Neen, wel al uitgebreid mee test gereden. En tot voor enkele jaren terug geregeld in het gezelschap gereden van GS'en. Ik rijd zelf een Triumph Speed Triple.
Verzameltopic: Vering op je gravelbike
https://www.motor-forum.nl/ en hier weer verder over gravelbikes met of zonder vering
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4704
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Vering op de gravelbike is een beetje een vergelijkbare discussie als full suspension op een mtb in mijn ogen. Het levert duidelijk meer comfort op zodat je langer kunt fietsen. Of je kunt lastigere passages makkelijker fietsen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13730
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
De vraag is denk ik meer waar je de scheiding legt.
Persoonlijk zou ik op een gravelbike geen MTB type vering willen.
Dan zou ik een MTB pakken en er een krom stuur opzetten. Dat kan je dan weer supergravel noemen.
Wat zijn de voorwaarden wanneer het een gravelbike is?
-Geen vering?
-Krom stuur?
-Weg groep/verzet?
-Banden tot max 45mm?
-Dropper?
etc.
Persoonlijk zou ik op een gravelbike geen MTB type vering willen.
Dan zou ik een MTB pakken en er een krom stuur opzetten. Dat kan je dan weer supergravel noemen.
Wat zijn de voorwaarden wanneer het een gravelbike is?
-Geen vering?
-Krom stuur?
-Weg groep/verzet?
-Banden tot max 45mm?
-Dropper?
etc.
- CampaYolo
- Forum-lid
- Berichten: 618
- Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54
- Locatie: Daar waar Brabant Zeeland kust
vergeet het knotje niet.
Vermoedelijk kunnen we nog wel een paar jaar doorgaan met deze discussie.
10 jaar geleden hadden veel "wielrenners" een 26"hardtail MTB om in de winter wat toertochten te rijden.
Is dat een eigen leven gaan leiden of moeten we de gravelscene daar los van zien?
(ja, ja. Ik weet het, de gravelscene is uit Amerika over komen waaien. Maar voor zover ik het mij herinner de MTB scene ook en er zijn veel overeenkomsten)
Ik heb zelf een HT MTB om singletracks mee te rijden. 90% van de tijd staat de voorvork "gelocked"
muv de Ardennen en zuid Limburg. Dat is op routes waar ik nooit met een gravelbike zou willen rijden.
Daarnaast heb ik een zeer eenvoudige crossfiets waarmee ik ga gravellen, in de winter door het slijk ga en soms een singletrack mee pak.
Dat is niet altijd even comfortabel, technisch kan ik het iedereen aanbevelen.
Ik zou daar nooit een bikepack vakantie mee gaan doen.
De simpele stelling of je vering op een grindfiets nodig hebt is wellicht te kort door de bocht.
De vraag is wat je met je gravelbike wil gaan doen. Voor de meesten hier is het overbodig, dat durf ik wel te stellen.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.
Maar als morgen, met de nodige publiciteit en de uiteraard verplichte en onafhankelijke testresultaten, de premium merken hun gravel (top)modelletjes gaan uitrusten met veertjes, dan hebben we die en masse ook nodig hoor, zelfs voor over de genivelleerde grindwegen te rijden.
Een jaar of tien geleden zijn we zandwegen en andere kleine weggentjes gaan gebruiken voor tochten, zoals we die al heel lang op de racefiets rijden. Dus lang rechtuit en al toerende om je heen kijken. Dat noemen we gravelbiken.
Een jaar of dertig zijn we op fietsen met dikke banden rondjes gaan rijden door het bos. Op zondag, sprinten van bocht naar bocht. Rechte stukken, haakse bochten. Dat zijn we mountainbiken gaan noemen.
Ergens zit er inmiddels overlap tussen die twee.
Een jaar of dertig zijn we op fietsen met dikke banden rondjes gaan rijden door het bos. Op zondag, sprinten van bocht naar bocht. Rechte stukken, haakse bochten. Dat zijn we mountainbiken gaan noemen.
Ergens zit er inmiddels overlap tussen die twee.
hun fietsen.
- CampaYolo
- Forum-lid
- Berichten: 618
- Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54
- Locatie: Daar waar Brabant Zeeland kust
Ik fietste op mijn gazelle elke dag 15km heen en weer naar de mavo. Geen flikker aan, wel gezellig. Tot ik op vakantie op een MTB ben gestapt. Een jaar later reed ik in het veld.BertL schreef: ↑30 okt 2024 16:56 Een jaar of tien geleden zijn we zandwegen en andere kleine weggentjes gaan gebruiken voor tochten, zoals we die al heel lang op de racefiets rijden. Dus lang rechtuit en al toerende om je heen kijken. Dat noemen we gravelbiken.
Een jaar of dertig zijn we op fietsen met dikke banden rondjes gaan rijden door het bos. Op zondag, sprinten van bocht naar bocht. Rechte stukken, haakse bochten. Dat zijn we mountainbiken gaan noemen.
Ergens zit er inmiddels overlap tussen die twee.
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.
Uiteindelijk gaat het er toch alleen maar om wat je zelf wilt. Je kunt prima gravellen zonder vering. Je kunt ook prima gravellen met. Er is geen moeten of noodzaak.
Leven en laten leven
Leven en laten leven