Pagina 30 van 102
Re: Bart bouwt een frame
Geplaatst: 06 jun 2016 20:03
door baron062
timo2.0 schreef:Een carbon schijfje van 2 gram in de draaibank?
Geen probleem. Topcap inklemmen tussen meedraaiend spindle en een stukje staf, eventueel wat frictiemateriaal ertussen en voorzichtig afdraaien. In een boormachine langs schuurpapier kan ook.
Re: Bart bouwt een frame
Geplaatst: 06 jun 2016 22:50
door Vieux chnoque
Timo, wat weegt dat nou met titanium boutjes? Is de lengte 100 mm?
Re: Bart bouwt een frame
Geplaatst: 06 jun 2016 23:02
door timo2.0
De boutjes in de stuurpen zijn M6x20 en wegen ca. 3 gram per stuk. Maar ik gebruik ze niet voor het gewicht: al mijn fietsen hebben titanium boutjes voor stuurpen en bidonhouders gewoon om hun duurzaamheid. Door weer en wind geen vlekje roest terwijl de gemiddelde stalen bout na een paar maanden gebruik al oranje aanslag in de schroefkop krijgen.
EDIT: je had het natuurlijk over de hele pen. Hij is 105mm maar geen idee wat het weegt. Ik heb geen weegschaaltje.
Re: Bart bouwt een frame
Geplaatst: 07 jun 2016 08:08
door bartv
Ik heb 'm gewogen op 220 g zonder de blanke lak maar met de standaard RVS boutjes (die overigens ook best duurzaam zijn...).
Re: Bart bouwt een frame
Geplaatst: 20 jun 2016 19:44
door bartv
Mijn eigen nieuwe Allroader!
Meer foto's en het hele verhaal staan op de website:
http://windcycleworks.nl/post/146199114 ... oor-mezelf
Re: Bart bouwt een frame
Geplaatst: 20 jun 2016 20:13
door Bodhi
dat is weer een beauty
zeer mooi
wat is de grootste bandmaat die dit frame aan kan ?
Re: Bart bouwt een frame
Geplaatst: 20 jun 2016 20:16
door ric
+1
Re: Bart bouwt een frame
Geplaatst: 20 jun 2016 20:41
door bartv
Bedankt!
Dit frame kan banden tot ongeveer 40mm hebben. Voor dikker neem ik mijn monstercrosser ...
Re: Bart bouwt een frame
Geplaatst: 20 jun 2016 21:22
door beezer
mooie fiets.
1 vraag waarom gekozen voor mechanische schijremmen ?
Re: Bart bouwt een frame
Geplaatst: 21 jun 2016 09:13
door bartv
beezer schreef:mooie fiets.
1 vraag waarom gekozen voor mechanische schijremmen ?
Bedankt. Wat betreft de keuze voor mechanische schijfremmen even een knip-plak van mijn post in het gravelracerstopic van 2 weken terug:
"... Na met verschillende sets hydraulische schijfremmen regelmatig gezeur te hebben gehad rijd ik nu op MTB, cross en race al tijden met mechanische schijfremmen (Avid BB7 en TRP Spyre) en beide zijn gewoon goed. Ze zullen theoretisch niet dezelfde maximale remkracht halen als sommige hydros, maar daar gaat het in de meeste gevallen ook helemaal niet om. Ik zie het nog steeds als (voor mij) de optimale combinatie van het simpele en makkelijk te onderhouden van velgremmen (ook onderweg) met de bijkomende voordelen van schijfremmen (altijd goede remkracht, geen slijtage van velgen). Hoe makkelijk en hard je kan remmen is wat meer afhankelijk van hoe hard je kan knijpen, maar dat lijkt me voor de meeste fietsers geen punt (en zij die wat minder hard kunnen knijpen hebben meestal ook minder massa tot stilstand te brengen). Modulatie (doseerbaarheid) vindt ik bij mechanisch ook prima. Is mede afhankelijk van gebruikte kabels, afstelling, etc. en soms ook gewoon een kwestie van gewenning.
Het grootste voordeel van hydros is mijns inziens als er veel, hard en lang geremd moet worden. Dus tijdens 'echt' mountainbiken met lange steile/technische afdalingen waarbij met mechanische remmen de vingers op een bepaald moment gaan verkrampen. Voor (gravel-)racen en crossen en MTB in NL voldoen mechanische remmen gewoon bijna altijd."
Daarnaast heb je met mechanische schijfremmen ook meer combinatiemogelijkheden met mechanische rem/schakelgrepen.
Re: Bart bouwt een frame
Geplaatst: 21 jun 2016 10:07
door Einstein
Goed om dit te weten voor het volgende project.
Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk
Re: Bart bouwt een frame
Geplaatst: 21 jun 2016 11:50
door scottpch
Prachtig Bart, Chapeau!!