Wielrenners in de Media (Geenstijl)
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Precies.
De ontwerprichtlijn (geen regel of wet) geeft aan om fietsers in de bebouwde kom op een roto de in de voorrang te zetten. Buiten de bebouwde kom uit de voorrang.
Het liefst binnen de bebouwde kom met een fietsstrook aan de rijstrook of met zeer smalle berm. Zit het fietspad separaat, met te grote afstand tov de rijbaan, hoort hij direct officieel niet meer bij de rotonde en is er sprake van allemaal gelijkwaardige kruispunten rondom de rotonde. Pin me er niet op vast maar volgens mij was dit bij meer dan 5m. Van de rijbaan af.
Buiten de bebouwde kom zullen fietsers toch vrijwel altijd op een losliggend fietspad zitten, vaak nog met een korte slinger voor, of halverwege de oversteek.
Maar nogmaals, het zijn slechts richtlijnen voor ontwerp van inrichten van wegen in Nederland.
De ontwerprichtlijn (geen regel of wet) geeft aan om fietsers in de bebouwde kom op een roto de in de voorrang te zetten. Buiten de bebouwde kom uit de voorrang.
Het liefst binnen de bebouwde kom met een fietsstrook aan de rijstrook of met zeer smalle berm. Zit het fietspad separaat, met te grote afstand tov de rijbaan, hoort hij direct officieel niet meer bij de rotonde en is er sprake van allemaal gelijkwaardige kruispunten rondom de rotonde. Pin me er niet op vast maar volgens mij was dit bij meer dan 5m. Van de rijbaan af.
Buiten de bebouwde kom zullen fietsers toch vrijwel altijd op een losliggend fietspad zitten, vaak nog met een korte slinger voor, of halverwege de oversteek.
Maar nogmaals, het zijn slechts richtlijnen voor ontwerp van inrichten van wegen in Nederland.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
En dan heb je ook nog een officiele regel dat fietsers gewoon voorrang hebben op auto's die bij een rotonde en normale wegen afslaan, ook al staan er haaientanden.
Heeft ermee te maken dat fietsers op zelfde weg rijden en de auto's afslaan.
Is trouwens ook de reden dat je fietspaden buiten bebouwde kom altijd zo'n leuke kronkel ziet maken om te zorgen dat fietspad opeens paar meter van weg afligt...
Maargoed als veel mensen verschil al niet snappen tussen verplicht en niet verplicht fietspad...
https://www.verkeerskunde.nl/vraag-en-a ... -vk-1-2014
Heeft ermee te maken dat fietsers op zelfde weg rijden en de auto's afslaan.
Is trouwens ook de reden dat je fietspaden buiten bebouwde kom altijd zo'n leuke kronkel ziet maken om te zorgen dat fietspad opeens paar meter van weg afligt...
Maargoed als veel mensen verschil al niet snappen tussen verplicht en niet verplicht fietspad...
https://www.verkeerskunde.nl/vraag-en-a ... -vk-1-2014
https://www.rijschoolpaulhermans.nl/haa ... t-verkeer/‘Bij een voorrangsrotonde met daaromheen een losliggend fietspad, zou dit fietspad dezelfde voorrangsregels hebben zodat afslaand verkeer vanaf de rotonde voorrang moet verlenen aan de fietser.
Bij ons in de buurt zijn veel rotondes met een afwijkende bebording zodat fietsers juist moeten wachten. Bij iedere hoek van de rotonde staan overal haaientanden en voorrangsborden voor de fietsers. Dan mag een auto toch doorrijden bij het afslaan? Volgens mijn dochters rijinstructeur moet je de fietser laten voorgaan bij het afrijden van de rotonde: rechtdoorgaand verkeer heeft voorrang, ook al staan er haaientanden. Klopt dat?
Antwoord: Otto van Boggelen, Fietsberaad
‘De rijinstructeur heeft een punt: het bord B6 betekent ‘verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg’. Maar dit gaat niet boven de regel ‘rechtdoor op dezelfde weg gaat voor’. Een rotonde (inclusief fietspad) is eigenlijk een eindeloze voorrangsweg. Zolang de afslaande automobilist op dezelfde weg is als de fietser, moet deze vrije doorgang geven aan fietsers die rechtdoor gaan.
Pas als de automobilist enkele meters op de zijweg heeft afgelegd, is hij voor een fietser een bestuurder op de kruisende weg. Dan moet de fietser voorrang verlenen als het bord B6 er staat. Maar om hoeveel meter het gaat is niet duidelijk. Voor de automobilisten en fietsers geldt daarom de basisregel: laat de ander voorgaan bij twijfel.’
Uit jurisprudentie rond voorrangswegen blijkt dat:
• het fietspad bij de rijbaan hoort wanneer de afstand van het fietspad tot de rijbaan 5 meter of minder bedraagt
• het fietspad niet tot de rijbaan hoort wanneer de afstand van het fietspad tot de rijbaan 10 meter of meer bedraagt.
Over het tussenliggende grijze gebied is nog geen jurisprudentie beschikbaar.
Op rotondes waar het fietspad dicht bij de rijbaan ligt en er haaientanden op het fietspad staan, regelen die haaientanden de voorrang dus alleen tussen fietsers en automobilisten die de rotonde oprijden. Gevolg is dat fietsers op de eerste helft van een oversteek wel voorrang hebben (op autoverkeer dat de rotonde afrijdt), maar op de tweede helft van de oversteek niet (autoverkeer dat de rotonde oprijdt, voorrang door haaientanden)
Wat je nu vaak ziet is dat de wegbeheerder de situatie binnen de bebouwde kom oplost door de haaientanden te plaatsen op de plaats waar men de rotonde verlaat(zie foto). Oneigenlijk gebruik van de haaientanden, maar wel duidelijk voor iedereen. Het blijft dus oppassen op fietsers en voetgangers bij het verlaten van een rotonde. De meeste weggebruikers weten niet hoe het zit en dan heb ik maar een advies; Geef je verstand voorrang!!!!!!!!!!
Vele rijden via de weg Wylerbaan naar de Oude Kleefsebaan ipv via de Hauptstrasse.aloisvonesterhazy schreef: ↑20 mei 2020 10:39 Ik heb ooit een (bijna?-) aanrijding gehad op de grensovergang in Wyler. Die kruising is sowieso erg onoverzichtelijk, voorrangssituatie onduidelijk want vallend onder verschillende wetgevingen. De kruising heeft de vorm van een H, ik reed op de lange poot en van links kwam een bestelbus over de dwarsbalk van de H. Hij remde zo veel af dat ik dacht dat hij me had gezien. En toen reed ie toch door. Ik heb een keiharde klap op zijn voorruit moeten geven om te voorkomen dat hij over me heen reed. Het zou overigens nog een interessante juridische kwestie zijn geworden aangezien het exact op de grens gebeurde, maar liggende in het ziekenhuis of op het kerkhof had dat me waarschijnlijk minder geboeid. Gelukkig met de schrik en een duidelijk besef van mijn kwetsbaarheid als fietser vrijgekomen.
Zwarte en Groene lijn is via fietspad en Rode via de weg waar je niet mag rijden met de fiets.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
Volgens Streetview is het laatste stukje fietspad vanaf Lagewald geen verplicht fietspad. Dus daar mag je op de rijbaan fietsen en de rode route volgen....
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
Nee, dat bord waarschuwt dat er fietsers van links of rechts kunnen komen....
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
Dit bord rechts van het fietspad bedoel ik
Ter hoogte van de Lagewald-afslag mag je inderdaad over de Wylerbaan fietsen. Vanaf de betreffende afslag is het naastgelegen fietspad immers niet-verplicht geworden (tot die afslag is het fietspad wél verplicht). Althans... als de getoonde Streetview-beelden uit juli 2009 overeenkomen met de huidige werkelijkheid.
Je kan wel merken dat het komkommertijd is :
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/267591/w ... -kilometer
Ok leuk rondje, maar zo speciaal is het nou ook weer niet.
En dan ook nog die opmerking het laatste stukje wordt wel zwaar want dan wordt het wat kouder.
Zeggen ze op een dag waar het nu nog ruim 20 graden is.
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/267591/w ... -kilometer
Ok leuk rondje, maar zo speciaal is het nou ook weer niet.
En dan ook nog die opmerking het laatste stukje wordt wel zwaar want dan wordt het wat kouder.
Zeggen ze op een dag waar het nu nog ruim 20 graden is.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25