Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Welke/hoeveel tourfietsers rijden met tubes?

csteenbe
Forum-lid

Gebruikersavatar csteenbe 17 apr 2010 17:22

3x lek rijden dat vind ik bijzonder, ik heb het zelf nog niet voor mekaar gekregen in 14 jaar.....hoop het ook btw niet mee te maken :-)

Het is zoals Rene ook aangeeft, als je buba het begeeft sta je ook mooi te kijken en bij 3x is die kans ook groot.

Als je met tubes rijdt neem ook Vittoria Pitsstop mee altijd handig, zeg niet dat het altijd helpt maar meestal kom je ermee thuis.
YFood !!!

edwin01
Forum-lid

edwin01 17 apr 2010 17:26

Ik was net ff aan het typen toen je postte... ;-) Zie hierboven!

eelcoz

eelcoz 17 apr 2010 17:35

Ik heb zelf nooit met tubes gereden, dus kan er niet over oordelen. Ik volg dit topic echter met interesse, maar moet zeggen dat ik het vrij triest vind hoe een aantal mensen hier systematisch wordt afgeblaft. Ook wist ik niet dat je een topic kon claimen (gelet op de zin: 'Zal ik eens flink in jouw topics komen zeiken of volstaat het zo?').

marco39
Forum-lid

marco39 17 apr 2010 18:03

Ben ook altijd sceptisch geweest t o v tubes, rij al jaren met conti 4000 en 4000S met butyl biba. Maar heb en maand geleden een setje FFWD 50 mm wielen mogen lenen, met vittoria tubes..... Geweldig, niks geen oncomfortabel gestuiter ondanks de hoge velgen, de tubes filteren hobbels en bobbels uit de weg,
Kortom ik ben om en ga ook met campa bora one wielen rijden, ook bij training, blij dat ik mijn vooroordeel tov tubes kan laten varen.
Montage bleek kinderspel, door het zelf te doen bleekhet makkelijk te zijn, en nog leuk ook om zo met mooi materiaal om te gaan. Ben nu ook zuiniger op m''n fiets en wielen.

Gr

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 17 apr 2010 18:24

Hoi,
Edwin01 schreef:
fdegrove schreef:Hoi,
rob74 schreef:Als ik de verhalen van deze tube rijders lees, begrijp ik ineens waarom bijna iedereen met draadbanden of vouwbanden rijdt.

Wat een ongelovelijk primitief gedoe is dat, zo'n tube erop leggen. Ik vervang liever even een biba. Klinkt ook een stuk goedkoper.

Als ik je nu zeg dat kwaliteit om kwaliteit tubes rijden echt niet veel duurder is dan bandjes rijden, geloof je het dan?

Zal ik eens flink in jouw topics komen zeiken of volstaat he zo?

Ciao, ;)

Nee, mijn beste... Ik heb het meer over dit soort opmerkingen.... Maar ga vooral door met het verkondigen van je tube- en latex-evangelie.
Maar ik heb gewoon geen zin (meer) om midden in de polder, Pyreneeen of waar dan ook met een lekke tube te staan. Het is me gewoon te vaak overkomen dat ik ergens op zoek moest naar een nieuwe tube omdat ik mijn 2 reserves al had lekgereden en de kit na 2 wisselingen van mijn velg was, waardoor je niet meer met goed fatsoen door een bocht kon.
En ik vind het onderweg wisselen van een tube wèl een gekloot. Een bibaatje verwisselen heb ik binnen een paar minuten geregeld, een tube goed gecentreerd omleggen duurde altijd een stuk langer.
Ik steek gewoon 2 binnenbandjes in mijn rugzakjes, neemt ook niet zoveel ruimte in beslag die je goed kunt gebruiken voor eten, regenjasje e.d.

Maar voor diegenen die wel willen toeren op tubes en deze "bezwaren" overkomelijk vinden: Gewoon doen, het rijdt goed.....

Zo goed dan?

Als ik jou was zou ik niet alleen een pak bibas meezeulen maar ook een rits bubas want als je zo vaak lek reed met je tubes zie ik niet hoe je dat dan wel met een bandje zou kunnen vermijden.

Ik verkondig absoluut geen evangelie over wat dan ook, iedereen rijdt waar ie graag mee rijdt.
Alleen merk ik dat er veel commentaar wordt gegeven door lui die boordevol vooroodelen zitten en geen geldige argumenten kunnen aanbrengen als iemand wat doet wat ze zelf niet kunnen begrijpen.

Als ik van iets niks afweet hou ik mijn waffel en lees en leer ik, negatieve commentaar spuien is toch zo makkelijk.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

edwin01
Forum-lid

edwin01 17 apr 2010 18:59

Luister beste kerel: Ik geef alleen aan waarom IK niet met tubes train/toer. Zoals ik al zei, ik heb met tubes én met banden gereden en ik heb voor mezelf de voor- en nadelen op een rijtje gezet en mijn conclusies getrokken. Dat jij nou net doet alsof we over je favoriete speeltje aan het urineren zijn, is echt jóuw probleem.
Iedereen mag voor mijn part met tubes, draadbanden, houten velgen of wat dan ook fietsen. Chaque a son gout.....
Maar als je meningen vraagt op een forum, kun je ook de meningen verwachten die misschien niet zo erg in je straatje passen.....

csteenbe
Forum-lid

Gebruikersavatar csteenbe 17 apr 2010 19:33

marco39 schreef:Ben ook altijd sceptisch geweest t o v tubes, rij al jaren met conti 4000 en 4000S met butyl biba. Maar heb en maand geleden een setje FFWD 50 mm wielen mogen lenen, met vittoria tubes..... Geweldig, niks geen oncomfortabel gestuiter ondanks de hoge velgen, de tubes filteren hobbels en bobbels uit de weg,
Kortom ik ben om en ga ook met campa bora one wielen rijden, ook bij training, blij dat ik mijn vooroordeel tov tubes kan laten varen.
Montage bleek kinderspel, door het zelf te doen bleekhet makkelijk te zijn, en nog leuk ook om zo met mooi materiaal om te gaan. Ben nu ook zuiniger op m''n fiets en wielen.

Gr

Kijk dat bedoel ik nou lekker pielen met je fiets, is toch niks leukers of wel dan!
YFood !!!

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 17 apr 2010 20:27

Hoi,
Edwin01 schreef:Luister beste kerel: Ik geef alleen aan waarom IK niet met tubes train/toer. Zoals ik al zei, ik heb met tubes én met banden gereden en ik heb voor mezelf de voor- en nadelen op een rijtje gezet en mijn conclusies getrokken. Dat jij nou net doet alsof we over je favoriete speeltje aan het urineren zijn, is echt jóuw probleem.
Iedereen mag voor mijn part met tubes, draadbanden, houten velgen of wat dan ook fietsen. Chaque a son gout.....
Maar als je meningen vraagt op een forum, kun je ook de meningen verwachten die misschien niet zo erg in je straatje passen.....

Maar als je meningen vraagt op een forum, kun je ook de meningen verwachten die misschien niet zo erg in je straatje passen.....[/

Jouw mening is ondertussen wel al bekend.
Volgens jouw persoonlijke ervaring rij je meer lek met tubes dan met draadbandjes en daarmee is de kous dus af.

Alleen is het wel een feit dat je niet meer of minder lekrijdt met tubes dan met draadbanden.

Mijn ervaring is zelfs dusdanig dat ik (en da's mijn persoonlijke belevenis) beduidend minder lekrij met tubes dan draadbandjes.

Je mag nog honderd keer herhalen dat het je koud laat wie met wat rijdt, ondertussen zit je wel lekker door te drammen met je kampvuurverhaaltjes.

Een valabel, goed onderbouwd argument waarom je als wielertoerist niet met tubes zou willen rijden hebben we nog niet gehoord.

Ciao, ;)

edwin01
Forum-lid

edwin01 17 apr 2010 21:12

Nee, ik heb nergens beweerd dat ik met tubes vaker lek rijd dan met draadbanden, mijn argumenten om er niet meer mee te rijden heb ik genoemd.
Verder kom je op mij steeds meer over als een betweterig, pedant mannetje dat hoe dan ook zijn gelijk wil halen. Ik ben er iig klaar mee......

Snobisme is een dure hobby,

Ciao!

ijzerenbriek
Forum-lid

ijzerenbriek 17 apr 2010 21:43

Gezellige discussie die ik met plezier gevolgd heb. Zonder 'partij te willen trekken' vind ik opmerkingen a la: zal ik eens flink in jouw topics komen zeiken of is het zo genoeg' ook niet kunnen.

Enfin, to the point nu:ik heb een tijdje geleden ook een setje tubewielen gekocht om het ook eens te proberen en omdat een echt licht setje nu eenmaal een tubesetje is. Ja er zijn ook lichte bandensetjes maar die vertrouw ik dan niet 100% of zijn buitensporig duur. Ik ben eerst beginnen oefenen met de tubes er binnen de 2 minuten recht op te leggen maar het lukte mij niet, althans niet naar mijn normen. Ik ben op mijn fiets een ongelooflijke miereneuker en een tube met een mm slag in vond ik ook niet goed. Goed, dan maar bij mijn vriend aangeklopt die het wel grappig vond en het met plezier voor mij ging doen. Tja, wat wil je als je voor den brode mecanicien bent en er geregeld een paar tientallen op een dag moet kleven. Dat komt dus zeker in orde. Mij hoor je nu zeker niet zeggen dat het moeilijk of niet te doen is maar als debutant wilde ik gewoon het risico niet lopen. Ik heb dat setje gekocht om voor mij belangrijke aspraken mee te rijden maar bovenal om de marmotte mee te rijden. Ik wilde gewoon niet rondrijden met wielen waar ik eventueel zou aan twijfelen. Als hij ze gekleefd heeft dan vertrouw ik ze met de ogen dicht. Hij heeft er letterlijk al duizenden gekleefd en gaat er nog steeds prat op dat hij nog nooit of nooit een tube gehad heeft die van de velg gelopen is.

Als het mij nu bevalt en ik besluit er meer mee te gaan rijden dan ga ik het ongetwijfeld zelf proberen. Mijn ervaringen over de rijeigenschappen hoor je binnen een tweetal weken. Dan staat er een best lastige tocht op het programma waar ik jaarlijks naar toe trek.

Wordt vervolgd dus!!

En bovenal: wees eens een beetje lief voor elkaar hé.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 17 apr 2010 21:48

marco39 schreef:Ben ook altijd sceptisch geweest t o v tubes, rij al jaren met conti 4000 en 4000S met butyl biba. Maar heb en maand geleden een setje FFWD 50 mm wielen mogen lenen, met vittoria tubes..... Geweldig, niks geen oncomfortabel gestuiter ondanks de hoge velgen, de tubes filteren hobbels en bobbels uit de weg,

Gr

Het meest duidelijke antwoord voor mij, completeerd die andere antwoorden waar ik wat aan had.
- Als mij Buba's grotere sneetjes vertonen gooi ik ze weg, zal ik met tubes ook moeten doen en anders zijn ze nog te repareren. En het verwisselen is ook te doen.

Rest mij nog een vraag: als je Vittoria Pistop hebt gebruikt, is de tube daarna nog te herstellen? (gaat zo een flesje helemaal leeg?)

Vervolgens moet ik ook nog een steje zien te lenen om ook eens te proberen.

Daarna wachten totdat die pedalen met ingebuowde vermogenssensor op de markt komen (zou niet meer lang duren) zodat ik mijn handgespaakte powertap/kuipers kan verkopen. Die laatste rijden trouwens ook goed maar zijn toch zo eenl 800 gram zwaarder dan Bora one met tubes. (de Powertap naaf neemt wel al 300 gram gewichtsverschil voor zijn rekening.)
Afbeelding

fdegrove
Forum-lid

fdegrove 17 apr 2010 22:27

Hoi,
Rest mij nog een vraag: als je Vittoria Pistop hebt gebruikt, is de tube daarna nog te herstellen? (gaat zo een flesje helemaal leeg?)
De bedoeling van dat spul is wel dat je tube ermee hersteld wordt...
Maar je wil wellicht weten of je een tube achteraf nog handmatig kan herstellen eens er Pittstop in zit?
Meestal wel, ja.

Het spuitbusje ledigt zich in de tube zolang jij dat wil.
Stop je met duwen op de spuitmond dan stopt het vanzelf. Helemaal leeg kan ook zolang de druk in de band lager is dan de 6 bar in het busje.

Ciao, ;)

Plaats reactie