rob74 schreef: ↑01 aug 2022 18:51 Nog wat cijfers over de rit:
anderhalve Snelle jelle: 97,5 gram
2 krentenbollen: 150 gram
1 suikerwafel: 90 gram
totaal: 337,5 gram
3.129 calorien volgens strava. In een poging hier chocola of op zijn minst grammen van te maken. Die calorien zijn verbrand met door een combi van vetten en koolhydraten. Ik ga uit van een verhouding 50/50.
3129 / 2 = 1564 / 9 (cal per g) = 173 gram (vetbranding)
3129 / 2 = 1564 / 4 (cal per g) = 391 gram (koolhydraten verbranding)
in totaal dus 564 gram verbrand en 337.5 opgegeten. Een negatief resultaat van 226,5. Ik heb dus zelfs teveel gedronken.
Het grote domme vragen topic
- Enzzo
- Forum-lid HC
- Berichten: 8687
- Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
- Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie
Volgens mij verwar je nu wat grootheden. Liter is een inhoudsmaat. Die meet je doorgaans niet op een weegschaal of smartscale.MPolleke schreef: ↑01 aug 2022 22:04 Nog een anekdotisch verhaal met n=1
In hoogzomer met 26 graden Celsius woog ik mezelf voor en na de rit. Tijdens de rit had ik 2 liter gedronken, maar was alsnog 2 liter afgevallen. Er was blijkbaar 4 liter in totaal verdampt.
Het eten en CO2-uitademing wil ik wel ongeveer tegen elkaar weg strepen. Maar boven de 20 graden zoals nu is 2 liter in 4 uur tijd te weinig, wat mijn lichaam betreft.
Dan heb je massa, meestal uitgedrukt In kilogram maar feitelijk niets anders dan de hoeveelheid materie waaruit je bent opgebouwd. En vervolgens is er nog gewicht wat eigenlijk niets anders is dan zwaartekracht en hoeveel dit aan de massa van een lichaam trekt…
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Ge ving nog nie veel wind
En gisteren.....wéér piepende/klapperende achterrem. Wtf, nieuwe blokken, afgesteld met de toe-in toolTM, ontvet, blokken lichtjes opgeschuurd voor montage.0475 schreef: ↑26 jul 2022 08:33 Weersinvloeden, UV en last but not least: de hitte van het remmen zelf kan/zal de materiaal eigenschappen van het remblokje langzaam doen veranderen denk ik. En wellicht dat tijdens de fabricage van de remblokken de samenstelling van het materiaal al niet zo homogeen is en dat je dat merkt als het remblokje al wat verd6er gesleten is.
Schijnbaar, vermoedelijk, heb ik met smeren van de ketting toch een druppel olie gemorst. Op de velg.....
Vanochtend ontvet, 28,5km naar werk en geen lawaai afdaling midweg Ransdaal, sibbergrubbe Valkenburg). Terug ook geen lawaai en toch remvermogen te over.
Zou ik dan de vorige keer niet of onvoldoende ontvet hebben?
Dogma F
Begraafplaatsenbakboord1 schreef: ↑01 aug 2022 22:20 In Nederland en België is drinkwater makkelijk te vinden met allerlei tap punten.
Hebben jullie een tip voor zuid Frankrijk? Want daar heeft echt niet ieder dorp zo’n punt, soms zelfs in een straal van 30km niet, of zie ik iets over het hoofd om makkelijk aan water te komen tijdens het fietsen?
Niet zijken maar reiden !
Sssstttt, PM alsjeblieft. Straks worden we daar ook geweerd en zijn het weer de asociale wielrenners die een kerkhof binnen fietsen om te tanken.
Doe het zelf ook. Bij de poort afstappen, kruisje slaan, buiging, rustig aan lopen over het kerkhof tot de kraan.
Dogma F
Zuid-Frankrijk is best wel groot. In de buurt van de Ventoux zijn er echt heel veel watertapplaatsen. Soms een beetje verstopt. Maar... met de grote droogte van dit moment komt er niet overal water meer uit.bakboord1 schreef: ↑01 aug 2022 22:20 In Nederland en België is drinkwater makkelijk te vinden met allerlei tap punten.
Hebben jullie een tip voor zuid Frankrijk? Want daar heeft echt niet ieder dorp zo’n punt, soms zelfs in een straal van 30km niet, of zie ik iets over het hoofd om makkelijk aan water te komen tijdens het fietsen?
Is het water altijd "potable"? Of alleen voor de bloemetjes en dan "eau du canal"?
Edit:
https://www.eau-cyclisme.com Hier worden begraafplaatsen zelfs genoemd.
En de lijst is zeker niet kompleet
Ik betwijfel of dat in deze verhoudingen zoveel verschil maakt. Een kilo zweet en een liter zweet maakt weinig verschil, het zal niet het dubbele zijn. Idem met limonade.Enzzo schreef: ↑01 aug 2022 22:32Volgens mij verwar je nu wat grootheden. Liter is een inhoudsmaat. Die meet je doorgaans niet op een weegschaal of smartscale.
Dan heb je massa, meestal uitgedrukt In kilogram maar feitelijk niets anders dan de hoeveelheid materie waaruit je bent opgebouwd. En vervolgens is er nog gewicht wat eigenlijk niets anders is dan zwaartekracht en hoeveel dit aan de massa van een lichaam trekt…
Mocht je wel 2 liter limonade maken die 4 kilogram weegt dan ben ik benieuwd wat je daar allemaal in stopt Of welke andere vreemde afwijkende combinatie van liters en kilogrammen dan ook. En volgens mij weegt 2 liter zweet geen 4 kilogram.
Ik snap je punt wel, dank daarvoor Liters zijn geen kilogrammen.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5542
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Trouwens met de juiste stof kan een litertje erg zwaar worden. Een bidonnetje Goud, platinum, wolfraam of uranium aannemen boven aan de klim zal wel een serieus voordeel opleveren.MPolleke schreef: ↑01 aug 2022 23:16Ik betwijfel of dat in deze verhoudingen zoveel verschil maakt. Een kilo zweet en een liter zweet maakt weinig verschil, het zal niet het dubbele zijn. Idem met limonade.Enzzo schreef: ↑01 aug 2022 22:32Volgens mij verwar je nu wat grootheden. Liter is een inhoudsmaat. Die meet je doorgaans niet op een weegschaal of smartscale.
Dan heb je massa, meestal uitgedrukt In kilogram maar feitelijk niets anders dan de hoeveelheid materie waaruit je bent opgebouwd. En vervolgens is er nog gewicht wat eigenlijk niets anders is dan zwaartekracht en hoeveel dit aan de massa van een lichaam trekt…
Mocht je wel 2 liter limonade maken die 4 kilogram weegt dan ben ik benieuwd wat je daar allemaal in stopt Of welke andere vreemde afwijkende combinatie van liters en kilogrammen dan ook. En volgens mij weegt 2 liter zweet geen 4 kilogram.
Ik snap je punt wel, dank daarvoor Liters zijn geen kilogrammen.
Liters zijn zo ongeveer kilogrammen water. Ten minste dat was ooit de bedoeling. Enige probleem is dat de dichtheid van water nogal veranderlijk is aan de condities. Dus er kwamen nieuwe definities van de liter en de KG en dus weer 1 dm3. Maar het zit nog altijd zeer dicht op elkaar.
A litre is a cubic decimetre, which is the volume of a cube 10 centimetres × 10 centimetres × 10 centimetres (1 L ≡ 1 dm3 ≡ 1000 cm3). Hence 1 L ≡ 0.001 m3 ≡ 1000 cm3; and 1 m3 (i.e. a cubic metre, which is the SI unit for volume) is exactly 1000 L.
From 1901 to 1964, the litre was defined as the volume of one kilogram of pure water at maximum density (+4 °C) and standard pressure. The kilogram was in turn specified as the mass of the International Prototype of the Kilogram (a specific platinum/iridium cylinder) and was intended to be of the same mass as the 1 litre of water referred to above. It was subsequently discovered that the cylinder was around 28 parts per million too large and thus, during this time, a litre was about 1.000028 dm3. Additionally, the mass–volume relationship of water (as with any fluid) depends on temperature, pressure, purity and isotopic uniformity. In 1964, the definition relating the litre to mass was superseded by the current one. Although the litre is not an SI unit, it is accepted by the CGPM (the standards body that defines the SI) for use with the SI. CGPM defines the litre and its acceptable symbols.
A litre is equal in volume to the millistere, an obsolete non-SI metric unit formerly customarily used for dry measure.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Pak dan meteen Platina. Dat geeft ook wat meer cachet aan de fiets. Maar of zo'n bidonhouder op 15 kg ballast is voorbereidthestudent schreef: ↑02 aug 2022 08:57....Trouwens met de juiste stof kan een litertje erg zwaar worden. Een bidonnetje wolfraam of uranium boven aan de klim zal wel een serieus voordeel opleveren.
Live fast; die young. mijn blog
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5542
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Ik had ze al toegevoegd in een edit, maar je was me voor. Zit allemaal trouwens niet ver van elkaar qua dichtheid.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!