Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Shimano Ultegra (6700) kettingbreuk

flex
Forum-lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 24 apr 2007 16:24

flex 16 feb 2010 21:57

Ga straks kijken of mijn ketting ook scheurtjes heeft, maar ik wil er nu niet meer oprijden. Het kan inderdaad heel gevaarlijk zijn als je ketting breekt.

Goede alternatieve? Een 6600 ketting of iets anders? Ik heb namelijk geen idee.
Whistle

gamiel
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:02

gamiel 16 feb 2010 22:04

flex schreef:Ga straks kijken of mijn ketting ook scheurtjes heeft, maar ik wil er nu niet meer oprijden. Het kan inderdaad heel gevaarlijk zijn als je ketting breekt.

Goede alternatieve? Een 6600 ketting of iets anders? Ik heb namelijk geen idee.


Ik blijf voorlopig bij Shimano DA 7800. Ook op een triple ....
Canyon Ultimate CF SLX, Cannondale CAAD10, Niner RLT9, Cube Reaction.

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 16 feb 2010 22:06

Ga toch maar een KMC monteren.
Lijkt me beter dan langs de kant staan.

Marc
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 feb 2010 23:15

flex schreef:Ga straks kijken of mijn ketting ook scheurtjes heeft, maar ik wil er nu niet meer oprijden. Het kan inderdaad heel gevaarlijk zijn als je ketting breekt.

Goede alternatieve? Een 6600 ketting of iets anders? Ik heb namelijk geen idee.


Campa, Connex, KMC, Sram. Ik zou nu ook geen andere Shimano kettingen kopen, 1e maar eens zien waar de problemen nu precies zitten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

flex
Forum-lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 24 apr 2007 16:24

flex 17 feb 2010 08:25

Dus zolang het een 10 speed ketting is, kan dit? Campa kettingen gaan toch erg lang mee?
Whistle

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 17 feb 2010 10:03

Ik heb ook vorig jaar een gebroken 6700 ketting gehad na zo'n 2000km.
Bovenaan op de Oude Kruisberg bij Ronse van staan naar zitten, schakelen: Krak....
Ketting aan de poeier, wringt zicht rond het crankstel. Snelschakel van campa, past ook gewoon op een shimano 10 sp ketting blijkt, erin (waarvoor nog dank Mao !) en daarna gewoon de route uitgefietst.

Bij thuiskomst blijkt dat de achter derailleur met een flinke klap in de achtervork was geslagen en zich in het carbon had gewrongen. Nadeel carboon: zeer sterk in de vezelrichting en als slappe vaatdoek bij impact belasting en belastingen loodrecht op de vezelrichting. Ergo: Cervelo R3 frame met een scheur in de achtervork, daar word je niet blij van. Gelukkig alles vergoed gekregen via de verzekering en door SpEric weer een nieuw frame bekomen.

Maar dan blijf je zitten met de vraag: Hoe kan het? Ik bedoel, ik rij al zolang en ik kan me niet heugen dat ik een ketting heb gebroken. Ergens in mijn junioren tijd denk ik. Altijd meer dan behoorlijk onderhoud. Dan lees je over die 6700 ketting en dan valt eea wel op zijn plaats. Zit nu een DA 7800 ketting op. Hopelijk blijft die wel heel.... ik ga die ketting iig heel goed in de gaten houden.
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Gebruikersavatar
Rodrick
Forum-lid
Berichten: 285
Lid geworden op: 29 mar 2007 12:01

Gebruikersavatar Rodrick 17 feb 2010 11:08

In het komende nummer hebben we meer nieuws over Ultegra (en de ketting). In het kader daarvan zijn we benieuwd naar uit welke serie jullie gebroken kettingen afkomstig zijn. Meld het hier of op redactie@fiets.nl.

edwin01
Forum-lid
Berichten: 1778
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

edwin01 17 feb 2010 11:59

Ik ga van de week een 6700-groep monteren. Ff een KMC ketting scoren..........

casper1990
Forum-lid
Berichten: 153
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:59

casper1990 17 feb 2010 13:42

mijn 6700 ketting is ook al kapot de eerst keer dat ik er mee fietsten
dacht dat het aan mij lag dat ik fout schakelde ofzo maar kennelijk toch niet.

Heb al wel een nieuwe in huis want ik dacht dat het aan mij lag.
toch maar eens goed nadenken of ik die wel ga monteren,
Of toch maar niet wachten tot de zomer en er een kmc gold er op leggen

starled
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 jun 2004 22:21

starled 17 feb 2010 13:56

mrcoffee schreef:Ik heb ook vorig jaar een gebroken 6700 ketting gehad na zo'n 2000km.
Bovenaan op de Oude Kruisberg bij Ronse van staan naar zitten, schakelen: Krak....
Ketting aan de poeier, wringt zicht rond het crankstel. Snelschakel van campa, past ook gewoon op een shimano 10 sp ketting blijkt, erin (waarvoor nog dank Mao !) en daarna gewoon de route uitgefietst.

Bij thuiskomst blijkt dat de achter derailleur met een flinke klap in de achtervork was geslagen en zich in het carbon had gewrongen. Nadeel carboon: zeer sterk in de vezelrichting en als slappe vaatdoek bij impact belasting en belastingen loodrecht op de vezelrichting. Ergo: Cervelo R3 frame met een scheur in de achtervork, daar word je niet blij van. Gelukkig alles vergoed gekregen via de verzekering en door SpEric weer een nieuw frame bekomen.

Maar dan blijf je zitten met de vraag: Hoe kan het? Ik bedoel, ik rij al zolang en ik kan me niet heugen dat ik een ketting heb gebroken. Ergens in mijn junioren tijd denk ik. Altijd meer dan behoorlijk onderhoud. Dan lees je over die 6700 ketting en dan valt eea wel op zijn plaats. Zit nu een DA 7800 ketting op. Hopelijk blijft die wel heel.... ik ga die ketting iig heel goed in de gaten houden.

Welke verzekering ?

flex
Forum-lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 24 apr 2007 16:24

flex 17 feb 2010 16:03

Ik heb net gekeken naar mijn ketting, maar ik kan nog geen scheurtjes ontdekken. Ik denk echter dat ik het risico niet wil lopen en daarom de ketting ga vervangen.
Whistle

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 17 feb 2010 16:20

starled schreef:
mrcoffee schreef:Ik heb ook vorig jaar een gebroken 6700 ketting gehad na zo'n 2000km.
Bovenaan op de Oude Kruisberg bij Ronse van staan naar zitten, schakelen: Krak....
Ketting aan de poeier, wringt zicht rond het crankstel. Snelschakel van campa, past ook gewoon op een shimano 10 sp ketting blijkt, erin (waarvoor nog dank Mao !) en daarna gewoon de route uitgefietst.

Bij thuiskomst blijkt dat de achter derailleur met een flinke klap in de achtervork was geslagen en zich in het carbon had gewrongen. Nadeel carboon: zeer sterk in de vezelrichting en als slappe vaatdoek bij impact belasting en belastingen loodrecht op de vezelrichting. Ergo: Cervelo R3 frame met een scheur in de achtervork, daar word je niet blij van. Gelukkig alles vergoed gekregen via de verzekering en door SpEric weer een nieuw frame bekomen.

Maar dan blijf je zitten met de vraag: Hoe kan het? Ik bedoel, ik rij al zolang en ik kan me niet heugen dat ik een ketting heb gebroken. Ergens in mijn junioren tijd denk ik. Altijd meer dan behoorlijk onderhoud. Dan lees je over die 6700 ketting en dan valt eea wel op zijn plaats. Zit nu een DA 7800 ketting op. Hopelijk blijft die wel heel.... ik ga die ketting iig heel goed in de gaten houden.

Welke verzekering ?


Hoi,

Waarschijnlijk DEZE.

@mrcoffee. Ik heb die R3 zo rond eind October in Zeist gezien. Ze waren net bezig je nieuwe op tebouwen. Er was toen dacht ik niet bekend wat de oorzaak was. Idd. Niet een te grote beschadiging op de achtervork maar genoeg voor Cervelo om te zeggen dat even de straat in en uit geen probleem maar verder......

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Plaats reactie