Over de wielersport en zijn beoefenaars.

het doping-debat !

timper
Forum-lid

timper 09 mei 2007 20:41

't Was de tijd van de stimul (amfetamine) .   Eerst kon het niet opgespoord worden en was dus niemand positief, plots kon dit wel en liep de ene na de andere tegen de lamp.   De psychiatrie heeft (en nog) vol gezeten met sportmensen die te ver waren gegaan.
Bij de junioren heb ik ooit geweten dat iemand bijna geen hartslag meer had na de wedstrijd door iets te nemen (hij wist zelf niet wat, het was geen groot licht), gelukkig was er een verpleegster in de buurt die hem kon opvangen.    Ik ben bijna honderd procent zeker dat in die tijd ook enkele kinderen door hun ouders of directe entourage, amfetamines toegestopt kregen...dan konden ze op café stoefen hoe goed de kleine wel niet was.   Dat die kleine later een beetje ontspoort en problemen krijgt met allerlei verslavingen realiseren ze zich pas te laat.   Ze denken gewoon dat dat erbij hoort en dat de anderen dat ook doen.
Ik ben blij dat er eindelijk een soort mentaliteitsverandering op komst is, hoewel die misschien pas binnen een tiental jaren zijn vruchten zal afwerpen.
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

zware
Forum-lid

zware 10 mei 2007 12:13

Quoten: Origineel geplaatst door campaioen op 08 Mei 2007

Quoten: Origineel geplaatst door bikeboss op 28 Maart 2007

Reeds eerder heeft Eddy uitspraken in die zin gedaan, o.a.: "Een Ronde van Frankrijk kun je niet winnen op plat water en een klontje suiker".

Natuurlijk doet Merckx zulke uitspraken, is zelf ooit betrapt. ndanks dit blijft hij de beste. Een tour zonder doping is wel mogelijk alleen zal een ettappe, en een bergrit een uurtje ofzo langer duren. Er zullen ook zware inzinkingen komen zoals bij Landis maar uiteindelijkzal de sterkste zegevieren. Een bouwvakker of een kasseilegger, wat uiteindelijk ook zeer zware beroepen zijn, werkt toch ook 7à8 uur per dag. Ik maak me echter geen illussies doping is er, en zal gebruikt worden, wat niet wegneemt dat men de strijd tegen doping op moet geven integedeel, zoeken, zoeken en blijven zoeken en keihard bestraffen. ndanks alle doping affaires blijf ik wielrennen een toffe sport vinden en trek ik dit jaar weer naar de tour.

delirium
Forum-lid

delirium 25 mei 2007 00:39

Even voor alle duidelijkheid;

In vele vorige discusies vermelde ik dat lance Armstrong de grootste dopeur van allemaal is de laatste jaren. Tegenstanders van dit standpunt kwamen steevast met het argument dat Armstrong de meest gecontroleerde coureur ooit is, en dus wel clean zou zijn.Als ik vandaag Zabel en Aldag hoor getuigen, en je hoort al de rest, dan weten die tegenstanders eindelijk ook dat al die controles een maat voor niets zijn. En dus reden te meer om aan te nemen dat ik met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid heel groot gelijk heb wat betreft Lance Armstrong!

janw.f.
Forum-lid

janw.f. 25 mei 2007 02:15

Zabel heeft gezegd 1 keer, 1 week, gebruikt te hebben, daarna niet meer. Of je dat laatste geloven moet of niet doet in dezen niet ter zake, maar feit is dat hij zegt epo gebruikt te hebben in 1996: op dat moment bestond nog geen adequate epo-controle! Dus om dit gegeven te projecteren op Armstrong zijn vele controles, zowel tijdens als buiten competitie, huiszoekingen e.d., vind ik meer dan te cru. Je kunt het immers nergens op staven. Je lijkt L'Équipe wel!

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 mei 2007 10:29

@Delirium, wat heb je voor aanwijzingen (laat staan bewijzen) dat Armstrong iets of zelfs meer dan andere aan doping heeft gebruikt? Toen Armstrong Amerikaans kampioen op de triathlon werd moest Epo, bloeddoping en de hele mikmak nog uitgevonden worden. Waar had een jongen van 17 spul vandaan moeten halen die bij een alleen staande moeder woonde?
Misschien moet je er toch maar eens aan dat die man gewoon meer talent heeft dan de rest van de wereld. Hij trainde ook altijd wat meer dan de rest.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

dwangarbeider
Forum-lid

dwangarbeider 25 mei 2007 11:05

Je weet toch wel wie de dokter was van Armstrong?
Dr.  Ferrari is toch ook geen onbesproken blad als het om doping gaat.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 25 mei 2007 11:10

En daar kwam ie al toen ie een boerenjochie in Texas was van 17?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

delirium
Forum-lid

delirium 25 mei 2007 11:45

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 25 Mei 2007

@Delirium, wat heb je voor aanwijzingen (laat staan bewijzen) dat Armstrong iets of zelfs meer dan andere aan doping heeft gebruikt? Toen Armstrong Amerikaans kampioen op de triathlon werd moest Epo, bloeddoping en de hele mikmak nog uitgevonden worden. Waar had een jongen van 17 spul vandaan moeten halen die bij een alleen staande moeder woonde?
Misschien moet je er toch maar eens aan dat die man gewoon meer talent heeft dan de rest van de wereld. Hij trainde ook altijd wat meer dan de rest.

Als jij een amarikaanse titel in de triathlon even hoog inschat als zeven maal tour de france winnen doe je maar. Dat hij meer talent heeft dan de gemiddelde coureur wil ik natuurlijk geloven, net als Merckx. Maar dat neemt niet weg dat ook zij bijgepakt hebben om dat talent ten volle te kunnen benutten! De feiten spreken in mijn ogen voor zich. Als renners als Basso en Ullrich, die OOK zeeer getalenteerd zijn, allebei betrapt worden op doping, dan weet je dat degene die hen jaar na jaar klopte ook niet zuiver was. Okee, dat is mijn mening, is geen bewijs, maar laat zijn bloedstalen binnen tien jaar nog eens onderzoeken en tralalaaa, ze halen er alles uit!Het lijkt er trouwens hard op nu met heel die Fuentes affaire en nu weer de Telecomtoestanden, dat hetgeen ik al lang beweer helemaal klopt. Van al de grote ronde's is er geen één zuiver gewonnen. Als je vraagt wie de laatste zuivere winnaar was, vraag ik me stilaan af of die er wel ooit is geweest de laatste 30 of 40 jaar.En als je je afvraagt waar een jongen van 17 met een alleenstaande moeder aan spul moet geraken, dan ben je naief! Gastjes van 14 geraken ook aan verboden middelen tegenwoordig, dus wat zou een topgetalenteerde superatleet van 17 niet aan een beetje doping geraken?
Oogkleppen af jongen, Armstrong stinkt volgens mij naar doping, supergetalenteerd of niet!

auke
Forum-lid

auke 25 mei 2007 12:17

vertrouwen
vermoeden
feiten
ongeloof

delirium
Forum-lid

delirium 25 mei 2007 14:53

Blijkbaar verschilt mijn mening niet zo hard van die van Van Hooydonck. En als ik me niet vergis had ik eerder al vermeld dat Edwig waarschijnlijk gestopt was omdat de rest zich dopeerde.....

Museeuw heeft zijn hele leven gepakt"

vr 25/05/07 - Na de biecht van de Telekom-renners spuwt Edwig Van Hooydonck zijn gal. "Ik had gelijk destijds", foetert de tweevoudige winnaar van de Ronde van Vlaanderen. "Vanaf 1992 of 1993 gingen alle remmen los. Ik was vreselijk naïef."

Van Hooydonck was nog geen 30 toen hij in 1996 zijn fiets aan de haak hing. Hij maakte er toen geen geheim van dat hij "niet meer meekon".

(Photonews)

"Met pijl en boog aantreden in een chemische oorlog, dat wilde ik niet langer." "Ik bleef als een beest trainen, maar ik kon gewoon niet meer volgen", zegt Van Hooydonck in Gazet van Antwerpen."Die Rolf Aldag reed me in de GP Eddy Merckx, een tijdrit, plots voorbij. Ik, oud-winnaar van de wedstrijd, ingehaald door een kerel die twee minuten later was gestart. Dat was frustrerend."

"Ik was vreselijk naïef"
"Koersen, dat was voor mij trainen, eten en slapen. Vreselijk naïef was ik", gaat Van Hooydonck voort. "Vanaf 1992 of 1993 gingen alle remmen los."

(Belga)

"Behalve bij ons. Jan Raas was als ploegleider de rode draad door mijn carrière. Hij wilde er niet van weten.""Hij haalde er dokters bij, die ons op de gevaren van die spullen wezen. De nieuwe renners bij de ploeg schrokken.""Djamolidine Abdoesjaparov (foto) ging schooien bij andere teams. Hij kon niet zonder."

"Ook Lotto reed zuiver""Pas op, wij waren niet de enige zuivere ploeg, ook Lotto koerste zuiver. Alleen Belgen bij Italiaanse ploegen wisten van wanten."

"Museeuw reed doodleuk drie tanden groter"
In 1995 dacht Van Hooydonck een eerste keer aan stoppen. Raas overtuigde hem om het nog een keer te proberen, maar in de Brabantse Pijl van 1996 brak de veer.

(Belga)

"Ik reed in de spits met Johan Museeuw. Die had daags voordien de E3-prijs gewonnen, een koers die ik niet had gereden.""Ik dacht dus dat ik frisser was. En dan zie je dat Museeuw op de Alsemberg doodleuk drie tanden groter rijdt.""En dan verklaart hij na zijn carrière dat hij alleen maar tijdens zijn laatste jaar doping gebruikt heeft. Dikke zever is dat. Museeuw heeft zijn hele leven gepakt, zo simpel is dat."

alpdhuez53:15
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 25 mei 2007 17:58

feit blijft dat het voor mij in ieder geval steeds moeilijker wordt om te geloven dat de wielersport de laatste jaren een zuivere sport is geweest. Ik hoop van harte dat Armstrong nooit van zijn leven doping heeft gebruikt, als dat bekend wordt dat zal dat vrees ik de genadeklap zijn voor ondermeer de Tour de France!

timper
Forum-lid

timper 25 mei 2007 18:15

Ik dacht dat E. Vanhooydonck niet de enige was die direct stopte omw die reden.   Volgens mij deed ook Gilles Delion dat en Frans Maassen.  
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie