Het veldrijden 2013/2014
Voor alle duidelijkheid over deze reactie en nog een aantal hierboven. Stybar is een verdiende winnaar. Hij is een klasbak. Als ik ervoor pleit om renners een minimum aantal crossen te laten rijden dan is dat niet om Stybar uit te sluiten, of om andere renners meer kansen toe te dichten wel integendeel; het cross-publiek heeft het recht op zo'n wereldkampioen meer in het veld te zien die dan kan strijden met gelijkere wapens tegen zijn collega's.Karl66 schreef:Als Stybar meer wedstrijden had gereden, dan was hij technisch alleen maar beter geweest en had hij op dit parcours nog steeds gewonnen. Zijn overwinning laat vooral zien dat het veldrijden als sport niet meer zoveel voorstelt, de beste renners rijden blijkbaar op de weg en niet in het veld...
De vergelijking zoals hierboven gesteld met Lars VDH gaat mijn inziens niet op. Lars is een jonge renner die een selectief programma rijdt en met succes de wereldbeker binnenhaalt in zijn eerste profjaar. Niets mis mee lijkt me. Tevens een onderschatte prestatie, ook gisteren vond ik hem zeker nog sterk voor de dag komen.
Er is een verschil tussen een selectief programma rijden en 5 crossen per jaar rijden.
Dat het veldrijden niets voorstelt en wegrenners beter zijn lijkt me een beetje een rare conclusie. Stybar is een crosser die op de weg gaat rijden (gaan we nu concluderen dat crossers beter zijn dan wegrenners? nee toch...). Buiten Stybar en Boom (nog zo'n klasbak, en ook toevallig veldrijder) lijkt er me geen enkele renner uit het wegpeleton te zijn die in de rit van gisteren ook maar iets kan komen uitrichten. Dat betekent dat het veldrijden nog steeds een specifieke sport is. Gelukkig maar.
Wat de Vlaamse sentimenten t.o.v. Stybar betreft zal ik het volgende zeggen; ik ben in het verleden vaak naar de cross in Maldegem geweest (dit is de eerste cross na het wk, waar de wereldkampioen zijn trui showt.) Wel beide malen dat Stybar de WK trui behaalde kreeg die man daar een ontvangst en applaus van jewelste door duizenden Vlaamse supporters (zo'n kleine tienduizend toeschouwers op een woensdagnamiddagcross, typisch Vlaams).
De frustratie van de Vlaamse crossliefhebber is dat Stybar er woensdag niet zal zijn, en ook niet zaterdag in Lille, Oostmalle,........
Wat de wedstrijd van gisteren betreft; Nys en Stybar waren aan elkaar gewaagd. In mijn ogen verliest Nys de koers op dezelfde manier waarop hij dit jaar (en ook de voorgaande jaren) reeds verschillende crossen verloor, namelijk door tijdens een offensief op de grond te gaan liggen (zie o.a. Gieten, Essen,....). Op dat moment heeft die een voorsprong die door Stybar gezien wordt als: "hij was weg, 't is gedaan" (tv interview na de wedstrijd). Vanaf dat moment kantelt mentaal de wedstrijd (tot dan was het meestal Nys die Stybar onder druk zette), Nys begint fouten te maken en dat leidt tot het beslissend gat.
Waarom maakt een van de meest technische renner zoveel schuivers? Ik weet het niet, ik kan alleen vaststellen dat een Tom Meeusen (die misschien de meest technische is van allemaal) net hetzelfde probleem heeft en ook vaak tegen de vlakte gaat.
- de zwarten
- Forum-lid HC
Het zou niet veel voorstellen mocht Stybar een mislukte wegrenner zijn (zoals Mario De Clercq). Helaas voor jou is Stybar wel een goeie wegrenner. Als hij dit jaar een grote klassieker wint, maar als hij in het zelfde jaar maar ternauwernood van een 37-jarige in het veld wint… wat zegt dat dan over veldrijden...Karl66 schreef:Zijn overwinning laat vooral zien dat het veldrijden als sport niet meer zoveel voorstelt, de beste renners rijden blijkbaar op de weg en niet in het veld...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Kom op, Stybar is een goede renner, maar ook weer niet exceptioneel goed. Hij heeft er niet gericht voor getraind, dit is geen piekmoment voor hem, hij gebruikt het als wegwedstrijd en dan is er maar één veldrijder die bij hem in de buurt kan blijven. Veldrijden is echt een marginale folkloresport geworden, te vergelijken met fierljeppen en klootschieten.
Zelfs op het BK zijn er maar veertien elite renners te vinden. Nog even en zelfs een sport als langebaanschaatsen is in België groter dan veldrijden...
Zelfs op het BK zijn er maar veertien elite renners te vinden. Nog even en zelfs een sport als langebaanschaatsen is in België groter dan veldrijden...
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets
- de zwarten
- Forum-lid HC
Stybar is een exceptioneel goed renner, maar heel zeker weten we het pas na dit voorjaar
En fierljeppen is een topsport!
En fierljeppen is een topsport!
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Stybar is idd een wegrenner, maar wel met de hele "bagage" van het veldrijden. Weinig wegrenners die hem dit na doen.
En het zal misschien altijd wel een volkse sport blijven, maar als je ziet hoeveel publiek er wel niet was? Veldrijden zal altijd een van de grotere sporten blijven in België. Zeker met het talent bij de beloften en junioren is het nog bijlange niet gedaan met het veldrijden.
Trouwens, de lijst van deelnemers aan het NK in de Verenigde Staten is wel wat langer. 97 deelnemers.Ook in andere landen een pak meer. Dus er is zeker wel interesse.
En het zal misschien altijd wel een volkse sport blijven, maar als je ziet hoeveel publiek er wel niet was? Veldrijden zal altijd een van de grotere sporten blijven in België. Zeker met het talent bij de beloften en junioren is het nog bijlange niet gedaan met het veldrijden.
Trouwens, de lijst van deelnemers aan het NK in de Verenigde Staten is wel wat langer. 97 deelnemers.Ook in andere landen een pak meer. Dus er is zeker wel interesse.
- oldandslow
- Forum-lid
Mezelf eens citeren van begin januari aaridig in de buurtPelep schreef:[quote="Pelep"
WK moet nog altijd gereden worden natuurlijk. Ik denk eerder een sippe Belg, een huilende Nederlander en een lachende Tsjech. Stybar maakt een goede kans denk ik.
[/quote]
Proficiat, je had het beter door als ik. Bij mij was mijn voorspelling meer wishful thinking zullen we maar zeggen. Ik heb overigens wel genoten van de wedstrijd, wat een klasbakken die 2. Lars was ook goed, maar een beetje pech kan ooit het verschil maken. En hetzelfde geldt voor Pauwels, die had ik daar niet verwacht.
Om te zeggen dat Nys domme fouten maakt en het daarmee weggeeft vind ik erg dom; ga zelf eens een uur volle bak rijden en kijk eens hoe stuurvast je nog bent. Topsporters zijn ook mensen..
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works
U vertelt onzin. Het kan zijn dat dat de perceptie in Nederland is, maar dat strookt zeker niet met realiteit in Vlaanderen.Karl66 schreef: Veldrijden is echt een marginale folkloresport geworden, te vergelijken met fierljeppen en klootschieten.
...
Voor een op tv-uitgezonden cross kijken er in Vlaanderen tussen de 650 000 en 1 500 000 mensen (op een totaal van 6 milj inwoners). 15000 a 25000 voor een competitiecross ter plaatse. Willen we nu ook eens over bedragen gaan praten.... (8000 euro startgeld per cross, half miljoentje loon per jaar, sponsorcontracten, superprestige 25000 euro, enz....)
Je probeert veldrijden te ridiculiseren, maar je ridiculiseert alleen je eigen uitspraken met zo'n van de pot gerukte beweringen.
Waar lees je dat ik zeg dat Nys domme fouten maakt?oldandslow schreef:............
Om te zeggen dat Nys domme fouten maakt en het daarmee weggeeft vind ik erg dom; ga zelf eens een uur volle bak rijden en kijk eens hoe stuurvast je nog bent. Topsporters zijn ook mensen..
Ik stel alleen vast dat sterke technische renners zoals Nys en Meeusen vaak vallen en dat dit bij Nys vaak een (mentaal?) keerpunt is in de wedstrijd.
Ik fiets hier in Baal wel eens rond op het cross parcours en weet wel wat veldrijden is, alleen geloof ik niet dat de fouten bij Nys veroorzaakt worden door 'volle bak' te rijden, ik denk dat het eerder te maken heeft met de hoeveelheid risico-controle die in een manoeuvre gelegd wordt. (zie bv de wedstrijd in Essen, waar hij voor de wedstrijd zegt; "ik spring zeker niet over de balkjes", en het dan toch doet met de gekende gevolgen). Het heeft meer te maken met het hoofd, dan met de benen of handen.
1) Stybar was 2-voudig WK veldrijden voor hij vnl wegrenner werd ( met redelijk succes);Karl66 schreef:Kom op, Stybar is een goede renner, maar ook weer niet exceptioneel goed. Hij heeft er niet gericht voor getraind, dit is geen piekmoment voor hem, hij gebruikt het als wegwedstrijd en dan is er maar één veldrijder die bij hem in de buurt kan blijven. Veldrijden is echt een marginale folkloresport geworden, te vergelijken met fierljeppen en klootschieten.
2) Stybar had 6 crossen als voorbereiding en heeft zich nu ook terdege voorbereid;
3) als men van de parcours van de wereldbekerwedstrijden en het WK ieder jaar halve
wegwedstriiden maakt moet men dan ook niet komen zeiken dat er een wegrenner ( dan
nog voorheen superveldrijder) wint;
4) had de wedstrijd op het parcours van zaterdag gereden geweest was Stybar kansloos
tegen Nys geweest;
5) soms vergeten dat een supergoed voorbereide Stybar twee jaar terug in Koksijde
belachelijk gemaakt werd door 7 belgen?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
-
- Forum-lid
Ben ik niet met je eens, ik ben hierin dezelfde mening toegedaan als lugosi.Karl66 schreef:Veldrijden is echt een marginale folkloresport geworden, te vergelijken met fierljeppen en klootschieten.