Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Gebruik jij een helm?

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6082
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 21 nov 2008 10:14

Janom heeft toch wel een punt in zijn betoog, alhoewel het idd wat vaag klinkt. Algehele vergroting van de verkeersveiligheid door allerhande maatregelen is natuurlijk weinig concreet.

Er bestaat een algemeen geldend principe rondom veiligheid voorschriften. Indien men weet dat er risicos zijn en men houdt zich niet aan de geldende veiligheidsvoorschriften, dan acteren mesnen met meer grotere voorzichtigheid. Indien men zich wel houdt aan de veiligheidsvoorschriften, dan acteren mensen wat minder voorzichtig.

Voorbeeld:
Ik rij in aan auto met gordel, airbag, kooiconstructie en goede kreukelzone. Ik scheur als een bezetene over de weg, want mij kan toch niets overkomen.
OF Ik rij in oude aftandse Eend zonder gordel en kijk heel erg goed uit naar het andere verkeer omdat ik weet dat ik kwetsbaar ben.

Het gevaar in het verplicht stellen van een helm zit in het feit dat mensen zich daarna minder voorzichtig gaan gedragen (want ik draag toch een helm). Het is veiliger om EN een helm te dragen EN goed op te letten. Een helm is namelijk niet zaligmakend!
Live fast; die young. mijn blog

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 21 nov 2008 11:06

Zou een helm echt zoveel bijdragen aan het gevoel van veiligheid dat je daardoor meer risico's neemt? Bij mij in elk geval niet. Ik heb echt nog nooit gedacht "ik kan nog wel even voor deze auto want ik heb toch een helm op dus als hij me schept gebeurt er nog niks" ;) In een auto is het toch een iets ander verhaal, daar voelen mensen zich veilig en geborgen en buiten dat ze een groot vertrouwen hebben in de passieve veiligheidsvoorzieningen van hun auto overschatten ze ook geregeld hun eigen stuurmanskunsten en met zo'n combinatie kan er volgens mij wel eerder een gevaarlijke situatie ontstaan.

pils
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 14 okt 2008 13:50

pils 21 nov 2008 11:22

Idd LVGH.

Ik ga hierdoor ook zeker geen extra risico’s nemen. De enige reden waarom ik een helm draag is voor ALS er iets gebeurt. Dit betekent niet dat ik meer risico’s ga nemen omdat de verwachtte schade minder is dan wanneer ik geen helm zou dragen. Volgens mij hou je toch redelijk vaak iets over aan een val buiten een kapotte/gescheurde helm. Ik neem dus niet meer risico omdat ik weet dat ik ook nog andere verwondingen kan oplopen.

Deze zaken zullen vaak niet levensbedreigend zijn (zoals gebroken sleutelbeen, schaafwonden etc.) dit in tegenstelling tot ernstig hoofdletsel. Wanneer ik onverwacht toch val weet ik in ieder geval dat de kans op hoofdletsel minder is en dat vind ik een fijne gedachte.

Bedenk goed dat vallen niet altijd je eigen schuld hoeft te zijn!
Democratie is de dictatuur van de meerderheid

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1122
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 21 nov 2008 11:30

Sinds ik een tijdje heb aangeleerd om met helm te fietsen kan ik nu niet meer zonder. Zonder helm zou ik mij nu kaal en onveilig voelen. Ook vind ik dat het geen gezicht is om zonder helm te fietsen. Ziet er amateuristisch uit vind ik....

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 21 nov 2008 11:57

janom schreef:tot een bepaalde hoogte heb je zeker gelijk, nu is het toevallig dat ik 98% van de keren dat ik fiets er een draag maar de keuze is aan me myself and I!

Zeg dat tegen motorijders. Of tegen automobilisten die geen gordel willen dragen. Het blijft gewoon een slecht voorbeeld.
janom schreef:Wat ik hier veel lees is dat je knettergek moet zijn om er geen te dragen.
Ik las zelfs eens dat mensen onderweg zeer verontwaardigd er op aangesproken worden dat ze geen helm droegen.
Voor en tegens, overwegingen zijn ok, maar een belerende toon helpt niet om mensen over de streep te trekken.
Bij eigenwijze mensen helpt niets ;) (enkel misschien een bijna-doodervaring)
janom schreef:Daarnaast ben ik er wat veiligheid van overtuigd dat veel recreatieve fietsers/renners er allereerst eens mee zouden moeten beginnen zich te realiseren dat ze op de openbare weg rijden. Buiten het feit dat we idd zoals eerder aangehaald niet alles zelf in de hand hebben, zou dat al een stuk schelen om de algehele veiligheid te vergroten.

Geen argument. Je ontwijkt de vraag! En zelfs al wil je niet over helmdragen argumenteren, wat heb je nu infeite gezegd met bovenstaande zin? Dat je ervan overtuigd bent dat 'veel' renners er 'allereerst' zouden moeten aan beginnen (wat een zin!) zich te 'realiseren' dat ze op de 'openbare weg' rijden. Wat heb je nu infeite gezegd???? Moet ik me realiseren dat ik op een forum iets post, gezeten achter mijn computer?
janom schreef:Een onderzoek in engeland wees uit dat het invoeren van helmplicht voor fietsers minder effectief zou zijn dan een algehele vergroting van de verkeersveiligheid door allerhande maatregelen.

Alweer (!) ontwijken van het onderwerp door GEEN argumenten ten gronde te geven!
janom schreef:Dat een helm ten allen tijde risicobeperkend is staat buiten kijf.
Een helm is altijd wel handig natuurlijk. Zag laatst een marathondeelnemer die zwaar op zijn hoofd was gevallen!! Ik bedoel maar.

Hier spreek je jezelf tegen. Je zegt dat het minder effectief is (minimaliseren) volgens dat Engelse onderzoek, anderzijds zeg je dat het dan toch zin heeft?
janom schreef:Maar gezien niels alberts miltscheuring moeten we wellicht ook aan de maag/nierbeschermers.
Klinkt wat cynisch, maar ik geef maar aan...

Wat wil je hier nu mee zeggen? Je hele betoog staat vol vage zinnen en je weet duidelijk zelf niet waar je naartoe wilt!
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

janom
Forum-lid
Berichten: 212
Lid geworden op: 30 okt 2004 20:53

janom 21 nov 2008 13:15

Vind je tegen"argumenten" ook wat vaag hoor moet ik zeggen.
Net alsof je het snel gelezen hebt binnen een tunnelvisie (iedereen moet een helm op) en dan snel reageert.

Mijn betoog zegt eigenlijk dat iedereen een vrije keuze heeft, een helm idd veiliger kan zijn, maar dat verkeersgedrag ook een grote rol speelt mbt de verkeersveiligheid, te beginnen bij jezelf. Een helm is daar slechts een onderdeel van.

pils
Forum-lid
Berichten: 121
Lid geworden op: 14 okt 2008 13:50

pils 21 nov 2008 13:34

Ik wil nogmaals reageren,

Het blijft natuurlijk (op dit moment) een vrije keuze voor iedereen om al dan niet een helm op te zetten. Ongeacht of mensen hun verkeersgedrag nu aanpassen of niet, feit blijft dat je met een helm beter beschermd bent. Je kan immers ook gewoon aangereden worden buiten jouw schuld om.

Ook ik vind een ieder die zonder helm rijd behoorlijk eigenwijs. Of jij dat als belerend ziet, moet je zelf maar beoordelen. Bij het dragen van een auto gordel kun je jezelf ook gewoon afvragen waarom je hem om moet doen. Het is toch je eigen vrije keuze… Feit is dat hierdoor vele mensenlevens bespaard zijn gebleven. Dit geldt (wellicht in minder mate) ook voor het helmgebruik.

Ik snap gewoonweg niet waarom je GEEN helm zou dragen. Met de huidige helmen voel je amper dat je een helm draagt. Wat is dan de reden om hem niet te dragen? Eigenwijs? Koppig? Ik weet het niet. Misschien kan jij me dat vertellen….
Democratie is de dictatuur van de meerderheid

janom
Forum-lid
Berichten: 212
Lid geworden op: 30 okt 2004 20:53

janom 21 nov 2008 13:41

Als je mijn posts goed leest ben ik zeker niet tegen het dragen van een helm.

Sterker nog ik draag 98% van de keren dat ik fiets een helm!

Kan me soms alleen wat irriteren aan de manier waarop er gereageerd word op mensen die anders denken. Als ik iemand tegen kom die zegt ik draag geen helm, zeg ik tja vroeger deden we dat ook nooit, zou misschien toch wel veiliger kunnen zijn.

En thats it! ik ga niet lopen zeuren, en mijn mening doordrijven of iemand zelfs eigenwijs noemen of wat dan ook.
Iedereen maakt dat voor zichzelf uit wat mij betreft. En dat geldt ook voor de autogordel.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 21 nov 2008 13:48

Voor mij mag je gerust zonder helm fietsen, Janom, maar dan liever niet met nepargumenten als:
- er zijn andere factoren die meer invloed hebben op je veiligheid in het verkeer (door iedereen erkend dacht ik?)
- veel fietsers zouden eerst en vooral moeten beseffen dat ze op de openbare weg rijden (jezelf een 'betere' verkeersdeelnemer achten, en daarom 'kan' en 'mag' je ook geen helm dragen?)
- De pro-helmdragers zijn belerend (schiet niet op de boodschapper!)

Een goed argument om geen helm te dragen is er gewoon niet. Daar wil ik niet op terugkomen. Maar er bestaan ook geen goede argumenten om te roken, vettig te eten, drugs te nemen e.d. Het staat je wat mij betreft vrij om te genieten van deze persoonlijke vrijheden, maar kom ze alstublieft niet verdedigen!
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9106
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 21 nov 2008 13:53

Nu moet ik janom toch echt even bijvallen;
Hij heeft natuurlijk gewoon gelijk als hij schrijft dat het ieder z'n eigen vrije keus is om al dan niet een helm op zijn hoofd te zetten. Dat in tegenstelling tot het dragen van bijvoorbeeld een autogordel, dat is gewoon wettelijk verplicht. (Nu kan je er natuurlijk over discussieren of het ieder z'n eigen vrije keuze is om al dan niet de wet te overtreden... maar laten we dat maar niet doen). Verder is janom van mening dat 'wij' wielrenners af en toe ons wel wat meer verantwoordelijk in het verkeer mogen gedragen. Als ik soms om me heen kijk (ook in mijn eigen fietsgroepjes), dan kan ik het niet anders dan met hem eens zijn.
Janom noemt het in dit topic het al vaker aangehaalde Britse onderzoek. Mijns inziens niet als argument TEGEN het dragen van een helm, maar om de mensen met tunnelvisie te laten zien dat er ook andere meningen zijn. Voorts laat hij blijken door te stellen dat hij zelf vrijwel altijd een helm draagt op de racefiets over voldoende verantwoordelijkheidsgevoel te beschikken. Kortom; ik begrijp de felheid van de reacties op zijn posts niet zo goed.
Keuzevrijheid is een groot goed

53x11
(Die zelf altijd een helm draagt op racefiets en MTB...
maar dat is wel eigen keuze)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 6082
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 21 nov 2008 13:55

janom schreef:Als je mijn posts goed leest ben ik zeker niet tegen het dragen van een helm......

Iedereen maakt dat voor zichzelf uit wat mij betreft. En dat geldt ook voor de autogordel.

Ik draag een fietshelm omdat ik dit veiliger acht.
Ik draag een motorhelm omdat dit verplicht is EN omdat ik dit veiliger acht.
Ik draag een autogordel omdat dit verplicht is EN omdat ik dit veiliger acht.

Als er geen verplichting was voor de motorhelm of de autogordel, dan zou ik ze nog dragen. Dat komt vanwege het feit dat ik opgegroeid ben met feit dat het gewoon moest. Als in Nederland geen gordel plicht zou zijn ingevoerd, reed de helft van Nederland nu nog rond zonder gordel. Met alle nare gevolgen van dien (veel meer doden en gewonden in het verkeer). Dit soort verplichting worden de burger opgelegd om hen te beschermen tegen hun eigen domheid.

Als je wordt opgvoed met een gordel plicht, kies je later ook bewust voor het dragen van een gordel. Als je NIET wordt opgvoed met een gordel plicht, kies je later minder snel voor het dragen van een gordel (want vroeger hoefde dat ook niet).
Live fast; die young. mijn blog

janom
Forum-lid
Berichten: 212
Lid geworden op: 30 okt 2004 20:53

janom 21 nov 2008 14:05

53x11 bedankt voor de bijval.

denk ook dat bv de zwarten eerst eens beter zou moeten lezen wat ik schrijf.
Ik verdedig niet het NIET dragen van een helm.
53x11 geeft de essentie juist weer denk ik.

En Rob, ik ben als antihelmdrager afgelopen jaar een helm gaan kopen omdat ik zelf ging inzien dat het toch wat veiliger zou kunnen zijn!!!
Ik maakte met het steeds drukker wordende verkeer steeds vaker momenten mee waar ik door mijn eigen oplettendheid een ongeluk heb voorkomen omdat anderen totaal niet uitkeken.
Dus we staan niet ver van mekaar af hoor wat betreft meningen!

Plaats reactie