Geen probleem. Topcap inklemmen tussen meedraaiend spindle en een stukje staf, eventueel wat frictiemateriaal ertussen en voorzichtig afdraaien. In een boormachine langs schuurpapier kan ook.timo2.0 schreef:Een carbon schijfje van 2 gram in de draaibank?
Wind Cycleworks
- Vieux chnoque
- Forum-lid
- Berichten: 613
- Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
- Locatie: STEYL
Timo, wat weegt dat nou met titanium boutjes? Is de lengte 100 mm?
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
De boutjes in de stuurpen zijn M6x20 en wegen ca. 3 gram per stuk. Maar ik gebruik ze niet voor het gewicht: al mijn fietsen hebben titanium boutjes voor stuurpen en bidonhouders gewoon om hun duurzaamheid. Door weer en wind geen vlekje roest terwijl de gemiddelde stalen bout na een paar maanden gebruik al oranje aanslag in de schroefkop krijgen.
EDIT: je had het natuurlijk over de hele pen. Hij is 105mm maar geen idee wat het weegt. Ik heb geen weegschaaltje.
EDIT: je had het natuurlijk over de hele pen. Hij is 105mm maar geen idee wat het weegt. Ik heb geen weegschaaltje.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Ik heb 'm gewogen op 220 g zonder de blanke lak maar met de standaard RVS boutjes (die overigens ook best duurzaam zijn...).
Mijn eigen nieuwe Allroader!
Meer foto's en het hele verhaal staan op de website: http://windcycleworks.nl/post/146199114 ... oor-mezelf
Meer foto's en het hele verhaal staan op de website: http://windcycleworks.nl/post/146199114 ... oor-mezelf
Bedankt!
Dit frame kan banden tot ongeveer 40mm hebben. Voor dikker neem ik mijn monstercrosser ...
Dit frame kan banden tot ongeveer 40mm hebben. Voor dikker neem ik mijn monstercrosser ...
Bedankt. Wat betreft de keuze voor mechanische schijfremmen even een knip-plak van mijn post in het gravelracerstopic van 2 weken terug:beezer schreef:mooie fiets.
1 vraag waarom gekozen voor mechanische schijremmen ?
"... Na met verschillende sets hydraulische schijfremmen regelmatig gezeur te hebben gehad rijd ik nu op MTB, cross en race al tijden met mechanische schijfremmen (Avid BB7 en TRP Spyre) en beide zijn gewoon goed. Ze zullen theoretisch niet dezelfde maximale remkracht halen als sommige hydros, maar daar gaat het in de meeste gevallen ook helemaal niet om. Ik zie het nog steeds als (voor mij) de optimale combinatie van het simpele en makkelijk te onderhouden van velgremmen (ook onderweg) met de bijkomende voordelen van schijfremmen (altijd goede remkracht, geen slijtage van velgen). Hoe makkelijk en hard je kan remmen is wat meer afhankelijk van hoe hard je kan knijpen, maar dat lijkt me voor de meeste fietsers geen punt (en zij die wat minder hard kunnen knijpen hebben meestal ook minder massa tot stilstand te brengen). Modulatie (doseerbaarheid) vindt ik bij mechanisch ook prima. Is mede afhankelijk van gebruikte kabels, afstelling, etc. en soms ook gewoon een kwestie van gewenning.
Het grootste voordeel van hydros is mijns inziens als er veel, hard en lang geremd moet worden. Dus tijdens 'echt' mountainbiken met lange steile/technische afdalingen waarbij met mechanische remmen de vingers op een bepaald moment gaan verkrampen. Voor (gravel-)racen en crossen en MTB in NL voldoen mechanische remmen gewoon bijna altijd."
Daarnaast heb je met mechanische schijfremmen ook meer combinatiemogelijkheden met mechanische rem/schakelgrepen.