Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cyclocross fietsen

BonoCross
Forum-lid
Berichten: 856
Lid geworden op: 24 jan 2007 23:32

BonoCross 04 nov 2010 21:06

Ah ok, maar 48 is nog steeds vrij groot volgens mij. Tenminste, ik krijg het lastig rond in het bos denk ik. Hopelijk kan jij je brute kracht er beter op kwijt :)! Post na zaterdag anders nog maar eens een berichtje over je eerste indrukken van de Focus, ben benieuwd.
Canyon Ultimate CF SL 2016

diepduiken
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 jan 2010 13:22

diepduiken 04 nov 2010 21:07

ik rij eigenlijk altijd met 39er. heb er een 46er opzitten, maar die is puur voor de show.. wil eigenlijk ook maar 1, heb het al eens gezien, maar weet nioet waar ik het kan krijgen.

gr

BonoCross
Forum-lid
Berichten: 856
Lid geworden op: 24 jan 2007 23:32

BonoCross 04 nov 2010 21:12

diepduiken schreef:ik rij eigenlijk altijd met 39er. heb er een 46er opzitten, maar die is puur voor de show.. wil eigenlijk ook maar 1, heb het al eens gezien, maar weet nioet waar ik het kan krijgen.

gr


Heel simpel, koop een stel single speed bladboutjes voor 5 euro (bij m-gineering.nl bijv.). Je kan de ketting iets korter maken dan normaal, omdat je geen 46 nodig hebt. De ketting staat daardoor altijd goed strak (niet te strak natuurlijk). Ik heb dit voor het eerst geprobeerd dit seizoen en vooralsnog werkt het perfect! Kans dat je ketting eraf vliegt is wel ietsjes groter maar mij is het nog maar 1 of 2x overkomen (en dat is niet meer dan normaal).
Canyon Ultimate CF SL 2016

kaj1500
Forum-lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 25 apr 2008 14:43

kaj1500 04 nov 2010 21:44

BonoCross schreef:...
Kans dat je ketting eraf vliegt is wel ietsjes groter maar mij is het nog maar 1 of 2x overkomen (en dat is niet meer dan normaal).


Het voordeel voor de (slimme :p ) single-ring rijder zit 'm juist in het feit dat de ketting er niet af kan vallen. Met een bashring en een vanger bijvoorbeeld.

Of zoiets:
Afbeelding
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

pth
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 feb 2010 00:15

pth 04 nov 2010 22:47

N-droe schreef:Had hem even op de verkeerde plek gezet, deze dinsdag op wezen halen, maar helaas nog niet erop kunnen rijden. Kan niet wachten tot zaterdag.

[img=http://lh5.ggpht.com/_bccEgG4ZT-M/TNBsz ... 060702.JPG]

Focus Mares '10 met 105 groep.

FM was zo vriendelijk om me een mooie aanbieding te doen met betrekking tot de schoenen. Paar Shimano M300 Custom Fit schoenen erbij voor heel weinig. Ik kan er weer tegenaan dus. Gelukkig woon in aan de rand van een mooi bosgebied :D


Fijne fiets! Veel plezier ermee!
Giant TCX | Colnago CX1

denstoeperd
Forum-lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 15 dec 2005 15:07

denstoeperd 05 nov 2010 00:03

Ik heb jarenlang wedstrijden gereden met single ring setup. Voor een 42 blad, achter 12-23 cassette. Heb zelf ook van die chainguards ontworpen en laten maken. Zal morgen een foto plaatsen als dat lukt. Foto's staan nu op mijn iPhone.

n-droe
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 aug 2010 13:02

n-droe 05 nov 2010 00:43

BonoCross schreef:Ah ok, maar 48 is nog steeds vrij groot volgens mij. Tenminste, ik krijg het lastig rond in het bos denk ik. Hopelijk kan jij je brute kracht er beter op kwijt :)! Post na zaterdag anders nog maar eens een berichtje over je eerste indrukken van de Focus, ben benieuwd.


Nou, met die brute kracht zal het wel meevallen denk. Ben van mezelf meer een souplesse rijder. We zullen het dit weekend wel zien, maar ik heb zo de indruk dat ik op de echte bospaden vooral het binnenblad zal gebruiken (het zit er ook niet voor niets op natuurlijk ;)). Die 48 is trouwens ook wel handig voor in het voorjaar weer over te gaan naar de weg, kan ik eerst nog een tijdje bij slechter of wisselvallig weer op deze blijven rijden voordat ik echt naar mijn racer overstap.

Ik zal het na zaterdag wel even laten weten.
Cannondale Supersix \'10
Focus Mares \'10

rafc
Forum-lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 08 nov 2004 17:33

rafc 05 nov 2010 09:45

Toch snap ik die fietsfabrikanten vaak niet. Er worden nog zoveel crosser aangeboden met een 50 buitenblad, en dat is te groot om lekker te kunnen crossen. En ze zijn ook altijd met (dat ellendige) Shimano afgemonteerd, maar dat heeft met de prijs te maken.

Nu vind ik 48 net te groot voor in het bos als het nat is, als het droog is is het met een 48 goed te doen.
Heb er zelf een 46 op liggen, en eingenlijk is dat onder natte omstandigheden net te groot, maar omdat ik er in de winter ook mee op de weg rijd kan ik voor niet kleiner nemen.

steeple71
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 07 jan 2010 17:15

steeple71 05 nov 2010 10:00

@PTH
Ik rij nu voor de tweede winter op de Focus Mares 2010, en geen seconde spijt. Heerlijke fiets, ik gebruik 'm veel op de weg, maar kom regelmatig in het bos. De combi en afwisseling is leuk, en de Mares kan het makkelijk aan. Ik vind wel dat jij mooiere wielen erin hebt dan ik!
fietst, maar loopt harder

n-droe
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 11 aug 2010 13:02

n-droe 05 nov 2010 10:15

RAFC schreef:Toch snap ik die fietsfabrikanten vaak niet. Er worden nog zoveel crosser aangeboden met een 50 buitenblad, en dat is te groot om lekker te kunnen crossen. En ze zijn ook altijd met (dat ellendige) Shimano afgemonteerd, maar dat heeft met de prijs te maken.

Nu vind ik 48 net te groot voor in het bos als het nat is, als het droog is is het met een 48 goed te doen.
Heb er zelf een 46 op liggen, en eingenlijk is dat onder natte omstandigheden net te groot, maar omdat ik er in de winter ook mee op de weg rijd kan ik voor niet kleiner nemen.


Geen liefhebber van Shimano merk ik. Ben er zelf wel over te spreken, heb het tot nu toe op al mijn wegfietsen gehad en geef er wat dat betreft wel de voorkeur aan. Ik heb geen ervaring met hoe het zich houdt op een crossfiets maar dat gaan we wel merken.

De 48 erop vind ik vooral prettig voor op de weg in het winterseizoen. Zo kan ik hem op twee fronten goed gebruiken. Ik denk dat dat ook de reden is dat veel fabrikanten een crosser met een degelijk groot buitenblad aanbieden. De meeste gebruikers gaan er maar heel marginaal echt het veld of bos mee in, maar gebruiken hem denk ik vooral op de weg of onverharde paden. Die zitten dan vaak niet op een mtb versnelling te wachten.
Cannondale Supersix \'10
Focus Mares \'10

epotheker
Forum-lid
Berichten: 291
Lid geworden op: 23 feb 2009 15:15
Locatie: Lonneker

epotheker 05 nov 2010 11:50

Shimano heeft in ieder geval het voordeel dat onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn relatief goedkoop zijn...En mijn ultegra schakelt echt zo slecht nog niet als ik het vergelijk met mijn vorige campagnolo chorus...

Gebruikersavatar
rbr
Forum-lid
Berichten: 814
Lid geworden op: 24 mei 2008 10:35

Gebruikersavatar rbr 05 nov 2010 12:06

+1, met de opmerking dat het bij mij 105 vs. SR is
Twitter: @rbruijns

Plaats reactie