Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Bora Ultra 50

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 19 mei 2015 12:00

+1, vooral wat betreft de breedte. Beter remmen heb ik niet ondervonden, maar zeker ook niet slechter, ook niet in de regen eigenlijk (maar nog geen bergen mee afgeweest).
Overigens is mijn keuze dit jaar niet op de bora's gevallen, vooral omdat ik erg veel prijs stel op een handgemaakte set.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

colnagofreak
Forum-lid HC

colnagofreak 19 mei 2015 12:04

havana schreef: Mijn ervaring met carbon wielen is verder dat het een heel mooi geluid maakt (mooier dan welk alu wiel ook) en dat het bij droog weer beter (ja, beter) remt dan alu.
Ik had voor mijn bora's 35 nog nooit met carbon gereden, maar dat het beter remt dan alu ben ik niet met je eens, ook niet slechter (bij droog weer). Het remt wel anders.

Maar de bora's remmen niet beter dan mijn alu zero's, wat ik zeg anders.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Erik
Forum-lid

Erik 19 mei 2015 12:40

havana schreef:Tsja, een wiel is een wiel. Wat misschien nog het grootste verschil maakt is dat een Bora 24 mm breed is. Dat ga je echt wel merken, zeker met een 25 mm band. Maar daar hoef je geen Bora's voor te kopen, want in China kun je voor 500 euro ook een wielset kopen die lekker breed is en in de buurt komt van de 1400 gram.

Mijn ervaring met carbon wielen is verder dat het een heel mooi geluid maakt (mooier dan welk alu wiel ook) en dat het bij droog weer beter (ja, beter) remt dan alu.
Nou, ik vind een wiel zeker geen wiel, dat merk ik wel aan het verschil tussen mijn Marchisio's en mijn handgespaakte CXP33 set. En de keuze tussen China en Campa is voor mij geen keuze. ;) Maar wat ga ik van die extra breedte merken? Wordt de fiets daar comfortabeler van? Ik heb namelijk altijd gedacht dat lagere velgen meer comfort opleveren en ik rij nu ook met 25mm.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 19 mei 2015 12:52

Velghoogte maakt weinig uit voor comfort volgens mij, bandendruk wel. Wat ik vooral merk (en ik ben er vrij zeker van dat dit geen placebo effect is ;-), is dat de (25mm) banden op brede velgen veel mooier rond lopen, waardoor de fiets lekkerder door de bochten stuurt. Daarnaast dus die iets lagere bandendruk, en daardoor iets meer trillingsdemping. Het feit dat band en velg mooi in elkaar overlopen (band is niet meer boller dan de velg) schijnt aerodynamischer te zijn. Wat ik er vooral van merk is dat ik mijn remmetjes niet meer open hoef te zetten als ik mijn wiel eruit haal. Nadeel is dat er met name bij de voorvork vrij weinig ruimte tussen band en vork over is, waardoor blaadjes en andere straatrotzooi makkelijk tussen vork en band komen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 19 mei 2015 13:47

colnagofreak schreef:
havana schreef: Mijn ervaring met carbon wielen is verder dat het een heel mooi geluid maakt (mooier dan welk alu wiel ook) en dat het bij droog weer beter (ja, beter) remt dan alu.
Ik had voor mijn bora's 35 nog nooit met carbon gereden, maar dat het beter remt dan alu ben ik niet met je eens, ook niet slechter (bij droog weer). Het remt wel anders.

Maar de bora's remmen niet beter dan mijn alu zero's, wat ik zeg anders.
De ene carbon velg is de andere niet denk ik, en de remblokjes zijn ook ontzettend belangrijk, zowel bij alu als bij carbon.

Wat zeker een feit is, is dat remblokjes voor carbon de laatste 2-3 jaar stukken beter zijn geworden, terwijl er weinig tot niets veranderd is aan de blokjes voor alu velgen.

apexrider
Forum-lid

Gebruikersavatar apexrider 19 mei 2015 18:02

53x11 schreef:Velghoogte maakt weinig uit voor comfort volgens mij, bandendruk wel. Wat ik vooral merk (en ik ben er vrij zeker van dat dit geen placebo effect is ;-), is dat de (25mm) banden op brede velgen veel mooier rond lopen, waardoor de fiets lekkerder door de bochten stuurt. Daarnaast dus die iets lagere bandendruk, en daardoor iets meer trillingsdemping. Het feit dat band en velg mooi in elkaar overlopen (band is niet meer boller dan de velg) schijnt aerodynamischer te zijn. Wat ik er vooral van merk is dat ik mijn remmetjes niet meer open hoef te zetten als ik mijn wiel eruit haal. Nadeel is dat er met name bij de voorvork vrij weinig ruimte tussen band en vork over is, waardoor blaadjes en andere straatrotzooi makkelijk tussen vork en band komen.
Vaak wordt bij brede velgen enkel de externe breedte vermeld, terwijl de interne breedte juist bepalender is voor "het mooier rond lopen". Zo heeft bv een Stans Alpha 340 dezelfde interne breedte als een Bora velg maar is die extern slechts 20mm. Sommige modellen Zipp velgen zijn extern nog veel breder (niet bij het remvlak) dan Bora maar intern scheelt het meen ik maar een mm. Dat heeft dan weer aerodynamische voordelen.

Nu heb ik onlangs een set Fulcrum Racing Zero Carbon aangeschaft en vraag me af wat nu, muv velghoogte en spaakpatroon, de verschillen met de Bora's zijn. Ook de levertijd van die wielen is onbekend en heb ze, tegen een hogere prijs, daarom maar in Duitsland aangeschaft.
Afbeelding

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 20 mei 2015 15:01

Ze zijn bij m'n dealer, morgen hopelijk hier...

Afbeelding

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 20 mei 2015 15:11

Wel heeeel erg mooi

En nu nog een Campa groep op je fiets om het plaatje compleet te maken :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

boswielrenner
Forum-lid

Gebruikersavatar boswielrenner 20 mei 2015 15:19

top!
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 20 mei 2015 15:25

Mooie wielen Frank 8-)
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 20 mei 2015 15:33

havana schreef:Ze zijn bij m'n dealer, morgen hopelijk hier...

fotootje
bellisimo!

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 20 mei 2015 16:17

Vooral niet te vaak laten zien..... #jaloers!!
Less is bore

Plaats reactie