Het Grote China Topic (frames + onderdelen)
Had ik dit topic maar een maadje eerder eens doorgenomen.
Weer een belg hier die een Chinees frame (Flyxii FR-322) aangekocht heeft. Van China naar België gaat op nog geen 2 dagen. Waarna het dan meer als 3 weken bij de douane ligt.
Elke morgen vol spanning wachten en hopen dat je pakket aankomt... tot dan vanmorgen, eindelijk was hij daar. Maar toen werd er gevraagd doodleuk 340 EUR op te hoesten voor een pakket met een waarde van 360 EUR (inc verzending).
Ik ontving een 3 weken terug zo'n brief van de douane met de vraag om papieren voor inklaring. Diezelfde dag nog mail ik ze door (maandag). Op donderdag nog steeds geen antwoord of pakket, dus ik mail nog eens om te vragen of alles OK is. Vrijdag mailtje terug gehad, pakket zou in de komende dagen geleverd worden. Weer elke morgen lekker wachten, donderdag nog steeds niet. Ik bel naar de post en daar zien ze dat het pakket nog niet eens is ingeklaard. Nogmaals gemailed met alle nodige documenten. Volgende dag opnieuw een mailtje dat het in orde is en het pakket in de komende dagen geleverd zou worden.. ja lekker hoor.. Uiteindelijk kwam het dan wel vanmorgen.
Maar goed, wat nu met die anti-dumping taks? Ik zie dat er in de UK/NL heel laks met wordt omgesprongen. Heb zelf ook heel de TARIC tabel liggen doornemen, en daaruit blijkt dat als het minder als 300 frames/maand zijn dat je die dumping taks niet hoeft te betalen..
Mooi is dat, maar ja, hoe doe ik de douane dat inzien zodat ze mijn zending even herberekenen? Ik vrees dat ze helemaal niet gaan doen: super onbehulpzaam, niet te bereiken dienst, die voor alles lekker zijn tijd neemt. Mijn geduld is op.
Weer een belg hier die een Chinees frame (Flyxii FR-322) aangekocht heeft. Van China naar België gaat op nog geen 2 dagen. Waarna het dan meer als 3 weken bij de douane ligt.
Elke morgen vol spanning wachten en hopen dat je pakket aankomt... tot dan vanmorgen, eindelijk was hij daar. Maar toen werd er gevraagd doodleuk 340 EUR op te hoesten voor een pakket met een waarde van 360 EUR (inc verzending).
Ik ontving een 3 weken terug zo'n brief van de douane met de vraag om papieren voor inklaring. Diezelfde dag nog mail ik ze door (maandag). Op donderdag nog steeds geen antwoord of pakket, dus ik mail nog eens om te vragen of alles OK is. Vrijdag mailtje terug gehad, pakket zou in de komende dagen geleverd worden. Weer elke morgen lekker wachten, donderdag nog steeds niet. Ik bel naar de post en daar zien ze dat het pakket nog niet eens is ingeklaard. Nogmaals gemailed met alle nodige documenten. Volgende dag opnieuw een mailtje dat het in orde is en het pakket in de komende dagen geleverd zou worden.. ja lekker hoor.. Uiteindelijk kwam het dan wel vanmorgen.
Maar goed, wat nu met die anti-dumping taks? Ik zie dat er in de UK/NL heel laks met wordt omgesprongen. Heb zelf ook heel de TARIC tabel liggen doornemen, en daaruit blijkt dat als het minder als 300 frames/maand zijn dat je die dumping taks niet hoeft te betalen..
Mooi is dat, maar ja, hoe doe ik de douane dat inzien zodat ze mijn zending even herberekenen? Ik vrees dat ze helemaal niet gaan doen: super onbehulpzaam, niet te bereiken dienst, die voor alles lekker zijn tijd neemt. Mijn geduld is op.
-
- Forum-lid
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 05 aug 2012 20:14
Dit is niet de douane zelf maar Bpost die de afhandeling doet. Vergeet maar dat je die anti dumping rechten nog terug krijgt. Bij minder dan 300 stuks moet je een vergunning speciale bestemming hebben om geen anti dumping te betalen.;;;;;;;;;;
En waarom moeten onze noorderburen of onze eilanders dan geen vergunning hebben? Dit is toch een regelgeving die voor de gehele EU geldt.
Of is België de uitzondering? Net zoals op de autokeuring, waarvoor ze hier ook op elk belachelijk ding tekeer gaan. Band 5mm te breed of te hoog? Nou, mooi afgekeurd dan.. steek maar nieuwe banden.
Of is België de uitzondering? Net zoals op de autokeuring, waarvoor ze hier ook op elk belachelijk ding tekeer gaan. Band 5mm te breed of te hoog? Nou, mooi afgekeurd dan.. steek maar nieuwe banden.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1160
- Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28
Ik weet niet precies wat de regelgeving is, maar wel wat een algemene regel in de EU is. Zij kunnen namelijk op verschillende manieren harmonisatie technieken toepassen.
1) Totale harmonisatie = EU bepaalt regelgeving waar alle landen aan moeten voldoen. Regelgeving is dan ook de nationale standaard.
2) Minimum harmonisatie= EU bepaalt ondergrens, waaraan moet worden voldaan. De landen kunnen zelf kiezen om strenger te volgen dan wat de EU heeft bepaald.
3) Gedeeltelijke harmonisatie = EU bepaalt gedeeltes en landen bepalen gedeeltes zelf.
Ik gok dat er door de EU in deze situatie is gekozen voor een minimum harmonisatie, en dat België strengere standaards wil hanteren. Misschien doordat de fietsen industrie in België een stuk groter is dan in Nederland.
1) Totale harmonisatie = EU bepaalt regelgeving waar alle landen aan moeten voldoen. Regelgeving is dan ook de nationale standaard.
2) Minimum harmonisatie= EU bepaalt ondergrens, waaraan moet worden voldaan. De landen kunnen zelf kiezen om strenger te volgen dan wat de EU heeft bepaald.
3) Gedeeltelijke harmonisatie = EU bepaalt gedeeltes en landen bepalen gedeeltes zelf.
Ik gok dat er door de EU in deze situatie is gekozen voor een minimum harmonisatie, en dat België strengere standaards wil hanteren. Misschien doordat de fietsen industrie in België een stuk groter is dan in Nederland.
CANNONDALE SuperSix EVO sram red
Kan wel eens kloppen, maar als iedereen er zo het gokken naar heeft en niemand me exact kan vertellen hoe het zit.. dan is het toch sterk dat ze bij de douane dan zeggen "Ja je moest jezelf maar goed informeren. Zo iets had je kunnen weten!".. terwijl in realiteit geen enkele consument er weet van heeft.
Ook een beetje onrechtvaardig zelfs om in UK en NL dan wel een vlotte toestroom van Chinese onderdelen binnen te laten.
Wat nog sterker is is de lijst met bedrijven die een vrijstelling hebben tegen die anti-dumping wetgeving. Grote spelers als Norta, Oxford en Eddy Merckx, Canyon, .. staan erop. Zij mogen dus zoveel Chinese spullen halen als ze willen en ze voor massas winst weer verkopen... in een markt die toch netjes wordt bescherm door de EU.
Regelgeving om de rijke Europeaan nog rijker te maken dus?
Ook een beetje onrechtvaardig zelfs om in UK en NL dan wel een vlotte toestroom van Chinese onderdelen binnen te laten.
Wat nog sterker is is de lijst met bedrijven die een vrijstelling hebben tegen die anti-dumping wetgeving. Grote spelers als Norta, Oxford en Eddy Merckx, Canyon, .. staan erop. Zij mogen dus zoveel Chinese spullen halen als ze willen en ze voor massas winst weer verkopen... in een markt die toch netjes wordt bescherm door de EU.
Regelgeving om de rijke Europeaan nog rijker te maken dus?
-
- Forum-lid
- Berichten: 1160
- Lid geworden op: 16 jan 2010 20:28
Punt is dat dit altijd op gaat, dit geldt ook in strafrechtzaken, het kennen van de wet is ook iets heel bijzonders. Het gaat niet zo zeer om dat je weet wat in elk wetboek staat, het gaat meer om dat je weet wat de wetten waarmee jij in aanraking komt betekenen. Dit kan soms ook moeten door een advocaat raad te plegen. Het is dus niet zo dat omdat jij het niet wist het maar niet moet worden toegepast.Daviddk0 schreef:"Ja je moest jezelf maar goed informeren. Zo iets had je kunnen weten!".. terwijl in realiteit geen enkele consument er weet van heeft.
Hier in Nederland valt het soms ook tegen met vlotheid als ik dat hier zo lees. Verder vind ik het een beetje een flauwe opmerking, want dat is net zoiets dat je in Duitsland zo hard mag als je zelf wil op de snelweg en hier in Nederland maar 130 maximaal mag (sommige stukken minder). Vergeet niet dat de leden van de EU nog altijd Soevereine staten zijn en dat de EU geen universele wetgever is.Daviddk0 schreef: Ook een beetje onrechtvaardig zelfs om in UK en NL dan wel een vlotte toestroom van Chinese onderdelen binnen te laten.
Dit lijkt mij nogal logisch, want de anti-dumping wetgeving is bedoeld om de eigen markt te beschermen. Ergo, de bedrijven binnen de EU oplaten draaien voor de anti-dumping wetgeving is dan nogal dom, aangezien je ze dan meer de kosten opjaagt.Daviddk0 schreef: Wat nog sterker is is de lijst met bedrijven die een vrijstelling hebben tegen die anti-dumping wetgeving. Grote spelers als Norta, Oxford en Eddy Merckx, Canyon, .. staan erop. Zij mogen dus zoveel Chinese spullen halen als ze willen en ze voor massas winst weer verkopen... in een markt die toch netjes wordt bescherm door de EU.
CANNONDALE SuperSix EVO sram red
Het kromme aan de hele zaak is dat bedrijven hun hele productie naar China brengen (waar men werkt voor 'een loempia in de week') en dat als een particulier een frame in China koopt, hij door de dumpingtaks wordt gepakt 'om de binnenlandse markt te beschermen'.
In Duitsland is trouwens ook geen dumpingtaks.
Weet al iemand hoe die taks wordt berekend?
In Duitsland is trouwens ook geen dumpingtaks.
Weet al iemand hoe die taks wordt berekend?
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16481
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
De zoekfunctie op dit forum durft al eens haperen maar als je "dumpingtaks" intikt kom je al een heel eind.embee64 schreef:..............
In Duitsland is trouwens ook geen dumpingtaks.
Weet al iemand hoe die taks wordt berekend?
Wat ik ergens in dit topic heb gelezen:
Totaal te betalen:
http://www.fiets.nl/forum/search.php?ke ... umpingtaksAankoopbedrag * 46 % dumpingtaks + 70 euro invoerrechten + 25 euro diverse kosten + 21 % BTW op voorgenoemde bedrag.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Zo gister eindelijk mijn frame en onderdelen mogen ontvangen (2 mei besteld).
Helaas wel invoer over moeten betalen en maar gewoon eerlijk paypal factuur overhandigd dus of ik nog even 158 euro wou aftikken waarmee de totale kosten voor frame, voorvork, stuur en zadelpen, stuur, bidon houders op 700 euro uit komt.
Gaat om een frame met een BBright BB. Bij het frame zat een gineyea BB waarvan ik twijfel of ik die wil gebruiken. Sowieso staat er niet op welke cranks er op kunnen maar ik ga er maar even vanuit dat hij voor 24mm cranks is. Wat zouden alternatieve BBright BB zijn die goed werken met shimano (ultegra 6800) ? ik wil het liefst wegblijven bij adapters om kraakjes etc te vermijden.
Helaas wel invoer over moeten betalen en maar gewoon eerlijk paypal factuur overhandigd dus of ik nog even 158 euro wou aftikken waarmee de totale kosten voor frame, voorvork, stuur en zadelpen, stuur, bidon houders op 700 euro uit komt.
Gaat om een frame met een BBright BB. Bij het frame zat een gineyea BB waarvan ik twijfel of ik die wil gebruiken. Sowieso staat er niet op welke cranks er op kunnen maar ik ga er maar even vanuit dat hij voor 24mm cranks is. Wat zouden alternatieve BBright BB zijn die goed werken met shimano (ultegra 6800) ? ik wil het liefst wegblijven bij adapters om kraakjes etc te vermijden.
Ik heb een carbon frame en wielen bij Greatkeen gekocht. Ik heb de fiets nu ongeveer 2 maanden in bezit, 1000KM verder en 4 keer de Alpe D'Huez beklommen. Kleine kanttekening was dat ik niet beked was met carbon wielen en dalen in de bergen en heb daarom aluminium velgen gebruikt voor de Alpe d'Huez. Al met al kan ik dus zeggen dat de fiets prima bevalt. Ik zit echter met 1 dingetje en dat is dat mijn inserts in het frame waar de bidonhouders op zijn gemonteerd alle 4 zijn los getrild. Heeft hier iemand een goede oplossing voor? Ik heb al Loctite geprobeerd maar dat hielp helaas niet.
De 4 bevestigingen voor de bidonhouders zijn er met een blindklinkmoer-tang erin gezet. Als nu deze blindklinkmoeren
zodanig los zitten dat je de bevestigingsboutjes van je bidonhouders niet meer vast krijgt gedraaid, moet je met een dergelijke tang ze iets natrekken. Iets natrekken. tang verwijderen en met boutje proberen of de blindklinkmoer vastzit.
Indien nog los, procedure herhalen, net zolang tot wel vast.
Al meerdere keren gedaan, ook als bijvoorbeeld een bevestiging vergeten is.
zodanig los zitten dat je de bevestigingsboutjes van je bidonhouders niet meer vast krijgt gedraaid, moet je met een dergelijke tang ze iets natrekken. Iets natrekken. tang verwijderen en met boutje proberen of de blindklinkmoer vastzit.
Indien nog los, procedure herhalen, net zolang tot wel vast.
Al meerdere keren gedaan, ook als bijvoorbeeld een bevestiging vergeten is.