Pagina 30 van 374
Re: Retro / oudere fietsen
Geplaatst: 06 jul 2013 22:32
door theodorocampagnolo
Gastheerg schreef:
geen klikpedalen en commandeurs op de schuine buis. 8 speed shifters vind ik ook geen retro. Dat is ouwe zooi. Te jong om retro te zijn en te oud om modern mee te rijden
Wat is 'modern mee te rijden' dan? Wat bedoel je daarmee? Dat je met je opsomming van jaren 80 en 90 spullen tegenwoordig niet meer meekan met 't profpeleton? Lekker belangrijk. Met de door jouw zo verfoeide en kennelijk achterhaalde ouwe zooi rijd ik al jaren prinsheerlijk rond in Noord-Italie en Zuid-Frankrijk. En dan niet alleen door de daar aanwezige rijstvelden maar ook in heuvel- en bergachtig terrein. 't Blijkt allemaal prima te functioneren voor een wielertourist als ik; funfactor 10 op z'n minst want mòcht er eens iets kapot gaan dan is 't allemaal bij de plaatselijke dorpssmid (lees: carrozzeria) eenvoudig te fixen.
Niet alle fietsen die hier in dit topic voor 't voetlicht komen zullen in aanmerking komen voor een bokaal bij de zoveelste retroronde maar daar gaat dit topic ook niet over: dit topic behandeld nl. Retro / oudere fietsen en die fietsen zijn a priori gemaakt om op te fietsen en als die smaakvol worden geprepareerd voor dat doel is 't tamelijk ongepast om daar badinerend over te doen.
Re: Retro / oudere fietsen
Geplaatst: 06 jul 2013 23:35
door Gastheerg
Wat grappig dat andere wel een norm mogen hebben wat retro is maar ik niet. Overigens ook een aardige poging voor het wereldkampioenschap uit de context halen. Ach zo jaag je wel mensen weg uit dit topic.
Re: Retro / oudere fietsen
Geplaatst: 06 jul 2013 23:56
door GoldenRatio
Vintage = vanaf ergens begin tachtiger jaren en daarvoor.
Retro = nieuw geproduceerd maar met design(elementen) van vroeger (zoals bijv een Mini)
Voor de rest is het vooral emotie. Wat voor de één achterhaalde oude meuk is, is voor de ander herinnering en cult. Het is maar net hoe je ernaar kijkt . . .
Re: Retro / oudere fietsen
Geplaatst: 07 jul 2013 08:38
door Ernie C.
GoldenRatio schreef:Vintage = vanaf ergens begin tachtiger jaren en daarvoor.
Retro = nieuw geproduceerd maar met design(elementen) van vroeger (zoals bijv een Mini)
Voor de rest is het vooral emotie. Wat voor de één achterhaalde oude meuk is, is voor de ander herinnering en cult. Het is maar net hoe je ernaar kijkt . . .
Inderdaad een veel voorkomende vergissing in de wereld van de "oude meuk" fietsen. Er worden weliswaar retro tochten georganiseerd, deze grijpen terug op het verleden maar worden nu georganiseerd. Deze tochten worden gereden op vintage of klassieke fietsen.
Of iets vintage of oude meuk is, is meestal iets persoonlijks. Het is wel zo dat zo gauw vintage spullen veel waard worden het oude meuk imago er snel van af is. Persoonlijk kan ik het zeer goed waarderen dat zo'n oude carbon Giant "period correct" in ere wordt gehouden en daar horen die pedalen en die veel te dikke stuurpen nou eenmaal bij. De oude meuk van vandaag is immers het vintage van morgen!
Zelf bestempel ik mijn begin jaren 90 crosser met 7 speed stuurschakeling ook gewoon als oude meuk. Maar tegelijkertijd is het misschien wel de fiets met het hoogste "smile on your face" gehalte voor ritjes in het vlakke Nederland die ik heb. Je kunt er iedere weg, ieder bospad en elke single track mee inslaan. Je maakt je ook nooit zorgen over krasjes op het frame en als je eens een keer geen zin hebt om hem te poetsen hang je hem gewoon zo terug in de schuur. Alleen in de heuvels en bergen valt ie hopeloos door de mand wegens het gebrek aan versnellingen, de slechte remmen en het gigantisch hoge gewicht.
Re: Retro / oudere fietsen
Geplaatst: 07 jul 2013 10:12
door sloeren
Over ouwe meuk gesproken: ik moet om het jaar mijn (moderne) tandwielen vervangen. Was dat bij de ouwe meuk ook het geval? Dat moderne spul weegt ongeveer net zoveel als mdf. Dat kan toch niet slijtvast zijn? Ik vindt het maar niets dat ik mijn tandwielen zo vaak moet vervangen en de gewichtswinst laat mij koud.
Re: Retro / oudere fietsen
Geplaatst: 07 jul 2013 10:57
door dickygiovanni
Gastheerg schreef:Wat grappig dat andere wel een norm mogen hebben wat retro is maar ik niet. Overigens ook een aardige poging voor het wereldkampioenschap uit de context halen. Ach zo jaag je wel mensen weg uit dit topic.
Wel komisch dat Theo JOU of all people gaat vertellen dat je met ouder materiaal prima op divers terrein uit de voeten kunt..
Re: Retro / oudere fietsen
Geplaatst: 07 jul 2013 11:07
door theodorocampagnolo
sloeren schreef: Ik vindt het maar niets dat ik mijn tandwielen zo vaak moet vervangen en de gewichtswinst laat mij koud.
Op wat voor fiets rij je dan en waarom? En hoe is die fiets afgemonteerd?
De Giant Pelefon Superlite heb ik ge-upgraded van zes naar negen speed door de oorspronkelijke 7 speed cassettebody van een 700 CX mountainbikenaaf te vervangen voor een 8 speed exemplaar waar op zjn beurt weer een 9 speed cassette op past. Uiteraard heb ik een langere as moeten monteren en 't subframe van de Giant uitgebogen.
Omdat ik beroepshalve nogal eens cassettes van hybrides en mountainbikes moet vervangen en me opvalt dat van de meeste van die te vervangen cassettes de grootste tandwielen nooit gebruikt zijn ben ik die gaan verzamelen. Aldus heb ik een 9 speed cassette samengesteld uit leftovers die van verschillende makelij en kwaliteit (lees: prijsklasse) zijn. Dat gaat van Hyperglide Sun Race en Recon goedkope shit tot Ultegra en Sram middenklasse spul aangevuld met Shimano 600 Uniglide (!). Met deze cassette ben ik de SustenpaB en Mont Ventoux opgeweest alsmede twee keer de Mont Faron, plus ettelijke vakanties in 't Zonnige Zuiden.
't Enige wat ik doe is de slijtage van de ketting nauwlettend in de gaten houden en die binnen de tolerantie vervangen; inmiddels zit daar de 4de ketting op en alles doet 't nog steeds zoals 't 't moet doen.
Wat mij opvalt is dat de kwalteit (lees: prijsklasse) van de tandwielen ondergeschikt is aan die van de ketting: De ene ketting slijt veel sneller dan de andere! Tot nu toe staat de 9 speed ketting van KMC op eenzame hoogte. De tandwielen die dus uit de jaren 80 (Uniglide) en recenter (Hyperglide) zijn blijken qua kwaliteit niet veel te verschillen, althans, ik merk geen verschil.
Beste Sloeren, mocht jij helemaal klaar zijn met 't steeds weer moeten vervangen van je tandwielen zou ik als ik jou was een kettingslijtagemeter kopen (à ongeveer €10,-) en die ook daadwerkelijk gaan gebruiken. Uiteraard moet de conditie van je voortandwielen ook goed zijn dus maak voor 1 keer een frisse start door alles te vervangen.
Re: Retro / oudere fietsen
Geplaatst: 07 jul 2013 11:25
door theodorocampagnolo
dickygiovanni schreef:
Wel komisch dat Theo JOU of all people gaat vertellen dat je met ouder materiaal prima op divers terrein uit de voeten kunt..
Gastheer heeft 't niet over 'ouder materiaal' maar over 'ouwe zooi'. Dat vind ik een belangrijk verschil.
Het stoort me dat waardevol en nog steeds prima functionerend materiaal waar wij een jaar of 20 / 30 jaar geleden nog hard voor hebben moeten werken nu weggezet worden als meuk (
http://www.encyclo.nl/begrip/meuk). Ik denk dat ik meer verwandschap voel met Materialist en Ernie C. in dezen.
Re: Retro / oudere fietsen
Geplaatst: 07 jul 2013 11:38
door sloeren
theodorocampagnolo schreef:sloeren schreef: Ik vindt het maar niets dat ik mijn tandwielen zo vaak moet vervangen en de gewichtswinst laat mij koud.
Op wat voor fiets rij je dan en waarom? En hoe is die fiets afgemonteerd?
Ultegra 6600. En ik heb zo'n slijtage-voeler (1,5 ketting per jaar), heb altijd kmc 10sp. sl kettingen. Het is een aluminium Koga. Ik heb niet het idee dat ik iets raars doe. De hele drivechain wordt elke 300 km gesmeerd en ik probeer niet in de regen te rijden wegens niet leuk.
Re: Retro / oudere fietsen
Geplaatst: 07 jul 2013 12:08
door theodorocampagnolo
Aha, dan kan je 's SRAM cassettes proberen. Vervang je de ketting vòòr de tolerantie wordt bereikt?
Fiets je op souplesse of zit je te stampen? Hoe is de conditie van je voortandwielen?
Goed idee om 't droog proberen te houden. Doe ik ook, regen is alleen fantasties als je het 's nachts op je slaapkamerraam hoort tikken
Re: Retro / oudere fietsen
Geplaatst: 07 jul 2013 17:18
door TumTumTum
theodorocampagnolo schreef:'t Blijkt allemaal prima te functioneren voor een wielertourist als ik; funfactor 10 op z'n minst want mòcht er eens iets kapot gaan dan is 't allemaal bij de plaatselijke dorpssmid (lees: carrozzeria) eenvoudig te fixen.
Moet ook kunnen toch, die fietsen zijn toch ook gemaakt om mee te fietsen? Ik bedoel; vroegah...toen had je al die "moderne meuk" helemaal niet en toen konden de renners. c.q. toeristen het er toch ook mee?
Vind het ongeveer net zo vreemd om te horen dat je geen thee meer kunt zetten met een keteltje op gas omdat je tegenwoordig waterkokers hebt.
theodorocampagnolo schreef:
Het stoort me dat waardevol en nog steeds prima functionerend materiaal waar wij een jaar of 20 / 30 jaar geleden nog hard voor hebben moeten werken nu weggezet worden als meuk (
http://www.encyclo.nl/begrip/meuk). Ik denk dat ik meer verwandschap voel met Materialist en Ernie C. in dezen.
Ik heb van mijn vader een zorgzame liefde geërfd voor oude spulletjes, vooral als er wielen aan zitten. Vanwege de geschiedenis maar ook omdat het soms gewoon goed spul is dat ten onrechte met minachting behandeld wordt. Die Gitane van mijn vader uit 1978 waar ik mijn eerste 3500 kms op heb gemaakt is gewoon een wereldfiets, zeker voor zijn tijd. Ik snap dat er technische verbeteringen op tal van onderwerpen gemaakt zijn, maar dat maakt zo'n oude fiets nog niet meteen troep. En de schroothoop, waar mijn vader hem vanaf gehaald heeft, verdient ie al helemaal niet. Maar ja, misschien moet je een beetje een romanticus zijn om dat soort dingen te zien.
Hij is nu mijn trouwe maatje voor weer en wind en dagelijks gebruik.
Re: Retro / oudere fietsen
Geplaatst: 07 jul 2013 18:49
door franklin
Wat nu als oude meuk omschreven wordt, is als je nog een paar jaren wacht dus automatisch vintage. Als je nu niets geeft om "oude meuk" en er goed voor zorgt is er over een aantal jaren ook geen vintage meer. Heb zelf een oude Gazelle Champion Mondial AB van begin jaren 90 en heel blij dat ik ik die opgeknapt heb en niet ingeruild heb een paar jaar geleden. Nog geen vintage, maar voor de jeugdige wielrenners nu al een bezienswaardigheid.