Mijn vers afgeronde project: Gazelle Champion Mondial Kruisframe (semi-race) 1984.
Ik kwam deze fiets tegen en dacht leuk voor erbij, maar het werd (weer) een project.
Mijn doel bij deze opbouw was redelijk origineel houden, gebruiksvriendelijk en een vleugje unieks. De afmontage is redelijk periodecorrect, echter ik had wat onderdelen van andere projecten over dus niet te streng geweest.
Frame: Champion Mondial kruisframe (semi-race 1984) ivoor. Frame had wat patina maar geen krassen, deuken en/of scheuren. Alleen wat oppervlakkige roest. Frame (zelf) voorzien van meerdere lagen blanke lak, vervolgens gepolijst. Voorvork heb ik ontdaan van roest.
Wielen/naven: Galli World Cup met Campagnolo Croce d ‘Aune naven. Een RAMP om banden op deze wielset te krijgen: afgebroken bandenlichter, gebroken bandenknecht en drie binnenbanden verder.. (alleen het voorwiel).
Stuurpen: SR gepolijst, stuur had ik nog liggen.
Handvat: Brooks
Remgrepen: van de concurrent, ik had Campagnolo Record OR (mountainbike remgreep) maar daar brak er een van af. Logo eraf geschuurd, gespoten en alu greep gepolijst.
Balhoofd: cartridge 1 inch, gepolijst
Bidonhouder en pomp: Gazelle (voorzien van blanke lak)
Remhoeven: Campagnolo Nuovo Record gepolijst. De achterrem heb ik aangepast (draad tappen/snijden) omdat de originele kabbelloop een top pull is (kabel via bovenbuis) heeft me wel wat werk gekost maar het is gelukt (altijd zorgen voor een optimale kabbelloop). Voorrem heb ik een RVS-moer/bout laten draaien. Originele remmen hadden een moerbevestiging.
Derailleurs: Campagnolo Nuovo Record gepolijst. Alle draden van bouten, moeren en schroeven gesneden.
Commandeurs: Gazelle panto black met Clarks kabels.
Zadelpen: Campagnolo Super Record gepolijst.
Zadel: San Marco Rolls, opgeknapt en letters weer rood gemaakt.
Slot, spatbordstangen en -oogjes: origineel maar gespoten.
Zadeltasje: oude Corsa buitenband met het hoognodige gereedschap, vastgemaakt met oude toeclipriem.
Crankstel: SR Sakae panto Gazelle gepolijst en opnieuw ingekleurd inclusief tandwielen.
Pedalen: Campagnolo Nuovo Record
Bouten, moeren en ringen: vervangen voor RVS op maat.
Ik polijst alleen als de onderdelen niet meer te redden zijn.
Van het volgende project heb ik bijna alle spullen binnen…. To be continued