Als jullie dit stuk uit Wikepedia gebruiken zal er geen onduidelijkheid meer zijn omtrent de term. Want iedereen weet natuurlijk dat Wikepedia altijd gelijk heeft.
)
Nichemarkt
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
Een nichemarkt, vaak ook aangeduid met alleen het woord niche, is een specifiek, afgebakend, bewerkbaar deel van een markt. Nichemarkten kennen minder concurrentie dan de hoofdmarkt; sommige nichemarkten kennen zelfs maar één aanbieder. De term niche komt oorspronkelijk uit de ecologie en refereert aan een specifiek leefgebied van een organisme.
Een onderneming die zich richt op een nichemarkt, levert een goed dat of dienst die niet door de partijen in de hoofdmarkt worden aangeboden. Een nichemarkt kan dan ook gezien worden als een erg specifiek omschreven groep potentiële klanten.
Een nichemarkt ontwikkelt zich doorgaans uit een reeds bestaande markt waarbinnen niet aan elke vorm van vraag tegemoetgekomen wordt door middel van passend aanbod.
Spelers binnen een nichemarkt zijn winstgevend juist doordat grotere spelers niet in de specifieke niche geïnteresseerd zijn, de competenties ontberen die voor de niche nodig zijn, of omdat zij zich zelfs niet bewust zijn van het bestaan van de niche. Ook kan het voorkomen dat een grotere speler zich niet inlaat met een nichemarkt om imago-redenen: de uitgevers van populaire gezinslectuur hebben soms wel eens een erotisch getint blaadje in hun assortiment, maar de extremere pornografische lectuur laten ze meestal over aan uitgeverijen die gespecialiseerd zijn in die niche.
De sleutel tot succes in het verkrijgen van een niche is om een nichemarkt te vinden waar de klanten ondanks hun specifieke kenmerken toch benaderbaar zijn (eventueel met behulp van innovatieve marketingstrategieën) en die nog niet door een gevestigde aanbieder geclaimd wordt.
[bewerken] Marketing in en voor nichemarkten
Niche-marketing is het proces van het vinden en bedienen van kleine, maar potentieel winstgevende marktsegmenten. Hiervoor zullen doorgaans specifieke producten en diensten ontworpen worden. Voor grote bedrijven zijn deze marktsegmenten doorgaans te klein om ze succesvol te kunnen ontwikkelen omdat er niet of slechts zeer beperkt schaalvoordelen te behalen zijn. Niche-marketeers zijn vaak afhankelijk van een hoge loyaliteit binnen hun markt om een winstgevend verkoopvolume te realiseren.
Ontvangen van "
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nichemarkt"