dario schreef:Vansevenant is bij mijn weten geen ex-ploegmaat van Gilbert: toen eerstgenoemde bij Lotto reed zat de tweede nog bij FDJ.
Als je de berichtgeving rond de zaak een beetje had gevolgd dan had je geweten dat Vansevenant nog altijd werkzaam is voor de Omega Pharma - Lotto ploeg.
dario schreef:En dat gebleekte haar van Gilbert is weliswaar geen gezicht, maar als 'verdachte indicatie' lijkt het me ook maar karig, aangezien voor een haaranalyse ook eender welk ander lichaamshaar kan gebruikt worden (en ik mag hopen voor zijn vriendin dat hij niet ook zijn schaam- en okselhaar heeft gebleekt...)
Als je ook wat dit betreft de berichtgeving een beetje had gevolgd dan had je geweten dat hoofdharen langer zijn dan lichaamsbeharing waardoor je daarin langer sporen kan terugvinden. Het bleken van haren is een beproefde methode om haaranalyses te verstoren. Het wordt als verdacht aangemerkt dat Gilbert zijn haren bleekte vlak voordat hij naar Frankrijk vertrok, waar, zoals men weet, de dopingcontroleurs erg fanatiek te werk gaan.
dario schreef:Wat niet wegneemt dat zijn buitenaardse prestaties naast bewondering ook vragen oproepen, maar dan zitten we weer in de argumentatie van 'al wie sneller rijdt dan de rest zal wel iets gebruiken'; op basis daarvan kan je hem toch moeilijk veroordelen...
Veroordelen niet, wantrouwen wel. Laten we wel wezen, structureel dopinggebruik blijkt bijna niet te stoppen met de huidige controles. Als een renner gepakt wordt is het toeval. De Festina's vanwege een grenscontrole, T-Mobile omdat ze het achteraf toegaven, het net rond Armstrong sluit zich maar ook zonder positieve plasjes en de Cera-renners liepen tegen de lamp omdat ze niet wisten dat er een opsporingsmethode was. Andere renners kwamen pas in de problemen toen controleurs EPO in koelkasten of kofferbakken aantroffen. Dan is overal en (op de tweede helft van de Tour na) altijd véél sneller zijn in combinatie met het voorval Vansevenant inderdaad gewoon verdacht.