Visma|Lease a bike (voorheen Team Jumbo Visma, Team LottoNL, Belkin pro cycling team, Blanco en Rabobank)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
En dan ben ik nu benieuwd naar de innovaties van Bianchi, want als ik jullie goed begrijp kunnen de 2 bovengenoemde merken hier niet tegen op boksen?
Ik doe niks af aan Bianchi. Je hoeft niet persé innovatief te zijn als je maar goed van de concurrentie afkijkt waar de voordelen zitten.japiecarbon schreef:En dan ben ik nu benieuwd naar de innovaties van Bianchi, want als ik jullie goed begrijp kunnen de 2 bovengenoemde merken hier niet tegen op boksen?
Ik begrijp de kritiek op de Bianchi's niet. Ik kan mij echt niet voorstellen dat het zulke vreselijke bakbeesten zijn. In iedergeval niet erger dan de Pinarello Dogma's die ook niet echt bekend staan als lichtgewicht maar toch al 2 keer achter elkaar de TdF hebben gewonnen, etappe overwinningen en ere plaatsen hebben behaald.
Het lijkt mij meer op een leuk partijtje onprofessioneel natrappen van Boom en Mollema.
Laatst gewijzigd door mrcoffee op 07 aug 2014 10:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Nee idd, het ligt echt niet aan de fiets. Over het algemeen is het poppetje op de fiets belangrijker
De innovaties van de medische begeleiding hebben een veel grotere impactjapiecarbon schreef:Nee idd, het ligt echt niet aan de fiets. Over het algemeen is het poppetje op de fiets belangrijker
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O
Onlangs had ik nog een Jan Janssen 600ax met aerodynamische buizen uit 1982 dus om nu te te stellen dat ze daar voorloper in waren vind ik ook wat ver gaan.mrcoffee schreef:Blijft een beetje lastig omdat de UCI regelgeving "quantumleap innovations" blokkeert Het gaat dus eigenlijk om details.Nicosch schreef: Anyway, ik ben benieuwd naar de lijst van innovaties die door Cervelo en Canyon hun intrede hebben gedaan in de wielerwereld. Moet voor jullie fans niet moeilijk zijn om die lijst even op te hoesten.
Gerard Vroomen en Phil White (Cervelo dus) hebben zijn roots in de triathlon en daardoor erg veel ervaring opgedaan in het maken van snelle aero tijdritfietsen. In eerste instantie in geëxtrudeerd aluminium en later in carbon. Cervelo was (een van) de eerste die de aerovorm introduceerden in wegfietsen (Soloist Team en de Solist Carbon).
Daarnaast hebben ze wat geëxperimenteerd met doorsnedes van buisvormen in aluminium en in carbonvezel. Het is niet zo evident dat als je iets van carbonvezelversterkte materialen maakt het én lichter én sterker is. Daar weet ik vanuit mijn vliegtuigontwerp achtergrond genoeg van
Dus tja quantumleap, nou nee. Dat er na de R2/2.5/3 en de Solist serie en veel fietsen rondrijden die dergelijke ontwerp kenmerken hebben afgekeken van Vroemen/White dat is zeker. Dus in die zin hebben ze wel de over het algemeen archaïsche en terughoudende fietsenbouwers wel een schop onder hun hol gegeven.
Als het gaat over innovatief zijn met carbon dan denk ik toch eerder aan Colnago, Look en Kestrel/Aegis. Bij Cervelo hebben ze zeker het een en ander verbeterd en fijngeslepen door het juist toepassen van bestaande technologie. Maar dat zijn in mijn ogen geen revolutionaire veranderingen geweest.
Bij Canyon kom ik niet verder dan de VLC zadelpen en het I-lock balhoofd. Alles wat daar aan carbon lay up e.d. verbeterd is komt voor een groot deel uit de keuken van Giant.
@Japicarbon
Canyon is in ieder geval begonnen als budgetmerk. Nu is de prijs kwaliteit verhouding nog steeds een belangrijk selling point van Canyon en liggen de prijzen nog een heel eind op het niveau van Cube, Focus, e.d. Ik noem dat dus een budget merk ook al krijg je vaak de kwaliteit van de A-merken voor dat geld. Dat is bij veel producten van b.v Aldi of Lidl ook zo. Ik bedoel er ook zeker niks negatiefs mee.
Campagnolo Ultra Dork
Je gaat me toch niet vertellen dat dat gefrut in de marge iets te maken heeft met aerodynamisch gevormde buizen behalve de naam?Ernie C. schreef:Onlangs had ik nog een Jan Janssen 600ax met aerodynamische buizen uit 1982 dus om nu te te stellen dat ze daar voorloper in waren vind ik ook wat ver gaan.
Kestrel was zeker een grote speler, samen overigens met Easton in de begin jaren geweest. Maar dat is in on geveer dezelfde periode als waarin Vroemen en White zo'n beetje als goedbedoelende hobbyisten zijn begonnen in de 90-er jaren.Ernie C. schreef:Als het gaat over innovatief zijn met carbon dan denk ik toch eerder aan Colnago, Look en Kestrel/Aegis. Bij Cervelo hebben ze zeker het een en ander verbeterd en fijngeslepen door het juist toepassen van bestaande technologie. Maar dat zijn in mijn ogen geen revolutionaire veranderingen geweest.
De Cervelo tijdritfietsen hebben een grote impact hebben gehad in de triathlon wereld en met de komst van de P2/P3 een flinke dominantie hebben opgebouwd. De epische, revolutionaire veranderingen zoals het triathlon stuur (LeMond) en het Pinarello Espada frame (Indurain), ik noem er maar even twee zijn niet zo talrijk.
Verder is het een beetje een academische discussie en ik geef toe dat ik ook niet alle historische feiten tot op detail niveau zo even paraat heb.
Nu weer on-topic?
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Ik denk altijd aan de Lotus Bike bij revolutionaire baanbrekende tijdritfietsen (is trouwens ontworpen door de bedenker van het compact road design, Mike Burrows)
Bij het kijken naar de foto's (met name van de straat versie) valt me op dat ze destijds meer bezig waren om de luchtstroom rond de fiets en de rijder als geheel te optimaliseren en nog maar weinig met details rekening hielden zoals remlocatie en de voorbouw. Ik vraag me af hoe zo een oud (en verboden) model het zou houden tegen een moderen tijdrit of triathlon fiets.
Bij het kijken naar de foto's (met name van de straat versie) valt me op dat ze destijds meer bezig waren om de luchtstroom rond de fiets en de rijder als geheel te optimaliseren en nog maar weinig met details rekening hielden zoals remlocatie en de voorbouw. Ik vraag me af hoe zo een oud (en verboden) model het zou houden tegen een moderen tijdrit of triathlon fiets.
Sorry, dat is helaas flauwekul. In de jaren 80 (pre-delta!) hadden de grote merken aerodynamische racers met druppelvormige buizen, kabels onder het stuurlint en commandeurs die buiten de wind zaten. Denk aan Raleigh, Gitane en Koga.japiecarbon schreef:Cervelo is toch wel een van de eerste die begonnen met aero frame's
Bekend zijn in dit opzicht de Dura-Ace AX en Ultegra AX groepen, maar Gitane had zijn aerodynamische fietsen (gebruikt door Bernard Hinault) uitgerust met Campa.
En in de jaren negentig was er natuurlijk Look!
Dat klopt dan weer wel!mede door hun werd dit wat meer geaccepteerd.
Ook dat was in de jaren 70 en 80 algemeen onder de top pro's. Fietsen werden tussen 1985 en 1985 alleen maar zwaarder. Debet hieraan was de enorme functionele sprong met STI en Ergo Power. Daarnaast was Campa C-Record enorm zwaar ten op zichte van Nuovo Record. Het duurde tot begin van deze eeuw totdat de component gewichten weer naar beneden gingen.Extreem lichte frame's
Als we het dan toch over Innovatie hebben: Ada/Lightweight wielen rond 1996!
Met de sprong naar oversized Alu in 1995 van de Italiaanse merken (oa Bianchi en Pinarello) werden de TdF fietsen weer lcihter. En ja, ze volgden toen Canondale die al jaren dit propageerde.
De beperking zit hem meer in de verkrijgbaarheid van goede onderdelen (Ergo's die een Schijfrem kunnen aansturen!) dan gebrek aan frames.In 2006 had Canyon al een racer met schijven.
Dat is absoluut waar!High end fietsen voor een betaalbaar bedrag is ook een innovatie
Canyon heeft toch wel wat bijzondere mtb, met name in het Enduro segment.
Het lastige is of je Canyon en Cervelo innoverend vind. Een en ander hangt af van wat je verstaat onder innovatie. Ikzelf vind Canyon en de andere Duitse Post-order bedrijven wel innoverend omdat zij echt een nieuwe formule hebben gelanceerd.
Cervelo? Ik vind dat toch wat lastiger, wat zij hebben gedaan had niet alleen veel voorgangers (oa Look!), er waren in 2006 andere bedrijven die een gelijkende formule hanteerden (Felt). Cervelo had vooral de exposure goed geregeld.
En wat dacht je van deze Rossin:ericpeters schreef:Ik denk altijd aan de Lotus Bike bij revolutionaire baanbrekende tijdritfietsen (is trouwens ontworpen door de bedenker van het compact road design, Mike Burrows)
Bij het kijken naar de foto's (met name van de straat versie) valt me op dat ze destijds meer bezig waren om de luchtstroom rond de fiets en de rijder als geheel te optimaliseren en nog maar weinig met details rekening hielden zoals remlocatie en de voorbouw. Ik vraag me af hoe zo een oud (en verboden) model het zou houden tegen een moderen tijdrit of triathlon fiets.
Campagnolo Ultra Dork