, met succes. Maar een tijdje later kreeg ik een belangrijke les : de plug is een tijdelijke oplossing om terug thuis te geraken. Ik liet deze toch zitten, en tijdens een rit had de plug er genoeg van, en liet hij me met een lekke band staan.
Ik heb mijn plugs bij Decathlon gekocht.
Ik heb mijn plugs bij Decathlon gekocht.