Tubes for Dummies
-
- Forum-lid
- Berichten: 1665
- Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34
Zucht, het was al mijn weekend niet en het is er niet op gebeterd.
Was er eindelijk toe gekomen om te fietsen maar je raadt het al na slechts 25 km lek.
Goed, had een busje pitstop mee en ooit moest het er eens van komen.
Wat heb ik gedaan: pitstop in de tube gedurende een minuut zoals op het busje stond en dan ventiel dichtgedraaid, er kwam toen wat witte smurrie uit het ventiel. Ook wat witte smurrie aan het gat zelf, ik schat een sneetje van een mm of 3 à 4.
Vervolgens wiel rondgedraaid gedurende 5 min, je staat daar anders toch maar...
Tube voelde ongeveer 6 kg druk schat ik. Vervolgens CO2 patroon erop gezet en volledig op druk gebracht. 1 km verder voelde ik al dat ik opnieuw op een spons aan het rijden was.
Bleek er opnieuw lucht te ontsnappen via het sneetje. Dan mij maar laten oppikken en rit over, daar ging mijn training!
Enfin, thuis gekomen tube verwijderd want ze was toch bijna op dus die tube kon mij eigenlijk niet veel schelen. Heb ze dan eens opengeknipt en enkel wat witte opgedroogde smurrie aan de buitenkant gevonden maar die scheen niet echt gehecht te zijn.
Mijn vraag nu: heb ik iets verkeerd gedaan? Ben van plan de marmotte te rijden met tubes omdat ik ze nog steeds zalig rijden vind. Nu even een dipje misschien maar ga daarom niet ineens tubes langs de kant schuiven. Eén gelukje, de giro is gedaan en mijn tubeplakker komt eraan .
Was er eindelijk toe gekomen om te fietsen maar je raadt het al na slechts 25 km lek.
Goed, had een busje pitstop mee en ooit moest het er eens van komen.
Wat heb ik gedaan: pitstop in de tube gedurende een minuut zoals op het busje stond en dan ventiel dichtgedraaid, er kwam toen wat witte smurrie uit het ventiel. Ook wat witte smurrie aan het gat zelf, ik schat een sneetje van een mm of 3 à 4.
Vervolgens wiel rondgedraaid gedurende 5 min, je staat daar anders toch maar...
Tube voelde ongeveer 6 kg druk schat ik. Vervolgens CO2 patroon erop gezet en volledig op druk gebracht. 1 km verder voelde ik al dat ik opnieuw op een spons aan het rijden was.
Bleek er opnieuw lucht te ontsnappen via het sneetje. Dan mij maar laten oppikken en rit over, daar ging mijn training!
Enfin, thuis gekomen tube verwijderd want ze was toch bijna op dus die tube kon mij eigenlijk niet veel schelen. Heb ze dan eens opengeknipt en enkel wat witte opgedroogde smurrie aan de buitenkant gevonden maar die scheen niet echt gehecht te zijn.
Mijn vraag nu: heb ik iets verkeerd gedaan? Ben van plan de marmotte te rijden met tubes omdat ik ze nog steeds zalig rijden vind. Nu even een dipje misschien maar ga daarom niet ineens tubes langs de kant schuiven. Eén gelukje, de giro is gedaan en mijn tubeplakker komt eraan .
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
@ijzeren briek; momenteel het zelfde gevoel. Dit seizoen dit probleem al 3x meegemaakt, eenmaal 3km moeten lopen mijn ventiel had het begeven en wilde niet direkt mijn tube wisselen....
1x base lint van mijn reserve tube getrokken met veel gehannes erop gelegt en rustig huiswaarts gekeerd.
Rijdt ook La Marmotte, vorig jaar ook materiaal pech gehad shifter voor de AD werkt niet meer vanaf halverwege de Glandon niet meer dus verder op 50x27 of 34x27 Dus wil dit jaar op 'safe' rijden!
Dat het ventiel het begaf is natuurlijk een raar probleem en vraag me af of dit door de pitsstop komt?
Iemand vertelde me ook dat er 'speciale' pitstop is als je met een latex bb rijdt, ik rijd met veloflex carbon, is dat zo?
1x base lint van mijn reserve tube getrokken met veel gehannes erop gelegt en rustig huiswaarts gekeerd.
Rijdt ook La Marmotte, vorig jaar ook materiaal pech gehad shifter voor de AD werkt niet meer vanaf halverwege de Glandon niet meer dus verder op 50x27 of 34x27 Dus wil dit jaar op 'safe' rijden!
Dat het ventiel het begaf is natuurlijk een raar probleem en vraag me af of dit door de pitsstop komt?
Iemand vertelde me ook dat er 'speciale' pitstop is als je met een latex bb rijdt, ik rijd met veloflex carbon, is dat zo?
YFood !!!
-
- Forum-lid
- Berichten: 1665
- Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34
34x27 lijkt mij nog wat, is nog een versnelling waar je iets mee aan kan in de marmotte maar in hoofdzaak wil je net dan niets anders aan je hoofd hebben dan rijden, eten, drinken en vooral niet kapot gaan. Ik blijf positief echter en ga ervan uit dat ik volgende week een nieuwe tube liggen heb en er niet direct meer lek mee rijd.
Ik wacht echter vooral op een reactie van fdegrove, ik denk dat hij het meest ervaring heeft met tubes. Ik gebruik ze nog niet zo héél lang en ben nu waarschijnlijk leergeld aan het betalen.
Ik wacht echter vooral op een reactie van fdegrove, ik denk dat hij het meest ervaring heeft met tubes. Ik gebruik ze nog niet zo héél lang en ben nu waarschijnlijk leergeld aan het betalen.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
Hoi,
Briek: Rubbish in, rubbish out.....
A je wil zere rien moe je ok verston hoe, neh?
Nah, dien Pitstop es brol, vint.
Allee, vort, ju djok mien perd....
Wat is het probleem ? Dat produkten a la Pittstop een regelrechte scam zijn hadden we al langer door....
Niks mis met het klassieke reserve tubeke.
Laat je nooit verleiden door ogenschijnlijk comfort. Comfort maak je door je eigen leven ordentelijk in te delen.
Ciao,
Briek: Rubbish in, rubbish out.....
A je wil zere rien moe je ok verston hoe, neh?
Nah, dien Pitstop es brol, vint.
Allee, vort, ju djok mien perd....
Wat is het probleem ? Dat produkten a la Pittstop een regelrechte scam zijn hadden we al langer door....
Niks mis met het klassieke reserve tubeke.
Laat je nooit verleiden door ogenschijnlijk comfort. Comfort maak je door je eigen leven ordentelijk in te delen.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
-
- Forum-lid
- Berichten: 1665
- Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34
Ga blijven met tubes rijden maar aangezien pitstop niet altijd werkt zoals het hoort (doet het dat ooit wel?) vind ik dit toch een zwaar nadeel. Reservetube in je achterzak of onder het zadel vind ik nog niet zo erg alhoewel het toch een onhandiger ding is in vergelijking met één of zelfs twee binnenbandjes. Wat ik echter het meest afschrikkend vind is die tube eraf krijgen te velde. Toen mijn vorige tubes eraf moesten heb ik bijna het vel van mijn vingers geduwd, dat is echt geen simpel klusje dat in 1-2-3 geklaard is. Eens je een zone van pakweg 10 tot 20 cm hebt is het geen probleem meer maar eer je die zone hebt... .
Zoals gezegd blijf ik met tubes rijden omdat het zo goed bolt icm een hoge carbonvelg maar ik kan de praktische nadelen die een aantal mensen afschrikt enkel maar beamen. Kostprijs is toch ook praktisch x2.
Maar kom, binnenkort ligt mijn nieuwe tube er op en spreken we er niet meer over.
Zoals gezegd blijf ik met tubes rijden omdat het zo goed bolt icm een hoge carbonvelg maar ik kan de praktische nadelen die een aantal mensen afschrikt enkel maar beamen. Kostprijs is toch ook praktisch x2.
Maar kom, binnenkort ligt mijn nieuwe tube er op en spreken we er niet meer over.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 27 dec 2010 18:50
Naar het schijnt moet je pitstop steeds goed schudden voor gebruik.
Ook ben je beter dat je met maar 6bar verder rijdt, ipv er 8 bar in te steken. (Heb ik gelezen op verschillende fora's.)
Ik vertrek binnenkort ook naar de Alpen om er te gaan trainen en ik neem ook zeker mijn tubewielen mee. Ik denk eraan om steeds 2busjes pitstop mee te nemen op training. Of zou ik het toch maar bij een reservetube houden?
Enerzijds zie ik wel tegenop tegen een reservetube, omdat het "zoveel" plaats in neemt. Maar anderzijds blijft dit het veiligst.
Ook ben je beter dat je met maar 6bar verder rijdt, ipv er 8 bar in te steken. (Heb ik gelezen op verschillende fora's.)
Ik vertrek binnenkort ook naar de Alpen om er te gaan trainen en ik neem ook zeker mijn tubewielen mee. Ik denk eraan om steeds 2busjes pitstop mee te nemen op training. Of zou ik het toch maar bij een reservetube houden?
Enerzijds zie ik wel tegenop tegen een reservetube, omdat het "zoveel" plaats in neemt. Maar anderzijds blijft dit het veiligst.
http://img202.imageshack.us/img202/636/profielfoto2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoi,
Voor alles is er een weetje en een truukje. Heb je een probleem dan meld je het maar, hier of via e-mail.
De kunst bestaat er in om alles rustig te leren en na verloop van tijd snap je echt niet waarover je zo druk hebt gemaakt.
Tube rijden is eenvoudig. Veel eenvoudiger dan clincher rijden met latex biba's. Da's pas "tricky".
Ciao,
Ijzeren Briek schreef:Ga blijven met tubes rijden maar aangezien pitstop niet altijd werkt zoals het hoort (doet het dat ooit wel?) vind ik dit toch een zwaar nadeel. Reservetube in je achterzak of onder het zadel vind ik nog niet zo erg alhoewel het toch een onhandiger ding is in vergelijking met één of zelfs twee binnenbandjes. Wat ik echter het meest afschrikkend vind is die tube eraf krijgen te velde. Toen mijn vorige tubes eraf moesten heb ik bijna het vel van mijn vingers geduwd, dat is echt geen simpel klusje dat in 1-2-3 geklaard is. Eens je een zone van pakweg 10 tot 20 cm hebt is het geen probleem meer maar eer je die zone hebt... .
Zoals gezegd blijf ik met tubes rijden omdat het zo goed bolt icm een hoge carbonvelg maar ik kan de praktische nadelen die een aantal mensen afschrikt enkel maar beamen. Kostprijs is toch ook praktisch x2.
Maar kom, binnenkort ligt mijn nieuwe tube er op en spreken we er niet meer over.
Voor alles is er een weetje en een truukje. Heb je een probleem dan meld je het maar, hier of via e-mail.
De kunst bestaat er in om alles rustig te leren en na verloop van tijd snap je echt niet waarover je zo druk hebt gemaakt.
Tube rijden is eenvoudig. Veel eenvoudiger dan clincher rijden met latex biba's. Da's pas "tricky".
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
In dit geval is het de truck tussen de spaakgaten recht tegenover het ventiel de velg ongelijmd te laten, dan heb je een punt om te beginnen bij het afnemen van je lekke tube, doordat er wel lijm op de tube zit kleeft hij wel aan de velg maar komt hij niet muurvast te zitten en heb je dus een makkelijk startpunt.
mijn Flickr
Hoi,
Waarom 6 bar ipv 8 bar (aangenomen dat je normaal tot 8 bar pompt) ?
Het is wel zo dat het lichtere CO2 patroon slechts tot zo'n 6 bar druk brengt maar verder??
Ik zou het bij de reservetube houden, die hoeft niet veel zwaarder te zijn dan 170g ( met alle risicos vandien) maar persoonlijk hou ik het liever bij een robustere tube van om een bij de 260g met butyl biba. Butyl vanwege de CO2 patronen.
Aan Pitstop heb je echt niks, kan je nog 10 busjes meezeulen.
Als ik zie hoe weinig ik lekrij met mijn beproefde methode in vergelijking met anderen dan weet ik het wel....
Stuur maar gerust een pm of mailtje, ik help je wel verder.
Ciao,
SmartFella schreef:Naar het schijnt moet je pitstop steeds goed schudden voor gebruik.
Ook ben je beter dat je met maar 6bar verder rijdt, ipv er 8 bar in te steken. (Heb ik gelezen op verschillende fora's.)
Ik vertrek binnenkort ook naar de Alpen om er te gaan trainen en ik neem ook zeker mijn tubewielen mee. Ik denk eraan om steeds 2busjes pitstop mee te nemen op training. Of zou ik het toch maar bij een reservetube houden?
Enerzijds zie ik wel tegenop tegen een reservetube, omdat het "zoveel" plaats in neemt. Maar anderzijds blijft dit het veiligst.
Waarom 6 bar ipv 8 bar (aangenomen dat je normaal tot 8 bar pompt) ?
Het is wel zo dat het lichtere CO2 patroon slechts tot zo'n 6 bar druk brengt maar verder??
Ik zou het bij de reservetube houden, die hoeft niet veel zwaarder te zijn dan 170g ( met alle risicos vandien) maar persoonlijk hou ik het liever bij een robustere tube van om een bij de 260g met butyl biba. Butyl vanwege de CO2 patronen.
Aan Pitstop heb je echt niks, kan je nog 10 busjes meezeulen.
Als ik zie hoe weinig ik lekrij met mijn beproefde methode in vergelijking met anderen dan weet ik het wel....
Stuur maar gerust een pm of mailtje, ik help je wel verder.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
-
- Forum-lid
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 27 dec 2010 18:50
En wat is dan uw beproefde methode? Nu maak je mij benieuwd!:)
Ik ben dus een wedstrijdrenner die nooit traint met zijn "mooie" wielen. Maar nu ik naar de Alpen ga, wil ik toch ook echt eens van mijn materiaal genieten. Vandaar dus mijn vraag wat het beste was, een busje pitstop of toch maar een reservetube meenemen?
Ik denk dat ik het dan ga doen met een reservetube bevestigd aan mijn zadel zoals op deze foto: http://www.flickr.com/photos/phoenixhom ... /lightbox/
Ik heb zelf enkele tubes gekregen (Weltmeister 91. Lijken heel goed op de Vittoria Rally van loopvlak.) Deze tube heb ik heel fijn kunnen opvouwen en ga ik vervolgens net zoals op de foto bevestigen onder mijn zadel.
Alvast al dank voor de goede tips! Anders had ik daar mooi met 2 busjes "pitstop" gestaan.
Ik ben dus een wedstrijdrenner die nooit traint met zijn "mooie" wielen. Maar nu ik naar de Alpen ga, wil ik toch ook echt eens van mijn materiaal genieten. Vandaar dus mijn vraag wat het beste was, een busje pitstop of toch maar een reservetube meenemen?
Ik denk dat ik het dan ga doen met een reservetube bevestigd aan mijn zadel zoals op deze foto: http://www.flickr.com/photos/phoenixhom ... /lightbox/
Ik heb zelf enkele tubes gekregen (Weltmeister 91. Lijken heel goed op de Vittoria Rally van loopvlak.) Deze tube heb ik heel fijn kunnen opvouwen en ga ik vervolgens net zoals op de foto bevestigen onder mijn zadel.
Alvast al dank voor de goede tips! Anders had ik daar mooi met 2 busjes "pitstop" gestaan.
http://img202.imageshack.us/img202/636/profielfoto2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;