Alles over vakanties op én met de fiets

La Marmotte 2013

elefantino
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58

elefantino 08 jul 2013 11:11

Mooi om te lezen, jeroenbiemans. Ook leuk om te zien dat sommigen de Marmotte als een toertocht zien en vooral willen genieten in plaats van met hun eindtijd bezig te zijn.

Trouwens, als ik dat zo lees, rijdt er nogal wat "puin" mee met de Marmotte. Zouden die mensen geen familie of vrienden hebben die tegen ze zegt: "Doe dat nou niet, want het is niet gezond voor je"? Waarom dat soort mensen niet gewoon lekker 1 col per dag doet en daarna een biertje gaat drinken op de camping, ontgaat mij een beetje.

sibon
Forum-lid
Berichten: 438
Lid geworden op: 07 mei 2007 15:16

sibon 08 jul 2013 11:16

elefantino schreef:Mooi om te lezen, jeroenbiemans. Ook leuk om te zien dat sommigen de Marmotte als een toertocht zien en vooral willen genieten in plaats van met hun eindtijd bezig te zijn.

Trouwens, als ik dat zo lees, rijdt er nogal wat "puin" mee met de Marmotte. Zouden die mensen geen familie of vrienden hebben die tegen ze zegt: "Doe dat nou niet, want het is niet gezond voor je"? Waarom dat soort mensen niet gewoon lekker 1 col per dag doet en daarna een biertje gaat drinken op de camping, ontgaat mij een beetje.
ik heb niet het slagveld achterin gezien en er zullen zeker wat opportunisten tussen rijden, maar mij valt het juist op dat ik weinig mensen zie waarvan ik denk 'waar gaan ze aan beginnen'. Dat is dan gebaseerd op inschatting in startvak, alle wielrenners die ik op de camping spreek en wat ik zoal zie rondfietsen in de dagen voorafgaand. De meesten hebben toch wel iets van een schema gevolgd en verschijnen voorbereid aan de start. Maar ook als je getraind bent, is de Marmotte een gruwelijke beproeving. Zeker als je niet gezegend bent met de bouw van een Spaanse klimmer.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39544
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 jul 2013 11:56

Het slagveld aan de achterkant is enorm, zeker bij warme edities als deze. Daar zitten echt te veel mensen tussen die beter niet hadden kunnen starten. Ik denk dat Sibon een beetje verkeerd beeld heeft omdat ie vooraan tussen de serieus getrainde mannen rond kan rijden.

@havana; mijn verhaal komt nog, als ik ff meer tijd heb.
Less is bore

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39544
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 jul 2013 12:33

Herman_N schreef:
havana schreef:Niemand de Marmotte gereden? Waar blijven de verhalen?
Verkeerde forum? ;)
Nou, pffffff.....als je denkt daar een paar leuke LM verslagen te lezen, kom je terecht in een afzeikdiscussie over temperaturen en belevingen van mensen die er niet eens ter plekke waren. Goed bezig daar :?
Less is bore

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 08 jul 2013 13:25

daniel1975 schreef: Nou, pffffff.....als je denkt daar een paar leuke LM verslagen te lezen, kom je terecht in een afzeikdiscussie over temperaturen en belevingen van mensen die er niet eens ter plekke waren. Goed bezig daar :?
Ach, zo'n discussietje kun je toch wel omheen lezen. Er staan inmiddels al wel wat meer verslagen bij. Zet de jouwe er anders ook gewoon bij!

Tracing
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 mar 2013 12:22

Tracing 08 jul 2013 13:25

Hoi,

weer terug na een weekje alpen. Yes heb hem uitgereden, YES, Goud! Voor sommigen misschien geen wereldnieuws maar voor mijzelf wel een mijlpaal. De dag zelf was wisselend. Voor mij was het de eerste keer. Enkele indrukken:

Organisatie:
* Logistiek zeer goed geregeld. Van de startvakken tot en met posten in de afdaling van de Glandon, kruisingen vals plat naar telegraph, afdaling lautaret, etc. Prima!
* Bevoorrading echt BELACHELIJK SLECHT! ik heb twee weken ervoor voor 5 euro! meegedaan in belgie, daar was de bevoorrading echt vele malen beter geregeld. Wie zit er nu te wachten op stokbrood met Brie bij zo'n tocht. verder geen sportdrank, alleen water. Geen sportvoeding , alleen groene bananen en cakejes. leuk voor erbij, maar niet voor zo'n evenement. Misschien als je deze tocht in 6 en half uur kan fietsen genoeg, maar voor de gemiddelde liefhebber volstrekt onvoldoende. ik vind dat je voor 60 euro inschrijfgeld meer mag verwachten.
* Na de tocht weer wel goed geregeld, lekker pastatje, diploma snel beschikbaar, wc's/douches voldoende etc.

De tocht:
* vanuit de start als een op hol geslagen kudde naar de glandon. glandon druk, maar goed te fietsen. De afdaling is terecht geneutraliseerd. Heeft niet helemaal geholpen, ik heb volgens mij 8 ongelukken geteld in mijn afdaling. Wat mij opvalt is dat een heleboel mensen echt totaal niet kunnen dalen. Verkeerd remmen, sturen, kijken, houding etc. Ongelofelijk. Heb (relatief) rustig gedaald, in exact 30 min. beneden.
* tussenstuk naar telegraph niet spannend, wel in een goede groep gezeten. Een belgische tourclub zorgde voor het tempo. je merkt dan wel dat dit "echte fietsers" zijn. Dus strak tempo en goed overnemen / waarschuwen etc.
* Op de telegraph was het al vrij warm, asfalt begon al lekker te smelten. omdat je volledig in de bomen en zon en uit de wind reed was het al vrij warm.
* Galibier viel een beetje tegen. hoe hoger ik kwam des te beter het ging (temperatuur). Na plan Lachat lekker zwaar, maar kon goed in mijn ritme blijven.
* Afdaling tot lautaret viel me niet mee, asfalt vrij bobbelig, kwam niet in mijn ritme. Deze ook niet verkend door de week, dus een beetje voorzichtig gebleven. Na lautaret heerlijk gedaald. Veel mensen ingehaald, nog zoveel mogelijk gegeten en gedronken. wat ik altijd jammer vind dat als je in een groepje rijd er altijd mensen zijn die zitten te linkeballen of je een koers aan het rijden bent. Ik heb bij zo'n tocht toch een beetje "één voor allen, allen voor één" gevoel, maar er reden er ook die meer het motto "ieder voor zich en god voor ons allen" hadden.
* wat was het snikheet aan de voet van de alp! in de eerste drie kilometer veel afgezien. Ik was het even helemaal kwijt. Warmte kon niet meer weg. Even gedacht dat het niet goed zou komen. Nadat ik even onder een watervalletje had gestaan ging het weer beter.
*Laatste 5 kilometer heerlijk, finish komt in zicht, mensen zijn erg enthousiast, ook voor jou. Laatste kilometer geweldig. Wat een lekker gevoel als je over de finish komt.
* Totale tijd 08.50, netto 08.20 (doelstelling goud, eigenlijk onder de 9 uur beiden gehaald)
* hitte was toch (voor mij) bijna spelbreker.

Wat heb ik genoten van de hele week, Zaterdag ook, maar wel achteraf :-)

@ Havana, bedankt voor alle antwoorden op mijn vragen

groet,

Hans

*

sibon
Forum-lid
Berichten: 438
Lid geworden op: 07 mei 2007 15:16

sibon 08 jul 2013 13:48

Tracing schreef:...Veel mensen ingehaald, nog zoveel mogelijk gegeten en gedronken. wat ik altijd jammer vind dat als je in een groepje rijd er altijd mensen zijn die zitten te linkeballen of je een koers aan het rijden bent. Ik heb bij zo'n tocht toch een beetje "één voor allen, allen voor één" gevoel, maar er reden er ook die meer het motto "ieder voor zich en god voor ons allen" hadden.
Leuk verslag Hans. Vooral om bovenstaand stukje moest ik hardop grinniken ..!

Tracing
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 mar 2013 12:22

Tracing 08 jul 2013 14:35

@ sibon, thanks voor reactie. herkenbaar?

vond jij de bevoorrading wel ok? ik vond hem echt heel slecht, maar misschien ben ik verwend. Laatste paar keer in belgie (bv waalse pijl) kwam ik ongeveer met meer terug als waar ik mee vertrokken was. Als ik zaterdag zelf geen koker met isostar tabletten en 8 repen mee had genomen had ik de hele dag op water en (stok)brood moeten rijden. Ik wou niet meer meenemen, anders voelde ik me net zo'n SRV wagen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27872
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 jul 2013 14:44

Terechte opmerking. Het is al jaren hetzelfde bij Sportcommunication. Veel geld vragen en geen kwaliteit leveren. Triest maar waar.

Ik heb 2 jaar geleden ook alles zelf meegenomen en alleen water gepakt. Inderdaad, in het begin ben je een beetje een pakezel maar dat probleem lost zichzelf vanzelf op.

RolfCanyon
Forum-lid
Berichten: 305
Lid geworden op: 28 jul 2008 15:01
Locatie: Oss

RolfCanyon 08 jul 2013 14:48

Ook ik ben weer thuis van 2 weken fietsen. 1e week de maratona gedaan en daarna doorgereden naar de Marmotte. Had de Marmotte nog nooit gedaan dus liet het gewoon op me afkomen. Via enroute mooi in vak 1 kunnen starten.
Vond het een super tocht ondanks het warme weer. Bevoorradingen vond ik prima maar ik ben alleen gestopt voor water, de rest had ik zelf bij. Eindtijd 6.56 dus dik tevreden.

Enigste domper natuurlijk de man die overleden is na de afdaling Glandon. Toen ik erlangs reed zag ik wel dat deze zwaar gewond was.
Canyon Ultimate SLX

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39544
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 jul 2013 15:27

Waar staat dat ie is overleden? Ik heb hem denk ik zien liggen (halfverwege ergens), zag er niet goed uit :(.
Less is bore

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39544
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 jul 2013 15:44

Kort verslag van mijn Marmotte. Ik kan er ook kort over zijn; het was conform mijn verwachting niks.
Door de veel te lange koude winter mijzelf er niet toe kunnen zetten om serieus lange duurritten te maken. Ik heb gewoon geen zin om met 5-6 gr 4-5 uur op de fiets te gaan zitten of om met een graad of 10-12 lange Ardennen/Limburgritten te maken. Dat icm ander verplichtingen in de weekenden die toch meer tijd hebben gekost dan vooraf bedacht maakte dat het duurvermorgen niet groot genoeg was. Ergens was denk ik ook de 100% focus er gewoon niet.

Ondanks die wetenschap toch na een heerlijke vakantie in Guillestre (verslag volgt) richting AdH gereden om er een leuk tochtje van te maken. ’s Morgens ruim op tijd afgedaald met de auto om relaxed aan te sluiten in het startvak. Spullen uitladen en er dan achter komen dat de bidons nog boven staan..... :roll: :evil: Dus weer op en neer naar boven en alsnog achteraan het 2e startvak staan. Maakte niet veel uit, het zou toch toeren worden.
Om 7.53 over de mat en in een prettig tempo naar de Glandon. Eerste deel tot de ‘opdaling’ liep super. Hartslag heerlijk onder controle, geen vuiltje aan de lucht. De problemen zaten in de steile stukken op de Glandon. Dat was nooit en zal nooit mijn sterkste punt worden. Bovenop de Glandon serieus staan twijfelen of ik wel door zou gaan, maar toch besloten om af te dalen en het genoemde leuke dagje fietsen ervan te maken. De afdaling was weer zeer dubieus. Zoals meerdere mensen al aangaven: een daaldiploma zou een betere eis zijn dan dat gekke medische vodje wat je moet overhandigen. Mensen die voluit dalen en mensen die met rokende remmen naar beneden treuzelen door elkaar is geen succes. 1 heel slechte valpartij zien liggen van het niveau kippenvel... niet fijn. (toevoeging: vrees dat dat die overleden persoon zal zijn)
Het Mauriennedal ging prima, Telegraph ook een eitje (ook keurig in lage hartslagzone), maar naar Valloire kwam de man met de hamer. Puur op inhoud begon de tank leeg te lopen. De combinatie met de toch wel flinke warmte (normaal gesproken heerlijk, maar nu nog niet echt aan gewend) en de moeilijkheidsgraad van de Galibier hebben er ook niet positief aan bijgedragen :| .
Met toch wel de nodige moeite naar boven gefietst en daar ter plekke besloten dat ik het bij een Marmietje zou laten. Geen zin om mijzelf de Alp op te slepen, zou niks bijdragen aan een verder wel aardige fietsdag. De afdaling naar Bourg was een soort van warme fohn. Wel een stuk prettiger dan de koude km's die je ook wel eens hebt vanaf de top Galibier 8-) .
Zoals gezegd in Bourg de remmen in geknepen en met gemengde gevoelens teruggekeken op de dag. Het is en blijft een evenement waar ik een klik mee heb, ondanks dat ik er nooit goed uit de verf kom.

Wat betreft de organisatie:
Goed:
- Zeer soepel vertrek
- Veel en relatief makkelijk water te krijgen op voldoende plaatsen
- Heel veel seingevers op de Glandon, ook verder naar beneden
- Goede seingevers op de klim Telegraph (bij blinde bochten)
- Voldoende brood en hartig beleg (ham, worst)
- Tunnels goed verlicht; vrijdag was het licht in een aantal tunnels helemaal uit!

Slecht:
- Geen sportdrank (al gebruik ik zelf toch alleen mijn eigen Born)
- Weinig andere hartige dingen te verkrijgen bij de bevoorrading
- Chaos bovenop de Glandon; langere tafels en meer tappunten zou de boel wel verbeteren denk ik

Wat betreft de mededeelnemers: wat zitten er toch elke weer teveel sneue types tussen. Ondanks herhaaldelijk naar rechts dirigeren op de Telegraph door seingevers en 10tallen waarschuwingsborden toch aan de verkeerde kant vd weg gaan rijden, onnodig links rijden op de klim vd Glandon en zo anderen ophouden (rechts inhalen dan maar).
Gelukkig maakt het merendeel er wel een feestfietsdag van, en zo hoort het ook.
Voorlopig voor mij geen LM meer, ik zoek ff wat andere leuke dingen uit die iets minder extreem zijn. DM wil ik bijv absoluut nog een keer doen voor de fun en de sfeer, of een van de kleinere Vogezencyclos. En naast het fietsen trekt serieus bergwandelen mij ook steeds meer, dus ik zie het wel. Genoeg leuke dingen te vinden!!

hmm...begon ik dit verhaal met " een kort verslag"? :lol: :lol:
Less is bore

Plaats reactie