Pagina 4 van 6
Geplaatst: 26 apr 2010 18:39
door de zwarten
Mij ontgaat de relatie prijs fiets - arrogantieniveau een beetje, en zelf ben je blijkbaar ook weer de uitzondering op je eigen regel. Ik ken toevallig ook een pak hele aardige mensen die op een dure fiets rijden.
Het is voor alle partijen waarschijnlijk al een pak van het hart mochten de verkeersregels gerespecteerd worden. De regels veranderen omdat niemand ze toepast is de vlucht vooruit, blijkbaar.
Enkele voorbeelden vanuit eigen ervaring:
1.
We rijden met een groep van 14 man 2 aan 2 op een fietspad, met plaats voor max. 3 naast elkaar. Er komt een koppel (man+vrouw) aanfietsen van de andere kant. De man gaat niet opzij/achter zijn vrouw rijden. Onze groep 'drukt' zich een beetje in elkaar en we komen er net langs.
Kan je verwachten dat een groep van 14 op één lint gaat rijden, of kan je verwachten dat de man, wegens in de minderheid, plaats maakt?
Wat zou er gebeurd zijn bij botsing + schade (lichamelijk/materieel). Wie heeft 'het' gedaan? Wat vind de publieke opinie?
2.
Op een smalle polderweg komt een auto aangereden. De groep van 14 doet zijn best om een lint te vormen. Intussen mindert de auto geen vaart en het gaat nog net goed bij het kruisen.
Wat zou er gebeurd zijn bij botsing + schade (lichamelijk/materieel). Wie heeft 'het' gedaan? Wat vind de publieke opinie?
3.
De groep rijdt kop over kop, een auto komt inhalen en net op dat moment gaat er iemand van kop en rijdt dus even naast het lint. Door een tegenligger is er weinig plaats en het gaat alweer net goed bij het inhalen/kruisen, maar de automobilist is duidelijk niet tevreden met het dubbel rijden van de fietser.
Wat zou er gebeurd zijn bij botsing + schade (lichamelijk/materieel). Wie heeft 'het' gedaan? Wat vind de publieke opinie?
Geplaatst: 26 apr 2010 18:43
door adu
Door in een groep te rijden vergroot je wel de kans op dergelijke situaties, zeker op smalle wegen die niet zijn ingericht op grote groepen wielrenners. Gevaarzetting? Zo kun je er ook tegenaan kijken, toch?
Geplaatst: 26 apr 2010 18:58
door ilpirato
Ik zie het bij mijn eigen tourclub ook. Zo asociaal sommige gasten. Geen voorrang geven, dwars door rood knallen, schreeuwen naar fietsers die voor het peloton rijden, etc, etc.
Niet altijd zeg ik hier wat van, ik stop gewoon (bij rood licht en geen voorrang). De rest achter mij stopt dan meestal ook, sommigen rijden dan toch door. Vervolgens plaats ik een sarcastische opmerking naar de tourleider, want die is naar mijn mening hoofdverantwoordelijk op dat moment, daar hij de tour leidt en voorop rijdt. Maar mensen zijn ook volwassen en kunnen heel goed zelf bepalen wat zij doen. Als ik 40 km/h gemiddeld wil rijden, dan ga ik wel op de wielerbaan rijden of aan wedstrijden meedoen.
Zoals meerdere benoemen, bel ik ook altijd even dat ik eraan kom. Bij passeren zeg ik altijd even "bedankt" en steek mijn hand uit. Als onze club geen voorrang verleend probeer ik altijd even "contact" te zoeken met de automobilist en zwaai even als bedankje.
Ik ben echt geen engel op de fiets, maar ik probeer me wel sociaal te gedragen. Wij zijn tenslotten niet heer en meester op de weg.
Ik kan mij de reacties dus wel begrijpen van niet wielrenners. Alleen de reacties van "wielrenners doodrijden" e.d. vind ik weer veel te ver gaan.
Geplaatst: 26 apr 2010 19:17
door obbe
@ de zwarten, idd de Reineveldbrug. Ze kwamen vanui de Insulindeweg en gingen na de brug direct naar rechts.
Zoals ik al schreef reden ze met z'n 3en 4en met 25km/h naast elkaar waarvan dus 2 op het fietspad en daarnaast 2 op de autoweg. Om verder te gaan op je vragen horen de fietsers op het fietspad en de motoren op de weg dus wat die fietsers op de 50km autoweg deden was me onduidelijk. Wat de motoren deden eigenlijk ook. Het lijkt me niet de bedoeling dat een stel amateurs kruispunten afzetten om de groep lekker door rood te laten rijden. De groep bestond uit zo'n 30 man en ik heb er niet lang achter gereden maar is dat een reden om zelf het verkeer te gaan regelen? Als ze gewoon netjes 2 aan 2 zouden rijden hebben ze ook die motoren niet nodig en kunnen de berijders daarvan ook lekker mee fietsen...
Geplaatst: 26 apr 2010 19:32
door de zwarten
ik weet niet of het in NL kan en of het dan goed geregeld was aan de Reineveldbrug, maar in België kan het dus wel onder deze
voorwaarden. Iemand in NL bekend met regels fietsen in groep en waar die te vinden?
@ Adu: als er 10 auto's kruisen aan een nette snelheid, en er komt er eentje aansjezen zonder snelheid te minderen (doe je toch altijd bij kruisen over smalle wegen?), dan komt dat op mij over als opzettelijk mensen hun leven in gevaar brengen.
Geplaatst: 26 apr 2010 21:27
door kaj1500
de zwarten schreef:...
Enkele voorbeelden vanuit eigen ervaring:
1.
We rijden met een groep van 14 man 2 aan 2 op een fietspad, met plaats voor max. 3 naast elkaar. Er komt een koppel (man+vrouw) aanfietsen van de andere kant. De man gaat niet opzij/achter zijn vrouw rijden. Onze groep 'drukt' zich een beetje in elkaar en we komen er net langs.
Kan je verwachten dat een groep van 14 op één lint gaat rijden, of kan je verwachten dat de man, wegens in de minderheid, plaats maakt?
Wat zou er gebeurd zijn bij botsing + schade (lichamelijk/materieel). Wie heeft 'het' gedaan? Wat vindt de publieke opinie?
...
De groep wielrenners moet in deze situatie(fietspad van maximaal 3 breed) zo verstandig zijn om achter elkaar te gaan fietsen. Niet op het moment dat er tegenliggers zijn, maar al direct wanneer het fietspad begint. Voorkomen is beter dan genezen.
Ik kwam gisteren op het fietspad langs de Doornseweg diverse toertochtgroepen tegen. Het fietspad is daar zo'n 3.5 meter breed, normaal gesproken ruim genoeg om naast elkaar te blijven rijden bij tegemoetkomend verkeer. Maar bij de grotere groepen, zijn er achterin vrijwel
altijd 'renners' die toch even over de middenlijn heen gaan om langs de groep te kijken. Bij snelheden van 35-40 per uur komt dit op tegenliggers al snel gevaarlijk en intimiderend over, ook al gebeurt er in 99% van de gevallen niets.
Ik denk dat het pijnpunt vooral op de drukbevolkte tourtochtroutes ligt. De klimrondjes op de Utrechtse heuvelrug/Veluwe/Posbank kun je hier bijna wekelijks doen, en dat gaat veelal over dezelfde wegen cq fietspaden.
Geplaatst: 26 apr 2010 22:46
door aapje
de zwarten schreef:
1. Kan je verwachten dat een groep van 14 op één lint gaat rijden, of kan je verwachten dat de man, wegens in de minderheid, plaats maakt?
Beide moeten plaats maken. Dan heb je tenminste voldoende marge. Vanwege de hogere snelheden, het slechtere zicht achterin een groep en de beperktere uitwijkmogelijkheden, vind ik dat de groep als eerste moet wijken, als ik zou moeten kiezen.
2. Op een smalle polderweg komt een auto aangereden. De groep van 14 doet zijn best om een lint te vormen. Intussen mindert de auto geen vaart en het gaat nog net goed bij het kruisen.
Wat zou er gebeurd zijn bij botsing? Wie heeft 'het' gedaan? Wat vind de publieke opinie?
Wat doet de automobilist als er een andere auto aankomt? Dan minderen ze beide vaart en zoeken een praktische oplossing, bijvoorbeeld dat 1 auto in een zijweg gaat staan. In dit geval is er een vergelijkbare situatie, zowel de groep als de auto moeten vaart minderen. De meest praktische oplossing is dat de groep een lint vormt en dat de auto hier langzaam langs rijdt (en vice versa). De auto doet dit niet en zit dus fout.
3. De groep rijdt kop over kop, een auto komt inhalen en net op dat moment gaat er iemand van kop en rijdt dus even naast het lint. Door een tegenligger is er weinig plaats en het gaat alweer net goed bij het inhalen/kruisen, maar de automobilist is duidelijk niet tevreden met het dubbel rijden van de fietser.
Wat zou er gebeurd zijn bij botsing + schade (lichamelijk/materieel). Wie heeft 'het' gedaan? Wat vind de publieke opinie?
De terugzakker doet een maneuvre die gevaarlijk is vanwege de inhalende auto. Dit is fout, hij moet kijken voordat hij uitwijkt. Als de automobilist doorheeft dat de groep kop over kop rijdt en hij dus rekening moet houden met terugzakkers zit hij fout. Dit laatste is vrij onwaarschijnlijk vanwege de gebrekkige kennis bij autorijders over wielrenners. Hij denkt vermoedelijk dat de groep ruimte maakt voor inhalers door als lint te rijden.
Het gedrag van de groep is dus verwarrend voor automobilisten en daarmee zit de groep fout. Er zijn hiervoor twee oplossingen:
1. Kijken voordat iemand van kop afgaat (eventueel geholpen door renners achterin de groep die roepen bij inhalers).
2. Midden op de rijbaan gaan rijden zodat de automobilist weet dat inhalen niet kan.
Het niet toestaan dat automobilisten je inhalen door de weg op te eisen is zowiezo iets dat je soms gewoon moet doen, ook al voelt het asociaal (liever asociaal dan dood).
Geplaatst: 26 apr 2010 22:50
door wasbeer2006
Vergis je ook niet in het effect onwetendheid bij automobilisten.
Ik rijd zelf veel op beide en betrap me er ook wel eens op, shit, net een fietser met 70 gepasseerd en dan remde ik al af. In een auto is het voor je gevoel niets 70 terwijl ik ook weet dat als eer een auto 20cm naast je stuur voorbij knalt ik het niet echt fijn vind!
In groepen fietsen blijf ik gevaarlijk vinden. Ik rijd vaak in het meijendal, duinen tussen scheveningen en katwijk, zo vaak groepen die associaal rijden, elke week wel een ambulance.
Feitelijk is het natuurlijk heel raar wat we doen op de openbare weg. met een grope van 10-20 twee aan twee op 20 centimeter van elkaars wiel rijden. De snelheden in een groep zijn toch minimaal 30 en vaak loopt het op naar 50, je zit meer richting de 40 dan de 30.
Als ik met een stel vrienden met de auto op vakantie ga en we gaan allemaal 2 meter uit elkaar rijden met 120 is er best een grote kans dat het mis gaat en daarnaast ben je je rijbewijs ook kwijt als ze het zien.
Ik ga iig straks als mijn zoontje kan fietsen niet op de wegen rijden waarvan ik weet dat er veel wielrenners rijden, een klein deel rijd gevaarlijk een vrij groot deel kan niet sturen en remmen.
Geplaatst: 26 apr 2010 23:09
door de zwarten
Aapje schreef:Beide moeten plaats maken. Dan heb je tenminste voldoende marge. Vanwege de hogere snelheden, het slechtere zicht achterin een groep en de beperktere uitwijkmogelijkheden, vind ik dat de groep als eerste moet wijken, als ik zou moeten kiezen.
Een groep gaat nooit even snel even achter elkaar, en weer terug 2 aan 2. Het gebeurt vaker en vaker dat zulke mensen ostentatief en breed twee aan twee gaan rijden. Dat is gewoon niet netjes.
Aapje schreef:Wat doet de automobilist als er een andere auto aankomt?
Het probleem in deze is net dat zulke wegpiraten wel moeten remmen voor een tegenliggende auto, maar dat ze bij een groep fietsers tot het gaatje gaan om hen desnoods in de gracht te rijden (of erger nog: aan te rijden). Ze wachten dus gewoon niet tot het lint wordt gevormd, en dat is heus geen zaak van te late reactie van de fietsgroep. Vaak genoeg gaan ze echter even op een oprit wachten, wat ten zeerste wordt geapprecieerd, en waarbij altijd even wordt gezwaaid.
Aapje schreef:
De terugzakker doet een maneuvre die gevaarlijk is vanwege de inhalende auto.
Ik wil dat met plezier omkeren: de achterliggende bestuurder heeft volgens mij altijd ongelijk, want hij doet een manoever. Als hij dit niet goed inschat, had hij niet moeten inhalen! En daarmee volg ik je ook wel als je zegt dat automobilisten dat vaak niet goed inschatten. Asociaal rijden zou ik zelf niet direct als gerichte tactiek gebruiken, maar het is al enkele keren gebeurd dat ik mijn hart vasthoud omdat automobilisten overal denken in te kunnen halen, en dan op het laatste moment afsnijden of midden in de groep terecht komen om een tegenligger te ontwijken...
Geplaatst: 27 apr 2010 11:07
door adu
de zwarten schreef:(..)
@ Adu: als er 10 auto's kruisen aan een nette snelheid, en er komt er eentje aansjezen zonder snelheid te minderen (doe je toch altijd bij kruisen over smalle wegen?), dan komt dat op mij over als opzettelijk mensen hun leven in gevaar brengen.
Geen idee wat je hiermee wilt zeggen. Ik neem aan dat je hiermee reageert op mijn bijdrage aan dit topic. Verduidelijk jezelf.
Voor het overige zou een groep fietsers, mits zij zich houden aan de basis regels in het verkeer, niet onveiliger in het verkeer hoeven deelnemen dan anderen. Maar op grote snelheid in peleton rijden is een ander verhaal en in een aantal gevallen m.i. best onverantwoord.
Geplaatst: 27 apr 2010 11:36
door race-niek
Moustache schreef:race-niek schreef:tja het is Nederland he, kunnen beter fietsen in Belgie.
hebben ze meer respect voor wielrenners;)
...maar de wegen daarentegen... :rolleye:
die wegen maakt me niks uit.
in Belgie hebben ze teminste respect voor wielrenners.
kijk nu de disusie op geenstijl maar eens, wat een ombeschofte mensen in NL zeg!
Geplaatst: 27 apr 2010 11:53
door aapje
de zwarten schreef:Een groep gaat nooit even snel even achter elkaar, en weer terug 2 aan 2. Het gebeurt vaker en vaker dat zulke mensen ostentatief en breed twee aan twee gaan rijden. Dat is gewoon niet netjes.
Dan moet de groep op die weg maar continu in lint gaan rijden. Dat gewone fietsers zich breed maken maak ik ook mee en is erg irritant.
Ik wil dat met plezier omkeren: de achterliggende bestuurder heeft volgens mij altijd ongelijk, want hij doet een manoever. Als hij dit niet goed inschat, had hij niet moeten inhalen!
Beide doen een maneuvre. De inhaler heeft de plicht om tijdens het inhalen te controleren of het nog veilig is, dit niet te snel te doen en voldoende ruimte te laten voor bijzondere acties van de fietsers. Dit heeft hij zo te horen niet gedaan, dus zit hij ook fout.
De afzakker doet echter net zo goed een maneuvre en zit ook heel erg fout omdat deze uberhaupt niet keek of uitwijken wel kon. Uiteindelijk zit de automobilist met een rekening en de fietser met breuken als het fout gaat, dus is dit gewoon geen handige situatie om te laten gebeuren.
Asociaal rijden zou ik zelf niet direct als gerichte tactiek gebruiken, maar het is al enkele keren gebeurd dat ik mijn hart vasthoud omdat automobilisten overal denken in te kunnen halen, en dan op het laatste moment afsnijden of midden in de groep terecht komen om een tegenligger te ontwijken...
Het doel bij zulke acties (het opeisen van een weghelft) is niet asociaal rijden, maar defensief rijden. Dus als fietser beslissen dat er onvoldoende ruimte is voor een veilige inhaalactie en inhalen onmogelijk maken.
Dit lijkt en voelt vaak asociaal, maar is soms gewoon nodig vanwege automobilisten die de meest gevaarlijke acties uithalen om toch in te halen. Het is natuurlijk beter om dit niet kilometers lang te doen. Bij lange smalle wegen door de polder is het dan beter om zelf het moment te kiezen waar de auto wel kan inhalen en dan plaats te maken. Dit kan een lang recht stuk zijn waar je zeker weet dat er tijdens het inhalen geen tegenligger komen. In andere situaties moet je misschien maar even stoppen bij een zijweg.
Als je in zulke situaties niet-defensief rijdt moet je maar hopen dat je niet te maken hebt met een gefrustreerde, dronken of anderzins incompetente automobilist die onterecht denkt: het kan net.