Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 800

tomkolkman
Forum-lid

tomkolkman 04 jan 2011 10:33

De OSM (open street map) kaart is hedendaags bijna even uitgebreid als de CN. Als je nog een mtb hebt en je ook nog door de bossen fiets is de topo map wel ideaal. Verschil in mogelijkheden tussen OSM en CN is tegenwoordig niet meer zo groot, al weet ik niet hoe dat in België is.

Routes uitstippelen op de edge is alleen te doen van A naar B. Wil je van A naar B naar C en weer naar A dan kun je het beter op je pc doen. Het kan wel op de edge met behulp van 'via' punten, maar het werkt niet makkelijk.
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02

pascal2323
Forum-lid

pascal2323 04 jan 2011 12:43

@tomkolkman
Dus met OSM kun je wel al een route uitzetten op pc en die naar edge zenden? Hoe werkt dat dan dat "via" punten zetten? je rijd van A naar B via diverse andere punten. Kun je dan ook ingeven dat je bijvoorbeeld een route van 100km wilt rijden naar punt B?
Lapierre Xelius 200
Sweat is weakness leaving my body!

spiritwetteren
Forum-lid

spiritwetteren 04 jan 2011 13:19

[quote="pascal2323"]@tomkolkman
Dus met OSM kun je wel al een route uitzetten op pc en die naar edge zenden? Hoe werkt dat dan dat "via" punten zetten? je rijd van A naar B via diverse andere punten. Kun je dan ook ingeven dat je bijvoorbeeld een route van 100km wilt rijden naar punt B?
[/quote]

Moest ik van jou zijn, ik zou het topic "Iemand al de Garmin edge 705?" eens doornemen. Het principe is hetzelfde.
We zijn er om elkander te helpen, nietwaar?

tomkolkman
Forum-lid

tomkolkman 04 jan 2011 16:08

@pascal2323

OSM is een kaart en geen programma waarop je wat uit kunt stippelen.

Je kunt met de bijgeleverde software (Basecamp of Mapsource) of met behulp van online kaartmateriaal een route uitstippelen. Bikeroutetoaster kan gebruik maken van de OSM kaart en hierop kun je dus je route uitstippelen. Vervolgens verstuur je hem naar de edge en hij berekent de route voor je.

Het is zo dat je routes kunt laten bereken als auto, fietser of lopend. Wil je wel of geen onverharde weg? Wil je wel of geen veerpont? etc. Het is niet zo dat je van A naar B kunt en dat je instelt dat je er 100 km over wilt doen. Wel kun je op de kaart een speld laten vallen en dit al een waypoint gebruiken en de route via dat waypoint laten lopen.

Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02

hond
Forum-lid

hond 04 jan 2011 22:49

1) Is de zwart/witte Edge 800 ook ergens verkrijgbaar als bundel?
2) Is de losse snelheidsmeter echt nodig bij mtb'en in de Ardennen, ga je bv verkeerde waardes krijgen als je de snelheid in het bos door gps laat meten ipv met de sensor? Cadansfunctie is voor mij geen vereiste.

ilsehuys
Forum-lid

ilsehuys 04 jan 2011 22:54

Edge 800 Routebegeleiding klopt niet
Ik heb een TCX route uitgetekend via GPSIES van een 5 tal km lang.

Dit is een ritje van een 5 tal km over de gewone weg en een stukje jaagpad en dan terug de openbare weg.

Ik plaats deze TCX file op mijn Edge 800 en laat hem de koersuitrekenen met begeleiding met de Topo van de Benelux actief (alle wegen inclusief jaadpaden kent hij)

De instellingen van mijn Garmin omtrent routeberekening is:

- berekenen route voor fiets
- begeleidingsmethode afgelegde afstand
- zet vast op weg
- te vermijden: uturn, tolwegen, snelwegen, onverharde weg en carpoolstroken (alles dus)

Na het uitrekenen van de route valt me onmiddelijk op dat de route niet klopt met wat ik uittekende in Gpsies.
Hij neemt onmiddellijk een afslag en brengt me via een andere weg naar de route. Hoe komt dit?

Ik wil dat de Garmin deze TCX route volgt en met de Topografische kaart moet dat zeker lukken mits alle gebruikte wegen ook vermeld staan op de Topo.
Is dit een bug?

Het probleem heb ik niet als ik kies om de koers te rijden zonder begeleiding. Dan tekent hij alles perfect uit maar moet hij ook niets uitrekenen. Uitrekenen moet hij wel als je kies voor begeleiding dus richtingaanwijzingen.

De Garmin tekent op de kaart ook 2 versies uit. De GPSIES versie en deze die hij zelf heeft uitgerekend. Ik wil dus dat mjn toestel de opgelegde weg volgt en uitstippeld met richtingaanwijzingen. HIervoor is dit toestel toch gemaakt?

Iemand enig idee.
De Tcx vind je in bijlage ... de startplaats is: K. Astridlaan 51, 8930 Lauwe, België.

Groetjes

Ilse

3wieler
Forum-lid

3wieler 04 jan 2011 23:43

[quote="Hond"]1) Is de zwart/witte Edge 800 ook ergens verkrijgbaar als bundel?
2) Is de losse snelheidsmeter echt nodig bij mtb'en in de Ardennen, ga je bv verkeerde waardes krijgen als je de snelheid in het bos door gps laat meten ipv met de sensor? Cadansfunctie is voor mij geen vereiste.[/quote]

Ik heb de bundel inclusief CN gekocht bij sportxl.nl.
Mijn verwachting was dat ik de blauwe uitvoering zou krijgen, maar bij het openen van het pakket bleek het de witte te zijn.

Ben ik eigenlijk wel gelukkig mee, smoelt beter dan dat blauwe vind ik.
Maar ik heb dan ook de trek 8500 (2010) als MTB en de stevens aspin als racer, beide zwart/witte fietsen.

spiritwetteren
Forum-lid

spiritwetteren 05 jan 2011 09:08

@ilsehuys

Als ge een route exact wil volgen moet ge herberekenen uitzetten. Dit is bij de 705 zo en zal wel bij de 800 ook zo zijn. Dit is tientallen keren gemeld in het topic IEMAND AL DE GARMIN 705. Het tcx bestand kan ik niet rechtstreeks openen maar zal het eens convertren met GPSies.com
Lukt hier wel.
Als ge met de edge dezelfde route laat berekenen hangt het er ook vavaf welke instelling je gebruikt: fiets neemt een andere route dan auto of voetganger.
Nog veel te leren Ilse

Groetjes

p@home
Forum-lid

p@home 05 jan 2011 10:19

@spirit

Eerst en vooral de herberekening ligt af en de route wordt uitgerekend voor de fiets terwijl de TOpo actief staat.

Bij de Edge 800 maakt het niet meer uit of je een TCX of GPX route hebt.
Hij converteert ze beiden naar FIT files.

Als je de route/koers dan wilt rijden kun je al dan niet kiezen om deze met routebegeleiding te rijden. Kies ik voor routebegeleiding voert hij inderdaad een berekening uit en past hij zijn route wat aan (lees ipv het jaagpad stuurt hij me over gewone wegen maar dit wil ik niet.

De Edge 705 maakt wel onderscheid tussen de TCX en GPX tracks. TCX is gewoon een roze lijn zonder begeleiding, de GPX file zorgt voor begeleiding.Ik weet dit omdat mijn broer een 705 bezit.

Bij de 800 is dit verschil niet meer aanwezig omdat je tijdens de koers zelf nog kunt kiezen voor begeleiding of niet. Voor deze begeleiding moet hij wel de route uitrekenen en daar loopt het blijkbaar verkeerd.
Dit zou toch niet mogen? De Edge 800 is een opvolger en upgrade van de 705 maar een simpele uitgetekende route uittekenen met begeleiding kan hij blijkbaar niet zonder zelf aanpassingen te doen.
Mocht ik nu de CN actief hebben zou ik de fout nog begrijpen. Dit omdat op de CN jaagpaden en fietspaden (verboden voor wagens) niet gekend zijn. Daar zou hij inderdaad een alternatief moeten berekeken maar bij de Topo is dit toch het geval niet!! Die topo's dienen toch juist om rustige wegens zoals een jaagpad te gebruiken?

Groetjes

Ilse

spiritwetteren
Forum-lid

spiritwetteren 05 jan 2011 11:08

Ok, ik zal maar voort rondtoeren met mijn 705 want de verschillen zijn er toch met de 800 en zal mij in het vervolg beperken tot lezen van dit topic.
Ik hou het dan ook op CN want jaagpaden zijn niet altijd geschikt voor race-fietsen.
OSM heb ik ook maar niet gedetailleerd genoeg voor de vlaanders.
Groetjes

gdikken
Forum-lid

gdikken 05 jan 2011 16:25

Als ik de edge 800 aanschaf zal ik dan de dvd van Europa (93 euro bij Decathlon) aanschaffen (aangezien ik ook wel eens in de de bergen fiets? Ik bedoel, past dat allemaal op 1 sd kaart??

foosho
Forum-lid

foosho 05 jan 2011 16:41

Als je een groot genoege SD-kaart koopt wel ;)

Ik heb er 1 van 8 GB besteld, daar kan ik m'n kaartenverzameling wel op kwijt.. ik denk dat Europa al op een 2 GB kaartje past overigens.

Gesloten