Bora Ultra 50
+1, vooral wat betreft de breedte. Beter remmen heb ik niet ondervonden, maar zeker ook niet slechter, ook niet in de regen eigenlijk (maar nog geen bergen mee afgeweest).
Overigens is mijn keuze dit jaar niet op de bora's gevallen, vooral omdat ik erg veel prijs stel op een handgemaakte set.
Overigens is mijn keuze dit jaar niet op de bora's gevallen, vooral omdat ik erg veel prijs stel op een handgemaakte set.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5616
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Ik had voor mijn bora's 35 nog nooit met carbon gereden, maar dat het beter remt dan alu ben ik niet met je eens, ook niet slechter (bij droog weer). Het remt wel anders.havana schreef: Mijn ervaring met carbon wielen is verder dat het een heel mooi geluid maakt (mooier dan welk alu wiel ook) en dat het bij droog weer beter (ja, beter) remt dan alu.
Maar de bora's remmen niet beter dan mijn alu zero's, wat ik zeg anders.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Nou, ik vind een wiel zeker geen wiel, dat merk ik wel aan het verschil tussen mijn Marchisio's en mijn handgespaakte CXP33 set. En de keuze tussen China en Campa is voor mij geen keuze. Maar wat ga ik van die extra breedte merken? Wordt de fiets daar comfortabeler van? Ik heb namelijk altijd gedacht dat lagere velgen meer comfort opleveren en ik rij nu ook met 25mm.havana schreef:Tsja, een wiel is een wiel. Wat misschien nog het grootste verschil maakt is dat een Bora 24 mm breed is. Dat ga je echt wel merken, zeker met een 25 mm band. Maar daar hoef je geen Bora's voor te kopen, want in China kun je voor 500 euro ook een wielset kopen die lekker breed is en in de buurt komt van de 1400 gram.
Mijn ervaring met carbon wielen is verder dat het een heel mooi geluid maakt (mooier dan welk alu wiel ook) en dat het bij droog weer beter (ja, beter) remt dan alu.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells
Velghoogte maakt weinig uit voor comfort volgens mij, bandendruk wel. Wat ik vooral merk (en ik ben er vrij zeker van dat dit geen placebo effect is , is dat de (25mm) banden op brede velgen veel mooier rond lopen, waardoor de fiets lekkerder door de bochten stuurt. Daarnaast dus die iets lagere bandendruk, en daardoor iets meer trillingsdemping. Het feit dat band en velg mooi in elkaar overlopen (band is niet meer boller dan de velg) schijnt aerodynamischer te zijn. Wat ik er vooral van merk is dat ik mijn remmetjes niet meer open hoef te zetten als ik mijn wiel eruit haal. Nadeel is dat er met name bij de voorvork vrij weinig ruimte tussen band en vork over is, waardoor blaadjes en andere straatrotzooi makkelijk tussen vork en band komen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
De ene carbon velg is de andere niet denk ik, en de remblokjes zijn ook ontzettend belangrijk, zowel bij alu als bij carbon.colnagofreak schreef:Ik had voor mijn bora's 35 nog nooit met carbon gereden, maar dat het beter remt dan alu ben ik niet met je eens, ook niet slechter (bij droog weer). Het remt wel anders.havana schreef: Mijn ervaring met carbon wielen is verder dat het een heel mooi geluid maakt (mooier dan welk alu wiel ook) en dat het bij droog weer beter (ja, beter) remt dan alu.
Maar de bora's remmen niet beter dan mijn alu zero's, wat ik zeg anders.
Wat zeker een feit is, is dat remblokjes voor carbon de laatste 2-3 jaar stukken beter zijn geworden, terwijl er weinig tot niets veranderd is aan de blokjes voor alu velgen.
Vaak wordt bij brede velgen enkel de externe breedte vermeld, terwijl de interne breedte juist bepalender is voor "het mooier rond lopen". Zo heeft bv een Stans Alpha 340 dezelfde interne breedte als een Bora velg maar is die extern slechts 20mm. Sommige modellen Zipp velgen zijn extern nog veel breder (niet bij het remvlak) dan Bora maar intern scheelt het meen ik maar een mm. Dat heeft dan weer aerodynamische voordelen.53x11 schreef:Velghoogte maakt weinig uit voor comfort volgens mij, bandendruk wel. Wat ik vooral merk (en ik ben er vrij zeker van dat dit geen placebo effect is , is dat de (25mm) banden op brede velgen veel mooier rond lopen, waardoor de fiets lekkerder door de bochten stuurt. Daarnaast dus die iets lagere bandendruk, en daardoor iets meer trillingsdemping. Het feit dat band en velg mooi in elkaar overlopen (band is niet meer boller dan de velg) schijnt aerodynamischer te zijn. Wat ik er vooral van merk is dat ik mijn remmetjes niet meer open hoef te zetten als ik mijn wiel eruit haal. Nadeel is dat er met name bij de voorvork vrij weinig ruimte tussen band en vork over is, waardoor blaadjes en andere straatrotzooi makkelijk tussen vork en band komen.
Nu heb ik onlangs een set Fulcrum Racing Zero Carbon aangeschaft en vraag me af wat nu, muv velghoogte en spaakpatroon, de verschillen met de Bora's zijn. Ook de levertijd van die wielen is onbekend en heb ze, tegen een hogere prijs, daarom maar in Duitsland aangeschaft.
Ze zijn bij m'n dealer, morgen hopelijk hier...
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
top!
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
bellisimo!havana schreef:Ze zijn bij m'n dealer, morgen hopelijk hier...
fotootje
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40225
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Vooral niet te vaak laten zien..... #jaloers!!
Less is bore