Alles over vakanties op én met de fiets

Mont Ventoux beklimmen

alstro
Forum-lid

Gebruikersavatar alstro 31 aug 2006 11:02

Quote: Origineel geplaatst door Rolandt op 31 Augustus 2006
Quoten: Origineel geplaatst door alstro op 10 Augustus 2006 Ik rij ook op maandag, dinsdag en donderdag.

Maandag en dinsdag verkennings tochtjes, donderdag poging Cinglé.
Rij op een zwarte Giant en zal mijn wielertoerist.nl outfit wel aan hebben. blauwe helm.
En Alstro, ben je inmiddels Cinglé?
Zo ja, hoe heb je het ervaren, 3x naar boven?

Nee, poging niet gedaan. Voor mij zat het er niet in, donderdag was echt een klote dag maar das ook deels een smoes.
Heb die week te weinig aan voorbereiding gedaan, je moet als je echt goed aan de start wilt komen toch een paar dgn klimmen en dan wat rust nemen en dan je poging doen. Gezien het feit dat ik samen met mijn vrouw daar was wilde ik haar dit niet aandoen om de hele week met fietsen bezig te zijn.
Misschien dat andere dit wel kunnen maar ik moet echt een paar dgn wennen aan de bergen.
Hopelijk volgend jaar beter, dan misschien met een groepje een week daarnaartoe en een poging wagen.

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 08 sep 2006 20:24

Ja ja, eindelijk mijn poging gedaan voor de Berg. Ik wil nog een topicje maken over mijn vakantie op de goede plek, maar hier maar even de keiharde cijfers: Bedoin: 1u 39min 06sec. 12,91 gemiddeld, precies 21,3 km. Ik weeg ongeveer 76kg. Versnellingen: 30 voor, tot 23 achter (= 39 / 30). Op het zware stuk in het bos wenste ik een 30 / 25, daarmee zou ik waarschijnlijk nog een minuutje sneller zijn geweest. Ik vond het geweldig om daar te klimmen. In zowat elke bocht haal je iemand in, bonjour je even, effe kijken naar het lijden. En dan maar door pezen. Het ging heerlijk, als in een droom. Van te voren had ik 1 uur 40 minuten uitgerekend als mijn toptijd op een perfecte dag... Vanaf een kilometer voor Chalet Reinard kon ik nog versnellen (ofwel het zelfde vermogen blijven draaien op een minder steil stuk) doordat het stevige stuk over was. Sprintje voor de laatste kilometer en uithijgen, genieten.
Vanaf Malaucene daarentegen was het LIJDEN. Allemachtig wat een klote beklimming (om te beklimming, het ding zelf is prachtig). Heel onregelmatig, geen ritme en vooral: Die teringhete zon op je hoofd. Dat nekte me behoorlijk. Na 1 uur, 42 minuten en 45 seconden was ik boven, na bij elkaar anderhalve minuut stilgestaan te hebben onderweg. Voor mij is Malaucene de moeilijkste kant!! Voor mijn broer is het dan weer omgekeerd, dat maakt het allemaal zo leuk.
Irritant idee trouwens: Ik heb net uitgerekend dat ik met een gewicht van 66 kg ipv 76 kg een 1.28 had neergezet. Kortom: De lichte klimgeiten kun je bijna onmogelijk verslaan.

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 08 sep 2006 20:24

The facts vanuit BEDOIN (vanaf witte streep!)Klimgeit          1.19.27bike_add1ct    1.23.00motta           1.26
wegpiraat       1.26.28Giant Eric        1.29,42Weirdo            1.31,18 TiesT               1:31:50Cas*               1.35,05
Ponsteen        1.39,06Aquarius          1.39,57Proracefan       1.42
Eddie.              1.42
WTC Bachte    1.44
R Time / Epic    1.45,10Remi               1.45,32 (Malaucene 1u 26'46")
Milachka          1:47:50Casran             1.50 ( eerste beklimming Bedoin, later malaucene )The Riddle        1.50Ilko                  1.57Rolandt            2.00     niet voor tijd gereden

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 09 sep 2006 00:30

Verzet voor deze middenmoter (1.39) : 30 / 23. Gewenst: 30 / 25. Is dus 4 tandjes lichter dan die van jouw, Bluebird. En die vind ik dan nog ietsjes te zwaar (maar gaat goed hoor). Ik weet hoe dat voelt (klom voorheen met 42 / 24). Voor de zware stukken zullen de meeste renners (gemiddeld dus, niet zoals op dit forum behoorlijk getraind) een hele lichte versnelling nodig hebben (ik denk aan 30 / 25, 27).

bike_add1ct
Forum-lid

bike_add1ct 09 sep 2006 03:13

Quote: Origineel geplaatst door ponsteen op 08 September 2006
Kortom: De lichte klimgeiten kun je bijna onmogelijk verslaan.

Mwoah, ik weeg ook ~80kg. Gewoon hard genoeg trappen Ponsteen . Deed 'em trouwens op de 39-23. Had nog wel een 26 over maar ik was bang dat als ik die zou gebruiken dat dan m'n snelheid zou inkakken...

rtimeepic
Forum-lid

rtimeepic 09 sep 2006 21:37

Hallo Bleubird,
Dank je voor je verslag erg eerlijk, realistisch en herkenbaar voor veel mensen die naar boven horken. De berg ligt er volgend jaar nogsteeds en hij zal verslagen worden !
Het blijft een klote pukkel.....
van een beetje wind is nog niemand kapot gegaan.....

tiest
Forum-lid HC

tiest 09 sep 2006 23:50

Quoten: Origineel geplaatst door Rolandt op 08 Augustus 2006

Mooie tijd TiesT! Ben erg benieuwd naar je filmpje.Ik moet er trouwens niet aan denken dat je na Chalet Reinard ineens keiharde tegenwind krijgt... Nog een maandje en dan reis ik ook af naar de prachtige Provence, waarbij uiteraard de Ventoux weer beklommen zal worden.
Hopelijk waait het dan niet zo hard

Oeps .. dacht ik nu pas aan terwijl het filmpje al een hele kromme tijd op internet staat
http://www.robmeeuwessen.nl/france%2006_ventoux.wmv
zo het filmpje van mijn avontuur en strijd tegen de berg en de wind.
groeten Rob,

alstro
Forum-lid

Gebruikersavatar alstro 10 sep 2006 00:00

mooi filmpje !!

rene1
Forum-lid

rene1 10 sep 2006 00:53

Rob mooi filmpje. Maar zo rond 4.10 is er een renner die even later niet meer in beeld is.....ging die harder dan jou?

ponsteen
Forum-lid

Gebruikersavatar ponsteen 10 sep 2006 16:03

De hel op een mooie dag. Ik had er zin in, was minder zenuwachtig dan de eerste keer vanaf Bedoin. Wel zag ik op tegen de onregelmatigheid. Ik had naar Bedoin boven mijn eigen verwachting gereden, dus... Broerlief zag al sterretjes bij de beklimming van de Madeleine tussen Bedoin en Malaucene. Toch maar doorgaan? Het lijkt in het begin rustig, niet zoveel renners als de eerste keer. Ik voel me nog wat moe van de zware wandeltocht van gisteren. En die zon, hij beukt op mijn harses, door mijn helm. Ik ga tempo rijden. Broer zit te sterven in mijn wiel. 4 a 5 km gaat het goed, mijn tempo. Maar niet mijn ritme. Het gaat van steil naar niet steil, ik vind geen ritme. Benen beginnen slap te voelen, water over hoofd en benen geeft eventjes verkoeling. Broer dankt de hemel voor de zon (hij had verloren naar Bedoin en weet dat ik snel hittestuwing heb). Na misschien 7 km zet ik me een beetje opzij en laat de snelheid flink zakken naar 8 a 9 per uur. Ik zit er verdorie doorheen. En broer houdt me maar uit de concentratie door in mijn wiel te blijven, letterlijk soms, wat me steeds een decimeter opzij doet rijden. Hij rijdt me voorbij. Verdomme, het zal met toch niet gebeuren he. Hij zet aan op een steil stuk en rijdt van me weg. Ik haal het niet, mijn hoofd barst uit zijn voegen. Dit is harken, ik weet dat het harken is. Snelheid? Geen. Stoppen? En de aansluiting missen. Maar het kan niet meer, stoppen dan maar. Gel, suiker, 1 minuutje dan. Ik lijdt, heb pijn in geest en lichaam. Vooral de geest is zo zwak als zij de eerste keer sterk was. Geen fietsen, maar lijden. Dat zijn twee heel verschillende takken van sport. Alles staat in de fik, mijn hoofd, mijn voeten, mijn benen. Nergens schaduw te bekennen aan deze '2e' kant. Prachtig uitzicht, seconde genieten. Eindelijk kan ik wat snelheid maken, daar is dat skigedoe, op 6 km. Alles geven nog. Heel in de verte zie ik broer rijden. Een paar minuten maar? Gelukkig. Schelden, hardop, vloeken, door. Nog een paar haarspeldbochten, kut wat steil. Nog een lange draaier naar rechts. Laatste stuk sprinten, tellertjes uit, fiets neer, ik neer en een paar minuten niets zeggen. Geheel in het moment. Broer is ook helemaal dood gegaan, maar dan zonder af te stappen. 1 minuut 56 seconden achterstand. 1.42,45. Mooi. Dit is ook mijn sport. Ook al heb ik maar 2 tegenstanders: Broer en ikzelf.
Foto1: De laatste kilometer v.a. Malaucene (op een andere bewolkte dag). Foto2: Boven na de beklimming v.a. Bedoin. Copyright S.R. Beens.

Plaats reactie