ik heb nog even zitten researchen en ik denk dat de lagerhoek binnen 36° en buiten 45 is
Vandaag geklust aan de fiets
Eventjes de cassette van de fiets op de trainer gezet. Die met de trainer meegeleverd werd (vermoedelijk een van Miche): daar had ik steeds de indruk van dat die veel geluid produceerde. En inderdaad, de origineel shimano, loopt rustiger en schakelt ook nog iets beter. Dus een nieuwe besteld voor op de trainer.
Wet er iemand of de Moquai Trapas - SUJ2 | BB86/92 | PF41-86.5/92-24 (https://www.bike24.be/nl/producten/360469) compatibel is met standaard Hollowtech II trapassleutels zoals de BBB Cycling BTL-27L of past enkel het eigen Moquai gereedschap?
Heeft er iemand algemeen ervaring met Moquai "thread together" trapassen? Het is het merk van Zoulou bikes dat voornamelijk op Duitse webshops wordt verkocht maar ik ken het niet.
Een alternatief "thread together" trapas is de Token Ninja Lite BB4124 maar deze is bijna nergens meer te koop.
Edit: ik zie dat er een onderwerp bestaat over Moquai met een vraag over de tools maar zonder antwoord.
Heeft er iemand algemeen ervaring met Moquai "thread together" trapassen? Het is het merk van Zoulou bikes dat voornamelijk op Duitse webshops wordt verkocht maar ik ken het niet.
Een alternatief "thread together" trapas is de Token Ninja Lite BB4124 maar deze is bijna nergens meer te koop.
Edit: ik zie dat er een onderwerp bestaat over Moquai met een vraag over de tools maar zonder antwoord.
Moquai Trapas - SUJ2 | BB86/92 | PF41-86.5/92-24roelw schreef: ↑30 okt 2024 12:02 Wet er iemand of de Moquai Trapas - SUJ2 | BB86/92 | PF41-86.5/92-24 (https://www.bike24.be/nl/producten/360469) compatibel is met standaard Hollowtech II trapassleutels zoals de BBB Cycling BTL-27L of past enkel het eigen Moquai gereedschap?
Heeft er iemand algemeen ervaring met Moquai "thread together" trapassen? Het is het merk van Zoulou bikes dat voornamelijk op Duitse webshops wordt verkocht maar ik ken het niet.
Een alternatief "thread together" trapas is de Token Ninja Lite BB4124 maar deze is bijna nergens meer te koop.
Edit: ik zie dat er een onderwerp bestaat over Moquai met een vraag over de tools maar zonder antwoord.
De CNC gefreesde lagercups van Moquai worden in het trapashuis geschroefd. Deze installatiemethode voorkomt vervelende kraakgeluiden en maakt het eenvoudiger om ze later te verwijderen. De duurzame kogellagers van SUJ2 staal met een hoog koolstofgehalte worden gekenmerkt door hun grotere slijtvastheid, taaiheid en hardheid.
De trapas is geschikt voor frames met een huisbreedte van 86,5 mm (racefiets) of 92 mm (MTB) en een diameter van 41 mm (Pressfit BB86/92). Ontworpen voor cranksets met een Shimano Hollowtech II krukas (24 mm diameter).
Belangrijke opmerking: Voor de installatie is een speciaal Moquai trapasgereedschap nodig (afzonderlijk verkrijgbaar). Voor de montage van de Pressfit lagerschalen is het MQ-BBT-Z27 gereedschap ("5-in-1" ) geschikt.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Dat had ik dus ook gelezen op de site van bike24.
Uiteraard wil Moquai je naast een trapas ook nog even een tool verkopen maar de vraag is dus of voor de montage enkel dit 'speciaal Moquai trapasgereedschap' geschikt is of eender welke Hollowtech II trapassleutel gebruikt kan worden.
Uiteraard wil Moquai je naast een trapas ook nog even een tool verkopen maar de vraag is dus of voor de montage enkel dit 'speciaal Moquai trapasgereedschap' geschikt is of eender welke Hollowtech II trapassleutel gebruikt kan worden.
Vandaag de gehele dag bezig geweest met het repareren van een scheurtje in het frame ter hoogte van de bevestiging van de zadelpen.
Ik had al een paar weken geleden de zadelpen opnieuw moeten vastzetten omdat hij was gezakt en gisteren opnieuw. Bij nadere inspectie bleek de insert van de zadelpen in het frame te zijn ingescheurd. Omdat daardoor het vastzetten van de zadelpen niet meer mogelijk was betekent dat einde oefening, frame kapot na bijna 40.000 km.!
Vandaag dus van een stukje gegalvaniseerd plaatstaal in een vorm gebogen zodanig dat deze inwendig in het carbon frame de bevestiging zou kunnen verstevigen en inmiddels er in vastgelijmd met Bison Metal 2-componentenlijm. Nu maar hopen dat de verlijming stevig genoeg is om de zadelpen op 4Nm te kunnen aandraaien, maar ook om de krachten die er op komen te staan tijdens het fietsen.
Edit: het is niet mogelijk een foto vanuit de computer te uploaden, helaas.
Ik had al een paar weken geleden de zadelpen opnieuw moeten vastzetten omdat hij was gezakt en gisteren opnieuw. Bij nadere inspectie bleek de insert van de zadelpen in het frame te zijn ingescheurd. Omdat daardoor het vastzetten van de zadelpen niet meer mogelijk was betekent dat einde oefening, frame kapot na bijna 40.000 km.!
Vandaag dus van een stukje gegalvaniseerd plaatstaal in een vorm gebogen zodanig dat deze inwendig in het carbon frame de bevestiging zou kunnen verstevigen en inmiddels er in vastgelijmd met Bison Metal 2-componentenlijm. Nu maar hopen dat de verlijming stevig genoeg is om de zadelpen op 4Nm te kunnen aandraaien, maar ook om de krachten die er op komen te staan tijdens het fietsen.
Edit: het is niet mogelijk een foto vanuit de computer te uploaden, helaas.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid
- Berichten: 449
- Lid geworden op: 20 jun 2022 21:09
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40083
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Mooi stukje huisvlijt. Benieuwd of het gaat houden.
Less is bore
Mn ketting sloeg onlangs weer eens over dus het is weer tijd voor een nieuwe, het meten van de slijtage blijf ik echter verdraaid lastig vinden met die flattop ketting van sram. Daarom de nieuwe ketting maar eens aan een spijker in een rechte kast gehangen en gemarkeerd hoe lang een nieuwe ketting is bij x aantal schakels en hoever 0,5% en 0,75% daarvan is. Zo heb ik een een makkelijke manier gevonden om de kettingslijtage te bepalen