Re: Belkin pro cycling team
Geplaatst: 07 aug 2014 10:20
En dan ben ik nu benieuwd naar de innovaties van Bianchi, want als ik jullie goed begrijp kunnen de 2 bovengenoemde merken hier niet tegen op boksen?
Fiets - Race en MTB website voor race, gravel en mtb
https://www.fiets.nl/forum/
Ik doe niks af aan Bianchi. Je hoeft niet persé innovatief te zijn als je maar goed van de concurrentie afkijkt waar de voordelen zitten.japiecarbon schreef:En dan ben ik nu benieuwd naar de innovaties van Bianchi, want als ik jullie goed begrijp kunnen de 2 bovengenoemde merken hier niet tegen op boksen?
De innovaties van de medische begeleiding hebben een veel grotere impactjapiecarbon schreef:Nee idd, het ligt echt niet aan de fiets. Over het algemeen is het poppetje op de fiets belangrijker
Onlangs had ik nog een Jan Janssen 600ax met aerodynamische buizen uit 1982 dus om nu te te stellen dat ze daar voorloper in waren vind ik ook wat ver gaan.mrcoffee schreef:Blijft een beetje lastig omdat de UCI regelgeving "quantumleap innovations" blokkeert Het gaat dus eigenlijk om details.Nicosch schreef: Anyway, ik ben benieuwd naar de lijst van innovaties die door Cervelo en Canyon hun intrede hebben gedaan in de wielerwereld. Moet voor jullie fans niet moeilijk zijn om die lijst even op te hoesten.
Gerard Vroomen en Phil White (Cervelo dus) hebben zijn roots in de triathlon en daardoor erg veel ervaring opgedaan in het maken van snelle aero tijdritfietsen. In eerste instantie in geëxtrudeerd aluminium en later in carbon. Cervelo was (een van) de eerste die de aerovorm introduceerden in wegfietsen (Soloist Team en de Solist Carbon).
Daarnaast hebben ze wat geëxperimenteerd met doorsnedes van buisvormen in aluminium en in carbonvezel. Het is niet zo evident dat als je iets van carbonvezelversterkte materialen maakt het én lichter én sterker is. Daar weet ik vanuit mijn vliegtuigontwerp achtergrond genoeg van
Dus tja quantumleap, nou nee. Dat er na de R2/2.5/3 en de Solist serie en veel fietsen rondrijden die dergelijke ontwerp kenmerken hebben afgekeken van Vroemen/White dat is zeker. Dus in die zin hebben ze wel de over het algemeen archaïsche en terughoudende fietsenbouwers wel een schop onder hun hol gegeven.
Je gaat me toch niet vertellen dat dat gefrut in de marge iets te maken heeft met aerodynamisch gevormde buizen behalve de naam?Ernie C. schreef:Onlangs had ik nog een Jan Janssen 600ax met aerodynamische buizen uit 1982 dus om nu te te stellen dat ze daar voorloper in waren vind ik ook wat ver gaan.
Kestrel was zeker een grote speler, samen overigens met Easton in de begin jaren geweest. Maar dat is in on geveer dezelfde periode als waarin Vroemen en White zo'n beetje als goedbedoelende hobbyisten zijn begonnen in de 90-er jaren.Ernie C. schreef:Als het gaat over innovatief zijn met carbon dan denk ik toch eerder aan Colnago, Look en Kestrel/Aegis. Bij Cervelo hebben ze zeker het een en ander verbeterd en fijngeslepen door het juist toepassen van bestaande technologie. Maar dat zijn in mijn ogen geen revolutionaire veranderingen geweest.
Sorry, dat is helaas flauwekul. In de jaren 80 (pre-delta!) hadden de grote merken aerodynamische racers met druppelvormige buizen, kabels onder het stuurlint en commandeurs die buiten de wind zaten. Denk aan Raleigh, Gitane en Koga.japiecarbon schreef:Cervelo is toch wel een van de eerste die begonnen met aero frame's
Dat klopt dan weer wel!mede door hun werd dit wat meer geaccepteerd.
Ook dat was in de jaren 70 en 80 algemeen onder de top pro's. Fietsen werden tussen 1985 en 1985 alleen maar zwaarder. Debet hieraan was de enorme functionele sprong met STI en Ergo Power. Daarnaast was Campa C-Record enorm zwaar ten op zichte van Nuovo Record. Het duurde tot begin van deze eeuw totdat de component gewichten weer naar beneden gingen.Extreem lichte frame's
De beperking zit hem meer in de verkrijgbaarheid van goede onderdelen (Ergo's die een Schijfrem kunnen aansturen!) dan gebrek aan frames.In 2006 had Canyon al een racer met schijven.
Dat is absoluut waar!High end fietsen voor een betaalbaar bedrag is ook een innovatie
Canyon heeft toch wel wat bijzondere mtb, met name in het Enduro segment.
En wat dacht je van deze Rossin:ericpeters schreef:Ik denk altijd aan de Lotus Bike bij revolutionaire baanbrekende tijdritfietsen (is trouwens ontworpen door de bedenker van het compact road design, Mike Burrows)
Bij het kijken naar de foto's (met name van de straat versie) valt me op dat ze destijds meer bezig waren om de luchtstroom rond de fiets en de rijder als geheel te optimaliseren en nog maar weinig met details rekening hielden zoals remlocatie en de voorbouw. Ik vraag me af hoe zo een oud (en verboden) model het zou houden tegen een moderen tijdrit of triathlon fiets.