Aanpassingen afmontering bij aanschaf nieuwe gravelfiets
Misschien ook ter overweging: wanneer je 3 maanden weg bent, wil je onderweg misschien ergens wandelen, een supermarkt in, museum bezoeken, terrasje pakken.
Persoonlijk stal ik dan liever een lower profile fiets met een slotje dan een 7k+fiets op het dorpsplein.
Persoonlijk stal ik dan liever een lower profile fiets met een slotje dan een 7k+fiets op het dorpsplein.
Dat is een Diverge STR, die heeft naast geen front derriepunten o.a. ook geen montagepunten achter voor spatborden.wasbeer2006 schreef: ↑30 nov 2023 18:48 MM de diverge die ik hier heb hangen heeft dat iig niet. zie foto
10-33 icm 43/30 voor ging mijn voorkeur idd ook al naar uit. Ik heb deze verdeling ook vergeleken met m'n huidige racefiets en tov een 1by setup in de https://www.ritzelrechner.de/?GR=DERS&K ... 3&UF2=2230 en kwam er 't best mee uit.scottwilko schreef: ↑30 nov 2023 18:28 dan zou ik dus maximaal de 10-33 cassette adviseren.
Verder is het altijd zo, dat hoe meer elektronica, hoe meer kans op uitval daarvan. Dat betekent natuurlijk niet dat je hier niet voor kunt kiezen op een vakantiefiets. Op vakantie uitzoeken hoe een probleem op te lossen is ook een mooi verhaal achteraf.
Ik heb een zeer gedetailleerd beeld van wat ik mee ga nemen, een volledige paklijst is zo goed als opgesteld, aan de 15 kg zal ik niet komen. Noorwegen is inderdaad het doel, maar wel in de zomermaanden waarbij het klimaat zeer mild is. Dorpen liggen in het uiterste geval op z'n hoogst 30-40km uit elkaar in het noorden. Geen gigantisch lompe tassen maar een Tailfin Aeropack met zijtassen, stuurtas, optioneel lichte voorvorktassen en/of frametas. Komende maanden al het spul rustig aanschaffen.
Het maximale hellingspercentage wat ik tegen ga komen zal zo'n 12% zijn en de klimmen ong tot 400-500 meter. Volgens mij moet dat op dat moment met een 30t x 33t achter wel te doen zijn, zelfs met de extra kilo's. Maar ik heb dan ook nog een hele winter om me daar binnen op de indoortrainer op voor te bereiden En ik zal voordien al wel een paar dagen gaan testrijden door het zwarte Woud.
Het is ook de toon die de muziek maakt.daniel1975 schreef: ↑30 nov 2023 19:411. Heel grappig: er zitten hier mensen die op bikepacking al meer ervaring hebben vele anderen ooit in hun leven gaan halen. Wellicht slim om hun ervaringen in elk geval even door je heen te laten zakken.
Uiteindelijk hoop ik dat rond het genoemde bedrag ook te hebben, daarbij zouden de praktijkervaringen in het onderhandelen, waar mijn oorspronkelijke vraag in de OP over ging, met name handig bij zijn.2. Zitten hier op het forum (en in dit topic) ruim voldoende mensen met fietsen boven de 7k. Niks mis mee, doe er zelf ook aan mee. Maar voor dat geld wil ik wel een fiets die aan mijn wensen voldoet.
Met een de 1by Eagle heb je 500% range en met een 2by 43/30 icm 10-33/36 heb je 473/516% range, bijna hetzelfde, maar meer vrijheid in cadans, waar ik dus persoonlijk veel waarde aan hecht.3. Je observatie is correct (sprongen zijn groot), maar je conclusie precies verkeerd. Juist als je 1000-en km’s gaat fietsen in geaccidenteerd terrein heb je alleen maar voordeel van die range.
Foto's en een verslagje zullen er tzt zeker wel komen, don't worry.
Ik vond de OP al behoorlijk lang, ik heb de fiets zelf heel kort benoemd maar kreeg in de opvolgende reacties de volle focus (en dan met name de prijs en wat men daar van vindt), terwijl de vraag over praktijkervaringen en de omgang met beprijzing van de aan te passen onderdelen ging.
Het gaat alleen over de fiets,niet wat je zelf kan vervangen en het doel waarom je deze fiets voor ogen hebt welke ervaring je hebt om meerdere dagen onderweg te zijn.r0g3r schreef: ↑30 nov 2023 20:14Ik vond de OP al behoorlijk lang, ik heb de fiets zelf heel kort benoemd maar kreeg in de opvolgende reacties de volle focus (en dan met name de prijs en wat men daar van vindt), terwijl de vraag over praktijkervaringen en de omgang met beprijzing van de aan te passen onderdelen ging.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
Wat heeft iedereen hier toch tegen electronisch schakelen ?
Ik rijd op al mijn fietsen met di2 of axs en zou niet meer zonder willen.
En malleur tja, genoeg keren gehad dat een versnellingskabel afbrak/scheurde in shifter ofzo. Wat bij electronisch schakelen niet gaat gebeuren.
Ok op tijd opladen, maar dat is niet zo heel moeilijk.
En niet op een nieuwe fiets meteen die km's gaan maken maar eerst zorgen dat alles goed zit.
Zakkende zadelpen, schijfremmen die niet goed ontlucht zijn (doe mij maar remblokjes, onderweg makkelijker zelf te fixen) zijn zaken waar je eerder last van gaat hebben dan dat schakelen ermee stopt naar mijn mening/ervaring.
Ik rijd op al mijn fietsen met di2 of axs en zou niet meer zonder willen.
En malleur tja, genoeg keren gehad dat een versnellingskabel afbrak/scheurde in shifter ofzo. Wat bij electronisch schakelen niet gaat gebeuren.
Ok op tijd opladen, maar dat is niet zo heel moeilijk.
En niet op een nieuwe fiets meteen die km's gaan maken maar eerst zorgen dat alles goed zit.
Zakkende zadelpen, schijfremmen die niet goed ontlucht zijn (doe mij maar remblokjes, onderweg makkelijker zelf te fixen) zijn zaken waar je eerder last van gaat hebben dan dat schakelen ermee stopt naar mijn mening/ervaring.
Ik heb er niks tegen (zelf ook meedere fietsen mee). Maar als je gaat bike packen lijkt het mij niet de beste keuze. Daarmee zeg ik niet dat het niet kan.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13826
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Je kan prima 2by gaan rijden, maar de kleinere stappen zullen je tegenvallen, je rijd namelijk heel veel op de linkerkant van de cassette en daar zijn de stappen bijna net zo groot.
Het is gewoon een persoonlijke keuze. Het is niet goed of fout, ik heb hetzelfde gedacht met de eerste keer van een triple naar 1x op de mtb, dat leek me ook verschrikkelijk, maar na 2km vond ik het al heerlijk.
Daarnaast denk ik dat 30/36 met bike parking echt te weinig is. Ik zou echt zorgen voor iets als 34(of36)/50.
Het is gewoon een persoonlijke keuze. Het is niet goed of fout, ik heb hetzelfde gedacht met de eerste keer van een triple naar 1x op de mtb, dat leek me ook verschrikkelijk, maar na 2km vond ik het al heerlijk.
Daarnaast denk ik dat 30/36 met bike parking echt te weinig is. Ik zou echt zorgen voor iets als 34(of36)/50.
Wat ik niet begrijp is dat je deze vraag niet bij de fietsenmaker neerlegt?
Ik ken genoeg vrienden die hun fiets meteen hebben laten verbouwen. Was een service van de zaak. Alleen je betaalt uiteraard wel meerwaarde voor de upgrade(s) (van rival naar force)
Discussie over elektronisch begrijp ik enigszins maar ik zou het anno 2023 prima aandurven.
Overigens vraag ik mij af waarom @havana dan juist de keuze zou maken voor Shimano ipv Sram. Ik zou dus precies het tegenovergestelde kiezen.
Als een di2 leeg is kan je niks, bij sram kan je nog accu wisselen (en eventueel derde meenemen)
Qua stevigheid zal het elkaar echt niet ontlopen.
Ik ken genoeg vrienden die hun fiets meteen hebben laten verbouwen. Was een service van de zaak. Alleen je betaalt uiteraard wel meerwaarde voor de upgrade(s) (van rival naar force)
Discussie over elektronisch begrijp ik enigszins maar ik zou het anno 2023 prima aandurven.
Overigens vraag ik mij af waarom @havana dan juist de keuze zou maken voor Shimano ipv Sram. Ik zou dus precies het tegenovergestelde kiezen.
Als een di2 leeg is kan je niks, bij sram kan je nog accu wisselen (en eventueel derde meenemen)
Qua stevigheid zal het elkaar echt niet ontlopen.
Bij di2 hang je gewoon even de lader eraan en door. (maar dan heb je echt niet opgelet als hij tijdens rijden leeg is)
Bij bikepacking kan je usb kabeltje meenemen die je aan powerbank hangt. (ipv volledige lader)
Zoiets :
https://nl.aliexpress.com/item/10050057 ... 21%21%4021
Bij bikepacking kan je usb kabeltje meenemen die je aan powerbank hangt. (ipv volledige lader)
Zoiets :
https://nl.aliexpress.com/item/10050057 ... 21%21%4021
Ik heb al 2 keer in Noorwegen, in de zomer, meerdere weken te maken gehad met bewolking op 500 à 800m, max 10º tot 15º en veelvuldige regen. Ook sneeuw boven 1000m. Zeer mild zou ik het klimaat zeker niet noemen, boven de 1000m voelt als boven de 2000m in de Alpen. Ik zou naar Noorwegen in de zomer dezelfde kledij meenemen als naar Spanje in de winter.
Je mag niet de fout maken een eenmalige inspanning te vergelijken met een continue inspanning, die hellingen gaan niet stoppen. Tevens ben je maar even zo fris als thuis, vermoeidheid weegt zwaar door, zeker op het einde van de dag. In feite zouden je versnellingen zo moeten uitkomen dat je de doorsnee helling in D2 kan rijden, soms komt er gewoon niet meer uit.
Die 10-33 heeft veel te kleine stappen, daar zou ik heel de tijd met 2 stappen in één keer zitten schakelen. Voor mij is een 11 speed 11-42 ideaal qua stappen in het buitenland.
Ik zou inderdaad op voorhand oefenen, dat moet helemaal niet in het Zwarte Woud, een rondje Ardennen of Eifel zal je al veel vertellen. De routes van bikepacking.com in die buurt zijn wel te zwaar voor een Diverge (best MTB), je zult zelf wat moeten verzinnen.