Scott
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
meten is weten! laat je opmeten of ga eens op een M en L Speedster zitten. Gokken voor M of L lijkt me niet slim. Als frame maat niet zo veel uit blijkt te maken, dan gaan voor het frame dat het mooiste in verhouding oogt met stuurpen en zadelpen.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Weet zeker dat qua lengte de M beter zal passen, heb namelijk op een fiets met stuurbuis van 56,5 gereden, en om daar normaal bij de remmen te kunnen moet ik terug naar een pen van 90mm
Diepte heb ik geen ervaring mee, FM zegt, dat diepte minder problemen geeft dan lengte. Denk overigens dat ik uit kom op een hoogteverschil van 8cm tussen zadel en stuur, is dit extreem voor een beginnende fietser?
Tussen de M en de L zit namelijk 2cm verschil in het balhoofd, ook is de zithoek weer iets anders, dus of in het echt ook 2cm zal zijn vraag ik mij af.
Diepte heb ik geen ervaring mee, FM zegt, dat diepte minder problemen geeft dan lengte. Denk overigens dat ik uit kom op een hoogteverschil van 8cm tussen zadel en stuur, is dit extreem voor een beginnende fietser?
Tussen de M en de L zit namelijk 2cm verschil in het balhoofd, ook is de zithoek weer iets anders, dus of in het echt ook 2cm zal zijn vraag ik mij af.
Bedankt voor de reacties.
Het is de M geworden, bovenbuis van een L is echt te lang, kom dan niet goed bij de remmen.
Hoogteverschil tussen zadel en stuur is nu alles goed op maat staat 6 a 7 cm nnet extreem dus. Wel iets meer dan bij vorige fiets, maar mocht het te laag blijken, kan ik nog iets spelen met stuurpennen.
Het is de M geworden, bovenbuis van een L is echt te lang, kom dan niet goed bij de remmen.
Hoogteverschil tussen zadel en stuur is nu alles goed op maat staat 6 a 7 cm nnet extreem dus. Wel iets meer dan bij vorige fiets, maar mocht het te laag blijken, kan ik nog iets spelen met stuurpennen.
Inmiddels heb ik al de nodige kilometers gereden op mijn Scott Foil R2 en is het tijd voor een uitgebreidere review.
Algemeen:
Ontvang veel positieve reacties op de fiets. Blijft een aparte en onderscheidende verschijning tov de eenheidsworsten uit Duitsland en grotere merken en types die je vaker ziet rijden.
Het afwijkende frame qua vormgeving en het matte spreekt veel mensen aan.
Klimmen
Vind de fiets erg fijn klimmen. Het lage gewicht en de stijfheid van het frame dragen daar zeker aan bij. De houding op de fiets is voor mij perfect. Geen 100% racer, maar zeker geen tourfiets. Zou zeggen 70% racer, 30% tour. Enige punt waar ik zelf nog aan moet wennen is het staand klimmen en het vinden van de perfecte houding daarbij. Dat vergt nog meer training vanuit mijzelf.
Afdalen
De fietst stuurt strak in, reageert goed op de stuurbewegingen en volgt de koers die je hem wil geven. De fiets geeft je voldoende vertrouwen om hard naar beneden te gaan. De Ultegra remmen voldoen prima, wel is het voor mij als mountainbiker een stap terug tov schijfremmen. Enige minpuntje is, maar dat geldt denk ik voor veel racers, dat je door het lichte carbon frame wat meer last hebt van plotselinge zijwind
Overig
De fiets versnelt prima, stuurt lekker en bezorgt me nog altijd een glimlach. Enige minpuntje is het afzakken van de carbon zadelpen.
Heb de fiets uitgerust met een uitgebreide polar fietscomputer de CS500 cad, een pareltje dat een uitstekende partner is voor Scottie.
Algemeen:
Ontvang veel positieve reacties op de fiets. Blijft een aparte en onderscheidende verschijning tov de eenheidsworsten uit Duitsland en grotere merken en types die je vaker ziet rijden.
Het afwijkende frame qua vormgeving en het matte spreekt veel mensen aan.
Klimmen
Vind de fiets erg fijn klimmen. Het lage gewicht en de stijfheid van het frame dragen daar zeker aan bij. De houding op de fiets is voor mij perfect. Geen 100% racer, maar zeker geen tourfiets. Zou zeggen 70% racer, 30% tour. Enige punt waar ik zelf nog aan moet wennen is het staand klimmen en het vinden van de perfecte houding daarbij. Dat vergt nog meer training vanuit mijzelf.
Afdalen
De fietst stuurt strak in, reageert goed op de stuurbewegingen en volgt de koers die je hem wil geven. De fiets geeft je voldoende vertrouwen om hard naar beneden te gaan. De Ultegra remmen voldoen prima, wel is het voor mij als mountainbiker een stap terug tov schijfremmen. Enige minpuntje is, maar dat geldt denk ik voor veel racers, dat je door het lichte carbon frame wat meer last hebt van plotselinge zijwind
Overig
De fiets versnelt prima, stuurt lekker en bezorgt me nog altijd een glimlach. Enige minpuntje is het afzakken van de carbon zadelpen.
Heb de fiets uitgerust met een uitgebreide polar fietscomputer de CS500 cad, een pareltje dat een uitstekende partner is voor Scottie.
Ik zou hier heel erg mee opletten. Ja, de pen blijft beter zitten als het oppervlak ruw is, maar schuurpapier schuurt en maakt de oppervlakte dus alleen maar kleiner. Beter breng je met 'n spuitbus een dun laagje blanke lak aan (of haarlak oid) en gebruik je vervolgens carbonpasta. Je zou het oppervlak ook eerst kunnen opruwen, vervolgens wat blanke lak aanbrengen en vervolgens met carbonpasta monteren.Speedster schreef:Hoorde van de fietsenmaker waar de ik de fiets gekocht heb, dat je met een schuurpapiertje de zadelpen ruw moet maken. Dan zakt hij namelijk neit meer in. Uiteraard pas doen als je zeker van de hoogte bent.
Ps. Ik ben nog altijd in afwachting van mijn Scott Foil 20, huidige verwachting is eind april...
Laatst gewijzigd door lancev7 op 17 apr 2012 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Ben ook in afwachting van mijn scott foil 10 frame en mijn fm zei eind mei begin juni. Hoop eigenlijk ook op eind april.
@lancev7 dat wordt lastig kiezen tussen de foil en de cervelo r5 wel een mooie keuze. Denk dat de enve wielen prachtig in de foil zullen staan. Heb zelf voor reynolds (forty-six) gekozen.
@lancev7 dat wordt lastig kiezen tussen de foil en de cervelo r5 wel een mooie keuze. Denk dat de enve wielen prachtig in de foil zullen staan. Heb zelf voor reynolds (forty-six) gekozen.
Ik heb een Foil 20 in bestelling, die vervolgens met Sram zal worden afgemonteerd. Overigens worden momenteel alle Foil's die voor de Amerikaanse markt bestemd waren naar Europa verstuurd om hier aan de vraag te kunnen voldoen. Hopelijk wordt 't wat.
De keuze tussen beide fietsen gaat eenvoudig zijn. De Foil wordt mijn All day bike, dus ook het voorjaar en slecht weer. Inderdaad de ENVE wielen zijn perfect voor die fiets. De Cervélo wordt vooral voor 't hoogseizoen, de mooie ritten, ed. gebruikt. Overigens heb ik geen probleem om een van beide fietsen 'te misbruiken' in slechte omstandigheden, maar ik heb nu eenmaal de keuze. Overigens is het een mooie keuze tussen gewicht of min of meer aero. Nu afwachten...
De keuze tussen beide fietsen gaat eenvoudig zijn. De Foil wordt mijn All day bike, dus ook het voorjaar en slecht weer. Inderdaad de ENVE wielen zijn perfect voor die fiets. De Cervélo wordt vooral voor 't hoogseizoen, de mooie ritten, ed. gebruikt. Overigens heb ik geen probleem om een van beide fietsen 'te misbruiken' in slechte omstandigheden, maar ik heb nu eenmaal de keuze. Overigens is het een mooie keuze tussen gewicht of min of meer aero. Nu afwachten...
Ik heb hier eens gelezen over de problemen met de Foil zadelpen die zakt.
Vandaag bij m`n FM geweest en daar was toevallig de vertegenwoordiger van Scott en die vertelde mij dat iedereen een nieuwe klem krijgt.
Dus gewoon even 3 fotos mailen naar je dealer en je krijgt een nieuwe klem
Foto van zadelpen , onderkant waar framenummer opstaat en van de totale fiets
Vandaag bij m`n FM geweest en daar was toevallig de vertegenwoordiger van Scott en die vertelde mij dat iedereen een nieuwe klem krijgt.
Dus gewoon even 3 fotos mailen naar je dealer en je krijgt een nieuwe klem
Foto van zadelpen , onderkant waar framenummer opstaat en van de totale fiets
Viner Settanta DA 9150 di2
Giant Ease e-bike
Giant Ease e-bike