Cervélo
-
- Forum-lid
- Berichten: 536
- Lid geworden op: 26 jan 2007 11:08
al die spacers wegen ook al 200gr
maar een mooien fiets gozer
ik ben met de zelfde fiets bezig om te kopen of de R3sl
ik rij nu op de solist sl beval me prima maar ik ben op zoek deze als twee fiets deze er bij kopen voor het grotere klim werk
maar een mooien fiets gozer
ik ben met de zelfde fiets bezig om te kopen of de R3sl
ik rij nu op de solist sl beval me prima maar ik ben op zoek deze als twee fiets deze er bij kopen voor het grotere klim werk
To be Old and Wise You must first be Young and Stupid
Mooie bike Eric, al lijkt het dat je beter een maatje groter had kunnen nemen. Hoe lang is die stuurpen?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Stuurpen is 120 dacht ik, volgens mij een heel standaard maat en rij ik al jaren mee. Ik heb net bewust voor deze maat gekozen ivm met de bovenbuislengte, al had ik inderdaad niet gedacht dat de balhoofdbbuis zo kort zo zijn en had ik wat minder spacers verwacht. Normaal gesproken heb ik de voorkeur voor een frame wat wat kleiner uitvalt.
Ik heb een klein foutje gemaakt door gewoon van wielas tot kop stuurpen op te meten op mijn oude fiets en vervolgens deze vork op die lengte te laten zagen. Eigenlijk had ik omgeveer een 15mm korter moeten zagen. Is geen ramp en kan misschien nog gecorrigeert worden maar met dat vastgeharst binnenstuk weet ik niet zo 1,2,3 of er nog wat vanaf kan.
Ik heb een klein foutje gemaakt door gewoon van wielas tot kop stuurpen op te meten op mijn oude fiets en vervolgens deze vork op die lengte te laten zagen. Eigenlijk had ik omgeveer een 15mm korter moeten zagen. Is geen ramp en kan misschien nog gecorrigeert worden maar met dat vastgeharst binnenstuk weet ik niet zo 1,2,3 of er nog wat vanaf kan.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Mooie fiets geworden.
Te lang afzagen is overigens nooit een probleem (en ook de metalen bus kan nog in worden gekort).
Op zich past dit frame beter dan een fiets met enkel de balhoofdcap en geen enkele spacer (is eerder een kenmerk van niet passen want als je dan dieper wilt gaan zitten....)
Te lang afzagen is overigens nooit een probleem (en ook de metalen bus kan nog in worden gekort).
Op zich past dit frame beter dan een fiets met enkel de balhoofdcap en geen enkele spacer (is eerder een kenmerk van niet passen want als je dan dieper wilt gaan zitten....)
-
- Forum-lid
- Berichten: 371
- Lid geworden op: 28 jul 2004 16:21
Shark. Onzin toch? Als ie perfect past hoef je ook niet dieper te gaan zitten...
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
In zoverre onzin dat je 's winters als je minder getraind bent je rug en knieen beter iets minder kunt belasten. Dit doe je je door zadel fraktioneel lager en je stuur iets hoger te zetten.
Komt er eigenlijk simpel gezegd op neer dat als je in bloedvorm zonder spacers op je fiets zit je de juiste keuze hebt gedaan (daarom zie je profs ook vaak op hun wedstrijdfiets met 0 spacers).
Rijdt je 's winters comfortabel met je stuur op je balhoofdstel dan heb je imho. (mits je wedstrijden rijdt en naar een vorm toe piekt) gewoon niet de juiste keuze gemaakt (je kunt je stuur nooit meer dieper en een renner die in één stand langere tijd optimaal zit ben ik nog niet tegengekomen (de eerste nek op rugklacht kan al aanleiding zijn om je stuur iets hoger te willen plaatsen).
Dit is ook de reden waarom ik altijd minimaal één spacer boven de stuurpen in stand houdt en altijd zoveel mogelijk flexibiliteit. Noem het onzin maar het kost niets extra (te kort zagen kost je een vork) dus waarom zou je jezelf beperken?
Komt er eigenlijk simpel gezegd op neer dat als je in bloedvorm zonder spacers op je fiets zit je de juiste keuze hebt gedaan (daarom zie je profs ook vaak op hun wedstrijdfiets met 0 spacers).
Rijdt je 's winters comfortabel met je stuur op je balhoofdstel dan heb je imho. (mits je wedstrijden rijdt en naar een vorm toe piekt) gewoon niet de juiste keuze gemaakt (je kunt je stuur nooit meer dieper en een renner die in één stand langere tijd optimaal zit ben ik nog niet tegengekomen (de eerste nek op rugklacht kan al aanleiding zijn om je stuur iets hoger te willen plaatsen).
Dit is ook de reden waarom ik altijd minimaal één spacer boven de stuurpen in stand houdt en altijd zoveel mogelijk flexibiliteit. Noem het onzin maar het kost niets extra (te kort zagen kost je een vork) dus waarom zou je jezelf beperken?
Plausibel verhaal hoor Shark. Je kunt natuurlijk lekker eigenwijs doen door meteen te weten hoe je het wil hebben en er later achter komen dat je met een getrainde rug toch eigenlijk een maatje kleiner had moeten hebben. Minder belangrijk maar niettemin vind ik een kleiner frame ook bijna per definitie mooier staan...al overdrijft Jens wel wat
Bovendien valt me op dat veel mensen - ikzelf niet op de laatste plaats - in eerste instantie nogal de neiging hebben het zadel te hoog te zetten. Als je het later wat naar beneden corrigeert, geeft dit ook weer mogelijkheden tot verlaging van de stuurpen...he shit, kan niet lager:/
Bovendien valt me op dat veel mensen - ikzelf niet op de laatste plaats - in eerste instantie nogal de neiging hebben het zadel te hoog te zetten. Als je het later wat naar beneden corrigeert, geeft dit ook weer mogelijkheden tot verlaging van de stuurpen...he shit, kan niet lager:/
Groet,
Mike
Mike
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Ik heb zelf ook de voorkeur voor een maat kleiner dan ik eigenlijk nodig heb (wendbaarheid / handling wordt iets beter) maar in het algemeen probeer ik klanten er altijd vanaf te praten om een framemaat "op de limiet" uit te zoeken. Een vork inkorten op vervangen is nog te doen maar een frame aanpassen is helaas onmogelijk. Ik ken minimaal twee rijders die op basis van een pasframe een peperduur hebben gekocht en na beperkte tijd (fietsten beide nog niet heel erg lang) graag dieper wilden gaan zitten en dat was jammer genoeg niet meer mogelijk.
Heeft overigens helemaal niets met cervelo van doen maar geldt voor elk willekeurig frame.
Heeft overigens helemaal niets met cervelo van doen maar geldt voor elk willekeurig frame.
maar met de stuurpen, afh van de hoek kun je toch ook bijna 2 cm korrigeren door 'm naar boven of naar beneden te laten wijzen.
Mijn trainingen op bikeplanner.com
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Tuurlijk maar we hebben het hier over raceframes en het omdraaien van een stuurpen van een - waarde naar een + waarde heeft voor dit soort frames vaak niet het gewenste resultaat (lees: stuurgedrag gaat sterk achteruit om nog maat te zwijgen over de looks).