Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Titanium fietsen

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 17 okt 2013 21:46

Nee, Moots gebruikt carbon vorken met titaniumkleurige lak
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

fe
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 02 feb 2011 14:09

fe 17 okt 2013 21:48

De RSL heb ik al sinds eind 2010.

Op mijn Canyon was ik uitgekeken, dus nu is de CR mijn (ahum) slechtweerfiets.

De ketting van de RSL is lang genoeg om groot-groot te schakelen, dus m.i. hoeft die niet langer te zijn.

In de CR zit de standaard Moots vork, die is van Carbon, maar de kleur benadert de finish van het frame heel goed. Van dichtbij zie je trouwens best duidelijk het verschil. (edit: Timo was sneller!)

Gebruikersavatar
vrderuiter
Forum-lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 06 jun 2013 10:49

Gebruikersavatar vrderuiter 17 okt 2013 21:50

timo2.0 schreef:Nee, Moots gebruikt carbon vorken met titaniumkleurige lak
Dank, weer wat geleerd. Is Pilot de enige die titanium voorvorken gebruikt?
Hier had net zo goed niets kunnen staan...

fietsvogel
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 27 jul 2012 10:00

fietsvogel 17 okt 2013 22:18

Merk je verschil in rijden tussen de CR en de RSL?
De RSL zou volgens testen en (pers)berichten wat stijver moeten zijn door de diameter van de bracket (BB30) en (als optie bij Moots) het oversized balhoofd.
Ik heb zelf ook een CR/Enve voorvork, blijft een superfiets met een geheel ander karakter dan de carbon fietsen.

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 17 okt 2013 22:21

vrderuiter schreef:
timo2.0 schreef:Nee, Moots gebruikt carbon vorken met titaniumkleurige lak
Dank, weer wat geleerd. Is Pilot de enige die titanium voorvorken gebruikt?
Ik ken Pilot niet, maar er zijn meerdere fabrikanten van titanium vorken. o.a. Kocmo maakt nog verschillende typen (www.kocmo.de) Over het algemeen staan titanium racevorken als vrij flexibel te boek en daardoor weinig geschikt voor renners die wat meer wegen dan de klimgeiten.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 17 okt 2013 22:51

fietsvogel schreef:De RSL zou volgens testen en (pers)berichten wat stijver moeten zijn door de diameter van de bracket (BB30) en (als optie bij Moots) het oversized balhoofd.
Als de aansluitende buizen hetzelfde zijn, hebben die diametervergrotingen geen invloed op de stijfheid.

Bauke
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 25 apr 2013 13:22
Locatie: Neuenhof (CH)

Bauke 18 okt 2013 09:44

vrderuiter schreef:
timo2.0 schreef:Nee, Moots gebruikt carbon vorken met titaniumkleurige lak
Dank, weer wat geleerd. Is Pilot de enige die titanium voorvorken gebruikt?
Ik heb een Pilot titanium fiets met een titanium voorvork, stem en zadelpen. Desgewenst leveren ze ook met een carbon voorvork. Ik heb er tot nu toe nog geen problemen mee, nou ben ik niet de zwaarste en heb ik ook niet zo veel ervaring met carbon vorken dus ik ben niet de beste referentie.

Gebruikersavatar
vrderuiter
Forum-lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 06 jun 2013 10:49

Gebruikersavatar vrderuiter 18 okt 2013 10:25

Nou heb ik eigenlijk ook nog een vraag over het comfort van een titanium fiets in combinatie met bepaalde onderdelen. Ik heb dus een titanium frame met een carbon voorvork. Daarbij heb ik Dura Ace C50 velgen gestoken, 50mm hoog dus. Doet de hoogte van deze wielen nog iets (danwel in positieve danwel in negatieve zin) met het rijcomfort afgezet tegen lagere velgen (35mm of lager)?
Hier had net zo goed niets kunnen staan...

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1642
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 18 okt 2013 10:36

Bandenspanning speelt waarschijnlijk een grotere rol als het gaat om comfort. Bij een brede velg kun je de spanning wat lager houden. Ik rij zelf met 26mm alu velgen en 32mm carbon velgen, bij gelijke bandenspanning vind ik de alu wielen toch minder hard aanvoelen. Beide sets geven mij echter in combinatie met een titanium frame meer dan voldoende comfort.

Ik weeg 75kg en pomp mijn achterband tot 7bar, voor iets minder.
Afbeelding

Gebruikersavatar
poets
Forum-lid
Berichten: 656
Lid geworden op: 21 sep 2004 13:54

Gebruikersavatar poets 19 okt 2013 18:23

jammer dat gilbertson niet de klassieke lijnen volgt mbt balhoofd, vind het lomp eruit zien en de onderste buis verlopend naar plat vind ik persoonlijk ook niet mooi, wel de achterpatten

Gebruikersavatar
vrderuiter
Forum-lid
Berichten: 265
Lid geworden op: 06 jun 2013 10:49

Gebruikersavatar vrderuiter 19 okt 2013 20:49

OK, dit is het plan: fiets wat 'cleaner' maken middeks het verwijderen van hoeveelheid aan stickers e.d. Beginnend met de Gilbertson frame stickers: schijnt niet zo gek moeilijk te zijn, maar hoe kun je die eenvoudig verwijderen?

Daarnaast wil ik graag de naafstickers van de DT240 willen verwijderen. Volgens mij gewoon eraf trekken en beetje oppoetsen met aceton.

Tot slot de meest lastige: 3T palladio pro zadelpen en 3T ergonova pro stuur en stuurpen zitten vol met witte 3T teksten: die wil ik graag in hoeveelheid wat downsizen. Heb heel fijn schuurpapier in huis, zou dit ism aceton verwijderbaar zijn?

Afbeelding
Hier had net zo goed niets kunnen staan...

Gebruikersavatar
poets
Forum-lid
Berichten: 656
Lid geworden op: 21 sep 2004 13:54

Gebruikersavatar poets 19 okt 2013 20:57

de gilbertson stickers zijn er zo af mbv een föhn heb ik ook gedaan, maar die van de stuur en zadelpen gaat wat moeilijker, want da's best harde lak
iig succes

Plaats reactie