Re: Build: Waltly Titanium
Geplaatst: 30 sep 2024 09:26
Hoppa!
Mijn Waltly is opgebouwd en heeft een eerste testrit gehad. Ik ben wel tevreden met hoe het is geworden allemaal, en het reed ook prima. De kortere wielbais leek duidelijk merkbaar, en maakte dat de fiets lichter voelde dan hij is (in werkelijkheid scheelt het niet veel met mijn Litespeed). Misschien nog wat kleine aanpassingen aan de positie van de shifters en zadelhoogte, maar that's it. Op de langere termijn, als de fiets zich bewezen heeft, zou ik een rode headset (Chris King aeroset 3?) en een volledig geïntegreerde cockpit wel mooi vinden, maar niet voor nu.
Ik ben verder geen noemenswaardige problemen meer tegengekomen bij het bouwen. De remmontagepunten op de vork zien er niet super clean uit, maar de remmen lopen vrij dus geen probleem daar bij mij.
Build list:
Mijn Waltly is opgebouwd en heeft een eerste testrit gehad. Ik ben wel tevreden met hoe het is geworden allemaal, en het reed ook prima. De kortere wielbais leek duidelijk merkbaar, en maakte dat de fiets lichter voelde dan hij is (in werkelijkheid scheelt het niet veel met mijn Litespeed). Misschien nog wat kleine aanpassingen aan de positie van de shifters en zadelhoogte, maar that's it. Op de langere termijn, als de fiets zich bewezen heeft, zou ik een rode headset (Chris King aeroset 3?) en een volledig geïntegreerde cockpit wel mooi vinden, maar niet voor nu.
Ik ben verder geen noemenswaardige problemen meer tegengekomen bij het bouwen. De remmontagepunten op de vork zien er niet super clean uit, maar de remmen lopen vrij dus geen probleem daar bij mij.
Build list:
- Waltly frame:
stack 602mm, reach 368mm --> relatief lange benen en niet lenig
seat tube ∅34.9mm (voor 31.6mm zadelpen), 580mm lang
headtube ∅50mm, 180mm lang
1780g exclusief aanhangsels --> niet heel licht geworden dus, maar dat was niet per se het doel - Vork: via Waltly (430g onafgezaagd, daarna niet meer gewogen)
- Groepset: Shimano Ultegra R8170, 172,5mm cranks, 50-34 compact, 11-30 cassette
- Wielen: Zelfgebouwde wielset (Duke Baccara, DT-Swiss 350; Komen over van de Litespeed, alleen ander ventiel gestoken)
- Pedalen: Favero Assioma DUO (Komen over van de Litespeed, die waarschijnlijk de sps's van Favero gaat krijgen)
- Headset: FSA NO.13/12B/44/CR (deze bleek lastig te vinden; moest uiteindelijk van een custom frame bouwer uit Californië komen)
- Stem: FSA ACR NS 100mm
- Stuur: FSA Energy Compact, 420mm (zelfde als op mijn Litespeed)
- Bottom bracket: Praxis T47 external
- Zadelpen: FSA SL-K ITC SB20/10, 31.6mm (had ik nog liggen, mijn Litespeed heeft ook 31.6mm)
- Bidonhouders: Silca Titanium
- Zadel: SQlab ergowave active (had ik nog liggen)
- Rode zadelklem en UDH derailleurhanger van Burqtec
- Computermount: Aliexpress ZTTO
- Stuurlint: nog nog Aliexpress, wordt vervangen wanneer ik blij ben met de positie
Totaalgewicht inclusief pedalen: ~9.1kg