Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Scott

frederique
Forum-lid

frederique 23 jun 2012 15:58

Wat heb je hier een prachtfiets !
Ik wens je veel ongeval-vrij fietsplezier.

Ben helemaal weg van het zwart/wit trouwens.
Moozes Mistral-Campa Record 11sp-FFwd F4R http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=2&t=52662

jwpcycle
Forum-lid

jwpcycle 24 jun 2012 20:07

Ben van plan een scott foil 20 te kopen maar lees vaak dat deze zo stijf is dat je stuiterd op de fiets .
Is dit daadwerkelijk zo.
En waar zou ik eventueel een testrit kunnen maken.

nicom
Forum-lid

Gebruikersavatar nicom 24 jun 2012 21:03

Ik heb niet het gevoel dat ik van me fiets stuiter. Het frame is stijf en daardoor lekker direct in rij en stuurgedrag. Maar voelt niet super oncomfortabel. Als je voor een Foil kiest kies je voor een racer. Als comfort je belangrijkste voorwaarde is dan kies voor iets anders
Comfort zit niet alleen in het frame maar ook in je banden. Ik rij meestal op 7-7.5 bar.

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 25 jun 2012 08:22

Een ruitframe is maar zelden comfortabel (kan ook niet) maar wordt vaak verward met een gebrek aan stijfheid.
De vork, wielen en banden doen heel veel meer.
Diegene die klagen over hardheid hebben vaak op een testfiets met hoge wielen en hard opgepompte banden gereden..... (en hadden te weinig inzicht om daar doorheen te kijken)
Proefritje is best te regelen zeker als een dealer meerdere merken in zijn/haar pakket heeft maar wel als je weet dat je het geld hebt en sowiezo daar iets gaat kopen. Proefrit en vervolgens gaan shoppen voor het goedkoopste adres lijkt me minder gewenst....

jwpcycle
Forum-lid

jwpcycle 27 jun 2012 22:29

Heb 2 offerte's aangevraagd bij plaatselijke fietsenwinkel voor een scott foil 20 en een cannondale supersix DI2 van beide merken is hij dealer, met inruil van mijn huidige fiets een wilier izoard 2010 maat xxl voorzien van ultegra met fulcrum 3 wielen
Ben benieuwd of het aantrekkelijk is daarna maar proefrit aanvragen.

r21
Forum-lid

r21 12 jul 2012 11:34

nicom schreef:Ik heb niet het gevoel dat ik van me fiets stuiter. Het frame is stijf en daardoor lekker direct in rij en stuurgedrag. Maar voelt niet super oncomfortabel. Als je voor een Foil kiest kies je voor een racer. Als comfort je belangrijkste voorwaarde is dan kies voor iets anders
Comfort zit niet alleen in het frame maar ook in je banden. Ik rij meestal op 7-7.5 bar.
@Nicom. Gave Bike! Heb een standaard Foil R2. Jouw wielen zien er super uit. Wat kosten die ongeveer? Smoelt beter dan de standaard Mavic`s.

Ik vind de Foil ook zeker niet oncomfortabel. Heb er dit jaar de Alpe Dhuzes mee gereden. Rijdt heerlijk naar beneden, veel vertrouwen in de fiets. Bergop is de fiets licht genoeg om lekker mee te rijden. Ben erg tevreden, enige puntje van kritiek is de zadelpen die afzakt. Moet nog een keer terug naar mijn LBS die dan foto`s maakt van de pen en framenummer en pas dan krijg ik een nieuwe pen. Jammer! Want ben al 1-2 maanden bezig om een nieuwe pen te bemachtigen. Dat kan vanuit Scott wel wat eenvoudiger vind ik.

nicom
Forum-lid

Gebruikersavatar nicom 13 jul 2012 12:19

@21 Wielen zijn reynolds forty-six full carbon clinchers. Vind de standaard afmontage van de Foil beetje matig voor zo'n top frame daarom gekozen voor de aankoop van een los frame en een opbouw naar eigen keuze. Daarnaast vond ik het kleurschema van de Foil 10 het mooiste maar de opbouw van de standaard foil 10 was dus niet naar mijn eigen zin.
Prijs die ik betaald heb zit in het totaal pakket van de Foil incl afmontage. Prijzen die je op internet vind liggen rond de €1700.
Probleem met een zakkende zadelpen had ik na de eerste montage ook heb toen bout en het klem mechanisme uit frame gehaald en deze goed schoongemaakt (vet vrij) Daarna het gedeelte van de pen die in het frame zit met haarlak ingespoten (zo wordt pen net wat "dikker") en daarna pen gemonteerd met tacx montage pasta voor carbon. Probleem was toen verholpen. Bij de aflevering van het frame werd er ook montage pasta voor de zadelpen meegeleverd die die kan je ook gebruiken.
Succes er mee.

dogestyle
Forum-lid

dogestyle 31 jul 2012 09:48

Zo, de kogel is door de kerk: een foil team issue besteld. Na de crash van mijn canyon op zoek naar een nieuw frame en uiteindelijk mijn oog laten valen op de foil. Ik ben benieuwd, het idee is om er een lichtgewicht (<6kg), aero fiets van te maken... foto's volgen over een maandje, als alles goed gaat.

Greetz

nicom
Forum-lid

Gebruikersavatar nicom 31 jul 2012 10:32

@dogestyle hoe ga je het frame opbouwen ?

dogestyle
Forum-lid

dogestyle 31 jul 2012 11:02

nicom schreef:@dogestyle hoe ga je het frame opbouwen ?
Hoofdzakelijk met de componenten van mijn vorige fiets: sram red vd en ad, shifters, arundel mandible bidonhouders

remmen: zero gravities (ik denk nog na over tririg omega's)

crank: FSA k-force light mega exo (gaat misschien in de verkoop)

stuur / stuurpen: heb nu syntace maar dit past volgens mij niet (dus wordt wellicht ritchey wcs)

zadel: ritchey wcs

wielen: lightweight standard / dura ace c35 (tu)/ c24 (cl)

Greetz

dogestyle
Forum-lid

dogestyle 08 aug 2012 11:18

Frame is binnen! Oogt mooi afgewerkt en is zeer licht. Heb alleen een vraag over de interne kabeldoorvoering: Ik wilde eigenlijk weer nokon installeren maar loop tegen de volgende poblemen aan: de diameter van de nokon eindkapjes is te groot om in de plastic frame (uitneembare) inserts te vallen. Ook de innerliner past er niet doorheen, terwijl ik het wel mooi vind de kabel over de gehele lengte onafgebroken hier doorheen te voeren. Dit is mogelijk door de inserts een klein beetje uit te boren. Heeft iemand hier ervaring mee? Zijn deze nog nieuw te bestellen mocht ik toch terug willen naar ander kabelsysteem?

Greetz

tinuz0
Forum-lid

tinuz0 08 aug 2012 12:13

@dogestyle; zou je het frame, headset, voorvork en zadelpen kunnen wegen... Ik ben benieuwd wat het gewicht daadwerkelijk is. :)
..::Tinuz::.. a.k.a MdeB | Stevens SLC team: 6,45 kg

Plaats reactie