Tubeless
Ik ben sinds maart tubeless beginnen rijden en ben sindsdien (ca. 6000 km) niet meer lek gereden.
Ik heb trouwens hetzelfde met de Schwalbe One tubeless. Zodra ik wat los, schuift de band naar het midden en kan je enkel met compressor nog de band laten ploppen.
Ik heb trouwens hetzelfde met de Schwalbe One tubeless. Zodra ik wat los, schuift de band naar het midden en kan je enkel met compressor nog de band laten ploppen.
- Goudhaantje
- Forum-lid
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52
Ik kan het gemist hebben, maar ik zie ik hier eigenlijk nooit ervaringen met ventielen.
Ik had onlangs een achterband die veel sneller leeg liep dan de voorband, zonder dat ik nou het idee had dat ik lek had gereden (geen latex op het frame). Onlangs zag ik na het wassen van mijn fiets wat belletjes bij het ventiel. Ik heb de ventiel even in een glaasje water ondergedompeld en zag idd belletjes. Vervolgens weer even losgedraaid en even ingedrukt (wat lucht laten ontsnappen) en weer dichtgedraaid. Toen waren de belletjes weg. Dit het ik de laatste tijd vaak herhaald. Soms ontsnapt er lucht en soms niet. Ik constateerde dit vandaag ook bij een andere fiets (waarbij de achterband een stuk leger was dan de voorband).
Ik gebruik eigenlijk altijd Schwalbe ventielen, maar wellicht zijn er betere alternatieven. Wat is jullie ervaring?
Ik had onlangs een achterband die veel sneller leeg liep dan de voorband, zonder dat ik nou het idee had dat ik lek had gereden (geen latex op het frame). Onlangs zag ik na het wassen van mijn fiets wat belletjes bij het ventiel. Ik heb de ventiel even in een glaasje water ondergedompeld en zag idd belletjes. Vervolgens weer even losgedraaid en even ingedrukt (wat lucht laten ontsnappen) en weer dichtgedraaid. Toen waren de belletjes weg. Dit het ik de laatste tijd vaak herhaald. Soms ontsnapt er lucht en soms niet. Ik constateerde dit vandaag ook bij een andere fiets (waarbij de achterband een stuk leger was dan de voorband).
Ik gebruik eigenlijk altijd Schwalbe ventielen, maar wellicht zijn er betere alternatieven. Wat is jullie ervaring?
Het hangt vooral af van de vorm van de velg. Als de velg "rond" is rondom die plek dan werken ventielen die extern klemmen (zoals Schwalbe) niet. Dan ben je beter af met een ventiel dat intern klemt.
- Goudhaantje
- Forum-lid
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52
Het gaat in mijn geval alleen om het laatste stukje, dat wat je losschroeft.
Ik heb al meer problemen gehad met ventielen dan met tubeless banden en lekken an sich. Problemen waren bv:Goudhaantje schreef: ↑06 nov 2021 21:27 Ik kan het gemist hebben, maar ik zie ik hier eigenlijk nooit ervaringen met ventielen.
- Ventiel verstopt waardoor het net niet genoeg afsloot.
- Schroefdraad ventielkop vervuild met latex waardoor ik bij het losdraaien de ventielkern een klein beetje los draaide, te weinig om het te merken, genoeg om te lekken.
- Ventielkern niet vast genoeg gedraaid na verwijderen voor bijvullen.
- Ventielkern te vast gedraaid na verwijderen door bijvullen waardoor ik het ganse ventiel los had gedraaid, lek bij ventielvoet.
Het vervelendste probleem dat ik heb gehad met een tubeless ventiel is dat ik het ventiel niet verwijderd kreeg bij een onoplosbaar lek (scheur) en dus geen binnenband kon monteren. De nieuwste tubeless ventielen van Schwalbe kunnen met een inbus 4 sleutel in de voet los gevezen worden, daar heb je dat probleem toch niet meer.
Dat laatste probleem is ook simpel op te lossen door ze gewoon niet te strak vast te zetten. Wat ook helemaal niet nodig is.
... wat je ook weer kunt vertragen door het wiel altijd op 4 of 8 uur (volgens de kleine wijzer van de klok) weg te zetten...
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14093
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Om ellende met ventielen te verkleinen.
- begin aan de overzijde van het ventiel met tape. Hoe minder tape bij het ventiel hoe minder kans op lekken
-rubber likje vet op doen.
-goed schudden bij het ventiel, de vloeistof dicht ook die gaatjes
-normaal vastdraaien. Je kan het ventiel even aanduwen, dan zet het vaak wat beter.
-prik af en toe even met een in bus 2,5 of 3, net wat erin past, dan verwijder je meteen wat latex
- begin aan de overzijde van het ventiel met tape. Hoe minder tape bij het ventiel hoe minder kans op lekken
-rubber likje vet op doen.
-goed schudden bij het ventiel, de vloeistof dicht ook die gaatjes
-normaal vastdraaien. Je kan het ventiel even aanduwen, dan zet het vaak wat beter.
-prik af en toe even met een in bus 2,5 of 3, net wat erin past, dan verwijder je meteen wat latex
Toen ik nog ATB reed, haalde ik eens per jaar de banden (tubeless) los om de oude latex eruit te halen. Vies klusje maar ik kon wel merken dat de latex hard werd.
Is dat tegenwoordig nog nodig? Latex zal ook verbeterd zijn op de duur.
Is dat tegenwoordig nog nodig? Latex zal ook verbeterd zijn op de duur.
Dogma F
Ik had dit zelf al ondervonden maar het blijft een goede tip.wasbeer2006 schreef: ↑07 nov 2021 19:39 - begin aan de overzijde van het ventiel met tape. Hoe minder tape bij het ventiel hoe minder kans op lekken
Soms is het ook simpel aan de vloeistof liggen. Ik heb een hele tijd gezocht naar het waarom van traag aflopende banden, vandaar dat ik die verschillende soorten lekken bij het ventiel gevonden heb. Geen van die lekken was voldoende om meer dan een halve bar per dag te verliezen. Ik heb ze slechts gevonden door het wiel onder water te steken; dan gaven ze wat belletjes maar zeker geen stroom belletjes.
Sinds kort ben ik overgeschakeld van Stan's Sealant en Stan's Race Sealant naar Orange Seal Endurance en nu geen traag aflopende banden meer... Blijft een beetje vreemd want wat het dichten van echte gaten in de band betreft ben ik wel heel tevreden van Stan's. Om een idee te geven, ik gebruik een Milkit spuit om de sealant langs het ventiel in de band te spuiten. Als je een beetje te hard duwt met Stan's Race Sealant verstopt heel die spuit. Maar een grote hoop piepkleine gaatjes vullen is dan precies weer moeilijker.