Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 06 jul 2013 22:32

Gastheerg schreef: geen klikpedalen en commandeurs op de schuine buis. 8 speed shifters vind ik ook geen retro. Dat is ouwe zooi. Te jong om retro te zijn en te oud om modern mee te rijden
Wat is 'modern mee te rijden' dan? Wat bedoel je daarmee? Dat je met je opsomming van jaren 80 en 90 spullen tegenwoordig niet meer meekan met 't profpeleton? Lekker belangrijk. Met de door jouw zo verfoeide en kennelijk achterhaalde ouwe zooi rijd ik al jaren prinsheerlijk rond in Noord-Italie en Zuid-Frankrijk. En dan niet alleen door de daar aanwezige rijstvelden maar ook in heuvel- en bergachtig terrein. 't Blijkt allemaal prima te functioneren voor een wielertourist als ik; funfactor 10 op z'n minst want mòcht er eens iets kapot gaan dan is 't allemaal bij de plaatselijke dorpssmid (lees: carrozzeria) eenvoudig te fixen.

Niet alle fietsen die hier in dit topic voor 't voetlicht komen zullen in aanmerking komen voor een bokaal bij de zoveelste retroronde maar daar gaat dit topic ook niet over: dit topic behandeld nl. Retro / oudere fietsen en die fietsen zijn a priori gemaakt om op te fietsen en als die smaakvol worden geprepareerd voor dat doel is 't tamelijk ongepast om daar badinerend over te doen.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6574
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 06 jul 2013 23:35

Wat grappig dat andere wel een norm mogen hebben wat retro is maar ik niet. Overigens ook een aardige poging voor het wereldkampioenschap uit de context halen. Ach zo jaag je wel mensen weg uit dit topic.

GoldenRatio
Forum-lid
Berichten: 955
Lid geworden op: 06 feb 2013 20:33

GoldenRatio 06 jul 2013 23:56

Vintage = vanaf ergens begin tachtiger jaren en daarvoor.
Retro = nieuw geproduceerd maar met design(elementen) van vroeger (zoals bijv een Mini)

Voor de rest is het vooral emotie. Wat voor de één achterhaalde oude meuk is, is voor de ander herinnering en cult. Het is maar net hoe je ernaar kijkt . . .

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16741
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 07 jul 2013 08:38

GoldenRatio schreef:Vintage = vanaf ergens begin tachtiger jaren en daarvoor.
Retro = nieuw geproduceerd maar met design(elementen) van vroeger (zoals bijv een Mini)

Voor de rest is het vooral emotie. Wat voor de één achterhaalde oude meuk is, is voor de ander herinnering en cult. Het is maar net hoe je ernaar kijkt . . .
Inderdaad een veel voorkomende vergissing in de wereld van de "oude meuk" fietsen. Er worden weliswaar retro tochten georganiseerd, deze grijpen terug op het verleden maar worden nu georganiseerd. Deze tochten worden gereden op vintage of klassieke fietsen.

Of iets vintage of oude meuk is, is meestal iets persoonlijks. Het is wel zo dat zo gauw vintage spullen veel waard worden het oude meuk imago er snel van af is. Persoonlijk kan ik het zeer goed waarderen dat zo'n oude carbon Giant "period correct" in ere wordt gehouden en daar horen die pedalen en die veel te dikke stuurpen nou eenmaal bij. De oude meuk van vandaag is immers het vintage van morgen!

Zelf bestempel ik mijn begin jaren 90 crosser met 7 speed stuurschakeling ook gewoon als oude meuk. Maar tegelijkertijd is het misschien wel de fiets met het hoogste "smile on your face" gehalte voor ritjes in het vlakke Nederland die ik heb. Je kunt er iedere weg, ieder bospad en elke single track mee inslaan. Je maakt je ook nooit zorgen over krasjes op het frame en als je eens een keer geen zin hebt om hem te poetsen hang je hem gewoon zo terug in de schuur. Alleen in de heuvels en bergen valt ie hopeloos door de mand wegens het gebrek aan versnellingen, de slechte remmen en het gigantisch hoge gewicht.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 07 jul 2013 10:12

Over ouwe meuk gesproken: ik moet om het jaar mijn (moderne) tandwielen vervangen. Was dat bij de ouwe meuk ook het geval? Dat moderne spul weegt ongeveer net zoveel als mdf. Dat kan toch niet slijtvast zijn? Ik vindt het maar niets dat ik mijn tandwielen zo vaak moet vervangen en de gewichtswinst laat mij koud.

dickygiovanni
Forum-lid
Berichten: 1791
Lid geworden op: 04 aug 2010 01:20

dickygiovanni 07 jul 2013 10:57

Gastheerg schreef:Wat grappig dat andere wel een norm mogen hebben wat retro is maar ik niet. Overigens ook een aardige poging voor het wereldkampioenschap uit de context halen. Ach zo jaag je wel mensen weg uit dit topic.
Wel komisch dat Theo JOU of all people gaat vertellen dat je met ouder materiaal prima op divers terrein uit de voeten kunt.. :D

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 07 jul 2013 11:07

sloeren schreef: Ik vindt het maar niets dat ik mijn tandwielen zo vaak moet vervangen en de gewichtswinst laat mij koud.
Op wat voor fiets rij je dan en waarom? En hoe is die fiets afgemonteerd?

De Giant Pelefon Superlite heb ik ge-upgraded van zes naar negen speed door de oorspronkelijke 7 speed cassettebody van een 700 CX mountainbikenaaf te vervangen voor een 8 speed exemplaar waar op zjn beurt weer een 9 speed cassette op past. Uiteraard heb ik een langere as moeten monteren en 't subframe van de Giant uitgebogen.
Omdat ik beroepshalve nogal eens cassettes van hybrides en mountainbikes moet vervangen en me opvalt dat van de meeste van die te vervangen cassettes de grootste tandwielen nooit gebruikt zijn ben ik die gaan verzamelen. Aldus heb ik een 9 speed cassette samengesteld uit leftovers die van verschillende makelij en kwaliteit (lees: prijsklasse) zijn. Dat gaat van Hyperglide Sun Race en Recon goedkope shit tot Ultegra en Sram middenklasse spul aangevuld met Shimano 600 Uniglide (!). Met deze cassette ben ik de SustenpaB en Mont Ventoux opgeweest alsmede twee keer de Mont Faron, plus ettelijke vakanties in 't Zonnige Zuiden.
't Enige wat ik doe is de slijtage van de ketting nauwlettend in de gaten houden en die binnen de tolerantie vervangen; inmiddels zit daar de 4de ketting op en alles doet 't nog steeds zoals 't 't moet doen.
Wat mij opvalt is dat de kwalteit (lees: prijsklasse) van de tandwielen ondergeschikt is aan die van de ketting: De ene ketting slijt veel sneller dan de andere! Tot nu toe staat de 9 speed ketting van KMC op eenzame hoogte. De tandwielen die dus uit de jaren 80 (Uniglide) en recenter (Hyperglide) zijn blijken qua kwaliteit niet veel te verschillen, althans, ik merk geen verschil.

Beste Sloeren, mocht jij helemaal klaar zijn met 't steeds weer moeten vervangen van je tandwielen zou ik als ik jou was een kettingslijtagemeter kopen (à ongeveer €10,-) en die ook daadwerkelijk gaan gebruiken. Uiteraard moet de conditie van je voortandwielen ook goed zijn dus maak voor 1 keer een frisse start door alles te vervangen.

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 07 jul 2013 11:25

dickygiovanni schreef: Wel komisch dat Theo JOU of all people gaat vertellen dat je met ouder materiaal prima op divers terrein uit de voeten kunt.. :D
Gastheer heeft 't niet over 'ouder materiaal' maar over 'ouwe zooi'. Dat vind ik een belangrijk verschil.
Het stoort me dat waardevol en nog steeds prima functionerend materiaal waar wij een jaar of 20 / 30 jaar geleden nog hard voor hebben moeten werken nu weggezet worden als meuk (http://www.encyclo.nl/begrip/meuk). Ik denk dat ik meer verwandschap voel met Materialist en Ernie C. in dezen.

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 07 jul 2013 11:38

theodorocampagnolo schreef:
sloeren schreef: Ik vindt het maar niets dat ik mijn tandwielen zo vaak moet vervangen en de gewichtswinst laat mij koud.
Op wat voor fiets rij je dan en waarom? En hoe is die fiets afgemonteerd?
Ultegra 6600. En ik heb zo'n slijtage-voeler (1,5 ketting per jaar), heb altijd kmc 10sp. sl kettingen. Het is een aluminium Koga. Ik heb niet het idee dat ik iets raars doe. De hele drivechain wordt elke 300 km gesmeerd en ik probeer niet in de regen te rijden wegens niet leuk.

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 07 jul 2013 12:08

Aha, dan kan je 's SRAM cassettes proberen. Vervang je de ketting vòòr de tolerantie wordt bereikt?
Fiets je op souplesse of zit je te stampen? Hoe is de conditie van je voortandwielen?

Goed idee om 't droog proberen te houden. Doe ik ook, regen is alleen fantasties als je het 's nachts op je slaapkamerraam hoort tikken :D

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 07 jul 2013 17:18

theodorocampagnolo schreef:'t Blijkt allemaal prima te functioneren voor een wielertourist als ik; funfactor 10 op z'n minst want mòcht er eens iets kapot gaan dan is 't allemaal bij de plaatselijke dorpssmid (lees: carrozzeria) eenvoudig te fixen.
Moet ook kunnen toch, die fietsen zijn toch ook gemaakt om mee te fietsen? Ik bedoel; vroegah...toen had je al die "moderne meuk" helemaal niet en toen konden de renners. c.q. toeristen het er toch ook mee?
Vind het ongeveer net zo vreemd om te horen dat je geen thee meer kunt zetten met een keteltje op gas omdat je tegenwoordig waterkokers hebt.
theodorocampagnolo schreef: Het stoort me dat waardevol en nog steeds prima functionerend materiaal waar wij een jaar of 20 / 30 jaar geleden nog hard voor hebben moeten werken nu weggezet worden als meuk (http://www.encyclo.nl/begrip/meuk). Ik denk dat ik meer verwandschap voel met Materialist en Ernie C. in dezen.
Ik heb van mijn vader een zorgzame liefde geërfd voor oude spulletjes, vooral als er wielen aan zitten. Vanwege de geschiedenis maar ook omdat het soms gewoon goed spul is dat ten onrechte met minachting behandeld wordt. Die Gitane van mijn vader uit 1978 waar ik mijn eerste 3500 kms op heb gemaakt is gewoon een wereldfiets, zeker voor zijn tijd. Ik snap dat er technische verbeteringen op tal van onderwerpen gemaakt zijn, maar dat maakt zo'n oude fiets nog niet meteen troep. En de schroothoop, waar mijn vader hem vanaf gehaald heeft, verdient ie al helemaal niet. Maar ja, misschien moet je een beetje een romanticus zijn om dat soort dingen te zien.:) Hij is nu mijn trouwe maatje voor weer en wind en dagelijks gebruik.
Veni. Vidi. Fietsie.

Gebruikersavatar
franklin
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 12 okt 2009 01:16

Gebruikersavatar franklin 07 jul 2013 18:49

Wat nu als oude meuk omschreven wordt, is als je nog een paar jaren wacht dus automatisch vintage. Als je nu niets geeft om "oude meuk" en er goed voor zorgt is er over een aantal jaren ook geen vintage meer. Heb zelf een oude Gazelle Champion Mondial AB van begin jaren 90 en heel blij dat ik ik die opgeknapt heb en niet ingeruild heb een paar jaar geleden. Nog geen vintage, maar voor de jeugdige wielrenners nu al een bezienswaardigheid.
Focus Mares CX 1 2014
Cube ams super hpc race 2012

Plaats reactie