Pagina 4 van 18

Geplaatst: 16 feb 2010 21:57
door flex
Ga straks kijken of mijn ketting ook scheurtjes heeft, maar ik wil er nu niet meer oprijden. Het kan inderdaad heel gevaarlijk zijn als je ketting breekt.

Goede alternatieve? Een 6600 ketting of iets anders? Ik heb namelijk geen idee.

Geplaatst: 16 feb 2010 22:04
door gamiel
flex schreef:Ga straks kijken of mijn ketting ook scheurtjes heeft, maar ik wil er nu niet meer oprijden. Het kan inderdaad heel gevaarlijk zijn als je ketting breekt.

Goede alternatieve? Een 6600 ketting of iets anders? Ik heb namelijk geen idee.


Ik blijf voorlopig bij Shimano DA 7800. Ook op een triple ....

Geplaatst: 16 feb 2010 22:06
door marcvmegroot
Ga toch maar een KMC monteren.
Lijkt me beter dan langs de kant staan.

Marc

Geplaatst: 16 feb 2010 23:15
door amclassic-fan
flex schreef:Ga straks kijken of mijn ketting ook scheurtjes heeft, maar ik wil er nu niet meer oprijden. Het kan inderdaad heel gevaarlijk zijn als je ketting breekt.

Goede alternatieve? Een 6600 ketting of iets anders? Ik heb namelijk geen idee.


Campa, Connex, KMC, Sram. Ik zou nu ook geen andere Shimano kettingen kopen, 1e maar eens zien waar de problemen nu precies zitten.

Geplaatst: 17 feb 2010 08:25
door flex
Dus zolang het een 10 speed ketting is, kan dit? Campa kettingen gaan toch erg lang mee?

Geplaatst: 17 feb 2010 10:03
door mrcoffee
Ik heb ook vorig jaar een gebroken 6700 ketting gehad na zo'n 2000km.
Bovenaan op de Oude Kruisberg bij Ronse van staan naar zitten, schakelen: Krak....
Ketting aan de poeier, wringt zicht rond het crankstel. Snelschakel van campa, past ook gewoon op een shimano 10 sp ketting blijkt, erin (waarvoor nog dank Mao !) en daarna gewoon de route uitgefietst.

Bij thuiskomst blijkt dat de achter derailleur met een flinke klap in de achtervork was geslagen en zich in het carbon had gewrongen. Nadeel carboon: zeer sterk in de vezelrichting en als slappe vaatdoek bij impact belasting en belastingen loodrecht op de vezelrichting. Ergo: Cervelo R3 frame met een scheur in de achtervork, daar word je niet blij van. Gelukkig alles vergoed gekregen via de verzekering en door SpEric weer een nieuw frame bekomen.

Maar dan blijf je zitten met de vraag: Hoe kan het? Ik bedoel, ik rij al zolang en ik kan me niet heugen dat ik een ketting heb gebroken. Ergens in mijn junioren tijd denk ik. Altijd meer dan behoorlijk onderhoud. Dan lees je over die 6700 ketting en dan valt eea wel op zijn plaats. Zit nu een DA 7800 ketting op. Hopelijk blijft die wel heel.... ik ga die ketting iig heel goed in de gaten houden.

Geplaatst: 17 feb 2010 11:08
door Rodrick
In het komende nummer hebben we meer nieuws over Ultegra (en de ketting). In het kader daarvan zijn we benieuwd naar uit welke serie jullie gebroken kettingen afkomstig zijn. Meld het hier of op redactie@fiets.nl.

Geplaatst: 17 feb 2010 11:59
door edwin01
Ik ga van de week een 6700-groep monteren. Ff een KMC ketting scoren..........

Geplaatst: 17 feb 2010 13:42
door casper1990
mijn 6700 ketting is ook al kapot de eerst keer dat ik er mee fietsten
dacht dat het aan mij lag dat ik fout schakelde ofzo maar kennelijk toch niet.

Heb al wel een nieuwe in huis want ik dacht dat het aan mij lag.
toch maar eens goed nadenken of ik die wel ga monteren,
Of toch maar niet wachten tot de zomer en er een kmc gold er op leggen

Geplaatst: 17 feb 2010 13:56
door starled
mrcoffee schreef:Ik heb ook vorig jaar een gebroken 6700 ketting gehad na zo'n 2000km.
Bovenaan op de Oude Kruisberg bij Ronse van staan naar zitten, schakelen: Krak....
Ketting aan de poeier, wringt zicht rond het crankstel. Snelschakel van campa, past ook gewoon op een shimano 10 sp ketting blijkt, erin (waarvoor nog dank Mao !) en daarna gewoon de route uitgefietst.

Bij thuiskomst blijkt dat de achter derailleur met een flinke klap in de achtervork was geslagen en zich in het carbon had gewrongen. Nadeel carboon: zeer sterk in de vezelrichting en als slappe vaatdoek bij impact belasting en belastingen loodrecht op de vezelrichting. Ergo: Cervelo R3 frame met een scheur in de achtervork, daar word je niet blij van. Gelukkig alles vergoed gekregen via de verzekering en door SpEric weer een nieuw frame bekomen.

Maar dan blijf je zitten met de vraag: Hoe kan het? Ik bedoel, ik rij al zolang en ik kan me niet heugen dat ik een ketting heb gebroken. Ergens in mijn junioren tijd denk ik. Altijd meer dan behoorlijk onderhoud. Dan lees je over die 6700 ketting en dan valt eea wel op zijn plaats. Zit nu een DA 7800 ketting op. Hopelijk blijft die wel heel.... ik ga die ketting iig heel goed in de gaten houden.

Welke verzekering ?

Geplaatst: 17 feb 2010 16:03
door flex
Ik heb net gekeken naar mijn ketting, maar ik kan nog geen scheurtjes ontdekken. Ik denk echter dat ik het risico niet wil lopen en daarom de ketting ga vervangen.

Geplaatst: 17 feb 2010 16:20
door Zorro
starled schreef:
mrcoffee schreef:Ik heb ook vorig jaar een gebroken 6700 ketting gehad na zo'n 2000km.
Bovenaan op de Oude Kruisberg bij Ronse van staan naar zitten, schakelen: Krak....
Ketting aan de poeier, wringt zicht rond het crankstel. Snelschakel van campa, past ook gewoon op een shimano 10 sp ketting blijkt, erin (waarvoor nog dank Mao !) en daarna gewoon de route uitgefietst.

Bij thuiskomst blijkt dat de achter derailleur met een flinke klap in de achtervork was geslagen en zich in het carbon had gewrongen. Nadeel carboon: zeer sterk in de vezelrichting en als slappe vaatdoek bij impact belasting en belastingen loodrecht op de vezelrichting. Ergo: Cervelo R3 frame met een scheur in de achtervork, daar word je niet blij van. Gelukkig alles vergoed gekregen via de verzekering en door SpEric weer een nieuw frame bekomen.

Maar dan blijf je zitten met de vraag: Hoe kan het? Ik bedoel, ik rij al zolang en ik kan me niet heugen dat ik een ketting heb gebroken. Ergens in mijn junioren tijd denk ik. Altijd meer dan behoorlijk onderhoud. Dan lees je over die 6700 ketting en dan valt eea wel op zijn plaats. Zit nu een DA 7800 ketting op. Hopelijk blijft die wel heel.... ik ga die ketting iig heel goed in de gaten houden.

Welke verzekering ?


Hoi,

Waarschijnlijk DEZE.

@mrcoffee. Ik heb die R3 zo rond eind October in Zeist gezien. Ze waren net bezig je nieuwe op tebouwen. Er was toen dacht ik niet bekend wat de oorzaak was. Idd. Niet een te grote beschadiging op de achtervork maar genoeg voor Cervelo om te zeggen dat even de straat in en uit geen probleem maar verder......

Mvg, Zorro