Fietsregio voor tienerzoon
Mijn vrouw en ik hadden het toevallig tijdens een wandeling over dit verschijnsel.
Zelf fietste ik op m'n veertiende de Grossglocknerpas op. Zonder livetracker!
Mijn vader had gekoerst en zag dat ik geen domme dingen op de fiets deed.
Ik reed thuis als training ook gewoon een rondje Rotterdam-Katwijk en het is maar de vraag of op vakantie dan ineens gevaarlijker is?
Een ongeluk kan hier ook gebeuren en een keer verdwalen is goed voor een kind. Als je tegenwoordig met die smartphones überhaupt nog kan verdwalen.
Overigens was bij mij thuis de vrijheid heel selectief. Op veel andere punten werd ik enorm betutteld wat ook tot een definitieve breuk heeft geleid. Teveel betutteling en controle kan wel eens heel onhandig uitpakken.
Mijn vrouw en kwamen - geïnspireerd door de omgeving waar ze als tiener had doorgebracht - toch wel tot de conclusie dat het einde van de rubberstoeptegelmaatschappij nog lang niet in zicht is.
We zagen ook dat je aan dit onderwerp heel lelijk je vingers kan branden. Dus op feestjes en bij de koffiemachine op kantoor ga ik het graag uit de weg met de opmerking:
Een vogel in een kooi gaat misschien wel lekker zingen maar nooit mooi vliegen.
Zelf fietste ik op m'n veertiende de Grossglocknerpas op. Zonder livetracker!
Mijn vader had gekoerst en zag dat ik geen domme dingen op de fiets deed.
Ik reed thuis als training ook gewoon een rondje Rotterdam-Katwijk en het is maar de vraag of op vakantie dan ineens gevaarlijker is?
Een ongeluk kan hier ook gebeuren en een keer verdwalen is goed voor een kind. Als je tegenwoordig met die smartphones überhaupt nog kan verdwalen.
Overigens was bij mij thuis de vrijheid heel selectief. Op veel andere punten werd ik enorm betutteld wat ook tot een definitieve breuk heeft geleid. Teveel betutteling en controle kan wel eens heel onhandig uitpakken.
Mijn vrouw en kwamen - geïnspireerd door de omgeving waar ze als tiener had doorgebracht - toch wel tot de conclusie dat het einde van de rubberstoeptegelmaatschappij nog lang niet in zicht is.
We zagen ook dat je aan dit onderwerp heel lelijk je vingers kan branden. Dus op feestjes en bij de koffiemachine op kantoor ga ik het graag uit de weg met de opmerking:
Een vogel in een kooi gaat misschien wel lekker zingen maar nooit mooi vliegen.
Grappig, omdat er vroeger geen mogelijkheden waren, moeten we er nu ook maar niets mee doen. Dan poepten we nu nog in een gat in de grond . Als ik als 53-jarige op pad ben op vakantie (zeker gezien mijn ervaringen, vind ik het wel handig als ze me terug kunnen vinden, in Nederland ook trouwens). Als die mogelijkheden er zijn, kun je die toch gebruiken? Bij fietsen vind ik dat geen slecht idee. Bij een hoop andere dingen vind ik het wel een slecht idee. Je kan niet alles controleren, en dat moet je niet willen, maar selectief en doordacht inzetten, ja.
Maar zeggen, vroeger was het er niet, en daarom hoeft het nu ook niet. Dan kunnen we de airbags ook uit de auto schroeven. Want vroeger reed je je jezelf gewoon dood. En al die onderzoeken om ziektes te genezen hoeven ook niet. Hadden we vroeger ook niet. Vroeger ging je er gewoon aan dood. Dat heet vooruitgang, en die is soms nuttig en soms minder nuttig. Maar afserveren omdat we het vroeger ook niet hadden? Vroeger hadden we geen drempels, maar hadden we kuilen
Terug naar fietsregio's: fietsen kan je overal, als je zoon geen specifiek doel heeft, gewoon lekker langere klimmen rijden. Is toch gewoon mooi? Ik neem gewoon altijd mijn fiets mee, maakt niet waar ik op vakantie ga, er is altijd wel een mooi ritje.
Maar zeggen, vroeger was het er niet, en daarom hoeft het nu ook niet. Dan kunnen we de airbags ook uit de auto schroeven. Want vroeger reed je je jezelf gewoon dood. En al die onderzoeken om ziektes te genezen hoeven ook niet. Hadden we vroeger ook niet. Vroeger ging je er gewoon aan dood. Dat heet vooruitgang, en die is soms nuttig en soms minder nuttig. Maar afserveren omdat we het vroeger ook niet hadden? Vroeger hadden we geen drempels, maar hadden we kuilen
Terug naar fietsregio's: fietsen kan je overal, als je zoon geen specifiek doel heeft, gewoon lekker langere klimmen rijden. Is toch gewoon mooi? Ik neem gewoon altijd mijn fiets mee, maakt niet waar ik op vakantie ga, er is altijd wel een mooi ritje.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
- Goudhaantje
- Forum-lid
¨De vraag is alleen: welke bestemming?¨
En dan ga jezelf de opvoerder spelen! Meld je aan als moderator zou ik zeggen. In een topic specifiek voor ouderen, vrouwen en kinderen zal het altijd over de context gaan.
Hopelijk hou je dat niet uit mijn reactie over. Ik ben voor moderne mogelijkheden (verdien er ook een dikke boterham mee) alleen zet het in als het voor het kind nodig is en niet voor jezelf!
Dat dus.
Overigens ook leuk om de tiener zelf met een plan te laten komen.
Best bijzonder hoe er over andermans kinderen geschreven wordt. Misschien wil die jongen zelf wel " in de gaten gehouden" worden.
Vorig jaar reed hier een brommertje met een jonge renner er achter. Het bleek een Belgische junior.
Wij, en onze zoon, moesten er niet aan denken, die jongen vond het misschien wel geweldig.
Vorig jaar reed hier een brommertje met een jonge renner er achter. Het bleek een Belgische junior.
Wij, en onze zoon, moesten er niet aan denken, die jongen vond het misschien wel geweldig.
Ik las het inderdaad anders, maar gezien je werkzaamheden verbaasde me dat al.
Als het is om je kunt veilig op weg te hebben voor een fietsritje op vreemd terrein, en dat geeft hem en jou een veilig idee, prima. Als het is om (wellicht als ie wat ouder is) in de gaten te houden, waar 's avonds uithangt, dan lijkt me dat een slecht idee. Dat wil je als ouder misschien wel weten, maar voor je kind draagt het niet bij (dat val imho onder de rubber-tegel-patroon)
Nu ben ik, met een 11-jarige zoon die van extreme sporten houdt (downhill MTB, BMX, off piste skien) bepaald geen helikopterpapa (denk ik toch), maar ik geloof dat ik mijn kleine toch liever een 10+ meter gap-jump over stuur op zijn MTB, of een 100+% graden technische afdaling afstuur in de back-country op zijn ski's, dan dat ik hem op een racefiets het verkeer in zou sturen.
Waarom? Ik ken mijn zoon heel goed en weet dat hij een heel goed inzicht heeft in zijn eigen kunnen en ondanks zijn jonge leeftijd (dus) heel goed in staat is een risico-inschatting te maken. Hij heeft, met andere woorden, het risico zelf in de hand (en snapt heel goed dat de gevolgen van een verkeerde inschatting zeer serieus kunnen zijn). Dat maakt overigens niet dat ik me nooit zenuwachtig maak!
Op de racefiets heb je altijd te maken met verkeer (inclusief idioten die niet kunnen rijden, met een slok achter het stuur zitten, een pishekel hebben aan fietsers, etc etc), en heb je het risico dus veel minder in de hand.
Kortom: ik zou een verkeersluwe regio opzoeken, en zoonlief volgen met Strava, Garmin of een andere vorm van live-tracking.
Waarom? Ik ken mijn zoon heel goed en weet dat hij een heel goed inzicht heeft in zijn eigen kunnen en ondanks zijn jonge leeftijd (dus) heel goed in staat is een risico-inschatting te maken. Hij heeft, met andere woorden, het risico zelf in de hand (en snapt heel goed dat de gevolgen van een verkeerde inschatting zeer serieus kunnen zijn). Dat maakt overigens niet dat ik me nooit zenuwachtig maak!
Op de racefiets heb je altijd te maken met verkeer (inclusief idioten die niet kunnen rijden, met een slok achter het stuur zitten, een pishekel hebben aan fietsers, etc etc), en heb je het risico dus veel minder in de hand.
Kortom: ik zou een verkeersluwe regio opzoeken, en zoonlief volgen met Strava, Garmin of een andere vorm van live-tracking.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- daniel1975
- Forum-lid HC
Helaas vrees ik dat je gelijk hebt.
Ik weet dat het onmogelijk is, maar ik zou elk kind op willen laten groeien op een boerderij. Daar schuilt in principe achter elke hoek gevaar (grote machines, vee, etc), kun je in bomen klimmen (en eruit donderen), slootje springen (risico analyse of je de sprong haalt), etc. En geen rubbertegel te bekennen....
Less is bore
Ik had een vriendje met een boerenerf, met gierput. En nog een vriendje die daar ternauwernood uitgetrokken is. Hij dacht ie er wel oven op kon staan om de voetbal te pakken. Ik was denk ik 10 jaar (43 jaar geleden dus) maar herinner het me als de dag van gisteren. Heeft enorme indruk gemaakt.