Wielrenners in de Media (Geenstijl)
- devriesman
- Forum-lid
- Berichten: 517
- Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
- Locatie: Apeldoorn
In principe binnen de kom fietser voorrang toch? Buiten de kom het snelverkeer.
Was dat maar waar, het is elke keer zoeken waar de haaientanden staan.devriesman schreef: ↑18 mei 2020 23:03 In principe binnen de kom fietser voorrang toch? Buiten de kom het snelverkeer.
Komt door de airbags in de A-stijlen.
Daar kan bij mijn woon-werk bak bijkans een complete bestelbus achter wegvallen...
Het oude ding dat we voor de hobby nog aanhouden heeft van die mooie dunne A-stijltjes, daarbij heb je dat probleem niet
In principe heeft rechts voorrang op een gelijkwaardige kruising. Bij een eventuele aanrijding heeft de fietser wel een sterkere rechtspositie omdat het de kwetsbaardere verkeersdeelnemer is. Maar dan is het leed al geschied. Als fietser rij ik defensief. Ik neem dus niet zomaar voorrang ook als ik er wel recht op zou hebben. Kijk altijd eerst wat de andere verkeersdeelnemer doet.devriesman schreef: ↑18 mei 2020 23:03 In principe binnen de kom fietser voorrang toch? Buiten de kom het snelverkeer.
Het is ook geen makkelijk oplosbaar probleem. Als het dat namelijk wel was, hadden we dat al lang gedaan.
- je ziet niet altijd snel of iets binnen op buiten de bebouwde kom is.
- niet elk fietspad heeft voorrang op een rotonde. Ja, daar zijn regels voor, maar die worden met voeten betreden door allerlei wegenbouwers cq bestuurders. Misschien zelfs wel met hele goede redenen ook.
- haaientanden maken alles een stuk duidelijker. Hoef je niet meer na te denken en gewoon naar die dingen kijken
- Opletten of je echt voorrang krijg is sowieso heel handig. Maar soms dacht je dat het kreeg en dan blijkt plots dat je het toch niet had.
Er zijn natuurlijk wel altijd wat verbeterpunten.
- maak een kruispunt zo overzichtelijk mogelijk en met een blik is duidelijk wie voorrang heeft en wie niet. Hoe graag we dat ook zouden willen, er blijven altijd situaties waar dat net niet lukt.
- construeer een auto zodanig zodat je goed om je heen kan kijken. Maar ja, die grote vrachtwagen blijft groot.
En natuurlijk: niet bellen, sms-en, appen, viool spelen, fotos maken, pokemon vangen,druk in gesprek zijn, dronken zijn. Als je aan het verkeer deelneemt, moet je focus op de weg zijn. Makkelijk gezegd en je ook bijna makkelijk om je aan te houden maar ook mijn gedachten dwalen wel eens af naar andere zaken
- je ziet niet altijd snel of iets binnen op buiten de bebouwde kom is.
- niet elk fietspad heeft voorrang op een rotonde. Ja, daar zijn regels voor, maar die worden met voeten betreden door allerlei wegenbouwers cq bestuurders. Misschien zelfs wel met hele goede redenen ook.
- haaientanden maken alles een stuk duidelijker. Hoef je niet meer na te denken en gewoon naar die dingen kijken
- Opletten of je echt voorrang krijg is sowieso heel handig. Maar soms dacht je dat het kreeg en dan blijkt plots dat je het toch niet had.
Er zijn natuurlijk wel altijd wat verbeterpunten.
- maak een kruispunt zo overzichtelijk mogelijk en met een blik is duidelijk wie voorrang heeft en wie niet. Hoe graag we dat ook zouden willen, er blijven altijd situaties waar dat net niet lukt.
- construeer een auto zodanig zodat je goed om je heen kan kijken. Maar ja, die grote vrachtwagen blijft groot.
En natuurlijk: niet bellen, sms-en, appen, viool spelen, fotos maken, pokemon vangen,druk in gesprek zijn, dronken zijn. Als je aan het verkeer deelneemt, moet je focus op de weg zijn. Makkelijk gezegd en je ook bijna makkelijk om je aan te houden maar ook mijn gedachten dwalen wel eens af naar andere zaken
Live fast; die young. mijn blog
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
Hier wordt ik echt even verrast, Rechts heeft toch altijd voorrang pop een gelijkwaardige kruising, Heeft toch niets met binnen of buiten de bebouwde komt te maken? Zoals ik hierboven 2 keer lees, (in Nederland dan toch)
edit:
Wegenverkeerswet er maar even bij gepakt. Bestuurders van rechts hebben altijd voorrang heeft niets met binnen of buiten de bebouwde kom te maken.
edit:
Wegenverkeerswet er maar even bij gepakt. Bestuurders van rechts hebben altijd voorrang heeft niets met binnen of buiten de bebouwde kom te maken.
Laatst gewijzigd door ophetkantje op 19 mei 2020 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Ach, ik zeg ook maar wat
Dit is in iedere wagen zo. Dit komt omdat de wagens aan bepaalde Euro normen moeten voldoen (impact bij een ongeval). De raamstijlen zijn versterkt, en mogen niet plooien bij een ongeval.
Voorbeeld - zie video
https://www.euroncap.com/nl/results/vw/golf/39844
Rechts heeft voorrang op een gelijkwaardige kruising. Heeft niks met binnen of buitten de bebouwde kom te maken. Tenzij er verkeerstekens op de weg of borden staan. Die gaan boven de normale 'rechts gaat voor' regel. En als er stoplichten staat, dan gaan die daar weer boven.ophetkantje schreef: ↑19 mei 2020 09:00 Hier wordt ik echt even verrast, Rechts heeft toch altijd voorrang pop een gelijkwaardige kruising, Heeft toch niets met binnen of buiten de bebouwde komt te maken? Zoals ik hierboven 2 keer lees, (in Nederland dan toch)
En bij mijn weten is gelijkwaardig, allebei verhard. Onverhard/verhard is geen gelijkwaardige kruising en dan heeft verhard voorrang
Live fast; die young. mijn blog
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
Precies Rob74 zo staat het ook en de wegenverkeerswet. Gelijkwaardig dan is er geen sprake van voorrangsregeling door borden en niet van onverhard verhard. En op dat moment moet je een bestuurder die van rechts komt voorrang verlenen, En een fietser is een bestuurder.
Ach, ik zeg ook maar wat
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14088
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat er een hele fietser in de A stijl kan klopt, maar heel veel breder zijn ze nou ook niet ze zijn niet drie keer zo breed. Het licht natuurlijk ook aan de hoek en snelheid. Als je pech hebt blijft bv een fietser continu achter je A stijl.
Er vergeet niet dat je ouder wordt
Als ik mijn neefje zie die net zijn rijbewijs heeft, die rijd zoveel makkelijker zeker in het donker bij regen.
Ik zeg het al tien jaar en de laatste twee jaar zie ik het eindelijk. Fietspaden die 20meter voor (of na) de rontonde oversteken waardoor je niet in 1 keer twee keuzes hoeft te maken als dat zo uitkomt.
Er vergeet niet dat je ouder wordt
![Smile :-)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Ik zeg het al tien jaar en de laatste twee jaar zie ik het eindelijk. Fietspaden die 20meter voor (of na) de rontonde oversteken waardoor je niet in 1 keer twee keuzes hoeft te maken als dat zo uitkomt.
-
- Forum-lid
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 06 sep 2016 13:49
Ik heb ooit een (bijna?-) aanrijding gehad op de grensovergang in Wyler. Die kruising is sowieso erg onoverzichtelijk, voorrangssituatie onduidelijk want vallend onder verschillende wetgevingen. De kruising heeft de vorm van een H, ik reed op de lange poot en van links kwam een bestelbus over de dwarsbalk van de H. Hij remde zo veel af dat ik dacht dat hij me had gezien. En toen reed ie toch door. Ik heb een keiharde klap op zijn voorruit moeten geven om te voorkomen dat hij over me heen reed. Het zou overigens nog een interessante juridische kwestie zijn geworden aangezien het exact op de grens gebeurde, maar liggende in het ziekenhuis of op het kerkhof had dat me waarschijnlijk minder geboeid. Gelukkig met de schrik en een duidelijk besef van mijn kwetsbaarheid als fietser vrijgekomen.
- devriesman
- Forum-lid
- Berichten: 517
- Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
- Locatie: Apeldoorn
Jullie trekken het gesprek de verkeerde kant op, het ging over rotondes.ophetkantje schreef: ↑19 mei 2020 09:22 Precies Rob74 zo staat het ook en de wegenverkeerswet. Gelijkwaardig dan is er geen sprake van voorrangsregeling door borden en niet van onverhard verhard. En op dat moment moet je een bestuurder die van rechts komt voorrang verlenen, En een fietser is een bestuurder.