Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting te lang?

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 06 mei 2010 12:36

ZorroI schreef:Dat was Grimpeur die erover begon :D


Even voor de duidelijkheid:
a. de schroef die ik bedoel, is niet zichtbaar op de foto van "body", want die schroef bevindt zich op het draaipunt van de kooi (en zit op de foto dus achter het parallellogram vescholen)

b. die schroef is in principe bedoeld om de afstand tussen het bovenste derailleurwieltje en het grootste cassettekransje in te stellen; je kunt er echter ook in beperkte mate de kettingspanning mee regelen

c. ik heb die afstelling beschreven n.a.v. de vraag over de inbusbout bij de foto van "body"

d. het roodomcirkelde punt op de foto is helemaal geen boutje of afstelling waar je aan kunt draaien

e. verder denk ik zelf dat het "afloopprobleem" inderdaad niet veroorzaakt wordt door welke afstelling van de achterderailleur dan ook, maar ik wilde alleen een antwoord geven op de vraag over de inbusbout

f. ik hoop dat er n.a.v. mijn post geen (extra) verwarring is ontstaan en voor zover dat wel het geval mocht zijn, dat die nu dan is opgeklaard;)
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4389
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 06 mei 2010 13:31

Le Grimpeur schreef:
ZorroI schreef:Dat was Grimpeur die erover begon :D


Even voor de duidelijkheid:
a. de schroef die ik bedoel, is niet zichtbaar op de foto van "body", want die schroef bevindt zich op het draaipunt van de kooi (en zit op de foto dus achter het parallellogram vescholen)

b. die schroef is in principe bedoeld om de afstand tussen het bovenste derailleurwieltje en het grootste cassettekransje in te stellen; je kunt er echter ook in beperkte mate de kettingspanning mee regelen

c. ik heb die afstelling beschreven n.a.v. de vraag over de inbusbout bij de foto van "body"

d. het roodomcirkelde punt op de foto is helemaal geen boutje of afstelling waar je aan kunt draaien

e. verder denk ik zelf dat het "afloopprobleem" inderdaad niet veroorzaakt wordt door welke afstelling van de achterderailleur dan ook, maar ik wilde alleen een antwoord geven op de vraag over de inbusbout

f. ik goop dat er n.a.v. mijn post geen (extra) verwarring is ontstaan en voor zover dat wel het geval mocht zijn, dat die nu dan is opgeklaard;)


@Le Grimpeur
Bedankt voor de duidelijke uitleg!
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4389
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 09 mei 2010 13:47

Staat nog niet lekker afgesteld. Tijdens de Veluwe tocht van 8 mei viel mijn ketting nu van het kleine voorblad af, vervelend als je dan net aan het klimmen bent. Ik heb de voorderrie nog iets scherper afgesteld richting het blad.

Vraag over de stand van de voorderrie, hij staat nu parallel aan het voorblad of is het beter om deze parallel aan de ketting te laten lopen bij Campa?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Erik
Forum-lid
Berichten: 2112
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 09 mei 2010 14:47

Altijd parallel aan het voorblad laten lopen - zie de instructies van Campa op hun site.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Plaats reactie